Muurahaisten valokuvaaminen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minusta kuvaajan pitää ottaa huomioon kaluston vahvuudet ja heikkoudet ja mennä niiden mukaan.

Sehän se on jos ei ole kalustoa eikä suunnitelmaa.Alkuun pitää päättää mitä haluaa satsata harrastukseen.Se onkin vaikea kun ei vielä tiedä kestääkö harrastus.Ostaako halvat alkuun ja tuskastuu niihin ja lopettaa harrastus tai sitten kohta joutuu miettimään vaihtaako kalliimpiin (ja parempiin?) rojuihin kun tulosta ei heti synny.Silloinkin pitää miettiä onko vika kalustossa vai kuvaajassa.Hyvä esimerkki on aloittelijan ostamassa kittipaketissa.Kun hyviä kuvia ei heti tulekkaan niin syytetään kittilinssiä.

Toinen vaihtoehto on ostaa heti vähän paremmata ja kalliimmat systeemit...ja huomata sitten ettei tämä olekkaan mun juttu.

Minä en osaa käyttää takanäyttöä.Kuvaan pelkästään etsimen kautta.Kyllä silläkin pystyy kuvaamaan.Paljon tulee hukkaruutuja,mutta aina joku osuu tarkennuksen suhteen kohdilleenkin.Kärsivällisyyttä vain tarvii...ja uusia yrityksiä.Toisekseen minä käytän pääasiassa af:ää.Yritän löytää sen hetken kun kohde pysähtyy.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Bansku81
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Munt kirjoitti:
Bansku81 kirjoitti:
ilkka1059 kirjoitti: Ruokinnaltahan ne murkutkin on helpointa kuvata. Pikkutippa hunajaa murkkujen polulle, niin johan mallit rauhoittuvat yhteistyöhön mukavasti!
Kyllä se idea murkkujen kuvaamisessa on siellä toiminnassa ja niiden elämän seuraamisessa. Aika väsynyttä kuvaa tulee, jos kuvaat murkkua hunaja tipalta..
Jos haluaa kuvata murkkua luonnollisessa elinympäristössä, ilman dopingia, niin lähes ainoa järkevä tapa on kuvata korrella kirvaa lypsävää muurahaista, joka ei pääse tarkennusalueelta karkuun kuin pari milliä. Hyvin harva muu toiminta on sellaista, että pysyy perässä isommilla suurennoksilla. Ja joku 1:2 ei ole suurennos eikä mikään, noin tiedoksi. Elämä alkaa 1:1 jälkeen! :)

..
Suurennussuhteesta olen samaa mieltä, mutta kun paljon räpsii niin aina välillä joku hyvä tilanne osuu terävyys alueellekin :)

http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Hy%F6nteiset/_DSC9528.jpg
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Tosiaan, hyvä pointti että murkut ei ole mitään etanoita makromaailmassa, vaan ennemmin aikamoisia vipeltäjiä. Mutta aikaisin keväällä nämä kaverit ovat kankeita kuvattavia - ja mua itse asiassa kiinnostaisi juurikin kuvata sitä eläväämattoa, jonka kekomurkut tekee pesänsä päälle lämmitellessään huhtikuun auringossa.

Toinen helpotus on polut ja valtava populaatio, eli kameran voi asettaa jalustalle murkkujen polulle ja räpsästä kuvan aina uuden mallin kömpiessä linssin eteen.

Mulla on hyvin vähän kokemuksia hyönteismakroilusta, mutta murkku tuntuu hyvältä kohteelta aloittaa mm. näistä syistä. Mun "päätavoite" on hyttysmakrojen kuvaaminen, mikä on jo härskisti vaikeampaa. Saa nähdä jääkö haaveeksi.

Alkuperäiselle kysyjälle muuten vielä sellainen ajatus, että malta vielä mielesi hankintojen suhteen. Se kalusto, jonka tarvitset tarkalleen, paljastuu kuitenkin vasta käytännössä - ja siksi ei välttämättä ole fiksua nyt ostaa koko settiä ja puolen vuoden päästä kokeilla, että teetkö sillä mitään. (paitsi että pari viikkoa sitten vielä näin metsässä murkkuja pesiensä pälllä, joten ehkä niitä ehtii vielä tänäkin vuonna kuvailla Etelä-Suomessa)
MKi

Viesti Kirjoittaja MKi »

Ei makroilu aina rahasta ole kiinni. Toki en väitä etteikö sitä siihen saisi menemään. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että elämä alkaa 1:1 paremmalla puolen ;)

Helpoin tie makroilun maailmaan joku normaalimakro. Se riittää aluksi ihan kivasti ja sillä on hyvä harjoitella makroilun hankaluuksia. Jonkin ajan päästä haluaisi päästä vielä lähemmäksi ja lähemmäksi. Siihen tarvitaan sitten loittoja tai telejatkeita normimakron perään, laajislasin kääntämistä tai muita kikkoja. Tai sitten Canon MP-E 65mm.

Kääntömakroilu on edullinen tapa kokeilla suuria suurennussuhteita, muttei tosiaankaan helpoin. Aiheesta kiinnostuneille omia mietteitä asiasta esimerkkikuvien kera: http://mikonjuttuja.blogspot.com/2011/0 ... roilu.html
Itse ostin ko. kikkailua varten kesällä vanhan Tokina 19-35 millisen manuaaliaukonsäädöllä. Maksoi satasen ja sillä saa aikaan melko ison suurennussuhteen aikaan (linkin takaa löytyy kuvia).

Valaisu on suuri osa myös makrokuvausta, joten siihen kannattaa perehtyä ja harjoitella. FF kameraa en ostaisi makroiluun, koska siitä joutuu kroppaamaan sen 60% pikseleistä ennen kuin ollaan edes samoissa kuin kroppikennoisella.
Olisihan se kiva osata ... mutta taas kerran on tyydyttävä vain yrittämään

Blogi
Galleria
Red Cloud

Re: Muurahaisten valokuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Red Cloud »

Vasta nyt sitten hankin ensimmäisen makro-objektiivini. Toissapäivänä kävin hakemassa paketin ja nyt olen jo vähän ehtinyt muurahaisiakin kuvailla.

Tässä onnistunein otokseni tähän mennessä:
http://img05.deviantart.net/0731/i/2017 ... bgf61x.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin