Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Pentax RAW

Viesti Kirjoittaja Pentax RAW »

Ettei vääristeltäisi minun sanomisiani.

Ettei kannata ostaa kalliinpaa kameraa mitä itse tarvitsee.

Jos kuvanlaatu kelpaa huononpana niin riittää halvenpi kamera.

En omista enkä ole kokeillut D800 en voi haukkua tätä, merkkinsä puolesta varmasti oikein hyvä.

Itse olen alkanut innostua D4, uskon että tämä olisi paras, mutta olenko itse tarpeeksi hyvä hyödyntääkseni tätä.

Kevät hangilla nähdään missä mennään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Ai hitto, tähänhän saa yhden näppäyksen haarukoinnin kun pistää self timerin asetuksista kuvien määrän haluamakseen ja haarukoinnin päälle. Tätä on odotettu. Peili tosin tuntuu läpsyttävän (turhaan) myös live view päällä.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Pentax RAW kirjoitti:
Itse olen alkanut innostua D4, uskon että tämä olisi paras, mutta olenko itse tarpeeksi hyvä hyödyntääkseni tätä.

Kevät hangilla nähdään missä mennään.
Minkä vuoden kevät hangilla?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

janne. kirjoitti:Ai hitto, tähänhän saa yhden näppäyksen haarukoinnin kun pistää self timerin asetuksista kuvien määrän haluamakseen ja haarukoinnin päälle. Tätä on odotettu. Peili tosin tuntuu läpsyttävän (turhaan) myös live view päällä.
Mihin haarukointia tarvitsee?
janne.

Holden kirjoitti:
janne. kirjoitti:Ai hitto, tähänhän saa yhden näppäyksen haarukoinnin kun pistää self timerin asetuksista kuvien määrän haluamakseen ja haarukoinnin päälle. Tätä on odotettu. Peili tosin tuntuu läpsyttävän (turhaan) myös live view päällä.
Hyvälaatuisiin kuviin? Spagetin syöntiin?
Avokid

janne. kirjoitti:
Holden kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna jätin haarukoinnin käyttämisen siinä vaiheessa kun siirryin D7000:een. D800 vain parantaa tilannetta.
Holden

janne. kirjoitti:
Holden kirjoitti:
Jälkimmäisessä on jotain järkeäkin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten D800 auttaa siihen, ettei haarukointia tarvitse? Toki voi valottaa siten, että huippuvalot pysyy jotenkin kasassa ja rämpätä LR4:ssa Shadows +100 mutta mitäs sitten? Se kama mitä sieltä tulee esiin ei kestä kunnon säätöä jälkikäsittelyssä.

D800 ei ole juurikaan D3x:ää parempi missään ja molemmilla joutuu yhtälailla haarukoimaan vastavaloon räiskittäessä. Puoliharmaat auttaa tasaisessa näkymässä kyllä joka laitteella.
Holden

Maffer kirjoitti:Miten D800 auttaa siihen, ettei haarukointia tarvitse? Toki voi valottaa siten, että huippuvalot pysyy jotenkin kasassa ja rämpätä LR4:ssa Shadows +100 mutta mitäs sitten? Se kama mitä sieltä tulee esiin ei kestä kunnon säätöä jälkikäsittelyssä.

D800 ei ole juurikaan D3x:ää parempi missään ja molemmilla joutuu yhtälailla haarukoimaan vastavaloon räiskittäessä. Puoliharmaat auttaa tasaisessa näkymässä kyllä joka laitteella.
Puhut nyt siis jostain HDR-meiningeistä? Mulla ei ole ongelmia nostaa D800e:ssä varjoja kahta - kolmea aukkoa.
Holden

Itse en harrasta maisemakuvausta tai muiden staattisten kohteiden kuvausta, joten tollanen HDR-kikkailu ei tule kuuloonkaan. Minulla oli taanoin 5D Mk3 lainassa, ja se oli dynamiikan osalta aivan järkyttävä kamera. Edes matalimmilla herkkyyksillä ei pystynyt varjoja nostamaan yhtään ilman että sieltä tulee purppuraa ja muuta värikästä töhkää ja raitaa.
janne.

Rockford kirjoitti:
janne. kirjoitti:Toimiikos tuo livehistogrammi muuten kuin tuolla videopuolella?
Eipä näkynyt olevan.
OK-näppylästä näkyy saavan histogrammin ja valotusmittarin myös live viewiin.
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Holden kirjoitti:Itse en harrasta maisemakuvausta tai muiden staattisten kohteiden kuvausta, joten tollanen HDR-kikkailu ei tule kuuloonkaan. Minulla oli taanoin 5D Mk3 lainassa, ja se oli dynamiikan osalta aivan järkyttävä kamera. Edes matalimmilla herkkyyksillä ei pystynyt varjoja nostamaan yhtään ilman että sieltä tulee purppuraa ja muuta värikästä töhkää ja raitaa.
Ihme juttu. Omassa käytössäni antiikkinen 1D mark II pärjäsi huipuvalojen ja varjojen osalta paremmin kuin nykyinen D700.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kasisataseen ja kuussataseen olisi pukkaamassa kai uutta firmistä:
http://t.co/fbYxeME7
Holden

Lastu kirjoitti:
Holden kirjoitti:Itse en harrasta maisemakuvausta tai muiden staattisten kohteiden kuvausta, joten tollanen HDR-kikkailu ei tule kuuloonkaan. Minulla oli taanoin 5D Mk3 lainassa, ja se oli dynamiikan osalta aivan järkyttävä kamera. Edes matalimmilla herkkyyksillä ei pystynyt varjoja nostamaan yhtään ilman että sieltä tulee purppuraa ja muuta värikästä töhkää ja raitaa.
Ihme juttu. Omassa käytössäni antiikkinen 1D mark II pärjäsi huipuvalojen ja varjojen osalta paremmin kuin nykyinen D700.
Vähän ihme juttuna minäkin tuota pidän. Tosin D700 ei ole mikään dynamiikkaihme. 1D mk2:sta ei ole kokemusta.

Olympus OM-D tai Sony RX100 ovat parempia kun 5D3 dynamiikaltaan. 5D:lläkin saa erittäin hyvää kuvaa jos valotus on kohdillaan eikä tarvitse vastavaloon, tai muuten vaikeassa valossa kuvata. Käytännössä, jos valotusta ei tarvitse jälkikäteen säätää.
säyne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

Holden kirjoitti:
Lastu kirjoitti:
Vähän ihme juttuna minäkin tuota pidän. Tosin D700 ei ole mikään dynamiikkaihme. 1D mk2:sta ei ole kokemusta.oi

Olympus OM-D tai Sony RX100 ovat parempia kun
5D3 dynamiikaltaan. 5D:lläkin saa erittäin hyvää kuvaa jos valotus on kohdillaan eikä tarvitse vastavaloon, tai muuten vaikeassa valossa kuvata. Käytännössä, jos valotusta ei tarvitse jälkikäteen säätää.
Väitän, että on kuvaajan katsominen peiliin, jos ei laadukkaita kuvia synny kolmosvitosella. Sori OT.
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
Holden

säyne kirjoitti:
Holden kirjoitti:
Lastu kirjoitti: Ihme juttu. Omassa käytössäni antiikkinen 1D mark II pärjäsi huipuvalojen ja varjojen osalta paremmin kuin nykyinen D700.
Vähän ihme juttuna minäkin tuota pidän. Tosin D700 ei ole mikään dynamiikkaihme. 1D mk2:sta ei ole kokemusta.oi

Olympus OM-D tai Sony RX100 ovat parempia kun
5D3 dynamiikaltaan. 5D:lläkin saa erittäin hyvää kuvaa jos valotus on kohdillaan eikä tarvitse vastavaloon, tai muuten vaikeassa valossa kuvata. Käytännössä, jos valotusta ei tarvitse jälkikäteen säätää.
Väitän, että on kuvaajan katsominen peiliin, jos ei laadukkaita kuvia synny kolmosvitosella. Sori OT.
Kyyllä varmasti juuri näin. Maailmassa on varmasti otettu 5D3:lla parempia kuvia kun minä olen ottanut D800:lla Siitä huolimatta se on surkea kamera dynamiikaltaan.
http://photographylife.com/reviews/canon-5d-mark-iii
http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/i ... tests.html

Jos jonkun mielestä nuo D800:n varjot eivät ole kelvollisia, niin täytyy olla kyllä tiukka vaatimustaso tai jotain..
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Holden kirjoitti: Jos jonkun mielestä nuo D800:n varjot eivät ole kelvollisia, niin täytyy olla kyllä tiukka vaatimustaso tai jotain..
Tähän voisi laittaa pisteen tai jotain...

http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/i ... tests.html

Alkaisin ehkä itkemään, jos olisin ehtinyt ostaa 5dmk3:n :)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei kyse ole siitä, etteikö ne varjot ole jotenkin kelvollisia vaan siitä, että varjoja joutuu sorkkimaan paikallisesti kuvassa maskeilla tai muilla keinoin että siitä dynamiikasta olisi jotain virkaa. HDR tekee tästä helppoa, mutta aina siitä ei saa järkevän näköistä jolloin avuksi tulee vaikkapa manuaalinen blendaus photoshopissa.

Iso varjojen nosto suoraan LR:ssä, Capture NX:ssä tai ties missä tekee kuvasta aikamoisen lättänän. Vastapalloon kuvatessa huippuvalojen mukaan pelkkä valotuksen nosto X-aukkoa koko kuvan alueelle ei auta siis mihkään.

Tästä näkökulmasta se on ihan sama onko Canon vai Nikon superdynamiikallaan, jos kuva kannattaa rakentaa useammasta valotuksesta. Näinhän ei toki tarvi tehdä studiossa tai muutoin toimittaessa keinovalojen kanssa. Oikea muutos dynamiikkaongelmaan tulee vasta kun saadaan pikselitasolla bufferoitua kaikki varaukset talteen ilman saturaatiota.
Avokid

Maffer kirjoitti: Iso varjojen nosto suoraan LR:ssä, Capture NX:ssä tai ties missä tekee kuvasta aikamoisen lättänän. Vastapalloon kuvatessa huippuvalojen mukaan pelkkä valotuksen nosto X-aukkoa koko kuvan alueelle ei auta siis mihkään.

Tästä näkökulmasta se on ihan sama onko Canon vai Nikon superdynamiikallaan, jos kuva kannattaa rakentaa useammasta valotuksesta. Näinhän ei toki tarvi tehdä studiossa tai muutoin toimittaessa keinovalojen kanssa. Oikea muutos dynamiikkaongelmaan tulee vasta kun saadaan pikselitasolla bufferoitua kaikki varaukset talteen ilman saturaatiota.
Luulen että osa tuosta lättänyydestä tulee ihan softan algoritmeista.
Ne algoritmit eivät toimi optimaalisesti uusimmilla kennoilla vaan ylikorostavat esim saturaatiota kun varjoja nostaa. Se toimi ok vanhoilla kennoilla, joissa varjojen nosto oli "rankempaa" verrattuna informaatioon, mutta nykyiset kennot vaatisivat hienovaraisemman algoritmin.
Mutta tietty onhan siellä vielä parannettavaa dynamiikassa, en sitä kiellä.
Holden

Dynamiikasta on muutakin etua kun tuollainen dynamiikan litistäminen HDR-kuvia varten. D800:lla on suht koht huoleton kuvailla kunhan katsoo että kuvassa ei mikään pahemmin pauku puhki. Melko paljonkin alivalottuneesta kuvasta saa tehtyä erittäin siistin. Ja kun pitää huolen, ettei kuva ole pahemmin palanut puhki, voi vaan exposure-noston jälkeen siirtää Lightroom 4:ssä highlights-säädintä vasemmalle, jottei kuva ole palanut puhki missään.
Vastaa Viestiin