D850 + Nikon 200-500 tarkennus

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jupasierra

D850 + Nikon 200-500 tarkennus

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Moro. Kokemuksia tarkennuspisteiden käytöstä Nikon D850/Nikkor 200-500f/5.6 combolla lentävien lintujen kanssa.
Olen asettanut kolmen painikkeen taakse eri tarkennusmoodeja, joita pystyn vaihtamaan "lennossa" tilanteiden mukaan. Varsinkin telepäässä sorsien ja lokkien ym nopeasti lentävien lintujen kanssa ratkaisee miten pystyt seuraamaan kohdetta, tietysti tarkennuksen kohteessa pysymiseen vaikuttaa muutkin asiat. Olen vaihdellut eri tarkennusmoodeja eri painikkeille, 1 pisteen, 9, 25 ja 153 pisteen mutta eroja osumistarkkuuteen ei niillä ole oikeastaan ollut.
Kymmenestä kuvasta noin kahdessa tai kolmessa on tarkkuus hyvä, hyvässä valossa saa riittävän suljinnopeuden ja sopivan aukon. Tietenkin objektiivi vaikuttaa myös, on paljon parempiakin kuin tuo 200-500 mutta kun katsoo työttömän kohta eläkeläisen lompakkoon niin nykyisellä mennään.
Nyt vain käytännön kokemuksia omista asetuksista, jos sattuu olemaan kokemusta kyseisellä yhdistelmällä kuvaamisesta. Tarkennuksen pysyminen liikkuvassa kohteessa on nyt se juttu, peilittömään Nikoniin en vaihda, enkä vaihda myöskään leiriä vaikka Sony olisi.....
Terv. Juha
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Re: D850 + Nikon 200-500 tarkennus

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Supertelenikonistit on kautta aikan vedelly keskipisteellä kun kohteessa on vauhtia. Ihan höpöä yrittää pitää jotain nurkkasommitelmaa vaikka olisi mikä peilitön. Keskipiste on keskipiste on keskipiste ja sillä menoksi. Loput sitten kroppaat. Pönöt sitten erikseen.
Lumikenkä

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

D500 on itsellä, ei tuota 200-500, mutta aikaisemmin Sigman 120-300/2,8 ja siinä tuplari, nykyään kevennyksenä Tamronin 18-400. Olen käyttänyt keskellä 5 pisteen tarkennusta, joystickin alla on laajempi ja etunapin alla yksi piste. Tuo 5 pistettä on lentäviin lintuihin mielestäni paras, mutta mitään hirveää määrää en ole kuvannut. Ikäihmisenä olen siirtynyt enemmän kasveihin, jotka eivät ole niin nopeita!
Nikonilla vuodesta 1975
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Huhti 03, 2022 16 : 56 Supertelenikonistit on kautta aikan vedelly keskipisteellä kun kohteessa on vauhtia. Ihan höpöä yrittää pitää jotain nurkkasommitelmaa vaikka olisi mikä peilitön. Keskipiste on keskipiste on keskipiste ja sillä menoksi. Loput sitten kroppaat. Pönöt sitten erikseen.
No tämä ohje nyt on ihan... päin keskipistettä. Katso vaikka YouTubesta joku tutoriaali, riippuu aika paljon siitäkin onko sulla uusin ohjelmistoversio? Lentäville linnuille 850 oli aika mainio kunhan jaksoi perehtyä. Keskipisteellä on turha leikkiä, itse käytin lopulta mahdollisimman täyttä automatiikkaa, luulisi tuollakin objektiivilla toimivan. Itse käytin lentokuviin vain kiinteitä tuolla rungolla kun sitä kokeilin, mutta en nyt uskoisi tuon sun zoomin mitään omaa juttua tarvitsevan.

Jos englanti sujuu niin vaikka tuosta alkuun? https://www.youtube.com/watch?v=LRzfXwEtHwM
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

? Kuulepas nyt kun on seurannut aikansa MM-tason lintukuvaajaa touhuissaan, niin en sen jälkeen kattele yhtään tuubivideota miten homma hoidetaan.
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

D500 ja 200-500mm. Jos lentävää lintua pitää seurata käytän yleensä 72 tai 153 pistettä. Tarkennus pitää saada aluksi kohdilleen keskipisteellä, se jos onnistuu on seuraaminen helpompaa kuin pelkällä keskipisteellä. Ja tarkennus pysyy suhteellisen hyvin kohteessa vaikka lipsahtaa pois keskeltä. Yksittäisen lentokuvan voi onnistua ottamaan keskipisteelläkin mutta ainakaan minun taidot ei riitä pitämään lentävää lintua kauaa yhdessä tarkennuspisteessä. Eli kuvatessa kohde keskellä, sommittelu sitten kroppaamalla.
Viimeksi muokannut Gamma, Huhti 03, 2022 20 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Huhti 03, 2022 18 : 22 ? Kuulepas nyt kun on seurannut aikansa MM-tason lintukuvaajaa touhuissaan, niin en sen jälkeen kattele yhtään tuubivideota miten homma hoidetaan.
Ei se sulle olekaan, sä et tästä genrestä kyllä kovin paljon tiedä, kuten ennenkin todettu :-D Keskipisteellä lentävää lintua on turha jahdata, jos kerran haluaa lisää teräviä kuvia :-P
harri_s

Viesti Kirjoittaja harri_s »

Kannattaa kokeilla myös sitä group area AF:ää. Siinähän isompi ryhmä fokuspisteitä toimii kuin yksi fokuspiste ja siten on vähän helpompi saada osumaan se alue lintuun. Group area AF tarkentaa aina lähimpänä olevaan kohteeseen mitä sen ryhmän aleella sattuu olemaan. Tämä voi olla ongelma linnun tapauksessa (siiven kärki vs. silmä etäisyys) Toinen mitä kannataa kokeilla on "esitarkentaa" fokus suunnilleen sille etäisyydelle jolla se kuvattava kohde oletettavasti on. Näin tarkennus on jo suunnilleen alueella ja tarkennusmoottorin ei tarvitse niin suurta korjausta tehdä. Tämä on tärkempää hitaammin tarkentavilla laseilla (kuten tuo 200-500). Tuo yhdistettynä AF-takanappulan käyttöön on aika hyvä tekniikka tarkennuksen helpottamiseen. Kolmas apu on rajoittaa objektiivin käyttämää tarkennusetäisyysväliä jos objektiivissa sellainen säätö on. En muista onko 200-500:ssa sellanen kun en ko. lasia omista.

Itse kuvaan lintuja D6 + Sigma 500/4:llä. D6:ssa group AF kokoa voi säätää aika joustavasti ja se on aika näppärää. Toki siinä myös 3D tracking toimii hyvin niissä rajoissa mitä tarkennuspisteitä on tarjolla. Urheilukuvauksessa sitten D9 tai 3D yleensä käytössä.
Vastaa Viestiin