Vastavalosuoja

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Raymond

Vastavalosuoja

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Sain kamerani mukana pitkän vastavalosuojan. Mihin sitä oikein tarvitsee, kun kameralla voi ottaa kuvia vaikka suoraan aurinkoon?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Se ehkäisee vastavaloon kuvattaessa auringonvalon aiheuttamia heijastumia linssissä, jotka näkyvät kuvissa.
Raymond

Mutta onko se sitten paha asia? Minusta ne vain tuovat "taiteellisuutta" kuvaan...
tareone
Viesti:

Yleensä ainakin minä joudun noita "plänttejä" poistamaan PS:llä. Joihinkin kuviin sopii, joihinkin ei. Riippuu myös katsojasta, mistä tykkää. Minä en yleensä lensflareista tykkää.
Raymond

Niin, kaipa se on vähän ammattilaisten tuomaa tarkkuutta näihin amatöörivalokuvaajienkin (en tarkoita Sinua, tareone) maailmaan, että pyritään hallitsemaan kuvaa mahdollisimman paljon eliminoimalla sieltä kaikki mahdolliset epäluonnollisuudet. Ehkä se on ihan oikein, eihän silmäkään niitä näe...
tareone
Viesti:

Minä, jos kuka, olen amatöörikuvaaja ja ylpeä siitä ;)
INummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja INummi »

Vastavalosuoja ei ainoastaan estä/vähennä heijastumia(lens flare) lähes vastavaloon kuvatessa(silloin se ei tietenkään auta jos kuvataan niin suoraan vastavaloon, että valonlähde näkyy kuvassa), vaan myös estää hajavalon pääsyn linssiin. Tämä parantaa kuvan kontrastia.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Esimerkkini on tältä aamulta. Esittelin ainoastaan kameran kuvanottonopeutta (kuinka nopeasti pystyy peräkkäin ottamaan kuvia). Huomasin, että onnistuin havainnollistamaan vastavalosuojan käytön tärkeyden (ei siis vastavalosuojaa). Muut kuvat sarjasta poistin, tämän jätin esimerkiksi flaresta.

http://www.digicamera.net/dnews03/flare20030404.jpg

Vastavalosuojan käyttö ei siis ole mitään pro-meininkiä, vaan tuikitärkeä osa kuvanottamisen rutiinia.
Raymond

Jeps, tuossa esimerkissäsi lens flare ei ole kyllä paikallaan, mutta selvempänä ja toisenlaisessa kuvassa se voi olla hyvinkin sopiva. Valitettavasti minulla ei ole esimerkkikuvaa, mutta ammattilaisena ymmärtänet mitä tarkoitan.
reittila

Viesti Kirjoittaja reittila »

Vastavalosuojan varsinainen tehtävä on siis, kuten jo on tullut esille, estää/vähentää valon heijastumia linssin pinnassa.
Monesti kuitenkin unohtuu sen mainio piirre toimia myös linssin suojana esim. kolhuja vastaan.
Suosittelen joka suhteessa lämpimästi niin amatööreille, kuin ammattilaisillekin oli vastavaloa tai ei.
\\Pekka
Vastaa Viestiin