Asiakas ei tyytyväinen
-
Asiakas ei tyytyväinen
Mitä tehdä tilanteessa, jossa asiakas ei ole tyytyväinen
otettujen kuvien käsittelyyn ja pyytää raakakuvia itselleen, jotta
saisi käsiteltyä itse? kuvat mieleisikseen..
Onko kokemuksia?
Onko kokemuksia?
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Re: Asiakas ei tyytyväinen
SOPIMUS SOPIMUS.Nennuq kirjoitti:Mitä tehdä tilanteessa, jossa asiakas ei ole tyytyväinen
Onko kokemuksia?
Aina kuvaukset paperilla. Jokainen raakakuva tietysti hinnoitellaan erikseen mitä haluaa.
Hinnoittelussa peruskuvan hinta + 300% joten tuskin asiakas haluaa lopulta ostaa raakakuvia.
minulla on kyseinen txt sopimuksessa:
-Valokuvaajan työtä ei voi hylätä tyyliin tai sommitteluun liittyvillä syillä. Muistutukset on lähetettävä valokuvaajalle todisteellisesti seitsemän (7) päivän kuluessa toimituksesta. Muussa tapauksessa toimitus katsotaan hyväksytyksi.
-
Kuluttajapalvelujen sopimuksiin voi kirjoittaa mitä huvittaa, mutta niillä ei voi ohittaa kuluttajansuojalain kuluttajalle antamia oikeuksia. Omat viritykset eivät kanna kauaksi.Helenius82 kirjoitti:SOPIMUS SOPIMUS.Nennuq kirjoitti:Mitä tehdä tilanteessa, jossa asiakas ei ole tyytyväinen
Onko kokemuksia?
Aina kuvaukset paperilla. Jokainen raakakuva tietysti hinnoitellaan erikseen mitä haluaa.
Hinnoittelussa peruskuvan hinta + 300% joten tuskin asiakas haluaa lopulta ostaa raakakuvia.
minulla on kyseinen txt sopimuksessa:
-Valokuvaajan työtä ei voi hylätä tyyliin tai sommitteluun liittyvillä syillä. Muistutukset on lähetettävä valokuvaajalle todisteellisesti seitsemän (7) päivän kuluessa toimituksesta. Muussa tapauksessa toimitus katsotaan hyväksytyksi.
Tilanteessa kannattaa ottaa huomioon se, että jos palvelu on yhtään tolkullista, on tuollainen tilanne harvinainen poikkeus. Silloin pitää normaalisti tehdä kaikkensa, jotta asiakas tulee tyytyväiseksi, sillä asiakkaan menetys on yleensä ikävä asia. Tyytymätön asiakas kertoi ennenvanhaan kehnosta palvelusta 20:lle ihmiselle, mutta nykyään hän voi kertoa siitä somessa 200-2000:lle muulle.
Perusidea on siis tehdä asiakas tyytyväiseksi, mikä merkitsee sitä, ettei ainakaan pidä tuottaa hänelle lisää kustannuksia. Itselle sen sijaan saa tulla ajan, rahan ja vaivan kustannuksia, mutta ei mainekustannuksia. Hyvin hoidettu tilanne tuottaa lisää tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta.
Lähtökohta on tietysti korjata virhe itse. Ei luulisi olevan mahdotonta keskustella virheistä, saada niistä yhteisymmärrys ja tehdä uudet kuvat. Ja samalla tehdä selväksi palvelun ja kuvatoimituksen perusperiaatteet. Mutta jos se ei onnistu, on kyseessä poikkeuksellisen vaikea asiakas - kenties joku valokuvausnörtti - jonka suhteen tehty tiedostotoimituksen poikkeus ei haittaa liiketoimintaa, mutta jonka toiveen torjuminen voi tuottaa isoa haittaa, koska hän postaa kohta valituksen asiasta joka paikkaan, minne vain saa viestin laitettua.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Keskustelet asiakkaan kanssa ja koitat selvittää, että mikä niissä sinun käsittelemissäsi kuvissa mättää. Jos kyse on siitä, että sinulla on hyvin tunnistettava ja omintakeinen tyyli ja asiakkaan voidaan olettaa tietäneen siitä, niin sittenhän asialle ei varmaan voi mitään. Muuten voit koittaa käsitellä kuvat asiakkaan haluamaan tyyliin, jos se nyt vain on mahdollista.
Viimeinen keino (ennen kuin laittaa kaikki RAWina), on laittaa yksi RAW asiakkaalle ja pyytää häntä käsittelemään se haluamakseen. Ja sen jälkeen koittaa itse analysoida että minkälaista tyyliä asiakas haluaa. Tosin jos se on kovin oman tyylisi vastaista, niin et välttämättä haluakaan leimata niitä omiksi tuotoksiksesi.
Viimeinen keino (ennen kuin laittaa kaikki RAWina), on laittaa yksi RAW asiakkaalle ja pyytää häntä käsittelemään se haluamakseen. Ja sen jälkeen koittaa itse analysoida että minkälaista tyyliä asiakas haluaa. Tosin jos se on kovin oman tyylisi vastaista, niin et välttämättä haluakaan leimata niitä omiksi tuotoksiksesi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Pahoittele asiakkaalle ja anna ne raakakuvat, voit saada töitä jatkossakin. Just tämän anna mulle 300% ja tekijänoikeudet tyylin takia ei palveluita tule ostettua kuvaajilta koskaan. Siksi kai lehdet ja web-sivutkin on täynnä erillaisia ilmaisia tai ainakin halpoja kännykkä kuvia. Tämä on siis asiakkaan näkökulma.
-
- Viesti:
Tuo on aivan totta, että kuluttajansuojalaki on se, mihin toiminta nojautuu. Tässä tapauksessa on kuitenkin olennaista se, mitä asiakkaalle on myyty. Jos asiakkaalle on myyty paperille tehdyt vedokset, raakakuvat eivät kuulu sopimukseen. Kuluttajansuojalaki vaikuttaa silloin vain paperivedoksiin.Kuluttajapalvelujen sopimuksiin voi kirjoittaa mitä huvittaa, mutta niillä ei voi ohittaa kuluttajansuojalain kuluttajalle antamia oikeuksia. Omat viritykset eivät kanna kauaksi.
.....
Lähtökohta on tietysti korjata virhe itse. Ei luulisi olevan mahdotonta keskustella virheistä, saada niistä yhteisymmärrys ja tehdä uudet kuvat. Ja samalla tehdä selväksi palvelun ja kuvatoimituksen perusperiaatteet.
Ilman muuta ensimmäiseksi pitäisi korjata virhe itse. Sekin koskee vain paperivedosta. Se taas edellyttää keskustelua asiakkaan kanssa siitä, millaisia kuvia hän toivoo saavansa.
Paperille tehty sopimus ei siis polje lainkaan kuluttajansuojalain antamaa suojaa. Se itse asiassa parantaa sitä. Silloin palvelun tuottajalla ja asiakkaalla pitäisi olla (paperilla) määritelty yhteisymmärrys siitä, mitä asiakas tulee saamaan. Aina on tulkinnanvaraa siitä, onko tuote sen mukainen, mitä on sovittu, mutta tulkinnanvara kapenee sopimuksella.
Asiakkaalle kannattaa antaa aina vähän enemmän kuin mitä hän odottaa. Jos hän tilaa 10 kuvaa, voi toimittaa 12. Jos hän tilaa 4 kuvaussession, hänelle voi antaa viiden tunnin verran. Asiakkaan odotukset pitäisi hiukan ylittää. Se taas on mahdotonta, jos ei ole sovittu, mikä on se asiakkaan tilaama asia eli mitä asiakas odottaa.
-
- Viesti: