Vanhojen valokuvien kuvaus / repro

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
eskolius
Viesti:

Vanhojen valokuvien kuvaus / repro

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Sarjassamme sukuhistoriaprojekti... Vanhoja kuvia, joista osa kiinni albumeissa, osan saa irti. Suoria ja kuperia. Enimmäkseen mustavalkoisia.

Ajattelin, että laitan kuvan päälle heijastamattoman lasin ja sivuille valonlähteet. Kamera ylös jalustalle ja mustaa kartonkia niin että heijastukset minimissä.

Valonlähteinä mulla on kaksi salamaa (Nikon SB600 ja Nissin di622 II), mutta ei softboksia (kylläkin läpiammuttava ja refle-sateenvarjot). LTietysti jollain leivinpaperilla voisi pärjätä, mutta... luin myös polarisaatiosuotimesta joka pitäisi olla myös salamassa ja alkaa mennä liian tekniseksi projektiksi mulle. Olisiko siis parempi idea laittaa LED-videovalot? Mulla on yksi Yongnuo YN-300 iii ja ei se mansikoita maksaisi hankkia toinen kaveriksi.

Ajatuksia? Suosituksia lasinpalan hankintapaikaksi pk-seudulla?

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Tuossa:
Kuva
On mun käyttämä systeemi. Ei mitään peilin ylösnostoa tarvita kun kuvataan salamalla. Kameran laukaisu langattomalla kaukolaukaisulla. Etsimen läpi katsoen albumin sivuja kädessä pitäen oikealle kohdalle AFää käyttäen.
Nopea helppo systeemi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa ostaa Pentax K-1 tuohon hommaan. Kerrankin pixel shiftistä olisi jotain hyötyä...
Hannu KH
Viesti:

Maffer kirjoitti:Kannattaa ostaa Pentax K-1 tuohon hommaan. Kerrankin pixel shiftistä olisi jotain hyötyä...
Ihan normaalilla rungolla ja hyvällä makrolasilla saa kuvista tarpeeksi irti.
Ja varsinkin 70-luvun värivikaiset värikuvat pitää ottaa RAWilla jotta on varaa vääntää ne oikeiksi.
Itse oon kuvannut kaikki järkkärikuvat RAWina vuodesta 2003 lähtien.
eskolius
Viesti:

Nyt kävikin tuuri, ja vanha Epson SX510W suostui toimimaan Macin uudessa käyttiksessä heittämällä. Kuvansiirtäjä-ohjelma skannaa batchinä (enkä ollut edes arvannut, että se osaisi tehdä mitään sen sorttista).

Faija joskus ennen. Vaan missä?
Kuva
Hannu KH
Viesti:

eskolius kirjoitti:Nyt kävikin tuuri, ja vanha Epson SX510W suostui toimimaan Macin uudessa käyttiksessä heittämällä. Kuvansiirtäjä-ohjelma skannaa batchinä (enkä ollut edes arvannut, että se osaisi tehdä mitään sen sorttista)mg]
Itsellä on Epson 3200 skanneri jonka oma skannaussofta vanheni eikä toimi uudemmissa koneissa. Ostin Wuescan-ohjelmiston, mutta on niin kökkö kotkotus että kannoin koko roskan varastoon.

Kameralla reproten kuvat saa paljon helpommin koneelle, yksittäisen kuvan takia ei kannata urheilla, tasavaloinen paikka....ja kameralla naps. Suuremmalla kuvamäärällä kuvaaminen on skannaamista paljon nopeampaa eikä pölystäkään ole ihan niin paljon harmia. Ja reprotessakin AF-on todella hyödyllinen.
Ainut kohta missä tulee skanneria ja vanhaa Epsonscan- ohjelmaa ikävä, on tosi kinkkiset 70-luvun värikuvat joiden värit on hanurista. Epsonscanin käyristä pystyi säätämään kuvaan ihan kaikki informaatio mukaan, toisinkuin wuescan-tekeleellä, joka on negaskannauksessa kuitenkin jonkinmoinen. Kamerallakaan ongelmakuvista ei kovin helposti selviä.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

eskolius kirjoitti:Faija joskus ennen. Vaan missä?
Joselin niemen puisto Tampereen Pyynikillä. Hieno kuva!
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti:
Itsellä on Epson 3200 skanneri jonka oma skannaussofta vanheni eikä toimi uudemmissa koneissa.
Minulla 3170 ja itse tyydyn tuohon Epsonin Epson Scan- softaan. 3.04A-versio, joka toimii 64 bit Kympissä ok.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Itsellä on Epson 3200 skanneri jonka oma skannaussofta vanheni eikä toimi uudemmissa koneissa.
Minulla 3170 ja itse tyydyn tuohon Epsonin Epson Scan- softaan. 3.04A-versio, joka toimii 64 bit Kympissä ok.
Onkohan sun skanneri uudempaa mallia? Omaan en ole löytänyt toimivaa Epsonin omaa ohjelmaa vaikka ohjelman latauspaikassa ovat niin väittäneet.
Itse tykkäsin käyttää Epsonscania, mutta XP:tä uudemmissa ei ole toimineet. Pitkään W7:ssa oli virtuaali-XP jonka kautta skannaaminen onnistui.

W10 taitaa jäädä viimeiseksi wintoosaksi, en tykkää.
eskolius
Viesti:

Mac-käyttäjän kannalta tilanne on yllättäen hyvä myös monien vanhojen skannerien/tulostinten kanssa. Kuvansiirtäjä toimii oivallisesti, jopa lähiverkon kautta. Täällä ohjeet ja lista tuetuista tulostimista: https://support.apple.com/fi-fi/HT204790

Projektista tuli astetta tylsempi, kun ei pääse valokuvaamaan. Mutta pakko myöntää, että homma sujuu paljon paremmin skannerin kanssa.

Tuo Minin takana näkyvä parimetrinen saarni on vuoden parin kuluttua meillä pöytänä. Ajatuksena on, että pöydässä on AR:n avulla katseltavissa puun, tämän kotitaloni ja minun tarinani.
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Hannu KH kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Onkohan sun skanneri uudempaa mallia? Omaan en ole löytänyt toimivaa Epsonin omaa ohjelmaa vaikka ohjelman latauspaikassa ovat niin väittäneet.
Itse tykkäsin käyttää Epsonscania, mutta XP:tä uudemmissa ei ole toimineet. Pitkään W7:ssa oli virtuaali-XP jonka kautta skannaaminen onnistui.

Hommaa halpa läppäri ja asenna siihen XP/virtuaali-XP.
Hannu KH
Viesti:

odzmo kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:

Hommaa halpa läppäri ja asenna siihen XP/virtuaali-XP.
Noo, en kaipaa enää skanneria, joten jatkan kuvaamalla.
JKT

Viesti Kirjoittaja JKT »

Itse hankin lasilevyn taidekehystämöstä. Kaipa noita löytyy sieltä täältä. Timanttiviilalla saa reunat helposti siistiksi, ettei tule onnettomuuksia.
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Heijastamatonta lasia ei kyllä taida olla olemassa..

Mutta ainakin ennen reproaminen oppikirjojen mukaan tapahtui valaisemalla pehmennetyllä valolla 45° kylmassa juuri kuten tuossa sun suunnitelmassa.
Jari Puranen
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Itsellä on sama projekti vielä vaiheessa...

Canon Copy Stand 5 on hankittuna ja Novoflex:n valot. Salamoita ei tarvita kun kiinteät valot riittää hyvin.
JKT kirjoitti:Itse hankin lasilevyn taidekehystämöstä. Kaipa noita löytyy sieltä täältä. Timanttiviilalla saa reunat helposti siistiksi, ettei tule onnettomuuksia.
Lasia hankkiessa kannattaa varmistaa, että hankkii raudatonta/optista lasia niin siitä ei tule vihertävää sävyä/väriä kuviin.
JPu kirjoitti:Heijastamatonta lasia ei kyllä taida olla olemassa..

Mutta ainakin ennen reproaminen oppikirjojen mukaan tapahtui valaisemalla pehmennetyllä valolla 45° kylmassa juuri kuten tuossa sun suunnitelmassa.
Paremissa oppikirjoissa valonlähteisiin ohjeistetaan laittamaan polarisoivat kalvot ja objektiiviin polarisaatiosuodin 90 asten kulmaan valojen suotimiin nähden niin heijastumia ei tule...
Vastaa Viestiin