Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti: Onhan D800:ssa kaksi aukkoa parempi dynamiikka matalilla herkkyyksillä kuin D700:ssa:
http://goo.gl/lKCEZ

eli on reilusti parempi.

Korkeammilla herkkyyksillä dynamiikkaero kaventuu, mutta edelleen D800 on parempi.
Mutta D700:n dynamiikan akilleenkantapää on kirkkaassa päässä. Haluaisin tietää jos jollakulla olisi kokemusta tumman pään dynamiikasta jota tässä kuvaparissa testattiin.
Eikö sulla ole D700 jolla voit testata tumman pään dynamiikkaa? Paljonko voit aukoa varjoja? Kirkas pää leikkaa kaikilla kameroilla, erot syntyvät lähinnä tummassa päässä. Jossain vaiheessa vaan signaali/kohinasuhde menee niin huonoksi, että sitä ei voi laskea enää signaaliksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Holden

Ja edellä olevan kaltaisia Nik vs Can -dynamiikkavertailuja löytyy kyllä reilusti. Esim D7000 on erittäin hyvä kamera dynamiikan puolesta.

Esimerkiksi: http://www.youtube.com/watch?v=Dwp7jfcs ... ure=relmfu

Jos pitää kerrata dynamiikkaa, niin se käydää ensimmäisessä videossa läpi.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

-Antti- kirjoitti:Oh-hoh onpa siistit varjot sano Canonisti kun D800:n dynamiikkaa testas. Kyllä tämä tänään haettu uusin perheenjäsen taitaa jäädä taloon.
D800 alivalotettu taivaan mukaan, NR=0, 1/500s. f/11 +2aukkoa captureNX +25 shadows PS:
5D2 alivalotettu taivaan mukaan, NR=0, 1/500s. f/11 +2 aukkoa DPP +25 shadows PS:
Canonin kuva näyttää tarkemmalta. Lisäksi esim. auton mustat renkaat näyttävät Canonin cropissa paremmalta, kuten värit muutenkin - lukuunottamatta tietysti kohinaa ja punertavia laikkuja siellä täällä. Mutta eikö RAW konverterit osaa poistaa mokomat tehokkaasti nykyään? Onko D800:n alkuperäinen otos pienennetty vastaamaan 5DII:n resoja, vai miten olet nämä cropit tuottanut?
-Antti-

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Vaikka dynamiikka vaikutti, niin haluaisin purnata Nikon corporationille: D800 pysyy huonommin handussa kuin 5D2. 5D2:ssa on peukalolle hyvä paikka ja siitä saa tukea pystysuunnassa. D800:sta peukalo vähän niinku luistaa kun kantaa yhdessä kädessä tai kannattelee kuvausasennossa ja peukun alle jää namiskaa. Mulla ei ole remeliä yhdessäkään kamerassa, jos kannan olalla niin sitten on kamera+lasi yhdistelmälle sopiva pehmyt laukku, jossa se on, Lowepro rezo tms.
-Antti-

temama kirjoitti:Canonin kuva näyttää tarkemmalta. Lisäksi esim. auton mustat renkaat näyttävät Canonin cropissa paremmalta, kuten värit muutenkin - lukuunottamatta tietysti kohinaa ja punertavia laikkuja siellä täällä. Mutta eikö RAW konverterit osaa poistaa mokomat tehokkaasti nykyään? Onko D800:n alkuperäinen otos pienennetty vastaamaan 5DII:n resoja, vai miten olet nämä cropit tuottanut?
Joo D800 kuva on pienennetty. Huomasin myös saman asian että missä noise ei tuhoa kuvaa, niin 5D2 on kyllä melkoisen skarppi, eli mun 24-105 myöskin aika skarppi @ 50mm. Nikonissa oli 50/1.8G, sen pitäis vetää vähän kotiin Nikonille päin. Tosin Nikon resize ei ole terävöitetty. DPP:n chroma noisen poisto auttaa toki, mutta kyllähän se yksityiskohtaa vie eikä poista tätä tosiasiaa että dynamiikassa on iso ero. CaptureNX:n chromanoisen poisto tekee todella pahaa tuhoa yksityiskohdille, sen huomasin.
Holden

temama kirjoitti:
-Antti- kirjoitti:Oh-hoh onpa siistit varjot sano Canonisti kun D800:n dynamiikkaa testas. Kyllä tämä tänään haettu uusin perheenjäsen taitaa jäädä taloon.
D800 alivalotettu taivaan mukaan, NR=0, 1/500s. f/11 +2aukkoa captureNX +25 shadows PS:
5D2 alivalotettu taivaan mukaan, NR=0, 1/500s. f/11 +2 aukkoa DPP +25 shadows PS:
Canonin kuva näyttää tarkemmalta.
Ainakin C-lasit päässä. "autovuokraus" on luettavissa Nikonissa mutta Canonissa hädintuskin. Valkotasapaino olis varmaan aika helppo säätää vastaamaan toisiaan.

Ei ne RAW-konvertteritkaan ihmeisiin pysty. Kakasta ei tule konvehtia vaikka kuinka kiillottaisi.
temama

Holden kirjoitti:
temama kirjoitti:
Canonin kuva näyttää tarkemmalta.
Ainakin C-lasit päässä. "autovuokraus" on luettavissa Nikonissa mutta Canonissa hädintuskin. Valkotasapaino olis varmaan aika helppo säätää vastaamaan toisiaan.

Ei ne RAW-konvertteritkaan ihmeisiin pysty. Kakasta ei tule konvehtia vaikka kuinka kiillottaisi.
Joo, mutta muista että me katellaan taas 100% croppia (?), lisäksi Nikonin kuva oli pienennetty vastaamaan Canonin resoja - vähentää kohinan näkyvyyttä vähän.
"Autovuokraus" näkyy tosiaan Nikonin cropissa paremmin, mutta siinä kohtaa Canonin kohina näyttää syövän tekstin näkyvyyttä.
Ei ole C-laseja päässä. Eikö Canonin kuva näytä yleisesti ottaen jonkunverran skarpimmalta? Lisäksi Canonin kuva oli otettu zuumilla, Nikonissa taas 50mm prime.
En silti kiistä eroja dynamiikassa.
-Antti-

temama kirjoitti:Joo, mutta muista että me katellaan taas 100% croppia (?), lisäksi Nikonin kuva oli pienennetty vastaamaan Canonin resoja - vähentää kohinan näkyvyyttä vähän.
"Autovuokraus" näkyy tosiaan Nikonin cropissa paremmin, mutta siinä kohtaa Canonin kohina näyttää syövän tekstin näkyvyyttä.
Ei ole C-laseja päässä. Eikö Canonin kuva näytä yleisesti ottaen jonkunverran skarpimmalta? Lisäksi Canonin kuva oli otettu zuumilla, Nikonissa taas 50mm prime.
En silti kiistä eroja dynamiikassa.
Joo 100% croppia katotaan. Samaa mieltä että noise syö autonvuokraus tekstin. Tykkään kyllä 5D2:n fileistä kun dynamiikkaa ei älyttömästi tarvita, skarppia ja nättiä ei siinä mittään. Maisemakuvauksessa vaan on taivasta ja maata, auringonvaloa ja varjoa jne., ja sen takia tää D800 on hommattu. Uskon että tuo dynamiikka jeesaa haastavissa kontrastikkaissa valaisuolosuhteissa ihan kivasti.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti: Mutta D700:n dynamiikan akilleenkantapää on kirkkaassa päässä. Haluaisin tietää jos jollakulla olisi kokemusta tumman pään dynamiikasta jota tässä kuvaparissa testattiin.
Eikö sulla ole D700 jolla voit testata tumman pään dynamiikkaa? Paljonko voit aukoa varjoja? Kirkas pää leikkaa kaikilla kameroilla, erot syntyvät lähinnä tummassa päässä. Jossain vaiheessa vaan signaali/kohinasuhde menee niin huonoksi, että sitä ei voi laskea enää signaaliksi.
Kyllähän minä tietty D700:n tummaa päätä olen "testannut" - siis kuvatessa kokemut kameran kykyjä. D800:sta minulle ei kuitenkaan ole, eikä ehkä tule olemaankaan, olen nyttemmin tuumannut. Silti kiinnostaa mistä olen jämässä paitsi .-)
temama

nomad kirjoitti:Kyllähän minä tietty D700:n tummaa päätä olen "testannut" - siis kuvatessa kokemut kameran kykyjä. D800:sta minulle ei kuitenkaan ole, eikä ehkä tule olemaankaan, olen nyttemmin tuumannut. Silti kiinnostaa mistä olen jämässä paitsi .-)
Mutta mitenköhän käy kun D600 saapuu markkinoille? Tiedä vaikka hakkaisi dynamiikassa kaikki nykyiset kinot...
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

temama kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kyllähän minä tietty D700:n tummaa päätä olen "testannut" - siis kuvatessa kokemut kameran kykyjä. D800:sta minulle ei kuitenkaan ole, eikä ehkä tule olemaankaan, olen nyttemmin tuumannut. Silti kiinnostaa mistä olen jämässä paitsi .-)
Mutta mitenköhän käy kun D600 saapuu markkinoille? Tiedä vaikka hakkaisi dynamiikassa kaikki nykyiset kinot...
Voi hakatakkin, muttei se missän muussa olekaan d700:sta parempi.
Itse asiassa se tulee olemaan kennoa lukuun ottamatta lähes kaikessa muussa heikompi. Minäkin alan kyllä kallistumaan käytetyn d700n kannalle, vaikka nelisatanen tulisikin markkinoille.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Maffer kirjoitti:Tuli viimein D800e noudettavaksi. Ensituntumaltaan kamala rimpula verrattuna D3x. Ilman kahvaa köpösempi käteen kuin D700. Muovisen oloinen ja se hiton poopup-salama aukeilee itsekseen repussa -> teippasin kiinni koko paskan.

Liveview epätarkempi kuin D3x, ei saa selvää onko tarkka vai ei kun zoomaa sisään.
:D

Kyllä se vaan on ihanaa olla Canonisti, vaikka välillä Nikonin speksit (paperilla/ruudulla) sekoittavat päätä. Ja tuo on melkoisen erikoista, jos on totta että Nikonin 50 mm prime häviää piirrossa Canonin 24-105L "kittizoomille". :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama

paaton kirjoitti:
temama kirjoitti:
Itse asiassa se tulee olemaan kennoa lukuun ottamatta lähes kaikessa muussa heikompi. Minäkin alan kyllä kallistumaan käytetyn d700n kannalle, vaikka nelisatanen tulisikin markkinoille.
Kovia lausuntoja. Mihin perustat moiset ajatukset uudesta kompaktimmasta D600 kinojärkkäristä?
-Antti-

spege kirjoitti:Kyllä se vaan on ihanaa olla Canonisti, vaikka välillä Nikonin speksit (paperilla/ruudulla) sekoittavat päätä. Ja tuo on melkoisen erikoista, jos on totta että Nikonin 50 mm prime häviää piirrossa Canonin 24-105L- "kittizoomille". :)
En lähtis vannomaan että häviää, mutta 24-105L on hyvä lasi, "mulkerot" ja kiloset nihkeän zoom-alueen pötkylät ilman vakaajaa on huonoa suunnittelua mun tarkoituksiin, toi 24-85VR saattaa olla fiksu lasi, toivottavasti vähintään yhtä hyvä kuin L.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

temama kirjoitti:
paaton kirjoitti:
temama kirjoitti: Mutta mitenköhän käy kun D600 saapuu markkinoille? Tiedä vaikka hakkaisi dynamiikassa kaikki nykyiset kinot...
Kovia lausuntoja. Mihin perustat moiset ajatukset uudesta kompaktimmasta D600 kinojärkkäristä?
Julkaistuihin spekseihin. Runko ja tarkennus tulevat olemaan kai aikalailla d7000:sta vastaavat, eli huonompia mitä d700:ssa. Mitäpä muuta siinä enää jää jäljelle kuin uudempi ja parempi kenno.

Edit: Siis eihän noita speksejä ole vielä julkaistu, huhujahan ne vielä ovat.

http://nikonrumors.com/2012/05/23/newup ... ions.aspx/

http://nikonrumors.com/2012/06/14/first ... ages.aspx/
-Antti-

paaton kirjoitti:
temama kirjoitti:
paaton kirjoitti: Voi hakatakkin, muttei se missän muussa olekaan d700:sta parempi.
Julkaistuihin spekseihin. Runko ja tarkennus tulevat olemaan kai aikalailla d7000:sta vastaavat, eli huonompia mitä d700:ssa. Mitäpä muuta siinä enää jää jäljelle kuin uudempi ja parempi kenno.

Edit: Siis eihän noita speksejä ole vielä julkaistu, huhujahan ne vielä ovat.

http://nikonrumors.com/2012/05/23/newup ... ions.aspx/

http://nikonrumors.com/2012/06/14/first ... ages.aspx/
Mua kiinnostaa paljon enemmän Nikonin seuraava nopeampi crop kamera. D3200 veti samat pisteet dxon:n kuvanlaatu testissä kuin 5D3. Nikon missä olla 80-400 päivitys, kevennys superteleprimeihin, 300/4VR, 70-200/4VR jne..? Ei oikein kiinnostu optiikan takia vaikka olis kuinka hyvä runko.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Maffer kirjoitti:Tuli viimein D800e noudettavaksi. Ensituntumaltaan kamala rimpula verrattuna D3x. Ilman kahvaa köpösempi käteen kuin D700. Muovisen oloinen ja se hiton poopup-salama aukeilee itsekseen repussa -> teippasin kiinni koko paskan.

Liveview epätarkempi kuin D3x, ei saa selvää onko tarkka vai ei kun zoomaa sisään. Joo tähän on joku picture style kikka, vaan ei se paljoa naurata. Live histo parempi, toimii pari aukkoa pimeämmässä, vaan ei tee mitään hämärässä vieläkään. Optinen etsin jostain syystä aivan kuin joku mattasotku(?), himmeämpi näkymä kuin D3x:llä.
No kai sille hintaerolle pitää jotkin syyt olla ;)

Testasin muuten tuossa eilen Nikonin ikivanhaa 105/2.8 Ai:ta. Oli yllättävän terävä f4 aukolla myös D800:lla vaikka lasi oli ihan kaamean näköinen, aika kaukana "mintistä" :D.
Reunapiirto paljon parempi kuin 70-300 VR:llä.

Itekin haluisin tuon 70-300 VR:n päivitykseen. Se oli croppirungossa paljon parempi..
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
rtfm

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Nomadin edellisen sivun kysymys tummasta päästä d800 vs d700.
En ole jaksanut testata testin vuoksi mutta noin mutu kenttäkokemuksena d700 tumma pää toimii paremmin ja kestää tuunata ja ylivalottaa jälkeenpäin photarissa kun kaivaa yksityskohtia esiin. Jos valo on kovaa ja kontrastit suuret, oletusarvoisesti alivalotan d700:sta hieman juuri vaalean pään puhkipalamisen johdosta ja teen korjauksen jälkikäsittelyssä varjoihin.
Vastaavassa tilanteessa D800:nen pitää valottaa varjojen mukaan tarkemmin, se ei kestä varjojen aukaisua jälkikäsittelyssä yhtä hyvin. Vastaavasti vaalea pää ei mene puhki helposti. Kasisatanen kestää paremmin pienen ylivalotuksen.
Mun kokemuksena nuo ovat kaksi erillaista runkoa valojen ja varjojen suhteen. Pidän kuitenkin molemmista, sillä molemmilla on vahvuutensa minun käytössä. Seiskasatasen voisin toki korvata käytetyllä d3s:llä mutta mutta olkoon nyt tuossa kakkosrunkona.
Edit: korjasin pari virhettä.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

rtfm kirjoitti:Nomadin edellisen sivun kysymys tummasta päästä d800 vs d700.
En ole jaksanut testata testin vuoksi mutta noin mutu kenttäkokemuksena d700 tumma pää toimii paremmin ja kestää tuunata ja ylivalottaa jälkeenpäin photarissa kun kaivaa yksityskohtia esiin. Jos valo on kovaa ja kontrastit suuret, oletusarvoisesti alivalotan d700:sta hieman juuri vaalean pään puhkipalamisen johdosta ja teen korjauksen jälkikäsittelyssä varjoihin.
Vastaavassa tilanteessa D800:nen pitää valottaa varjojen mukaan tarkemmin, se ei kestä varjojen aukaisua jälkikäsittelyssä yhtä hyvin. Vastaavasti vaalea pää ei mene puhki helposti. Kasisatanen kestää paremmin pienen ylivalotuksen.
Mun kokemuksena nuo ovat kaksi erillaista runkoa valojen ja varjojen suhteen. Pidän kuitenkin molemmista, sillä molemmilla on vahvuutensa minun käytössä. Seiskasatasen voisin toki korvata käytetyllä d3s:llä mutta mutta olkoon nyt tuossa kakkosrunkona.
Edit: korjasin pari virhettä.
Okei ja kiitos. Onhan se kokonaisuuden kannalta hyvä että ovat saaneet pelivaraa sinne kirkkaaseen päähän, vaikka sitten varjojen kustannuksella.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

-Antti- kirjoitti:Vaikka dynamiikka vaikutti...
Käyttämäsi zoomi vaikutti tuohonkin, kannattaisi käyttää yhtä hyviä objektiiveja molemmissa.
--------
Aves!
Vastaa Viestiin