temama kirjoitti: ↑Maalis 29, 2021 19 : 23
Juuh, eipäs. Äläs nyt mene tohon mafferssin pauhaamiseen mukaan.
Minulla on omat pauhaamiset, jotka ovat osin, mutta vain osin, yhteneväiset Mafferin pauhaamisten kanssa.
Kyse ei nimittäin ole mistään huomattavasta rampauttamisesta, vaan pitkien valotusaikojen (yli 3.2sec) hienostuneesta, kuumia pikseleitä poistavasta algoritmista.
Rampautuksen huomattavuus riippuu aivan siitä mitä olen kuvaamassa. Minä voin kuvitella innostuvani jostain ihmeellisestä teknisestä jutusta ja olevani niitä harvoja, joiden työssä tuollainen on vakava rampautus, vaikka se tietenkin on 99.9999 % asiakkaista vain hyvä juttu.
Jota on kaiken lisäksi hiettu paremmaksi muutaman viime vuoden aikana.
Se on laiha lohtu, jos *sensuroitu* iskee tuulettimeen. Minä vain en halua tuollaisia kameraani, vaikka en ikinä edes tarvitsisi ominaisuuksia. Kamera on minulle ensisijaisesti mittalaite. Huono kuva, joka on kohinoita ja suttuja lukuunottamatta autenttinen on minulle parempi kuin valheelliseksi manipuloitu täydellinen mestariteos.
Hommahan menee niin, ettei minkään kameramerkin RAW data ole mitään puhdasta dataa, jos niin ajattelit. Tää sonin homma on taas vaan nostettu tikunnokkaan. Yllätys, yllätys.
Ei tuo RAW tiedoston paskominen ole käsittääkseni kovin vanha ongelma. En tarkkaan tiedä mitkä mallin miltä valmistajilta tallentavat AD-muunnostulokset suoraan RAW-tiedostoon (mikä on minusta järkevin "puhtaan datan" määritelmä). Ja jos mennään pois kuluttajakrääsästä, maailma on täynnä kameroita, joiden dataa ei prosessoida kennolta mitenkään. Monilla niistä on paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia (esim. -30 C:hen jäähdytetty kenno), mutta eivät ne tietenkään ole samalla tavalla käteviä yleiskuvaamiseen ja niihin ole valtavaa valikoimaa suoraan sopivaa lisävarustetta.
Sony on tikun nokassa ansiosta, koska se on vetänyt tuon homman räikeästi överiksi ja jäänyt kiinni. Jos tämä ominaisuus ei sinun kuvauksissa haittaa, niin ei kai tämän tikun nokassa oleminen hetkauta sinua silloin, mutta se on turha sanoa, että tuollainen paskominen ei voisi vaikuttaa hyvin haitallisesti jonkun työnkulkuun sillä perusteella että se ei haittaa sinua tai on sinun mielestä tai valmistajan mielestä vähäinen haitta. Ja kun sen ominaisuuden valinta ei ole vapaata, se ei ole mitään muuta kuin ylimielistä *sensuroitu* valmistajalta. Sellaisella kiusanteolla saa minultakin haukut. Koska tuollaisen ominaisuuden ohittaminen olisi yksi nappi käyttöliittymään ja yksi hyppykäsky koodiin. Puolen tunnin homma, josta 30 s itse asiaan ja 29.5 minuuttia ohjelmistoteollisuuden työbyrokratian pyöritykseen.