Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

mremonen kirjoitti:Löyty multakin yksi vaihtoon kelpaava akku. Vien sen kameran mukana JASsille, kun kerran huolto on jo tilattuna tiistaiksi. Koitan tinkiä uuden akun heti mukaan, katsotaan onnistuuko...
Ainakin Rajalassa käskivät hoitaa suoraan Nikonin kanssa..
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid

Välimietteitä tästä D800sta:
Sen jälkeen kun en ole käyttänyt enää eye-fi korttia kamerassa ja kuvannut myös jpeggiä, ei kamera ole jäätyillyt.

Manuaalitarkenteisella lasille tarkentaminen on yllättävän helppoa isosta etsimestä. En ole saanut vielä käsiini etsimääni 105/2.5 lasia, joten en tiedä miten homma toimii telellä.

Keskimmäinen tarkennuspiste on aika iso. Jos kuvaan pikkulintua ihan järkevältä etäisyydeltä, niin puskassa olevaan lintuun on vaikea osua. Pari kertaa tarkensin käsin kun yritin kuvata lintua ja puskaa.

Eikö tässä mitenkään saa vaihdettua kuvausasetuksia nopeasti? Vai onko se vain ykkössarjassa?

Kuvan säädettävyys on hurja. Tällä viikolla olen käynyt tuhansia kuvia läpi kesälomalta. Osa Nikonilla ja osa Panan G2lla otettuja. G2sen raakakuviakin voi säätää, mutta kohina tulee heti esiin joka näkyy ihan nettikuvissakin. Toisin kuin Nikonin kuvissa, joita saa säätää ihan tuhottomasti.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Avokid kirjoitti:Välimietteitä tästä D800sta:
Eikö tässä mitenkään saa vaihdettua kuvausasetuksia nopeasti? Vai onko se vain ykkössarjassa?
Servon tarkemmat asetukset ovat tosiaan valikon takana, niinkuin d300/d700 malleissakin. Tuon af moodin varmaan vaihdoit pika kytkimestä alimmaiseen, eli pisteeseen tuossa puskalintu tapauksessa?
Avokid

paaton kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Välimietteitä tästä D800sta:
Servon tarkemmat asetukset ovat tosiaan valikon takana, niinkuin d300/d700 malleissakin. Tuon af moodin varmaan vaihdoit pika kytkimestä alimmaiseen, eli pisteeseen tuossa puskalintu tapauksessa?
No noissa tapauksissa painoin vain af-lukituksen päälle napista.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

D800 tuli huollosta. Kuitissa ei lukenut sen kummempaa, että mitä oli tehty kuin että "Tarkennuksen säätö" tjsp.

Samalla säädätin tärkeimmät lasit rungolle, joten kai se tarkennus nyt sitten on ok.

Plussana se, että takaisinkutsuohjelmaan kuuluneen akun vaihto onnistui JASsilla suoraan (ei tarvinnut mitään lähetellä).

---
Edittiä: nopean testauksen perusteella vasemmanpuoleinen tarkentaa yhtä hyvin kuin keskimmäinenkin. 70-200 oli lisätty +4 korjausta, muuten ei mitään.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

+2000 kuvaa, ei jäätymisiä eikä kirjoitusvirheitä. Olen kuvaillut enimmäkseen SD-kortille, mutta kertaalleen on lipsahtanut CF:n puolelle.

Reunapisteet ottaa tarkennuksen heikohkosti.. eli tämä ilmeisesti tulis JAS-tekniikalla kuntoon ?

Eilen illalla pistin Meiken kahvan tilaukseen eBayn kautta, katsotaan nyt kun tulee että onko bueno. Tänään meni toimitukseen ja seurantaan British Airmaililla, joten nopeaa toimintaa englannin pojilta !
mremonen
Viesti:

Ken Kivikaivo on sitä mieltä, että D800 on p*skaa verrattuna lähes mihinkä muuhun kameraan hyvänsä. Kuten vaikka D700:een. Vaihtaiskohan joku vielä mun kasisatasen vähän ammuttuun seiskasataseen? Vaikka pienellä välirahalla.

Seiskasatasen ei tarvitse olla edes täysin kunnossa. Riittää että P(rofessional) moodi toimii ja kuvat voi ottaa jiipekkinä.

Voi jeesus.

---
Reunapisteiden osalta ongelmana ei ole ollut heikko tarkennettavuus, vaan se että tarkennus ei ole kohdallaan. Reunapisteet tarkentavat aina heikommin kuin keskimmäinen johtuen toteutuksesta (vain pystysensori muistaakseni, kun keskimmäinen on risti).
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:Ken Kivikasvo on sitä mieltä, että D800 on p*skaa verrattuna lähes mihinkä muuhun kameraan hyvänsä. Kuten vaikka D700:een. Vaihtaiskohan joku vielä mun kasisatasen vähän ammuttuun seiskasataseen? Vaikka pienellä välirahalla.
Onko 80 000 kuvattu D700 vähän kuvattu? No ei sen väliä, voidaan tehdä vaihtokaupat vaikka päikseen. Sinun ei siis tarvitse maksaa väliä :-)

En jaksa niitä Rockwellin juttuja lukea, mutta kyllä minua kiinnostaisi enemmän D4 kennoa käyttävä D800s. Se olisi niin ilmeisten kuvanlaadun parantamistoiveiden kun työnkulunkin kannalta helppo ostos. Enkä varmaan ole ainoa... Mutta kyllähän se niinkin on, että kuluttajakameroissa trendi on kohti suurempia resoluutioita. Ja koska maisemia aika paljon kuvaan, niin toimisihan tuo ison resoluution D800 minullekin.

Joka tapauksessa valinnat on vaikeita. Ja koska tämän luokan kameroita pidetään joka tapauksessa 4-5 vuotta ja nykyinenkin kalusto on toimivaa, niin en koe, että olisi erityistä tarvetta hätäilyyn. valokuvauksestahan tässä on vain kyse... Tiedän, että sieltä D800:n etsimen takaa katsottuna todellisuus näyttää toiselta :-)
mremonen
Viesti:

Joo, munkin unelmakamera olisi varmaan joku 24MPix FX, jossa käytännön max. herkkyys olisi joku 12 800 tai 25 600. 8 fps ja sillai.

Fakta on se, että mun kuvauksilla ja kuvilla ei ollut mitään järkeä siirtyä D700:sta kasisataseen, mutta kun siihen nyt sattui olemaan mahdollisuus, niin mikäpä ettei. Niin kauan kun valokuvaus on vain harrastus, näitä ei tarvitse perustella kovin rationaalisesti. Jos kameralla olisi tarkoitus tehdä rahaa, niin sitten homma olisi ihan toinen. Olisi ollut paljon järkevämpää hankkia joko toinen D700 tai sitten seiskatonninen kakkosrungoksi.

D4:sta ei oikein pystynyt perustelemaan, se meni sitten jo kipurajan yli...
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

mremonen kirjoitti: Reunapisteiden osalta ongelmana ei ole ollut heikko tarkennettavuus, vaan se että tarkennus ei ole kohdallaan. Reunapisteet tarkentavat aina heikommin kuin keskimmäinen johtuen toteutuksesta (vain pystysensori muistaakseni, kun keskimmäinen on risti).
Vaikea uskoa, ettei Nikon parhaassa tarkennusjärjestelmässä olisi ristikkäisiä pisteitä reunoilla. Eikö niitä ristikkäisiä pisteitä ole kuitenkin toista kymmentä.
mremonen
Viesti:

mappe kirjoitti:Vaikea uskoa, ettei Nikon parhaassa tarkennusjärjestelmässä olisi ristikkäisiä pisteitä reunoilla. Eikö niitä ristikkäisiä pisteitä ole kuitenkin toista kymmentä.
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d8 ... ures03.htm
Avokid

mremonen kirjoitti:Ken Kivikasvo on sitä mieltä, että D800 on p*skaa verrattuna lähes mihinkä muuhun kameraan hyvänsä. Kuten vaikka D700:een. Vaihtaiskohan joku vielä mun kasisatasen vähän ammuttuun seiskasataseen? Vaikka pienellä välirahalla.
Missäköhän se sellaista on kertonut?

Ainakin D800 sivulta löydettyä:
"The D800 is the best DSLR ever made by anyone at any price. I've got a D800 already, and have a D800E on order. There is no comparison."

Tosin tämä kertoo ehkä enemmän kaverin kyvystä ymmärtää todellisuutta:
"The best lens to use on full-frame is Nikon's newest 28-300mm VR. As you can see at my review, it's just about as sharp as all of Nikon's previous reference lenses, and covers the entire range in a twist of the wrist. Likewise, it will be sold out very soon with the announcement of the D800, and so if you don't have yours yet, now is the time to order it while you can."
compura

Viesti Kirjoittaja compura »

Joo kyllähän tuo kivikaivo tota 800:sta haukkuu melkeen päivittäin,sanoo vielä et D700 tuottaa parempia ja terävämpiä kuvia.Sanoo kuvaavansa p modella jpeg kuvia,kun on niin pätevä ammattilainen,D800:sa on sen mielestä erittäin huono ja sekava valikko/menu ku joutuu painamaan useamman kerran nappulast että pääsee haluamaansa valikkoon.Itse olen omaan D800 kameraan erittäin tyytyväinen,mut mä olenkii vaa innokas harrastelija.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

mremonen kirjoitti:
mappe kirjoitti:Vaikea uskoa, ettei Nikon parhaassa tarkennusjärjestelmässä olisi ristikkäisiä pisteitä reunoilla. Eikö niitä ristikkäisiä pisteitä ole kuitenkin toista kymmentä.
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d8 ... ures03.htm
No jopas. Miten hyvin nuo reunapisteet sitten tarkentaa, voiko niihin luottaa? Ihan siksi kysyn, koska 5dmk2:n reunapisteet eivät todellakaan ole luotettavia ja marinaa on riittänyt. Nikonin reunapisteiden tarkkuudesta en taas ole valitusta kuullut.
Avokid

mappe kirjoitti: No jopas. Miten hyvin nuo reunapisteet sitten tarkentaa, voiko niihin luottaa? Ihan siksi kysyn, koska 5dmk2:n reunapisteet eivät todellakaan ole luotettavia ja marinaa on riittänyt. Nikonin reunapisteiden tarkkuudesta en taas ole valitusta kuullut.
Ei niihin voi luottaa ikinä, keskimmäisetkin toimivat ihan miten sattuu.

Puolet mun kuvista on ihan pilalla kun olen luottanut AF:n toimivuuteen.
Onneksi sentään on yksi manuaalilasi millä saan satunnaisesti onnistuneita kuvia.
paaton

Avokid kirjoitti:
mappe kirjoitti: No jopas. Miten hyvin nuo reunapisteet sitten tarkentaa, voiko niihin luottaa? Ihan siksi kysyn, koska 5dmk2:n reunapisteet eivät todellakaan ole luotettavia ja marinaa on riittänyt. Nikonin reunapisteiden tarkkuudesta en taas ole valitusta kuullut.
Ei niihin voi luottaa ikinä, keskimmäisetkin toimivat ihan miten sattuu.

Puolet mun kuvista on ihan pilalla kun olen luottanut AF:n toimivuuteen.
Onneksi sentään on yksi manuaalilasi millä saan satunnaisesti onnistuneita kuvia.
Kyllä tuo ihan asiallinen kysymys oli. Minä käytän kyllä laitimmaisia pisteitä d300:lla aivan huoletta af-c tilassakin, eli ne tarkentavat hyvin. Hämärässä pyrin käyttämään aina keskimmäisiä.

Tämän 5dmk3 af sensori kuvan perusteella, nikonin af järjestelmä näyttää tosiaan jo antiikkiselta. :)

Kuva
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aikaisemmin mainitsin, että tuli korruptoituneita ruutuja muutamaan otteeseen. Tämän jälkeen olen huolellisesti ollut räveltämättä yhtäkään namiskaa kunnes muistikortin luku/kirjoitusledi on sammunut kuvan ottamisen jälkeen. Ei yhtään korruptoitunutta ruutua ole tullut tällä tavalla.
paaton

Maffer kirjoitti:Aikaisemmin mainitsin, että tuli korruptoituneita ruutuja muutamaan otteeseen. Tämän jälkeen olen huolellisesti ollut räveltämättä yhtäkään namiskaa kunnes muistikortin luku/kirjoitusledi on sammunut kuvan ottamisen jälkeen. Ei yhtään korruptoitunutta ruutua ole tullut tällä tavalla.
Eli kameran prosessorit tai muisti ovat vähän rajoilla isojen tiedostojen käsittelyssä?
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Ei ne reunapisteet yhtä hyviä ole kuin keskellä olevat ristikkäispisteet. On ne silti ihan ok. Sama tarkennussensori D800:ssa on kuin D3/D700:ssakin, mutta vähän viilattuna ja huimasti parantuneella RGB-sensorilla.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Holden kirjoitti:Ei ne reunapisteet yhtä hyviä ole kuin keskellä olevat ristikkäispisteet. On ne silti ihan ok. Sama tarkennussensori D800:ssa on kuin D3/D700:ssakin, mutta vähän viilattuna ja huimasti parantuneella RGB-sensorilla.
Juu, mulla toi kuvaaminen missä tarkennusongelmat havaitsin on jalustalta sisätiloissa aika hämärässä lähes kontrastittomiin kohteisiin kuvaamista. Käytän sitten manuaalitarkennusta, mikäli piste ei ota. Sama ongelma on ollut kaikissa omistamissani kameroissa*, eli D800 ei ole siinä mitenkään erilainen. Jos valoa on, tarkennus toimii kyllä ihan buenosti.

*Kronologisesa järjestyksessä -> 10D, 20D, 5D, 1DmkII, 1DmkIIN, 1DsmkII, 1DmkIII, D3
Vastaa Viestiin