Joo tuli tänään keskusteltua asiasta toisen rehtorin kanssa, hän oli kyllä sitä mieltä että pieni korvaus olisi paikallaan. Samalla selvisi myös tilattujen levyjen määrä, ei olekkaa se vajaa 120 vaan 50+opettajat ja ne jotka päättävätkin juhlassa että hei minäkin haluan. Rehtori pitänyt listaa tehdyistä tilauksista ja ilmoittautuneista vieraista, kiireesti lukenut itse väärin. :) Mutta eipä se sitä silti poista että iso urakka edessä. Veikkaisin että 10min/levy=koko päivä poltella.
Täytyy huomenna jatkaa keskustelua korvauksesta. Itse yritin ehdottaa ettei tule turhaa paperi sotkua, että ottaisin palkallisen vapaan, mutta tuntuu että haluaisivat maksaa. Tulee vaan kalliimmaksi koululle näin=).
Mutta ilmoittelen mitenkä käypi. Ja jos ei mihinkään suostu niin enpä anna videota sitten. =)[/img]
Videon tekijänoikeus????
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Tuossa tulee yleensä aikamoinen pattitilanne, jos ei päästä sopuun. Sillä jos video on kuvattu työaikana ja siltä ajalta on saatu palkkaa, kuuluu käyttöoikeus koululle. Tekijänoikeus taas säilyy kuvaajalla.
Koulu ei voi editoida videoa ilman kuvaajan lupaa ja kuvaaja ei voi myydä editoitua videoa ilman koulun lupaa. ;)
Editointiajalta pitää koulun luonnollisesti maksaa asiaankuuluva korvaus, mikäli haluavat videon editoitavaksi.
Itse olen joskus pohdiskellut, että miten käy ammattipuolella (esim. Yle), jos kuvaaja on kuvannut jonkun clipin ja kieltäytyy editoimasta sitä tai antamasta lupaa editointiin. Ilmeisesti tuosta voidaan työntekijälle jotain sanktioita antaa työstä kieltäytymisestä, mutta ilman kuvaajan lupaahan tuota ei saa editoida, joten taitaisi jäädä näyttämättä.
Koulu ei voi editoida videoa ilman kuvaajan lupaa ja kuvaaja ei voi myydä editoitua videoa ilman koulun lupaa. ;)
Editointiajalta pitää koulun luonnollisesti maksaa asiaankuuluva korvaus, mikäli haluavat videon editoitavaksi.
Itse olen joskus pohdiskellut, että miten käy ammattipuolella (esim. Yle), jos kuvaaja on kuvannut jonkun clipin ja kieltäytyy editoimasta sitä tai antamasta lupaa editointiin. Ilmeisesti tuosta voidaan työntekijälle jotain sanktioita antaa työstä kieltäytymisestä, mutta ilman kuvaajan lupaahan tuota ei saa editoida, joten taitaisi jäädä näyttämättä.
-
Olen ymmärtänyt, että työaikana tehty työ, joka kuuluu työn kuvaan, on työnantajan omaisuutta.
Opettajan työhön ei kuulu videokuvaus ja videokuvan omistusoikeus kuuluisi silloin työnantajalle yhtä paljon kuin työntekijän piirros, joka on tehty puhelinkeskustelun aikana ja jonka hän saattaisi myydä jollekin lehdelle.
Opettajan työhön ei kuulu videokuvaus ja videokuvan omistusoikeus kuuluisi silloin työnantajalle yhtä paljon kuin työntekijän piirros, joka on tehty puhelinkeskustelun aikana ja jonka hän saattaisi myydä jollekin lehdelle.
-
- Viesti:
Tosiaan, nyt kun luin tarkemmin tuon ensimmäisen viestin, niin työnantajahan ei ollut antanut tuollaista kuvausta tehtäväksi.raoulch kirjoitti: Olen ymmärtänyt, että työaikana tehty työ, joka kuuluu työn kuvaan, on työnantajan omaisuutta.
Eli tämän mukaan, mikäli palkkatyö on tullut hoidettua kunnolla kuvauksen ohessa (ja työnantaja ei ole erikseen kieltänyt tekemästä muuta), ei työnantajalla pitäisi olla mitään oikeuksia ko. teokseen. Toisaalta sitten taas jos videolla aletaan tekemään rahaa tulee vastaan nuo aiemmin mainitut esiintyjien oikeudet, jotka taas ilmeisimminkin kuuluvat koululle.
Hankalaa kun liikutaan harrastuksen ja kaupallisuuden rajamailla.
-
Jos koululle on ostettu suokuokka, niin kaikkien opettajien työsopimukseen on näin liitetty velvollisuus suon ojitukseen...saltikov kirjoitti:Tottakai voi kuulua jos se videointi on osa koulun toimintaa - on esim ostettu videokamera koulun juhlien tallentamista varten.raoulch kirjoitti:Opettajan työhön ei kuulu videokuvaus....
Tuskin OAJ sentään sellaisia työsopimuksia hyväksyy, että opettajien työtehtäviin kuuluisi koulun juhlien tallentaminen.
Vai mitä sanovat opettajat?
-
Se, että opettajat mielellään ohjaavat harrastustoimintaa yms. ei tarkoitai sitä. että koulu omistaa kaiken mitä opettaja saa aikaiseksi.
Tässäkin tapauksessa kamera on oma, idea kuvauksesta on oma. Ja koulun tehtäväksi annettu projektorin hoitaminen toteutettiin asianmukaisesti.
Sitäpaitsi kyllä opettajan kuuluu saada palkkio myös koulun harrastustoiminnan ohjaamisesta.
Tässäkin tapauksessa kamera on oma, idea kuvauksesta on oma. Ja koulun tehtäväksi annettu projektorin hoitaminen toteutettiin asianmukaisesti.
Sitäpaitsi kyllä opettajan kuuluu saada palkkio myös koulun harrastustoiminnan ohjaamisesta.