Löytyyhän niitä. Tottakai on toimivia vakiasiakassuhteita. Niissä asiakas saa haluamaansa laatua kustannustehokkaasti, pitävin aikatauluin ja ilman omaa tarvetta jatkuvaan säätöön. Suuri osa vakiasiakkaistakin tsekkaa kyllä poikkeavien toimeksiantojen hinnan etukäteen ilman että siinä olisi kilpailuttamista.Tipe kirjoitti: Pekka kun on kokenut tällä puolen, niin pitää kysyä.
Löytyykö mainoskuvauksen puolelta vielä sellaisia asiakkuuksia, joita tosiaan vaalitaan laatutakeiden ja pysyvyyden voimin, vaikka hinta mainossetillä olisikin hivenen kovempi kuin uudessa toimistossa ?
Eli tiedetään, että kuvaukset tulee hyvin toimien asiakkaan ehdoin, uusia ideoita mukaan tuoden. Asiakas tietää, että ne suoritetaan järkihintaan ja laadukkaina aina. Täten hintaa ei edes välttämättä kysytä, kun tiedetään sen olevan kohtuullinen. Vai onko jokainen toimeksianto jatkuvaa kilpailua ?
Kilpailuttamisessahan ei sinänsä ole mitään väärää. Oikein tehtynä se on kustannustehokkuutta parantavaa ilman, että tarvitsee tinkiä laadusta. Valokuvauksen ostaminen ei vain ole samaa kuin ostaa kakkosnelosta per metri. Vain harvassa yrityksessä on ammattitaitoa arvioida oikein niitä perusteita, joilla he kuvautuspäätöksiä tekevät. Siksi ajaudutaan helposti valitsemaan pelkästään halvimman hinnan perusteella. Halvin kuvaushinta voi johtaa paljon kalliimpiin kuluihin prosessin muissa vaiheissa. Tämän kokonaisuuden kuluja ei ole monasti edes ajateltu. Tästä on runsaasti esimerkkejä vuosien varrelta. Kova kilpailutus on johtanut enenevässä määrin tosi riisuttuihin kustannusarvioihin autokaupan tapaan. Tällainen alhaisen "alkaen-hinnan" saaminen on vajavaisella ammattitaidolla etenevälle asiakkaalle vielä pahempi, koska hän ei tajua mitä kaikkea pelkän kuvauksen lisäksi tarvitaan.
-p-