JuhaH kirjoitti:Ketjun aloittajalta erittäin asiallista toimintaa :) Itsekin olen miettinyt vastaavaa, mutta työni puolesta minun on hieman hankala aloittaa kyseenlaista ristiretkeä. Itse olisin kutsunut Olarin Prisman tapauksessa poliisit välittömästi paikalle asiaa selvittämään. Ainahan päivystykseen voi soittaa vaikkei olisikaan varma, että onko tässä nyt aihetta poliisin väliintuloon. Päivystyksessä sitten loppukädessä päättävät partion lähettämisestä, mutta tuossa tapauksessa nyt toimitiin selkeästi pykäliä vastaan kaupan taholta. Soittajalle tuosta ei varmasti tulee seuraamuksia, jos itse ei ole rikkonut lakia, tai valehdellut päivystäjälle.
Niinpä, ottaa kyllä päähän, että jäi se soitto tekemättä. Melkeinpä tekisi mieli käydä Prismassa vielä uudemman kerran, mutta saatan säästää osan ajastani myös Helsingin Stockmannille ja Forumille, myös Sanomataloa on kokeiltava - sitten on jo asiat huonosti, jos maan suurimman sanomalehden toimituksen alapuolella ei saa kuvata :)
Olisi hyvä, että lehdistö ottaisi tämän asian enemmän puheeksi. Journalistiliiton jutut ovat erinomaisia, mutta ammattiryhmälehtenä se ei tavoita suurta yleisöä. Toivottavasti tätäkin ketjua olisi lukemassa suurempien lehtien kuvaajia/toimittajia, jotka voisivat vaikuttaa jutun tekemiseen nykyisestä sananvapauden kaventumisesta.
Niinpä. Hämeenlinnassakin lähti kuvauskiellot kauppakeskus Linnasta sen jälkeen, kun paikallislehti oli tehnyt artikkelin aiheesta.. Pitäisiköhän tyrkyttää samanlaista myös Länsiväylälle tai Uutislehti100:lle ;)
Poliisillakaan ei välttämättä ole oikeaa tietoa tästä asiasta, mutta onneksi poliiseilla on järkeä huomattavasti tuollaista stereotypia vartija-apinaa enemmän, joten he kyllä selvittävät asiat ennen kuin alkavat toimimaan. Tuo sananvapauslaki ei kuitenkaan ole kovin vanha, ja sen tulkinta ei taida kuulua katu-poliisin päivittäiseen toimenkuvaan. Asia kun taitaa olla vielä epäselvä ammattijuristeillekin.
Mutta täältä isot peukut pystyyn tuonkaltaiselle kansalaisaktivismille. Nyt kaikki vain kameroineen kauppakeskuksiin vartioita opettamaan!!
Muutenhan tämä on jees, mutta oikeustappelun mahdottomuus harmittaa - minäkin olen vielä opiskelija, ylimääräistä rahaa ei hirveesti ole. Tietysti jos Ilta-Sanomat tai Iltalehti lähtisi vääntämään juttua, siitä saattaisi tullakkin jotain.. Ja pääsisivät kehumaan itseään:
Lidlillä oli myynnissä viinasuklaamunia, mutta IL pelasti tilanteen: "Iltalehden yhteydenoton jälkeen Lidl Suomi Ky ilmoitti vetävänsä tuotteet myynnistä." ;)