veshut kirjoitti:... Liikkuminen on lisäksi usein hankalaa luonnossa koska kohteella on tapana karata sillä aikaa kun kuvaaja katkoo oksia askeleidensa alla...
Ylläoleva lainaus toisesta threadistä ilman lupaa.
Ajoin tänään autolla ja yhtäkkiää ilmestyi näkökenttääni haukka. Ennenkuin minä olin saanut auton pysäytettyä ilman kolaria ja kameraa laukaisuetäisyydelle oli kohde poissa. Mietin pitkään ajaessani miten esimerkiksi Veshut pystyy ottamaan kuviaan.
Autolla perässä ajamalla se ei ainakaan onnistu :)
veshut kirjoitti:... Liikkuminen on lisäksi usein hankalaa luonnossa koska kohteella on tapana karata sillä aikaa kun kuvaaja katkoo oksia askeleidensa alla...
Ajoin tänään autolla ja yhtäkkiää ilmestyi näkökenttääni haukka. Ennenkuin minä olin saanut auton pysäytettyä ilman kolaria ja kameraa laukaisuetäisyydelle oli kohde poissa. Mietin pitkään ajaessani miten esimerkiksi Veshut pystyy ottamaan kuviaan.
Kannattaa tutustua kaverin taustaan ja kalustoon, niin ei tunnu ihan niin pahalta se veitsen kiertäminen haavassa. (Esim. Taas näitä. Joukossa vahingossa... /Algarven tirppoja)
Kannattaa tutustua kaverin taustaan ja kalustoon, niin ei tunnu ihan niin pahalta se veitsen kiertäminen haavassa. (Esim. Taas näitä. Joukossa vahingossa... /Algarven tirppoja)
..aku
Juu ja nimenomaan siihen lintuharrastustaustaan, sen avulla vesku ottaa kuvat linnuista, ei pelkästään kalliilla välineillä.. :)
AkuM kirjoitti: Kannattaa tutustua kaverin taustaan ja kalustoon, niin ei tunnu ihan niin pahalta se veitsen kiertäminen haavassa. (Esim. Taas näitä. Joukossa vahingossa... /Algarven tirppoja) ...aku
Minä en yhtään tajua tätä yllä olevaa kirjoitusta. Yritin ehkä kömpelösti tuoda ihailuni veshutin kuviin esille ja minulla itsellä ei ole taitoa eikä kiinnostusta edes yrittää vastaavaa. Kalustoni kestää vertailun vaikka kenen kanssa, mutta kyse ei ole kalustosta vaan henkilön kyvyistä. Jos ihailee toisen taitoja ei se tarkoita että itse on kateellinen.
AkuM kirjoitti: Kannattaa tutustua kaverin taustaan ja kalustoon, niin ei tunnu ihan niin pahalta se veitsen kiertäminen haavassa. (Esim. Taas näitä. Joukossa vahingossa... /Algarven tirppoja) ...aku
Minä en yhtään tajua tätä yllä olevaa kirjoitusta. Yritin ehkä kömpelösti tuoda ihailuni veshutin kuviin esille ja minulla itsellä ei ole taitoa eikä kiinnostusta edes yrittää vastaavaa. Kalustoni kestää vertailun vaikka kenen kanssa, mutta kyse ei ole kalustosta vaan henkilön kyvyistä. Jos ihailee toisen taitoja ei se tarkoita että itse on kateellinen.
Oops. Väärinkäsitysten välttämiseksi tarkennus. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Vesan kuvat ovat upeita. Nautin niiden katselusta.
Edellä olevan säikeen (ja muihinkin hänen ottamiinsa) kuviin verrattuna omat kuvani ovat onnettomia räpsyjä. Kun sitten Galleriaan vielä viitataan huolettomasti "taas näitä.." niin tuntuihan se minusta veitsen kiertämiseltä haavassa :)
Viestissäni viittaus Veshutin taustoihin oli siksi, että niihin tutustumalla ymmärtää paremmin miksi hänen kuvansa ovat niin hyviä kuin ne ovat.
Vaikka tässä on liikuttu lintujen perässä jo reilut 40 vuotta, niin silti joka kuva ei onnistu millään. Kuvaat jotain paikalla olevaa ja vaikka lentävä haukka sattuu kuvaan. No eihän siinä mitään, jotain suttua tulee haukasta, kun ei ehdi muuttaa kameran asetuksia. Eli enimmäkseen tuurilla olen itsekin ollut paikalla, missä lintukin, tosin tietää jo mistä hakea mitäkin ja milloin. Se on sitä vuosien kokemusta.Lintujen digikuvaus on taas toinen juttu, väliin onnistuu, väliin ei. Lentokuvat ovat nykyään liian helppoja digillä, niiden otosta suorastaan nauttii!
xorsa kirjoitti:Lentokuvat ovat nykyään liian helppoja digillä, niiden otosta suorastaan nauttii!
Teknikka kehittyy mutta niin kovenee vaatimustasokin. Enää ei riitä pönotyskuvat eikä se että lintu lentää. Pitäisi olla äksöniä ja tunnelmaa/sommittelua/rajausta/enempi "taiteellista otetta" ennen kuin erottuu massasta.
Ei auta vaikka olisi minkälaiset vehkeet niin joillakin näyttää olevan jatkuva "tuuri" ja "saavat" niitä hyviä kuvia.
Tuntuu vain ettei edes koko elämä riitä oppimaan... vaatimustaso rientää edellä.
xorsa kirjoitti:Lentokuvat ovat nykyään liian helppoja digillä, niiden otosta suorastaan nauttii!
Suuri dynamiikkako sen helpoksi tekee? Vaiko nopea käynnistys ja viiveetön laukaisu ;-)
Vai herkkien ISO:jen käyttökelpoisuus... Ja voihan se olla se 8fps/40 kuvaa sarjakin, joka ei maksa 10 euroa.
Saattaa herkistää sen sarjan ottamista
Dialle se on joskus pistänyt varmaan miettimään, otetaanko sitä sarjaa vai ei :o)
Ps. ja jos joku tulee tähän sanomaan, että ottaa sen 1:n kuvan missä on siivet auki singleshot-modella, niin se täytyy myös oikeassa elämässä todistaa...
saNppa kirjoitti:Tieto ja kärsivällisyys ovat käytettyä tekniikkaa tärkeämpiä. Edellä mainitut yhdessä, erottuvat massasta.
Samaa mieltä. Kun hankkii tietoa, on kärsivällinen, tekee taustatyötä ja on aikaa, onnistumiset lisääntyvät huomaamatta. Toki tekniikka tuo apuja mutta omalla kohdalla olen huomannut sen että ilman tietoa kohteesta ja kohteen tuntemista ei oteta kuin lottovoittokuvia jos on erittäin hyvä tuuri. - Tosin hyviin luonto(lintu)kuviin tarvitaan myös sitä tuuria jotta kaikki kolahtaa paikalleen.