Kuvien Myynti??

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Tipe kirjoitti: Pekka kun on kokenut tällä puolen, niin pitää kysyä.

Löytyykö mainoskuvauksen puolelta vielä sellaisia asiakkuuksia, joita tosiaan vaalitaan laatutakeiden ja pysyvyyden voimin, vaikka hinta mainossetillä olisikin hivenen kovempi kuin uudessa toimistossa ?

Eli tiedetään, että kuvaukset tulee hyvin toimien asiakkaan ehdoin, uusia ideoita mukaan tuoden. Asiakas tietää, että ne suoritetaan järkihintaan ja laadukkaina aina. Täten hintaa ei edes välttämättä kysytä, kun tiedetään sen olevan kohtuullinen. Vai onko jokainen toimeksianto jatkuvaa kilpailua ?
Löytyyhän niitä. Tottakai on toimivia vakiasiakassuhteita. Niissä asiakas saa haluamaansa laatua kustannustehokkaasti, pitävin aikatauluin ja ilman omaa tarvetta jatkuvaan säätöön. Suuri osa vakiasiakkaistakin tsekkaa kyllä poikkeavien toimeksiantojen hinnan etukäteen ilman että siinä olisi kilpailuttamista.

Kilpailuttamisessahan ei sinänsä ole mitään väärää. Oikein tehtynä se on kustannustehokkuutta parantavaa ilman, että tarvitsee tinkiä laadusta. Valokuvauksen ostaminen ei vain ole samaa kuin ostaa kakkosnelosta per metri. Vain harvassa yrityksessä on ammattitaitoa arvioida oikein niitä perusteita, joilla he kuvautuspäätöksiä tekevät. Siksi ajaudutaan helposti valitsemaan pelkästään halvimman hinnan perusteella. Halvin kuvaushinta voi johtaa paljon kalliimpiin kuluihin prosessin muissa vaiheissa. Tämän kokonaisuuden kuluja ei ole monasti edes ajateltu. Tästä on runsaasti esimerkkejä vuosien varrelta. Kova kilpailutus on johtanut enenevässä määrin tosi riisuttuihin kustannusarvioihin autokaupan tapaan. Tällainen alhaisen "alkaen-hinnan" saaminen on vajavaisella ammattitaidolla etenevälle asiakkaalle vielä pahempi, koska hän ei tajua mitä kaikkea pelkän kuvauksen lisäksi tarvitaan.

-p-
pekkapotka.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

saltikov kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
saltikov kirjoitti: Hinnoitelun vaikeudesta kertoo että yhtään varteenotettavaa hinnoittelumallia ei ole vielä ilmestynyt.
Mille on?
Työlle
Ok.
En tuntenut aijemmin ketään, jonka mielestä työ on maailmassa hinnoteltu oikein.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Konditiona kirjoitti: Asiaa tuntematta olisin aika valmis veikkaamaan että ainakin joillain näistä alueista otetaan usein se, joka tiedetään etukäteen niin laadultaan kuin tyyliltään hyväksi ja sopivaksi ja jätetään kilpailuttaminen pois:
- Ruoka- erityisesti ateriakuvaukset.
- Teollisuuskuvaukset silloin kun kuvan tekninen ja esteettinen vaativuus on suuri.
- Korukuvaukset (erityisesti silloin kun ei haluta valoteltassa "sammutettua" platkuvaikutelmaa metallipintoihin).
- Artistien promokuvaukset.
- Tuotekatalogikuvaukset.
- Autojen järeä mainoskuvaus. (Eiks niistä mee puolet suoraan sille italialaiselle jättipajalle joka on erikoistunut juuri niihin?)
- Vaatefirmat. (Benetton ja Gudrum Sjöden taitavat olla tuolta puolelta hyviä esimerkkejä, jälkimmäinen ainakin katalogiensa osalta.)

Toki noillakin aloilla kilpaillaan verisesti, mutta joillekin firmoille on tärkeämpää pitää kiinni siitä, mikä toimii kuin säästää satanen, tonni tai kymppitonni.
Joillekin ja joillekin. Aina on jotain joillekin ja jotain muuta joillekin toisille. Faktoja peliin, ystävä hyvä... ;-)

- Ruoka: kyllä, kuvaajan tyyli ja studion keittiön toimivuus jne ovat ratkaisevia
- Teollisuus: jep. vaatii aihealueen osaamista ja näyttöä osaamisesta
- Korut: No, jaa. Suomessa kuvataan todella vähän korkeatasoisia koruja. Markettien ja katalogien halpiskorut menevät siinä haarukoiden ja barbienukkien ohessa tarjoushintaan.
- Artistien promokuvaukset: Vitsi? Tämähän on Suomessa kaikkein kilpailluin kuvauksen alue. Hintoja ja toisiaan polkevia puoliammattilaisia vilisee kuin vilkkilässä kissoja. Alan askokalloset kysyvät näiltä jampoilta ihan oikeasti, että mitä olet valmis tekemään tämän annastiinan uran eteen? Ja tarjoaa vaivannäöstä viisi euroa palkkiota sekä etsii seuraavalle tähtöselle uusia ilmaisia ideoita toiselta jampalta. Tosi älykästä suunnittelun ulkoistamista. Jampat juoksevat gloorian perässä ja toki fiksuimmat pääsevät eteenpäin jäämättä ansaan sekunniksikaan liian pitkään.
- Tuotekatalogit: Isommat vaativat ison kuvausorganisaation, koska homma ei saa tyssätä kuvaajan flunssaan. Hintakilpailu on kovaa mutta fiksun asiakkaan on myös varmistettava tuotannon toimivuus.
- Autot: tosi vähäistä Suomessa
- Vaatefirmat: Muotikuvauksesta on enää jäljellä vain rippeet siitä mitä se oli Suomessa 20v sitten. Kuvaajan oma karisma, kuvaustyyli ja ikävä kyllä liian usein ruskea kileli on täällä tärkeää. Suurin osa tästä genrestä tehdään lehtien muotiartikkelien kuvitukseen. Katalogimuoti menee sitten paljolti niitten haarukoiden ja barbienukkien jatkona.

Mainoskuvauksen puolella tärkein alue, jolla välttyy hintakilpailusta on brandimainonta. Siellä haetaan originaalia osaamista. Usein on kyse isoista tileistä ja isoista satsauksista, joten tie sinne vaatii uskottavuutta ja sen lunastamista pienemmissä jutuissa.

-p-
Viimeksi muokannut ppotka, Maalis 21, 2009 18 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapotka.com
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

OskuK kirjoitti:
saltikov kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Mille on?
Työlle
Ok.
En tuntenut aijemmin ketään, jonka mielestä työ on maailmassa hinnoteltu oikein.
Joo, näin se on. Ei taida olla sillekään hinnoittelumallia muuten kuin tuposopimuksissa. Ainakaan mainoskuvauksen alalla en ole koskaan nähnyt.

-p-
pekkapotka.com
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

ppotka kirjoitti:
Konditiona kirjoitti:Asiaa tuntematta olisin aika valmis veikkaamaan että...
Faktoja peliin, ystävä hyvä... ;-)

- Ruoka: kyllä, kuvaajan tyyli ja studion keittiön toimivuus jne ovat ratkaisevia
- Teollisuus: jep. vaatii aihealueen osaamista ja näyttöä osaamisesta
- Korut: No, jaa. Suomessa kuvataan todella vähän korkeatasoisia koruja. Markettien ja katalogien halpiskorut menevät siinä haarukoiden ja barbienukkien ohessa tarjoushintaan.
- Artistien promokuvaukset: Vitsi? Tämähän on Suomessa kaikkein kilpailluin kuvauksen alue...
- Tuotekatalogit: Isommat vaativat ison kuvausorganisaation
- Autot: tosi vähäistä Suomessa
- Vaatefirmat: Muotikuvauksesta on enää jäljellä vain rippeet..
Tarkkaan ja täsmälliseen kielelliseen ilmaisuun taipuvaisena käytin ilmaisuja "asiaa tuntematta" ja "veikata". Tietenkin kuvittelin, että nuo sanavalinnat kertovat oleellisen: ei ole paiskata faktoja kehiin vaan kyse on vain käsityksistä, ei raudanlujasta tiedosta. Mutta yllättävän samanlaisia näkemyksiä Pekalla kuitenkin oli joiltain alueilta.

Joiltain osin mulla on yhä vähän erilainen käsitys kuin tuo minkä Pekka kertoi. Tässä näitä mun käsityksiä. Ja painotan että nämä eivät ole niinkään tietoa kuin käsityksiä.

- Korut. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Suomessa on yksi tämän alueen varsin hyvin hallitseva hemmo (käsittääkseni Lahdessa, nimeä en muista) jonka palveluksia samat tahot käyttävät jatkuvasti juuri siksi että on helpompi maksaa vähän enemmän ja saada harmiton mainokampanja kuin kilpailuttaa kuvaaminen ja törmätä yllätyksiin.
- Artistien promokuvaukset. Monilla artisteilla ja bändeillä on se oma hovikuvaaja. Sitä käytetään ja mitään ei kilpailuteta ja sillä selvä. Sitten on erikseen ne "tuottajien tekemät" "artistit" ja managerilleen kaikki oikeudet antaneet höynäytettävät, joiden kohdalla harrastajakuvaajille tarjotaan "mahdollisuutta" "tulla tunnetuksi" tekemällä ilmaista työtä. Käsittääkseni myös näyttämötaiteiden puolella käytetään paljon vakkarikuvaajia, jotka osaavat tuottaa juuri sellaista kuvaa kuin asiakas haluaa.
- Iso osa tuotekatalogeista on liukuhihnatyönä tehtyä pienesinekuvaamista. (Varaosaluettelot ja isomman koneen nippelikuvastot, liikelahjapuljujen vuosikuvastot, kuvin varustetut tilauslistat...) Niissä käytetään käsittääkseni usein sitä halpaa ja riittävän hyvää vakiojamppaa kun kuitenkin tiedetään että kilpailuttamalla ei saataisi riittävää jälkeä juurikaan halvemmalla.
- Autot ja muoti... No joo, liidin jo ajatuksissani Suomen ulkopuolelle Italiaan ja Norjaan ja ties minne. Unohdin että Tipen kysymys oli niin kotimaaorientoitunut. Sori.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Konditiona kirjoitti: - Korut. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Suomessa on yksi tämän alueen varsin hyvin hallitseva hemmo (käsittääkseni Lahdessa, nimeä en muista) jonka palveluksia samat tahot käyttävät jatkuvasti juuri siksi että on helpompi maksaa vähän enemmän ja saada harmiton mainokampanja kuin kilpailuttaa kuvaaminen ja törmätä yllätyksiin.
Tarkoitat Teemu Töyrylää. Kuvaa mm. Kalevala / Lapponia Korua. Harmiton on ehkä hiukan huono ilmaisu Teemun kuvista...

-p-
pekkapotka.com
Tipe
Viestit: 8018
Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

ppotka kirjoitti:
Tipe kirjoitti: Pekka kun on kokenut tällä puolen, niin pitää kysyä.

Löytyykö mainoskuvauksen puolelta vielä sellaisia asiakkuuksia, joita tosiaan vaalitaan laatutakeiden ja pysyvyyden voimin, vaikka hinta mainossetillä olisikin hivenen kovempi kuin uudessa toimistossa ?

Eli tiedetään, että kuvaukset tulee hyvin toimien asiakkaan ehdoin, uusia ideoita mukaan tuoden. Asiakas tietää, että ne suoritetaan järkihintaan ja laadukkaina aina. Täten hintaa ei edes välttämättä kysytä, kun tiedetään sen olevan kohtuullinen. Vai onko jokainen toimeksianto jatkuvaa kilpailua ?
Löytyyhän niitä. Tottakai on toimivia vakiasiakassuhteita. Niissä asiakas saa haluamaansa laatua kustannustehokkaasti, pitävin aikatauluin ja ilman omaa tarvetta jatkuvaan säätöön. Suuri osa vakiasiakkaistakin tsekkaa kyllä poikkeavien toimeksiantojen hinnan etukäteen ilman että siinä olisi kilpailuttamista.

Kilpailuttamisessahan ei sinänsä ole mitään väärää. Oikein tehtynä se on kustannustehokkuutta parantavaa ilman, että tarvitsee tinkiä laadusta. Valokuvauksen ostaminen ei vain ole samaa kuin ostaa kakkosnelosta per metri. Vain harvassa yrityksessä on ammattitaitoa arvioida oikein niitä perusteita, joilla he kuvautuspäätöksiä tekevät. Siksi ajaudutaan helposti valitsemaan pelkästään halvimman hinnan perusteella. Halvin kuvaushinta voi johtaa paljon kalliimpiin kuluihin prosessin muissa vaiheissa. Tämän kokonaisuuden kuluja ei ole monasti edes ajateltu. Tästä on runsaasti esimerkkejä vuosien varrelta. Kova kilpailutus on johtanut enenevässä määrin tosi riisuttuihin kustannusarvioihin autokaupan tapaan. Tällainen alhaisen "alkaen-hinnan" saaminen on vajavaisella ammattitaidolla etenevälle asiakkaalle vielä pahempi, koska hän ei tajua mitä kaikkea pelkän kuvauksen lisäksi tarvitaan.

-p-
No noin vähän ajattelinkin asian olevan.

Onhan noi artistien kuvaamiset ihme hommia, yhden henkilön tiedän niillä jotain tienaavan. Itselle tapahtui aika humoristinen juttu noista 'artistien kuvista', kun tuohon kuorosotaan kysyttiin Timo Kotipellon kuvaa (tuotantoyhtiön puolelta), jonka olin joskus kuvannut Himosfestareilla. Sanoin, että hinta on simppeli.. voitte käyttää sitä ko. ohjelmassa telkkarissa hintaan 70€ +alv. Oli kuulemma liian kallis, pelkkä kuvaajan nimen julkaisu olisi ollut se oikea hinta ;o)

En tiedä millaista kuvaa sitten loppupelissä käyttivät, koska en ole seurannut koko ohjelmaa ja IP-lehdistä lukien se taitaa olla ohikin jo..
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Tipe kirjoitti:
Onhan noi artistien kuvaamiset ihme hommia, yhden henkilön tiedän niillä jotain tienaavan. Itselle tapahtui aika humoristinen juttu noista 'artistien kuvista', kun tuohon kuorosotaan kysyttiin Timo Kotipellon kuvaa (tuotantoyhtiön puolelta), jonka olin joskus kuvannut Himosfestareilla. Sanoin, että hinta on simppeli.. voitte käyttää sitä ko. ohjelmassa telkkarissa hintaan 70€ +alv. Oli kuulemma liian kallis, pelkkä kuvaajan nimen julkaisu olisi ollut se oikea hinta ;o)

En tiedä millaista kuvaa sitten loppupelissä käyttivät, koska en ole seurannut koko ohjelmaa ja IP-lehdistä lukien se taitaa olla ohikin jo..
Ja sen nimenkin olisivat kirjoittaneet väärin. Kuvittelevat nuo turhien julkkisten tekijät kai, että kaikki ovat samaa karjaa.

kapa
Vastaa Viestiin