Taitaa olla tuossa mallissa parempi tehonsäätö, kuin 300W:ssa, ainakin kuvan mukaan?
Olen täysin aloittelija, mitä näihin studiovermeisiin tulee, joten osaisiko joku kertoa, miten esim. 20D:llä laukaistaan kaksi studiosalamaa? Kamerasta tulee tietysti piuha toiseen salamaan, mutta tuleeko salamasta sitten piuha toiseen vai hoidetaanko laukaisu jonkun keskusyksikön kautta, johon tulisi johto kamerasta?
tareone kirjoitti:
Olen täysin aloittelija, mitä näihin studiovermeisiin tulee, joten osaisiko joku kertoa, miten esim. 20D:llä laukaistaan kaksi studiosalamaa? Kamerasta tulee tietysti piuha toiseen salamaan, mutta tuleeko salamasta sitten piuha toiseen vai hoidetaanko laukaisu jonkun keskusyksikön kautta, johon tulisi johto kamerasta?
1. Kamerassa kiinni IR-lähetin ja flasseissa vastaanottimet.
2. Kamerasta synkka toiseen flassiin ja toisessa valokenno.
tareone kirjoitti:
Kiitti! Kuvittelin, että noi hoituis pelkillä johdoilla.
tareone kirjoitti:
Tai kameran salama taaksepäin suunattuna pienimmällä teholla ja valokennot hoitaa loput.
Tai Prolincan salamalaukaisin, pienempi kuin salamalaitteet ja on kätevä.
Synkkajohtoa en suostu käyttämään muutakuin silloin kun on pakko, kirkkaat valot jottei valokennot toimi, tai muuten epäedulliset olosuhteet.
hsm kirjoitti:
Eikös tuo ole IR-lähetin?
En tiedä mikä lähetin lie, salaman omilla orjakennoilla kuitenkin toimii joten mitään vastaanottimia ei tarvita. Toimii niinkuin salamalaite, välähdys on punainen.
Yksi paikka synkkajohdon käytölle on:
Yleisissä tiloissa missä joku muukin ottaa kuvia vaikkapa digipokkareillaan, niin synkkajohto on kiva jottei salamat välky joka välähdyksestä.
Voihan sitä laittaa synkkajohdon molempiin. Käyttää vaan jotain haaroitinta tai sitten tekee koko piuhahelvetin itse (Kuten itse joskus tein http://www.nolla.net/pasi/salama. Onneksi ei tarvi enää noilla pelleillä) Itsä käytän tällä hetkellä pocket wizardin lähetin/vastaanotin systeemiä ja laiskuuttani orjakennoa toisessa salamassa. Joskus jaksan laittaa molempiin wizardin vastaanottimen.
heh, taitaa olla jo hetki kulunut ku oon tehnyt ton ohjeen... Markkoja vielä hinnat :-) ainiin ja toi olikin ihan perus salamoille, mutta ajaa samaa asiaa
photopasi kirjoitti:Itse kiinnostuin noista portable malleista. Siis noista missä on toi akku systeemi. Vähän jää kyllä epäselväksi, että montako välähdystä saa yhdellä latauksella
Vastataan itselle, jospa vaikka jotain muutakin kiinnostais. Jos oikein ymmärsin niin n.200 laukausta / lataus.
Kuulostaa kyllä ihan hyvältä setiltä varsinkin jos sen saa ladattua auton akusta... Pitää vähän spekuloida, mutta aika halpa setti toi on jos se oikeesti toimii ja jos valo on hyvää...
photopasi kirjoitti:Itse kiinnostuin noista portable malleista. Siis noista missä on toi akku systeemi. Vähän jää kyllä epäselväksi, että montako välähdystä saa yhdellä latauksella, vai pitääkö se olla kokoajan jossain autossa kiinni tai vastaavaa. Altavistan Babelfisukaan ei pysty auttamaan käännöksessä suoraan ku tuotetiedot näyttää olevan kuvaan ympätty. Pitää varmaan suomennella tarkemmin paremmalla ajalla. Jos joku ymmärtää saksaa niin pieni valaistus olis kiva :-)
Itsekkin tässä aloin innostumaan niistä portable salamoista, mutta sitten huomasin specseissä että niissä ei ole portaatonta tehonsäätöä joka voi muodostua ongelmaksi. Akussa riittää poweria 150 salaman laukaisuun specsien mukaan, en tiedä että tarkoittaako se että molemmat salamat laukaistaan 150 kertaa vai sit 150yksittäistä salaman laukausta. Mutta esim niissä halvemmissa salamissa esim 250Ws ja 350Ws malleissa on portaaton tehonsäätö jo. Mutta niissä ei taas ole mahdollisuutta käyttää akkua virtalähteenä:( Muutenhan se 439€ portable setti ois aivan unelma hyvään hintaan.
Hannu KH kirjoitti:
Eikös tuo ole IR-lähetin?
En tiedä mikä lähetin lie, salaman omilla orjakennoilla kuitenkin toimii joten mitään vastaanottimia ei tarvita. Toimii niinkuin salamalaite, välähdys on punainen.
Vastaanotin on rakennettu siihen flassiin?
Tuolla on Elinchromen listan lopussa Prolinca Infra-Red Trigger. Sellainenko se on? http://www.theflashcentre.com/
tareone, en osaa suoraan vastata tohon, mutta mulla on kaksi 500w salamaa ja tuskin koskaan pidän niitä puoltatehoa isommalla. useimmiten tehot on pienimmillään, olisko se nyt sitten 1/8 osateholla. Tämä tilanne siis taustakartongin edessä kuvattaessa. Oon itsekkin noista aika pihalla, mutta testaamalla on hyvin pärjännyt :-)
photopasi kirjoitti:tareone, en osaa suoraan vastata tohon, mutta mulla on kaksi 500w salamaa ja tuskin koskaan pidän niitä puoltatehoa isommalla. useimmiten tehot on pienimmillään, olisko se nyt sitten 1/8 osateholla. Tämä tilanne siis taustakartongin edessä kuvattaessa. Oon itsekkin noista aika pihalla, mutta testaamalla on hyvin pärjännyt :-)
Jep, jep. Täytyy laittaa tilaukseen samanlainen setti, kuin kohanilla, sittenhän sen näkee.
p.s. Laitoin Pasi Captured:n nauhalle, täytyy katsoa illalla ;).
tare, oon miettinyt tota aggregaatti systeemiä kyllä. http://www.glanspower.fi/products.php?g1=983ab6 Tuolta Kone Glanssilta saa aika halvalla noita aggregaatteja. Mulla on vaan välillä noi kuvauspaikat sen verran hektisiä, että aggregaatin roudaaminen olis vähän epäilyttävää, mutta periaatteessa ja miksei käytännössäkin se olis ihan toimiva systeemi.
tareone kirjoitti:Kuinka hyvin esim. kohanin tilaama 250w salama riittää tavalliseen kotistudioon eli olohuoneeseen (n. 10 x 10 m)?
Aika iso olohuone, 100 neliömetriä.
Tehon tarve riippuu tietysti paljon siitä, mitä on välähdysputken ja kohteen välissä (teltta, sontsa, etäisyys) ja halutusta aukosta.
Eiköhän tuolla kohtalaisesti pärjää, jos pitää valon lähellä eikä kuvaa luokkakuvia. Kokonaan toinen juttu on, että flasseja pitäisi olla ainakin kolme, että niillä saa rakennetuksi kunnollisen valaistuksen.
Vastaanotin on rakennettu siihen flassiin?
Tuolla on Elinchromen listan lopussa Prolinca Infra-Red Trigger. Sellainenko se on? http://www.theflashcentre.com/
Jaahas!
Näytti tutulta, en tiennytkään IR-lähetintä omistavani. Kun sen 7 vuotta sitten ostin, en sen nimeä kysellyt.
Hyvin on sillä välkkynyt Elinchromen ja Bowenssin salamat ilman senkummempia virityksiä.