Koulukuvaus on bisnestä

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
-J-

Viesti Kirjoittaja -J- »

aspirantti kirjoitti:Pakko tähän on minunkin todeta, että maininta skannauksesta sai niskakarvat nousemaan. Tuollaisilla vanhempien arvoilla ei lapsia tulisi koulukuvaan mielestäni viedä. Luulisi, että lapsia hävettäisi tuollainen vanhempien toiminta. Tosin, eihän lapsi voi alkoholisti-isälleenkään mitään.
Eiköhän tuo skannaamisjuttu kuitenkin ole lähinnä provo... ei kait kukaan oikeasti lähtisi koulukuvia skannaamaan. En ainakaan itse lähtisi, kuvilla ei yksinkertaisesti tee hittojakaan, miksi niillä turhaan kovalevyään täyttää. Mukuloista tulee kuvia muutenkin roppakaupalla, kaikenlaisia ja joka lähtöön. Itse otetuista kuvista löytyy ne parhaat ja lasta oikeasti parhaiten kuvaavat kuvat.

Tuon koulukuvaus jutun suurin ongelma on sama kuin kaikessa kouluun liittyvässä kaupankäynnissä ja markkinoinnissa - "kaikki muutkin ostaa pakko munkin on saada"-efekti, josta mukavuuden haluinen ja selkärangaton vanhempi (kuten minä) kärsii lompakossaan. Se ei ole valokuvaajien vika, totta kai he tuottavat tuotteen kun markkinat on olemassa... tyhmäähän se olisi olla tekemättä työtä, jolle on taattu ja pysyvä kysyntä.

Ongelmaan voi etsiä syyllistä siittä valopäästä, joka joskus on keksinyt että vuosittain otetaan luokka- ja henkilökuvat... ja sitä saa etsiä kauas historiaan. Juuri tänään skannailin vanhoja sukuarkiston kuvia - koululuokka- ja henkilökuvia 1900-luvun alusta. Aikanaan kun kamerat olivat harvinaisia ja valokuvaus teknisesti harvojen hallinnassa, nuo kuvat olivat arvokkaita. Itseasiassa ainakin omissa kokoelmissani ei monista 1800-luvun puolella syntyneistä sukulaisista ole juuri muita kuvia satunnaisia koulukuvia, rippikuva, mahdollinen ylioppilaskuva ja hääkuva. Vasta myöhään 1920-luvulla näyttää kuvaus yleistyneen siten että on paljon itse otettuja kuvia ja valokuvaajalla otettuja henkilö- ja ryhmäkuvia. Sen että ennen vanhaan oli todellinen tarve ja tilaus koulukuville ymmärtää siis varsin hyvin. Edellä esitetty ei ole historiallista faktaa vaan puhtaasti oma havainto omista valokuvakokoelmista.

Nykyään koulukuville en itse ainakaan kykene näkemään mitään tarvetta. Ne ovat lähinnä vain paperia, joka maksaa tuhottomasti ja jota ei voi hävittää koska se on maksanut niin tuhottomasti. Ehkä vanhemmat, jotka eivät itse tuhoa silmitöntä määrää filmiä ja kovalevytilaa mukuloidensa metkujen taltioimiseen osaavat niitä arvostaa enemmän. Mitenkään kuvaajan työpanosta tai ammattitaitoa väheksymättä... kuvaustilannekkaan ei ole optimaalinen - vaikka kuinka olisi hyvä kuvaaja ja teknisesti kaikki olisi kunnossa niin yritä nyt siinä saada ihmismäisiä kuvia mukuloista jotka naama punaisena puuskuttavat räkätippa nänänpäässä ja tukka sekaisin juostuaan välitunnin ulkona.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
savolaine

Viesti Kirjoittaja savolaine »

Meidän koulussa hoidetaan tuo kuvaamon valitseminen aika mielenkiintoisella tavalla. Kuvaamon nimittäin valitsee oppilaskunnan hallitus (=siis n.15 hlö jotka on kerätty kaikilta luokkatasoilta).Uskoisin kuitenkin että rehtori jossain välissä ainakin vilkaisee sopimuksia. Kuvaamoista tulee sitten tarjouksia aina silloin tällöin ja ne sitten hyväksytään tai torjutaan. Nyt tällä hetkellä on voimassa sellainen sopimus että kuvaaja tulee koululle, ottaa kuvat, ja oppilaskunnan hallituksen jäsenet saavat kuvansa ilmaiseksi:)
Korruptoituminen alkaa jo lukioiässä:)
Yleensä olen ollut kuviin tyytyväinen, mutta pari vuotta sitten ei voinut kuin ihmetellä sitä jälkeä. Kaikki kuvat olivat kuin toonattuja hieman ruskeaan sävyyn päin....Osa ei tietenkään kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta jos vähänkin enemmän on kuvien kanssa ollut tekemisissä niin asian kyllä huomasi.

Tänä vuonna kävi muuten kuvaajalla hassusti kun kuvattiin kokokoulun kuvaa. Kuva otettiin ulkona ja kuvaaja seisoi katolla. Kamera oli jalustalla(Nikon D1X), pieni tuulenpuuska, kamera nurin, noitumista, ja uuden rungon hakemista autosta:)
Vastaa Viestiin