Sony Alpha 1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71

Re: Sony Alpha 1

Viesti Kirjoittaja T71 »

Mä en tajua miten on näin vaikeaa aikuisten keskustella teknisistä laitteista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti: Marras 09, 2021 18 : 10 Mä en tajua miten on näin vaikeaa aikuisten keskustella teknisistä laitteista.
Ehkä se johtuu siitä, kun kirjoitetaan tekstiä sellaisessa muodossa, ettei välitetä ymmärtääkö lukija sen oikein vai ei.

Miten oletat minun ymmärtävän millä kuvaat ja miten, kun kirjoitat ensin näin: "Oikeasti mä kuvaan Sonylla ja 85mm 1.2L kombolla esim viltillä istuvaa pientä lasta leikkimässä jollain kukkasilla"... Ja sitten toisessa kohtaa kirjoitat näin: ...natiivikombolla 5D:t + 86L ei osunut oikein mikään...

Keskustellaan toki helpommalla kaavalla, mutta siis aidosti noilla tiedoilla tippuu jo kärryiltä muutkin kuin hämäläiset (anteeksi hämäläiset), että millä oikein kuvaat ja mitä.

Lienee kyllä omaa tyhmyyttäni toki, mutta jos nyt yrität tarkastella yhteenvetona myöskin omia kirjoittelujasi ulkopuolisen silmin, niin voitko käsi sydämellä väittää, etteikö olisi havaittavissa tietyntasoisia epäjohdonmukaisuuksia teksteissäsi kaluston suhteen?

Nooh, ehkä itselläni sitten vaan on lukemisen ymmärtämisessä isompiakin ongelmia kuin olenkaan tajunnut...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti: Marras 09, 2021 18 : 31
T71 kirjoitti: Marras 09, 2021 18 : 10 Mä en tajua miten on näin vaikeaa aikuisten keskustella teknisistä laitteista.
Ehkä se johtuu siitä, kun kirjoitetaan tekstiä sellaisessa muodossa, ettei välitetä ymmärtääkö lukija sen oikein vai ei.

Miten oletat minun ymmärtävän millä kuvaat ja miten, kun kirjoitat ensin näin: "Oikeasti mä kuvaan Sonylla ja 85mm 1.2L kombolla esim viltillä istuvaa pientä lasta leikkimässä jollain kukkasilla"... Ja sitten toisessa kohtaa kirjoitat näin: ...natiivikombolla 5D:t + 86L ei osunut oikein mikään...

Keskustellaan toki helpommalla kaavalla, mutta siis aidosti noilla tiedoilla tippuu jo kärryiltä muutkin kuin hämäläiset (anteeksi hämäläiset), että millä oikein kuvaat ja mitä.

Lienee kyllä omaa tyhmyyttäni toki, mutta jos nyt yrität tarkastella yhteenvetona myöskin omia kirjoittelujasi ulkopuolisen silmin, niin voitko käsi sydämellä väittää, etteikö olisi havaittavissa tietyntasoisia epäjohdonmukaisuuksia teksteissäsi kaluston suhteen?

Nooh, ehkä itselläni sitten vaan on lukemisen ymmärtämisessä isompiakin ongelmia kuin olenkaan tajunnut...
Mulla on siis Canonin EF runko ja Sonyn A7R3 rinnakkain käytössä ja välillä Eos R myös. Kaipa lukija ymmärtää, että olen kuvannut muillakin kuin Sonylla. Kaikkea pitää kokeilla, paitsi kansantanhua ja sitä toista. Seuraavaksi menen ulos seisomaan munasillaan lumisateeseen. Ihan oikeasti menen ja jatketaan saunan ja parin oluen jälkeen asiaa, jos muistan vielä mitään kirjoitella.
aikaarska

Uusi firmware: Sony Alpha 1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

https://www.sony.fi/electronics/support ... /downloads

Hyödyt ja parannukset (firmware v. 1.2):

Lisää tuen FTP-siirrolle aktiivitilassa
Parantaa kameran toimintavakautta

Aiemmat hyödyt ja parannukset (firmware v.1.1):

Parantaa automaattitarkennuksen yleistä suorituskykyä ja vakautta
Parantaa toimivuutta Remote Camera Tool -sovellusta käytettäessä
Huomautus: Varmista, että olet päivittänyt Remote Camera Tool -sovelluksen uusimpaan versioon
Parantaa silmäntunnistimen tunnistustehoa voimakkaiden valonlähteiden, kuten auringonvalon, kanssa
Parantaa toimintojen vakautta Imaging Edge Mobile -sovelluksia käytettäessä
Parantaa toimintojen vakautta SEL100400GM-, SEL200600G- tai SEL600F40GM-objektiivia käytettäessä
Parantaa kameran yleistä vakautta
Korjaa ongelman, jossa kuvaprofiili otetaan joskus käyttöön, vaikka kuvaprofiiliominaisuuden asetuksena on Off (Ei käytössä)
Parantaa kameran toimintojen vakautta Imaging Edge Desktop (Remote)- tai Imaging Edge Mobile -sovellusta käytettäessä

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama

Imaging Resource claims the Sony A1 is “Best Overall Camera!

Viesti Kirjoittaja temama »

Menestystä satelee!!

Tällä kertaa laadukas imaging resource toteaa;

Imaging Resource claims the Sony A1 is “Best Overall Camera of the Year 2021”

All in all, we’ve had a hard time finding any faults with the Sony A1. It does so many things and does them all extremely well. It’s fast, it’s designed well, and it captures excellent high-quality photos and videos. It *is* very expensive, however. But for that price, you get one heck of a camera.

https://www.imaging-resource.com/articl ... ra-of-2021
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama

Northrupit: vuoden kamera!

Tony ja hänen ihastuttava vaimonsa valitsi Sonyn A1 mallin vuoden kameraksi!

https://www.sonyalpharumors.com/the-son ... -northrup/
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vuoden kamera on se mikä on kuvaajalla ollut vuoden aikana eniten käytössä. Yksinkertaista.
habannaama

Re: Northrupit: vuoden kamera!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Joulu 22, 2021 11 : 53 Tony ja hänen ihastuttava vaimonsa valitsi Sonyn A1 mallin vuoden kameraksi!

https://www.sonyalpharumors.com/the-son ... -northrup/
😅
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska

Melkein sanoisin, että osuva valinta. Muutenkin vuosi ollut (koronasta huolimatta) oikeastaan ihan hyvä uusien kamerajulkistuksien osalta.

nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

aikaarska kirjoitti: Joulu 22, 2021 14 : 04 Melkein sanoisin, että osuva valinta. Muutenkin vuosi ollut (koronasta huolimatta) oikeastaan ihan hyvä uusien kamerajulkistuksien osalta.
On kyl huikeita kameroita tullu. Esim. nyt ku on saanu vähän tatsia tohon C70:een, ni onhan sekin järjettömän hieno peli.
Toli

Viesti Kirjoittaja Toli »

Nyt tullut kovemmillakin pakkasilla kuvattua tällä enemmän, niin jaetaan hieman kokemuksia. Omassa käytössä homma toimii hienosti ja kamera ei rajoita toimintaa. Useampana päivänä pakkasta on ollut reilu parikymppiä / vajaa kolmekymppiä. Kelit ovat olleet sellaisia, että ilman hanskoja tai ohuilla hanskoilla homma loppuisi aika lyhyeen, mutta kameraa pystyy hyvin käyttämään kunnon hanskojen kanssa. Itsellä useimmiten kädessä on ollut Hestran Army Leather Heli hanskat, jotka itsessään ovat aika paksut, mutta pystyn hyvin operoimaan kameran kanssa myös paksujen hanskojen kanssa. Myöskään kameran toiminnan tai akun keston kanssa ei ole ollut ongelmia.
temama

Kuulostaa hyvältä. Vaikuttanee kestävän pakkaskelejä kuten Sonyt yleensäkin. Tattista hanskavinkistä muuten!
riihijan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Mulla taas hyytyi A1:n akku aika nopeasti -16°C:ssa.Toki akun varaus ei ollut täysi edes lähtiessäni tälle kuvausreissulle. Taskuun kertakäyttöisen kädenlämittimen kanssa palautti varauksen 32% melko nopeasti. Niin vara-akuthan olivat tietenkin toisessa kameralaukussa. Ohuilla hanskoilla kuvaaminen onnistuu hyvin myös noiden kädenlämmittimien kanssa ja samalla se lämmittää akkupesää. Itse kameran kanssa ei mitään ongelmia. Mulla on autossa myös bilteman muutaman euron tyhjiöpussi, jossa annan kameran lämmetä rauhassa autotallissa.
Itse en tykkää kuvata yhtään noilla paksuilla hanskoilla, mieluummin parit ohuet päällekkäin ja lämmittimet hanskojen väliin.
temama

A1 kepittää;

https://www.sonyalpharumors.com/surpris ... e-sony-a1/

Tony Northrup kirjoittaa;

This is interesting! Something to consider is maximum DR, which is the DR at the base ISO. That's what you'd be shooting at for landscapes and in the studio. Looks like the a1 still wins, but only by a small margin. Another factor to consider is that the Nikon mirrorless cameras we've tested have terrible banding in recovered shadows which means the useful DR is less than could be measured objectively. Haven't yet tested the Z9; just something to look out for.

https://www.photonstophotos.net/Charts/ ... y%20ILCE-1
aikaarska

No tämä on itseasiassa ihan huomionarvoinen tulos. Eli ilmeisesti Z9 nopeus on saavutettu kuvanlaadun kustannuksella. Vähän kuin osittain Sonyn A9 malleissa.
...Ja mitä Tony tuossa kommentissa kirjoittelee, niin toivotaan, ettei varjoissa lymyävä banding miinoita Z9:n kuvia.
No, sen näkee sitten ensivuonna kunnon testeissä, että miten on. Ehkä liian aikaista vielä.

Hyvää Uuttavuotta foorumille!

aikaarska

riihijan kirjoitti: Joulu 30, 2021 13 : 25ei mitään ongelmia. Mulla on autossa myös bilteman muutaman euron tyhjiöpussi, jossa annan kameran lämmetä rauhassa autotallissa.
Hyvä idea. Kävin hakemassa Tokmannilta pari tyhjiöpussia kokeeksi....Olen käyttänyt tähän saakka ihan vaan muovipussia jonka olen kiertänyt tiiviiksi, mutta olisi ehkä ihan hyvä olla kunnon varuste tähänkin asiaan..

ptakala0

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

temama kirjoitti: Joulu 30, 2021 10 : 54 Kuulostaa hyvältä. Vaikuttanee kestävän pakkaskelejä kuten Sonyt yleensäkin. Tattista hanskavinkistä muuten!
Noi on hyvät hanskat.

Ihan kovimmilla pakkasilla jää vähän toiveista kun sisähanska on fleeceä eikä kunnon tavaraa. Sisus lähtee kuitenkin irti ja tilalle saa vaikka Varustelekan hyvänhalvat merinot.

Ja aiheeseen: hyvin noi kamerat on pakkasta kestäneet. Itse olen jäänyt aina kakkoseksi.
aikaarska

Myynnissa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Käväsin Afrikassa sony A1 kanssa ja yhteistyö sujui hyvin ja ilman ongelmia. Lasina oli pääosin Sony FE 200-600 f/5.6-6.3. Täällä foorumissa on esitetty epäilyä Sony kameroiden käytöstä vaikeammissa olosuhteissa ja tältä reissulta voin sanoa että ei ongelmaa. Alkumatkasta pöly lensi oikein kunnolla Toyotan sisätiloihin, mutta ei ongelmia kun olin asetuksissa sulkenut verhon. Ja kun matkassa oli kaksi runkoa (Sony A9II) ei tarvinnut pölyssä vaihdella laseja.

Kahden ja puolen viikon inteesiivisen kuvauksen jälkeen on sanottava, että Sony 200-600 on ihan uskomaton lasi. Muutama tilanne, kun Sony A1 ja 200-600 kanssa sohlasin lentävää kohdetta 20cm ikkunan raosta, niin luulin että ei tuu mitään, mutta terävää kuvaa vaan löytyi ja useampia.

https://www.petripietilainen.fi/kuvat/T ... ibar+2022/

ppie
www.petripietilainen.fi
aikaarska

Hyvä Petri! Ollut varmasti uskomaton reissu, varsinkin valokuvista päätellen. Hienoa, että kalusto toimi kuten odotettu.
Onhan se kotomaan elämistöön tottuneelle varmasti melkoinen kontrasti päästä tuollaisiin olosuhteisiin kuvailemaan...

Vastaa Viestiin