Ryhmäkuvan valaisu

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
ttuplai

Re: Ryhmäkuvan valaisu

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

No nyt käy ostamassa 28 maitotölkkiä ja kuvaat niitä vaihtamalla valojen paikkaa ja määrää. Tossa aika pian huomaa, et mikä toimii ja mikä ei - ja miten toimii. Voit murjoa noi pyöreämmiksi (käytä sisältö ensin) tai lyö appelsiinit noiden päälle. Vaihteluvuutta saat korvaamalla osan tölkeistä hoitoainepurkeilla ja kurkuilla. Ei ihminen niin kauhiasti tosta eroa ja valo skaalautuu noissa kokoluokissa täydellisesti. Mallinukkejen käyttäminen ei ole mitenkään harvinaista ja itsekin edelleen kuvaan yhtä suosikkinallea, kun kokeilen jotakin uutta tai laittelen valoja suunnilleen valmiiksi ennen asiakasta. Kaukolaukasimella voi ottaa lukemattomia kuvia itsestään ja tuntea olonsa älykkääksi - mut hei - saa ainakin uusia kuvia someprofiiliin. Ehkä sellanen mieltäylentävin harjoitus oli ottaa itestään alastonkuvia (no oli mul kalsarit jalassa).

Paperilla oppiminen on aika lyhyt vaihe ja valaisu on niin ikivanha aiheena, et ei tällä foorumilla siihen kauhiasti voi uutta tarjota - siis mitään mikä ei selviäis parin minuutin nettisurffaamisella tai yhdellä kirjastokäynnillä. Ja jos toi eka kerta kerran oli kuraa ja sen itsekin huomaat, on tapahtunut melkoinen kehitys. Nyt otat salamalla erilaisen kuran ja kehityt taas. Pahinta olis se, et olisit kysynyt täältä ensin neuvoja ja jälki olis tyydyttänyt - sen jälkeen kuvittelisit, et jösses olen hyvä ja tekisit samalla tavalla aina tietämättä mitään. Digiaika on siit kiva, et tuloksen näkee välittömästi ja melkoisella nopeudella pystyy käymään monta eri vaihtoehtoa läpi. Tän lukemisen aikana olisit treenannut muutaman - minkä luulet olevan tehokkaampaa? Mä olen ehdottomasti teoreettinen oppija, mut kuvaamisessa kokemuksellinen oppiminen pesee teoreettisen ylivoimaisesti - paitti sitku tarvii dcnetissä alkaa väittelemään jostakin turhanpäiväisestä teknisestä detaljista (sitä varten suosittelen tutkintoja fysiikasta, matematiikasta ja tietotekniikasta - olis noilla ehkä muutakin käyttöä, mut omat hankit just tätä varten).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kiitos ttuplai taas hyvistä ajatuksista. Maitoa en juo, mutta kaikenlaisia muita tölkkejä kertyy kiusaksi asti.
ttuplai kirjoitti:Tän lukemisen aikana olisit treenannut muutaman - minkä luulet olevan tehokkaampaa?)
Mulla on tällä hetkellä vain yksi analogi-ajan käsisalama käytettävissä ja sekin pitää asettaa kameran omaan kenkään. Saan 3 salamaa, kontrollerin ja radiotriggerin studiosalamaa varten vasta tammikuun lopulla. Sitä ennen on teoreettisten opintojen aika.
ttuplai kirjoitti:Mä olen ehdottomasti teoreettinen oppija, mut kuvaamisessa kokemuksellinen oppiminen pesee teoreettisen ylivoimaisesti - paitti sitku tarvii dcnetissä alkaa väittelemään jostakin turhanpäiväisestä teknisestä detaljista (sitä varten suosittelen tutkintoja fysiikasta, matematiikasta ja tietotekniikasta - olis noilla ehkä muutakin käyttöä, mut omat hankit just tätä varten).
Mulla menee ehdottomasti teoria edellä, jota seuraa kokeellinen vaihe. Saturoituminen osaajaksi tapahtuu sitten ajan kanssa jos kiinnostus riittää.
Nuoruudessa se oli tyttöjenkin kanssa sama juttu - jälkikäteen ajatellen kaveriporukassa teoria oli monelta kohtaa melko ontuvaa. Mutta oppiminen jatkuu edelleen pienin askelin:)
jaava

Kun katselin tuota videoryhmän valaisukuvaa,
Kuvaniin mieleen tuli DIY-henkinen ratkaisu:
Jospa ripustaisi läpiammuttavan lakanan (ravintoloissa on monesti kaikenlaista dekoratiivista kiinnitypistettä ) ja voisi hommata jopa studiosalamaan ladonovet, jotta saisi kaiken valon lakanalle. Jos kokoa olisi luokkaa 3 x 3 metriä, niin tuollahan jo korvaisi puuttuvan seinän, josta heijastaa valoa.

Eikös tuollainen hyvin käytetty lakana ole jo melkoisen läpiammuttava?

PS. DIY henkisen ratkaisu scrim harsoon:
https://www.youtube.com/watch?v=CbIVrv8943E
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 25, 2019 21 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Nämä hommat riippuu siitäkin, kuinka paljon aikaa on käytettävissä, kuinka paljon on assareita mukana kantamassa ja rakentamassa valaistussysteemeitä, kuvan lopullisesta käyttötarkoituksesta (kannattaako voimistella) ja monesta muusta asiasta.
Tavallista lakanaa voi käyttää heijastettuna, läpi ei paljon valoa mene. Läpiampuvan varjonkin kankaalla on tosissaan väliä, pelkkä valkoisen näköinen halpisvarjo ei väkttämättä oo hyvä.

Strippi olis varmaan hyvä, mulla on pari Dörrin strippiä....ne ei kyllä oo hyviä, pitäis olla Elinkan oma.
Mun normaaleihin ryhmäkuviin on riittänyt läpiammuttava Elinkan sateenvarjo, myös Elinkan tasovaloa oon käyttänyt. Luonteeltaan ovat enempi dokumenttaarisia kuvia, hyvin ovat kelvanneet.

Kerran piti ottaa yli 100 hengen sukukuva ihan kirkkaassa keskikesän auringonpaisteessa. Vitsit on aika vähissä. Laitoin Elinkan Quadran välähtämään raakana kameran vierestä, täysillä. Vähän aukaisi tummia varjoja jolloin kuvasta sai olosuhteisiin nähden lähes siedettävän. Välähryspään sai mukavasti kameraan kiinni Metzin salamalaitteen kiskoon johon ruuvasin jatkovarren kiinni.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava

Tulee noita ammattislangin sanoja:
- Mikä on Strippi? (Pieniä valonlähteitä rinnakkainko)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oletteko käyttäneet ladon ovia (barndoor) muokkaimena kun olette halunneet keskittää valoa laajempaan kohteeseen, kuten seinään, kattoon tai 3 x 3 metrin haijastimeen?
Siis tällaista:
Kuva
Katselin aiemmassa vieointikuvassa kuinka hieman huolimattomalla valomiehellä näytti osa valosta ohjautuvan ohi läpiammuttavasta kankaasta.

Esim Saksasta löytyisi tällainen:
Godox Bowens Reflektor + BD-04 Barndoor mit Grid & Farbfilter für Studioblitz
https://www.ebay.com/itm/Godox-Bowens-R ... SwheNd5jLJ
Price:EUR 33.00 + Shipping: EUR 10.00 Standard Shipping

PS. Ihan mielenkiintoinen esitys ladon ovista:
Light & Shadow Shaping - with Barn Doors
https://www.youtube.com/watch?v=0BhmrO0Yk1I
jaava

Mulla on ollut vaikeuksia pysyä kärryillä valonmuokkainten nimistä ja tarkoituksista. Teinpä pienen luettelon.

Yleisimpiä valonmuokkaimia
  • Läpivalaistava sateenvarjo
    Levittää salaman pistemäisen valon suurelle alueelle. Sopii hyvin tilanteisiin, jossa haluataan valaista iso alue tasaisesti.
    Kuva
    Huonona puolena suuri hajasäteily, ja valo leviää sinne missä sitä ei kaivata.
  • Heijastava sateenvarjo
    Heijastaa salamasta lähtevän valon takaisin kohteeseen ja pitää valon suunnan enemmän kasassa.
    Kuva
    Valo on hieman vähemmän pehmeää verrattuna läpiammuttavaan varjoon.
    Hopeisen (sävy kylmempi) ja kultaisen (sävy lämpimämpi) heijastavan sateenvarjon valo on kontrastikkaampaa kuin valkoisen heijastavan sateenvarjon.
  • Beauty dish
    Beauty dish on lautaselta näyttävä valonmuokkain, joka usein valmistetaan metallista ja valo on suhteellisen kontrastikasta.
    Erilaisten hunajakennojen avulla beauty dishin valon voi muuttaa entistä dramaattisemmaksi. Myös beauty dish piirtää mallin silmiin pyöreän heijastuksen.
    Kuva
  • Tasovalo (softbox, stripbox, hexabox, octabox jne.)
    Nimitys tullee siitä, että valoa kuvattavaan lähettävä pinta on tasomainen.
    Kuva
    1. Softbokseista on suurin osa neliönmuotoisia, mutta on myös olemassa hyvin kapeita suorakulmaisia, joita kutsutaan myös strip softboxiksi.
      Stripboxit ovat yleisiä korkovaloina, esimerkiksi henkilökuvauksessa tai tuotekuvauksessa. Strip softboxilla voi korostaa muotoa hyvin.
    2. Octaboksi on käytännössä kahdeksankulmioinen tasovalo.
      Octat ovat suosittuja potretti- ja muotikuvaajien keskuudessa, sillä ne tuottavat mallin silmiin pyöreän heijastuksen (catchlight).
      Octan valoa pystyy hallitsemaan esimerkiksi vähentämällä diffuusiokankaiden määrää tai käyttämällä niihin tarkoitettuja hunajakennoja, joka tekee tästä valonmuokkaimesta hyvin monipuolisen.
    3. Deep octa on tavallista octaa muodoltaan syvempi valonmuokkain. Tämän seurauksena deep octan valo on tarkemmin suunnattavissa, sillä valon keila on kapeampi.
    4. Scrim on metallikehikkoon kiinnitetty kangas, joka läpäisee valoa tietyllä tavalla riippuen siihen asetetusta kankaasta. Ideana on vähentää tai pehmentää voimakasta valonlähdettä: vähentää auringonvaloa tai pehmentää salamaa.
      Kuva
      A scrim or gauze is a very light textile made from cotton, or sometimes flax. It is lightweight and translucent, which means it is often used for making curtains. A scrim can be a translucent material that may be fastened onto a frame, and used outdoors to reduce the intensity of, and soften harsh light on subjects/people being filmed or photographed.
  • Hunajakenno (honeycomb, grid)
    Hunajakenno on valonmuokkaimeen kiinnitettävä lisäosa, jonka tarkoitus on rajoittaa valokeilan leviämiskulmaa, mikä mahdollistaa valon tarkan asettelun ja vähentää linssiheijastumia. Esimerkiksi pienessä tilassa, jossa valo ei saa vuotaa yhtään on hunajakenno usein kätevä.
    Kuva
    Kuva: Hunajakennoja saa valon eri leviämiskulmille
  • Snoot
    Kokoaa valon kapeammaksi kimpuksi jo salamalla, ja jonka leviämistä voi vielä rajoittaa hunajakennolla.
    Kuva
    Kuva: Bowens kiinnitteinen snoot.
    On olemassa myös optisia snootteja, joiden valo on kovempaa kuin muiden muokkainten. Niissä on optisia osia, joilla valo saadaan teräväksi kuvattavassa kohteessa. Sopivalla maskilla niillä voi heijastaa esimerkiksi ruutuikkunasta tulevan valon ristikon.
    https://www.diyphotography.net/a-compre ... ot-review/
jaava

DIY oma scrim halvalla ja käden käänteessä:

Biltemasta harsokangasta hintaan 5,90€ paketti:
Biltema kirjoitti:HARSOKANGAS 3X5 M
Tuotenro. 45-541
Mitat: 3 x 5 m
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puuta ... 2000019384
Saattaa olla hiukan ohut, mutta näitähän voi pistää pari päällekkäin:)

Ala- ja ylälaitaan kun kiinnittää puuriman, niin pysyy myös ojennuksessa. Rimoille vois keksiä rakenteen, mikä mahdollistaa pakkaamisen henkilöauton takatilaan.

PS. Tuli tällainen ratkaisu mieleen, kun haluaa isompaa seinää hyvällä kuljetettavuudella:
Kuva
Kuva: Jännitetyllä köydellä harso riippumaan ja alalaitaan rimanpätkiä pitämään kevyt kangas oikosessa. Pakkautuu pieneen tilaan.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 22, 2019 8 : 56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mikä tahansa rätti ei välttämättä toimi - riippuen toki miten kuvaa. Mulla on Ikean suihkuverho joitakin juttuja varten, mut sen kanssa ei voi juurikaan sekoittaa muita valoja tai ainakin kannattaa leikata pala tosta ja huolehtia, et kaikki valot tulee saman kankaan läpi. Värilämpötilan siirrot voi olla kohtuu reippaitakin (eikä vaan pelkästään kelt./sininen akselilla). Aina sillä ei ole merkitystä, mut pahimmillaan esim. neutraali tausta (harmaa) siirtyy niin paljon keltaiseen/punaiseen jos tulee eri lähteestä, et se häiritsee. Yksi vaihtoehto on geelittää taustavalo suosiolla. Mulla on korkovalona välillä pari kiinastrippiä, jotka ovat lämpötilaltaan aika kaukana päävaloista, joten olen ratkaissut ongelman siten et noissa on 1/4 CTO:t kiinteästi, koska pieni lämpö toimii yleensä paremmin (tai sit suosiolla kylmemmäksi, mut mä teen sen yleensä päinvastoin eli siirrän päävalon lämpimämmäksi).

Tota nimenomaista olen käyttänyt vain asuna, kun tein yhteen taidejulkaisuun pari kuvaa - se on aika ohutta diffaksi.

Edelleen sanoisin, et älä yritä haukata koko kakkua kerralla vaan tee/kokeile/leiki - noi jutut selkiää melkeen itekseen, kunhan treenaa ja analysoi tekemisiään.
jaava

ttuplai kirjoitti: Mikä tahansa rätti ei välttämättä toimi - riippuen toki miten kuvaa. Mulla on Ikean suihkuverho joitakin juttuja varten, mut sen kanssa ei voi juurikaan sekoittaa muita valoja tai ainakin kannattaa leikata pala tosta ja huolehtia, et kaikki valot tulee saman kankaan läpi.

Joo olen saanut kunnon kantapäänkautta kokemuksen syksyisestä isäinpäiväkuvasta, jossa kullakin esiintymiskorokkeen spotilla oli vielä oma värinsä. Yritin layereillä väsätä kunkin spotin valokeilan erillisellä valkotasapainosäädöllä, mutta ei siitä mitään kunnollista tullut.
Täytyy (jos nyt innostun tuollaisen ison seinän tekemään) pistää myös kaikkien kolmen käsisalaman eteen tuota harsoa (tai kääräistä salama siihen). Tosin en edes tiedä vielä kuinka lähellä mun Yongnuo:den spektri on Bowens:n kanssa. Soon kuvattava Color Checker:ä kaikilla.
ttuplai kirjoitti:Tota nimenomaista olen käyttänyt vain asuna, kun tein yhteen taidejulkaisuun pari kuvaa - se on aika ohutta diffaksi.
Tää Bilteman harso 3x5m on niin halpaa, että on suorastaan pakko kokeilla mitä sillä saa aikaan. Jos sitä pistää useamman kerroksen, niin ei näy salama suoraan läpi. Kuten softbox:ssakin on monesti muutama kerros diffuusorikangasta.
ttuplai kirjoitti:Edelleen sanoisin, et älä yritä haukata koko kakkua kerralla vaan tee/kokeile/leiki - noi jutut selkiää melkeen itekseen, kunhan treenaa ja analysoi tekemisiään.
En toki lähde kokeilemaan tilanteeseen, josta pitäisi saada julkaistavia kuviakin. Mutta ainahan voi kutsua naapureita kahville ja sattumoisin järjestää kuvaussessionkin ... kun kamatkin on valmiiksi järjestettyinä:). Naapureitahan kyllä Helsingissä riittää.
jaava

Onko seuraaville englantilaisille valokuvaustermeille olemassa virallisia suomalaisia vastineita (myös ammattislangi kiinnostaa) (Suluissa mun ehdotukset):
  • Beauty dish (mun: kauneusvati:)
  • tasovalo (e. softbox) (mun: pehmytlaatikko:) {J.Korpela: softbox diffuser = taso(valo)heijastin}
  • stripbox (mun: liuskalaatikko:)
  • hexabox (mun: kuusiolaatikko:)
  • octabox (mun: kasiolaatikko:)
  • scrim (mun: harso)
  • pistevaloheijastin, snooti (e. snoot) (mun: kuono) {J.Korpela: snoot = rajaussuppilo}
ps. Korjailtu sanoja, kun uusia suomennoksia tullut
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 24, 2019 10 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

jaava kirjoitti:Onko seuraaville englantilaisille valokuvaustermeille olemassa virallisia suomalaisia vastineita (myös ammattislangi kiinnostaa) (Suluissa mun ehdotukset):
  • Beauty dish (kauneusvati:)
  • softbox (pehmytlaatikko:) {J.Korpela: softbox diffuser = taso(valo)heijastin}
  • stripbox (liuskalaatikko:)
  • hexabox (kuusiolaatikko:)
  • octabox (kasiolaatikko:)
  • scrim (harso)
  • snoot (kuono) {J.Korpela: snoot = rajaussuppilo}
Kauneusvati on ehdottomasti näistä paras! Tässä pari termiä:
Snoot = pistevaloheijastin, snooti
Softbox = tasovalo
Hannula

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Ison valonhajottimen saa myös valkoisesta kertakäyttöpussilakanasta. Kun leikkaa pitkän sivun auki, tulee puolet ohuempi ja tuplasti isompi. Hintaa muutama euro ja löytyy tavarataloista. Kiinnittämiseen esim. Biltemasta liimauspuristimia eli isoja pyykkipoikia, hinta koosta riippuen muutaman euron kipale.
jaava

Sattui Clas Ohlson matkan varrelle ja kävin kysymässä heiltä valokuvauskelpoista kasvien suojeluun käytettävää harsoa. No heti tiesivät mistä on kysymys!

Tällaista löytyi hyllystä 2,4 x 10 metriä pakkaus hintaan 5€.
Kuva

Virittelin harsosta näytön harmahtavaa kuvapintaa vasten 1x, 2x ja 4x kerrokset, otin kuvat ja mittasin LR:n pipetillä värisävyn (RGB desimaalit huojui, muta kokonaisosat pysyi vakiona):
Kuva
On se aika läpinäkyvää, mutta monella kerroksella toki saa peitettyä haluamansa. Ja on tuosta optisesta ohuudesta se etu, että valon läpäisyn saa säädettyä tarkemmin:)

Pipettimittaukset:

Koodi: Valitse kaikki

R       G      B
Ilman harsoa     95,6    96,4    97,5 
1 x harso        93,4    94,1    94,4 
2 x harso        91,2    91,6    91,9 
4 x harso        87,0    87,2    87,0 
Voisko tuosta päätellä kankaan olevat valkotasapainon kannalta hyvälaatuista valokuvausalalle?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Tuollainen harso vois olla kova sana jossain muotokuvauksessa, hotspotilla sopivasti pehmennetty kirkkaampi spotti pääkohteeseen, harso hajottais muualle sopivan pehmeää hajavaloa.
Ryhmäkuvan valaisussa tuosta ominaisuudesta ei sitten pääsekkään nauttimaan kun valo pitäis olla joka kohtaan tasaista.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava

Hannu KH kirjoitti:Ryhmäkuvan valaisussa tuosta ominaisuudesta ei sitten pääsekkään nauttimaan kun valo pitäis olla joka kohtaan tasaista.
Ainakin 4x määrällä harsoa läpi näkyy niin hyvin, että kirkas salama loistaa täysin läpi kirkkaana alueena. Pitää kokeilla isommalla määrällä kerroksia salaman kanssa (kuvaan vastapäiseltä puolen harsoa salaman leviämisen), kunhan saan sopivat synkkavehkeet kokeiluun.
decypher

Viesti Kirjoittaja decypher »

Joissakin pakkauksissa (siis kun ostaa jonkin uuden kamppeen, televisioissa on ainakin ollut) on fyllinkinä sellaista vaaleanharmaata, pehmeää muovimateriaalia joka peittää paremmin ja on aika loistavaa kerrostamiseen. Olen jemmaillut sitä aina kun on kohdalle sattunut mutta ei ole tullut ikinä selvitettyä saako tuota ihan ostaakin jostaa.
jaava

Näitä scrimmejä kaupataan näköjään kertomalla myös stopit, jonka harso imee valosta.
Esimerkiksi eBay:ssä näin:
Westcott Scrim Jim Cine 1/2-Stop white net Fabric
Westcott Scrim Jim Cine 3/4-Stop Diffuser Fabric
Westcott Scrim Jim Cine Full-Stop Diffuser Fabric
Tällaista tuotetta:
Kuva

No minä kokeilemaan kuinka monta stoppia tuolla puutarhaharsolla lähtee kerroksia lisätessä.
Käytin PC-monitoria valonlähteenä. Aluksi monitoriin koko ruudun keskiharmaa kuva, josta sellaisenaan valotus ja sitten muutamalla (2, 4 ja 6) harsokerroksella:

Koodi: Valitse kaikki

Kerroksia  Valotus  Aukko  Herkkyys  Stoppeja
---------  -------  -----  --------  --------
Ei harsoa  1/60     f/2.8  ISO 100   0
2 x harso  1/30     f/2.8  ISO 100   -1
4 x harso  1/20     f/2.8  ISO 100   -1,?
6 x harso  1/15     f/2.8  ISO 100   -2
Tämän perusteella puutarhaharso vaikuttaa melkoisen käyttökelpoiselta.

Harsokerrokset roikkui vapasti ruudun edessä, joten niiden väliin jäi hieman rakoa. Mainosmateriaalien Softbox:eissa näkyy olevan kerrosten välillä melkoisesti etäisyyttä - sillä vaikutetaan kaiketi valon tasaisuuteen.
Pahus kun en pääse kuvaamaan valon jakautumisen tasaisuutta vielä.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jos nuukuus yllättää, niin noita scrimmejä voi tehdä valmiista pvc-putkiosista. Saa noita sitten tehdasvalmisteinakin kaiken kokoisia ja niissä on tukevat kehykset sekä hyvälaatuinen valkoinen diffuusorikangas.
jaava

jaava kirjoitti:Sitten peruskysymyksen äärelle, joka pitäisi esittää ensimmäisenä itselleen: Millaista valoa tarvitsen ryhmäkuvaan.

Tällaista tietoa on tullut vastaan:
  1. Jos pilvinen päivä on luonteeltaan se mitä haet, niin silloin suuri valaiseva pinta on oikea valonmuokkain. Se antaa kohteeseen pehmeää valoa.
    Yhtä henkilöä kuvatessa sateenvarjo, tasovalo tai octa ovat sopivan kokoisia. Ryhmää kuvatessa tarvitaan kuitenkin suurempaa pintaa kuten, suuri läpiammuttava sateenvarjo (riittääkö edes 150cm varjo), kannettava iso heijastin, hyvä on myös huoneen seinä tai katto joka ei muuta valkotasapainoa vahvasti.
  2. Jos kuviin haetaan draamaa, kontrastia ja räikeät varjot, niin tarvitaan pienestä valonlähteestä tulevaa valoa, kuten kirkas keskipäivän auringonpaiste. Tällaista kovaa valoa saadaan myös paljaasta salamasta, beauty dish:stä tai tiukasta hunajakennosta.
Mulla on selvästi ollut hieman sekaisin erilaiset valotyypit:
  1. Kova / Pehmeä valo (Hard / Soft)
    Kuva
    Jossa on kysymys valon aiheuttaman varjon muodostumisesta. Pehmeä valo tekee loivan reunan esineen varjoon ja kova valo piirtää jyrkän. Mitä isommalta valonlähde näyttää kohteessa, sitä pehmeämmän varjon se luo kohteen taustaan.
  2. Hajavalo / suunnattu valo (mun oma suomennos?) (Diffused / Specular)
    Kuva
    Joka taas liittyy tapaan, jolla valo läpäisee valolähteen pinnan tai heijastuu pinnasta.
    Diffuusi valo on hajonnut moneen suuntaan rajapinnassa, mikä johtuu yleensä pinnan epätasaisuudesta, jolloin jokainen säde saa erilaisen suunnan. Mattapinnasta heijastunut valo, hiotun lasipinnan tai harsokankaan läpi tuleva valo on diffuusia.
    Spekulaari valo taas jatkaa kulkuaan hyvässä järjestyksessä viereisten säteitten kanssa, kuten heijastus tyynestä pinnasta tai peilistä.
Joten pienellä himmeällä (diffuusori) kuupalla käsisalaman edessä ei voi tehdä pehmeää valoa kovin isolle esineelle.
jaava

niffe kirjoitti:Jos nuukuus yllättää, niin noita scrimmejä voi tehdä valmiista pvc-putkiosista. Saa noita sitten tehdasvalmisteinakin kaiken kokoisia ja niissä on tukevat kehykset sekä hyvälaatuinen valkoinen diffuusorikangas.
Jos haluaa harrastuspohjalta kokeilla miten scrim:n kanssa onnistuu, niin senhän pitää olla ilmainen tai halpa. Noi tehdasvalmisteiset on melkoisen hinnakkaita jos kokoa on hieman enemmän.

Mä ostin Kiinasta "Selens 5 in 1 80x120cm Handheld Collapsible Oval Light Reflector for Photography" noin 20€ hintaan, jossa on myös läpi ammuttava kangas mukana, niin pääsee kokeilemaan. Onhan toi vaan aika pieni ryhmäkuvausta ajatellen.

Jos haluaa tehdä isomman, niin melkoisen hyvät ohjeet löytyy PVC-putkien hyödyntämiseksi:
Make a DIY Scrim for Lightweight Location Lighting with Kevin Kubota
https://www.youtube.com/watch?v=MwbaizFB7Ew

Mä olen yrittänyt löytää jotain hyvää rautakauppaa PVC-osien ostamiseksi, mutta ei meinaa löytyä sellaista mistä sais kaikki kulmat, T-kappaleet ja putket (paksulla seinämällä) samasta.
Vastaa Viestiin