Canon R5 ja EF putket
-
Re: Canon R5 ja EF putket
En tiedä auttaako, kun on ihan eri putki ja valmistaja, mutta en ole huomannut että R6mk2 + Sigman EF 70-200mm f2.8 adaptoituna Canonin omalla EF-RF adapterilla laskisi mekaanisen sulkimen nopeutta vs natiivit RF linssit. Tosin itse tulee enemmän kuvattua sähköisellä sulkimella ja linnut eivät ole oma juttu. High speed continuous [H] moodi taitaa hidastaa kameran tuohon 6-8fps luokkaan, kun High speed continuous [H+] antaa täydet 12fps mekaanisella ja 40fps sähköisellä.
-
Itsellä EF 400mm 2.8 L IS USM ei ota "täysiä kierroksia" R6/R6 mk2/ R5 ja R7 runkoilla m/s sulkimella. En osaa sanoa tarkkaa nopeutta mutta hiukan hidastuu. Ja ei pala esim vihreänä h+.
Mielestäni olisi kyllä nopeampi kuin 6fps.
E sulkimen rolling shutter on kyllä aika henkilökohtainen/tapauskohtainen juttu eli koetko kuinka häiritsevänä. Ota kokeiluun R6 ja testaa miltä tuntuu.
E sulkimen rolling shutter on kyllä aika henkilökohtainen/tapauskohtainen juttu eli koetko kuinka häiritsevänä. Ota kokeiluun R6 ja testaa miltä tuntuu.
-
- Viesti:
Ei oo niin helppoa täällä syrjässä tuo testailu.kajac kirjoitti: ↑Marras 27, 2024 14 : 50 Itsellä EF 400mm 2.8 L IS USM ei ota "täysiä kierroksia" R6/R6 mk2/ R5 ja R7 runkoilla m/s sulkimella. En osaa sanoa tarkkaa nopeutta mutta hiukan hidastuu. Ja ei pala esim vihreänä h+.
Tässä hieman hämää taas vaihteeksi se, että puhutaan kolibrin siivistä ja niiden taipumisesta, mutta mä mietin lähinnä esim taustan puita ja niiden vääristymiä jos vaikka pannaa lentävää sorsan persiettä. Toisaalta tuo mekaaninen suljin taitaa tipahtaa vanhan 6Dn ja 7Dn välimaastoon nopeudeltaan.
-
Rolling shutter on noilla milleillä pannauksessa ongelma ainakin näillä vanhemmilla R sarjan kameroilla (R5, R6, R6mk2 R8). Erityisesti silloin, kun kohde on isona tai takana on mitään suoraa linjaa. Ja tämä tällaisen vähän pikselinviilaukseen kallellaan olevan kommenttina. Canon rumours huhuili, että R6mk3 tulisi Q1/2025 ja siinä olisi R3:n kenno. Siinä ongelma olisi jo paljon harvinaisempi.
-
- Viesti:
Minä olen kuvannut vuodenvaihteesta 2020/2021 R5+EF 400/4DO ll(vm.2015). Enpä ole huomannut kuvaustaajuudessa poikkeamaa verrattuna esim. RF 100-500.
Eipä muistu mieleen yhtään kuvaa jossa rolling shutter olisi häirinnyt ja pilannut kuvan. Itse tosin käytän enimmäkseen mekaanista suljinta. Itselle riittää sen kuvaustaajuus. Sähköisellä sulkimella on vain kertakuvaus tai 20 kuvaa/s joka on useimmiten liikaa. Uudemmissa rungoissa on vaihdettavissa hitaammalle kuvaustaajuudelle.
Kohta neljä vuotta R5:lla kuvannut. Hyvä kamera kaikkeen kuvaamiseen. Itse tykkään, että pikselitiheys aika optimi(45Mp=reilu rajausvara), tarkennus tod. hyvä, isommillakin herkkyyksillä siistiä kuvaa. Jos hyvää niin on huonoakin. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa kohde ei pysy etsimessä pidemmissä sarjoissa johtuen "diashowetsimestä", edellä mainittu sähköisen sulkimen kuvaustaajuudeksi sarjalla vain 20 kuvaa/s ja akun kesto ehdollisena(käytössä 4 akkua).
https://jarkko.1g.fi/
Eipä muistu mieleen yhtään kuvaa jossa rolling shutter olisi häirinnyt ja pilannut kuvan. Itse tosin käytän enimmäkseen mekaanista suljinta. Itselle riittää sen kuvaustaajuus. Sähköisellä sulkimella on vain kertakuvaus tai 20 kuvaa/s joka on useimmiten liikaa. Uudemmissa rungoissa on vaihdettavissa hitaammalle kuvaustaajuudelle.
Kohta neljä vuotta R5:lla kuvannut. Hyvä kamera kaikkeen kuvaamiseen. Itse tykkään, että pikselitiheys aika optimi(45Mp=reilu rajausvara), tarkennus tod. hyvä, isommillakin herkkyyksillä siistiä kuvaa. Jos hyvää niin on huonoakin. Liikkuvaa kohdetta kuvatessa kohde ei pysy etsimessä pidemmissä sarjoissa johtuen "diashowetsimestä", edellä mainittu sähköisen sulkimen kuvaustaajuudeksi sarjalla vain 20 kuvaa/s ja akun kesto ehdollisena(käytössä 4 akkua).
-
- Viesti:
Minulla h+ näkyy vihreänä(EF400/4DO ll), jos vain akussa riittävästi virtaa.
-
- Viesti:
Niin siis tämä fps "ongelma" koskee tosiaan vain ykkösgeneraation EF putkia, jos siis puhutaan näistä muusinuijista.
-
Jäi tuosta rolling shutterista maininta, että koskee siis sähköistä suljinta.
-
-
-
Ei minullakaan R5 sella montaa kuvaa jossa esimerkiksi "puut kaatumassa".jka71 kirjoitti: ↑Marras 27, 2024 17 : 46 Minä olen kuvannut vuodenvaihteesta 2020/2021 R5+EF 400/4DO ll(vm.2015). Enpä ole huomannut kuvaustaajuudessa poikkeamaa verrattuna esim. RF 100-500.
Tuo liikkuva kohde ja mukana pysyminen etsimessä on myös minua häirinnyt.
-
Taisin suositella 1DX > R6, mut en ajatellu asiaa loppuun asti...AnttiHar kirjoitti: ↑Marras 27, 2024 13 : 38 Sähkösulkijalihas toimii edelleen lipakasti, mutta ilmeisesti rolling shutter tulee seuraavaksi vastaan. Lähinnä nyt niille jotka on lintuja kuvanneet tuolla elektronisella sulkimella niin onko se ongelma todellinen esim. pannauksessa. Toisaalta tällä hetkellä tulee fiilis, että haluanko tehdä päivitystä kun tietää, että tuon kanssa joutuu sitten pelautumaan...
Oma kokemus BIF:ien kuvaamisesta Canonien e-sulkimilla rajoittuu R, R7, R8 ja R5 runkoihin. R ja R7 olivat/ovat täysin kelvottomia, kuvissa on kaikki linjat vinossa ja siivet venähtäneet muodottomiksi. Tuolla muutama toivoton R7-sämppeli > https://tinyurl.com/4jeswaav .
R8 ja R5:lla ei näy häiritseviä vinouksia isompien = hitaampien kohteiden taustalla (esim. kattohaikara ja kalatiira @ 500 mm) > https://tinyurl.com/3vkywmub ja https://tinyurl.com/4925xhcb . Mutta jos kohteen vauhti kiihtyy ja tele pitenee = kulmanopeus kasvaa, molempien runkojen n. 15 ms lukunopeus ei enää riitä (esim. tylli @ 800 mm) > https://tinyurl.com/45rk6wrr .
Alla lista Canon-kennojen lukunopeuksista. Jos BIF:it ja äksönit ovat intohimo ja tekemisen keskiössä, en kattelisi kuin kolmea ensimmäistä runkoa. Seuraavat kolme riittää itseni kaltaiselle silloin tällöin lentokuvia räpsivälle. Loput kuusi alkaa olla liian hitaita minkään liikkeen kuvaamiseen e-sulkimella, joten niillä kannattaa käyttää mekaanista suljinta.
Canon R1 - 2.8 ms
Canon R3 - 5.5 ms
Canon R5 MKII - 6.3 ms
-----
Canon R6 MKII - 14.5 ms
Canon R8 - 14.5 ms
Canon R5 - 15.5 ms
-----
Canon R6 - 19.7 ms
Canon R7 - 29.2 ms
Canon R10 - 35.0 ms
Canon R50 - 35.3 ms
Canon R100 - 78.0 ms
Canon R - 80.0 ms
---
Kaikki (myös peilittömien) mekaaniset sulkimet n. 2.4-3.5 ms
Heh, täsmälleen.
-
- Viesti:
No niin, elmar to save the day! Helpommalla olis päässy kun olis kysyny suoraan
Mut joo, tämä vahvisti hieman tuota epäilyäni, että tämä päivitys (R6 siis) ei ehkä ole mun kannalta nyt järkevä. BIF hommat sai juuri uutta virtaa kun siirryin däxään ja tuohon muusinuijaan niin erilaiset haasteet ei ehkä nyt kiinnosta. Harmi sinällään, että AI focus ois ollu kova juttu, mutta opetellaan edelleen tällä nykycombolla ja odotellaan tulevaa.
Mut joo, tämä vahvisti hieman tuota epäilyäni, että tämä päivitys (R6 siis) ei ehkä ole mun kannalta nyt järkevä. BIF hommat sai juuri uutta virtaa kun siirryin däxään ja tuohon muusinuijaan niin erilaiset haasteet ei ehkä nyt kiinnosta. Harmi sinällään, että AI focus ois ollu kova juttu, mutta opetellaan edelleen tällä nykycombolla ja odotellaan tulevaa.
-
Juu, ei kannata BIF-hommiin. Unohdin kuinka etana R6-kenno on.AnttiHar kirjoitti: ↑Marras 28, 2024 14 : 30 Mut joo, tämä vahvisti hieman tuota epäilyäni, että tämä päivitys (R6 siis) ei ehkä ole mun kannalta nyt järkevä. BIF hommat sai juuri uutta virtaa kun siirryin däxään ja tuohon muusinuijaan niin erilaiset haasteet ei ehkä nyt kiinnosta. Harmi sinällään, että AI focus ois ollu kova juttu, mutta opetellaan edelleen tällä nykycombolla ja odotellaan tulevaa.
R6 II:lla jo ehkä pärjäisi, resokin kasvaisi 20 > 24 Mp ja uudemmat AI-tarkennusavut ovat markkinoiden parasta päätä. Romulassa käytetty 1700 e > https://www.rajalacamera.fi/canon-eos-r ... aytetty-31 .
-
- Viesti:
Enköhän mää pistä tän jäihin. Koko ajan oon muutenkin kulkenu generaation-kaksi jäljessä.
Muutenkin, kolme viimestä kuvausreissua/sessiota ja ei yhtään kuvaa oo tarvinnu talteen jättää. No ehkä yks.
Muutenkin, kolme viimestä kuvausreissua/sessiota ja ei yhtään kuvaa oo tarvinnu talteen jättää. No ehkä yks.
-
-
Juu, ei kannata ostaa mitään jos ei oikeasti tartte.
Oon myös laittanut homman (taas) jäihin, nää etelärannikon muhjukelit ei innosta. Jos (taas) keväällä aktivoituisi...
Ok. Eli parempi hinta käytetylle olis n. 1300 e.
-