OM-1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
thirvi

Re: OM-1

Viesti Kirjoittaja thirvi »

hkoskenv kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 59
Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 19 : 52 No siinähän sitten kokee kuvat miten kokee. Pääasia on että laittaa, tai edes yrittää laittaa, jauhot suuhun jos on sitä mieltä että laite on ylivertainen tai muutoin loistava johonkin tarkoitukseen. Kalvosulkeiset isoista numeroista ei kerro mitään.
Jos numerot on kunnolla mitattu (mitä markkinointimateriaali ei ole) ne kertovat enemmän. Varsinkin kuvanlaadullisista asioista, jos ei mennä aivan täysin hifistien haihatuksiin bambukuutioiden päällä lepäävien johtojen paremmuudesta. Mutta kaipa noiden pikkukennoisten kompromissin idea on se, että hävitään hieman kuvanlaadussa ja saadaan tilalle käytännöllisiä ominaisuuksia. Kuvat eivät varsinkaan kerro sitä miltä tuntuu raahata laitetta missä sitten kulkeekin. Jos sinä vaadit täydellisyyttä kaikissa teknisissä kuvanlaatuominaisuuksissa ja vielä heikossa valossa, m43 ei varmasti ole sinun järjestelmä ja mikään perustelu ei siitä sellaista tee.
No tämä. Ymmärtääkseni ketjun kameraa ei vielä tavallisilla ihmisillä Suomessa ole käytössä ja nyt arvotaan sitä että kannattaisiko se ennakkotilata. Mafferin säännöillä se on nyt haastavaa. Jos taas Maffer tarkoitat että mitä m43:lla muuten saa aikaan, olen ottanut tänään kymmeniä videonpätkiä ja kuvia. En aio laittaa niitä yhtään mihinkään todistellakseni mitään, kun niissä esiintyy lapsia, isovanhempia ja paikkoja joita en aio levittää nettiin. Voit ihan hyvin katsoa DPreviewn testivideot siitä millaista on E-M5 mkII videokuvan laatu käsistä. Vihje. Ei niin hyvää, mulle riittävää. Mun video ei sitä kerro sen enempää, mulle on tärkeämpää että saan ne hetket talteen nyt miten haluan, mulle riittävällä laadulla ja sieltä takintaskusta kaivettuna. jos joku oikeasti haluaa, niin tulkaa käymään, keitän kahvit ja näytän niitä koneelta, vaikka tuhansia. Edellisen 10 sivun kokemusten perustella tänne mä en niitä jaa, jos laittaisin niin se pointti katoaa ja aletaan väitellä sivukaupalla 5 samanlaista kierrosta sen lillukanvarsista esim. oliko mulla sopiva harmaasuodin ulos vai ei ja mä en nyt ehdi ja jaksa.

Keskustelun hyödyllisyydestäkään en ole enää kovin vakuuttunut. Kun kaiken sen jälkeen mitä ketjussa on kirjoiteltu monta kertaa ihmisten erilaisista tarpeista, kellekin riittävästä kuvanlaadusta, full frame-vs crop teoriasta jonka mukaan mm. ff kenno on noin 4x herkempi, ff:n suuremmasta bokehin mahdollisuudesta, mft:n vahvuuksista, hyvistä kennovakaajista ja vakaasta videokuvasta, pienistä (joistain, ei kaikista) linssestä ja rungoista, saatavuudesta käytettynä, järjestelmän valitanperusteista, luuri -> m43 - ff erilaisista kokoluokista, fakta vs mielipide yms. asioista, niin tulee tällainen tyhjentävä johtopäätös:
temama kirjoitti: Helmi 22, 2022 12 : 57 ... HC m43 käyttäjät toki yrittävät jatkuvasti uskotella m43 järjestelmänsä erinomaisuutta, mutta ihan samaa voi yrittää vaikka luurikameran kanssa. Kuvanlaatu riittää johonkin, mutta fyysiset faktat ovat todellisia faktoja, eikä ne puhumalla siitä muutu.
Heittäkää keväämmällä joku please yksäri kun ekat tyypit alkavat saada otsikon kameroita ja tänne tulee käyttäjäkokemuksia. Ja saadaan niitä otsikon kameralla itse kuvattuja kuvia videoita, jolloin täällä sallitaan taas otsikon aiheesta kirjoittaminen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tässä nimenomaisessa ketjussa on koko ajan puhuttu (korjaan; on ollut tarkoitus puhua) kamerasta, joka esiteltiin reilu viikko sitten. Olympus Ambassadooreilla, siis palkkaa tai ainakin ilmaiset laitteet saavilla firman kellokkailla, näitä kameroita toki on tai on ollut käsissään. Toistaiseksi ei vielä yhdelläkään maksavalla asiakkaalla. Vaatimus kuvista olisi samalla vaatimus siihen, että uutuuksista keskustelu siirtyisi noin kuukauden eteenpäin.

Jonkun toisen mielessä voisi olla sellainenkin malli, että henkilöt, jotka eivät ole koskaan edes läheltä nähneet käsiteltävän merkkisiä kameroita, pysyisivät kuuntelijoina, tai voisivat esittää kysymyksiä. Mutta ei varmoja tietoja, eikä edes mielipiteitä... ja ne fyysiset faktat ovat faktoja vain niille, tai niiden jutuissa, ketkä edes alkeellisesti osaavat matematiikkaa ja fysiikkaa. Unennäkijät ovat asia erikseen, sekä suuntaan että toiseen.

Piaf: Jahas, thirvi ehtikin ensin.
jkentta

Viesti Kirjoittaja jkentta »

Tässä aika mielenkiintoiselta vaikuttava OM-1 kuvanlaadullinen vertailu aiempiin malleihin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Youtube jpg vertailu ISOlla joka ei toimi edes kinolla kunnolla. Samalla lailla voisi vertailla 10min valotusta ISO100:lla. Mitkä ne käyttötapaukset siis on?

Runkotulppa kiinni maksimi-ISOlla ennen softakorotuksia 5min+ valotusajalla vasta kertoo miten kohisee. Ei ole mitään mitä siloitella vaan näkyy paljonko kiukaassa on löylyä ja toisaalta onko valovuotoja tai IR-lediä sotkemassa kuvaa (aika monessa rungossa on ollut kautta valmistajain). Myös selviää paljonko RAWia on paskottu suoraan kamerassa jos kuva on liian musta.
thaimonen

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... -om-1A.HTM

Siellä on raakakuviakin. Varsin vakuuttava tuo kissakuvakin, mutta sitten sen näkee kun itse pääsee testaamaan.
thirvi

Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 22 : 59 Youtube jpg vertailu ISOlla joka ei toimi edes kinolla kunnolla. Samalla lailla voisi vertailla 10min valotusta ISO100:lla. Mitkä ne käyttötapaukset siis on?

Runkotulppa kiinni maksimi-ISOlla ennen softakorotuksia 5min+ valotusajalla vasta kertoo miten kohisee. Ei ole mitään mitä siloitella vaan näkyy paljonko kiukaassa on löylyä ja toisaalta onko valovuotoja tai IR-lediä sotkemassa kuvaa (aika monessa rungossa on ollut kautta valmistajain). Myös selviää paljonko RAWia on paskottu suoraan kamerassa jos kuva on liian musta.
No voi, taasko meni väärin. Mun ei pitäisi enää edes kirjoittaa tätä, mutta yritän kuitenkin.

Minä ainakin tällaista vertailua kyselin, tässä Olympus-ketjussa. Sitten jkentta laittoi, edelleen tässä Olympus ketjussa, siihen osuvan linkin, josta näen edes jonkinlaisen kysytyn vertailun siihen suoraan vanhaan malliin, edes jollain ISO:lla. Siitä voin sitten koettaa arvottaa itselleni testaajan luotettavuutta, ja minulle riittävällä tarkkuudella insinöörilogiikalla arvioida millä todennäköisyydellä uusi kamera on vanhaa herkempi vaikka ISO6400:lla, jos se on nähdyn määrän herkempi ISO25600:lla. Varmaan melko suurella todennäköisyydellä. Sen sijaan nuo 10min valotukset ja 5min runkotulppakuvat ovat varmaan jotain mitä joo voisi samalla lailla vertailla, ihan kuin vaikka kameran kelluvuuttakin voisi, mutta eivät ne yhtä suurella todennäköisyydellä kerro mulle mitä haluaisin tietää, eivät ne ihan sama asia ole. Siellä linkissä on myös raw:t, ne voi jopa ladata. Pahoittelut jos tämäkin meni väärin. Minusta tuo linkki oli hyvä.

Sinä tuota jkentan vastausta nyt sitten tulkintani mukaan kritisoit ja kyselet käyttötapauksia, vaikka sulla tuskin sinulla on aikomusta näitä Olympuksia hankkia, kuten monen taholta on todettu jo monesti. Kiitos jkentta linkistä, älä välitä vaikka joku löysi siitäkin jotain kritisoitavaa. Se oli minusta tähän mennessä näkemistäni ehkä paras, kun en koko nettiä ole ehtinyt vielä tonkia.

Ja mitäs ne käyttötapaukset on. No vaikea sun on varmaan sitä vieläkään käsittää, kun tässä on jo tullut ilmi että me harrastetaan ihan eri tavalla ja se ei näytä aukenevan. Ehkä en sun tai monen mielestä edes harrasta, kun se käyttö on niin väärin, mutta saanen silti kutsua sitä edes kameroiden käyttämiseksi. Olen myös varmaan enemmän sinun tavallasi harrastanut ja hifistellyt, enemmän Canon-kaudella joskus 15v sitten, joten sekin on nähty. Tähän elämänvaiheeseen se ei vaan monesta syystä niin hyvin sovi. Jos nyt katsoin taaksepäin kuvia miten nyt käytän kameroita niin että tarvitsen välillä korkeaa isoherkkyyttä, niin on pimeässä rattikelkkailua, on vesileikkejä, on videonpätkiä, on naurua, on hauskoja letkautuksia. Yksi "kuvaava" esimerkki voisi olla jota voin kuvailla tarkemmin: Meidän 5v leikki kaverinsa kanssa joulukuiselle pimeällä hiekkalaatikolla vanhalla ilmapatjan pumpulla, laittoivat sen letkun pään hiekkakasaan ja pumppasivat, siitä tuli tulivuori joka syöksi hiekkaa ilmaan. Se oli hieno. En laita niitä kuvia tänne kun niissä esiintyy myös naapurin muksu. Siispä mulla oli kaksi nopeasti ja irrationaalisesti liikkuvaa lasta, joiden kasvot välillä kääntyivät vähän valoon, olivat varjossa, silmät oli kiinni tai auki, ilme oli hyvä tai huono samaan aikaan kun sitä hiekkaa joko lensi tai ei, pumppauksen tahtiin. Oli pakko ottaa paljon kuvia, kun esim. silmän räpäykseen en ehdi reagoida ja halusin kuvia jossa molemmmat ovat tarkennusalueella, silmät ovat auki ja ilme ok, molempien kasvoilla olisi jotain valoa ja kasvot ovat terävät, ja ilmassa lentää sitä hiekkaa että siitä näkee mitä kuvassa duunataan. Kuvasin siis paljon kuvia, haluan että ne on mulle riittävän hyviä suoraan kamerasta, yritän valottaa ne oikein jpegiksi suoraan kamerassa. Tämä koska haluan, ja koska äkkiä tulee kymmeniä tai satoja kuvia, joista haluan että on monta hyvää, ei yksi teos jota viilaan. Kahden firman yrittäjänä ja parin pienen lapsen kanssa mun kiire välillä vaihtelee tiedän usein että mulla ei ole aikaa synnyttää niitä siitä rawista, ne jäävät odottamaan eläkeikää, eikä ne naapuritkaan niitä enää silloin halua, vaan heti. Useammat häät kuvanneena tiedän millainen duuni on sen valikoimisen jälkeen vielä niitä kuvia säätää ja hieroa. Siispä kuvaan yli 99,9% jpeggiä, josta vain muutamaa prosenttia editoin, rajaan ja säädän tarvittaessa curvesit. Se m43:lla otettu kuva on silloin vaihtoehto kännykälle, jolla ei tule tuollaisessa pimeydessä niinkään hyvää tulosta. Se kohina haittaa paljon vähemmän kuin se että nopeasti liikkuvat kasvot (heiluvat, pumppaavat pumpulla) ovat liike-epäteräviä, jolloin tässäkin tuo "ei edes kinolla toimi kunnolla" on taas makuasia. Se loppuun asti viilattu raw yhdestä rakennetusta valotuksesta ei ole mulle tuossa se vaihtoehto. Tämä nyt vain yksi käyttötapaus monista mutta varmaan avaa muitakin, jos se oikeasti kiinnostaa.

Minusta tuntuu että epäilykseni vahvistuvat, siitä miksi tänne ei tule keskustelua tuosta otsikon aiheesta. Vaikka ihminen ymmärtäisi tehneensä oikein, ei kaikki halua tehdä jotain uudelleen joka näyttää aina olevan yhteisön tai jonkun mielestä väärin (vain kirjoitetut mielipiteet näkyvät täällä, ei ne hiljaiset), tai kaikkea pitää aina puolustella kun olisi muutakin tekemistä. Silloin moni itseohjautuva ihminen tekee jotain ihan muuta ja tällaista keskustelua käymään jäävät luonnollisesti ne jotka haluavat keskustella näin. Pahoittelut että osallistuin tähän vänkäämiseen.
Viimeksi muokannut thirvi, Helmi 23, 2022 9 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

oka kirjoitti: Helmi 22, 2022 18 : 12 Heh. Lähinnä surrealistinen ketju. Alkupäässä muutama asiallinen viesti, jonka jälkeen lapsellista juupas-eipäs -jankkaamista. Taso on hieno.
No, tätä samaa vääntöä se on muissakin faniboi-ketjuissa. Muiden kritiikin ja mielipiteiden kieltäminen ei varmasti nosta tasoa.
Viimeksi muokannut elmar, Helmi 23, 2022 11 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

thirvi kirjoitti: Helmi 23, 2022 9 : 19
Maffer kirjoitti: Helmi 22, 2022 22 : 59 Youtube jpg vertailu ISOlla joka ei toimi edes kinolla kunnolla. Samalla lailla voisi vertailla 10min valotusta ISO100:lla. Mitkä ne käyttötapaukset siis on?

No voi, taasko meni väärin. Mun ei pitäisi enää edes kirjoittaa tätä, mutta yritän kuitenkin.

Minä ainakin tällaista vertailua kyselin, tässä Olympus-ketjussa. Sitten jkentta laittoi, edelleen tässä Olympus ketjussa, siihen osuvan linkin, josta näen edes jonkinlaisen kysytyn vertailun siihen suoraan vanhaan malliin, edes jollain ISO:lla. Siitä voin sitten koettaa arvottaa itselleni testaajan luotettavuutta, ja minulle riittävällä tarkkuudella insinöörilogiikalla arvioida millä todennäköisyydellä uusi kamera on vanhaa herkempi vaikka ISO6400:lla, jos se on nähdyn määrän herkempi ISO25600:lla. Varmaan melko suurella todennäköisyydellä. Sen sijaan nuo 10min valotukset ja 5min runkotulppakuvat ovat varmaan jotain mitä joo voisi samalla lailla vertailla, ihan kuin vaikka kameran kelluvuuttakin voisi, mutta eivät ne yhtä suurella todennäköisyydellä kerro mulle mitä haluaisin tietää, eivät ne ihan sama asia ole. Siellä linkissä on myös raw:t, ne voi jopa ladata. Pahoittelut jos tämäkin meni väärin. Minusta tuo linkki oli hyvä.

Sinä tuota jkentan vastausta nyt sitten tulkintani mukaan kritisoit ja kyselet käyttötapauksia, vaikka sulla tuskin sinulla on aikomusta näitä Olympuksia hankkia, kuten monen taholta on todettu jo monesti. Kiitos jkentta linkistä, älä välitä vaikka joku löysi siitäkin jotain kritisoitavaa. Se oli minusta tähän mennessä näkemistäni ehkä paras, kun en koko nettiä ole ehtinyt vielä tonkia.

Ja mitäs ne käyttötapaukset on. No vaikea sun on varmaan sitä vieläkään käsittää, kun tässä on jo tullut ilmi että me harrastetaan ihan eri tavalla ja se ei näytä aukenevan. Ehkä en sun tai monen mielestä edes harrasta, kun se käyttö on niin väärin, mutta saanen silti kutsua sitä edes kameroiden käyttämiseksi. Olen myös varmaan enemmän sinun tavallasi harrastanut ja hifistellyt, enemmän Canon-kaudella joskus 15v sitten, joten sekin on nähty. Tähän elämänvaiheeseen se ei vaan monesta syystä niin hyvin sovi. Jos nyt katsoin taaksepäin kuvia miten nyt käytän kameroita niin että tarvitsen välillä korkeaa isoherkkyyttä, niin on pimeässä rattikelkkailua, on vesileikkejä, on videonpätkiä, on naurua, on hauskoja letkautuksia. Yksi "kuvaava" esimerkki voisi olla jota voin kuvailla tarkemmin: Meidän 5v leikki kaverinsa kanssa joulukuiselle pimeällä hiekkalaatikolla vanhalla ilmapatjan pumpulla, laittoivat sen letkun pään hiekkakasaan ja pumppasivat, siitä tuli tulivuori joka syöksi hiekkaa ilmaan. Se oli hieno. En laita niitä kuvia tänne kun niissä esiintyy myös naapurin muksu. Siispä mulla oli kaksi nopeasti ja irrationaalisesti liikkuvaa lasta, joiden kasvot välillä kääntyivät vähän valoon, olivat varjossa, silmät oli kiinni tai auki, ilme oli hyvä tai huono samaan aikaan kun sitä hiekkaa joko lensi tai ei, pumppauksen tahtiin. Oli pakko ottaa paljon kuvia, kun esim. silmän räpäykseen en ehdi reagoida ja halusin kuvia jossa molemmmat ovat tarkennusalueella, silmät ovat auki ja ilme ok, molempien kasvoilla olisi jotain valoa ja kasvot ovat terävät, ja ilmassa lentää sitä hiekkaa että siitä näkee mitä kuvassa duunataan. Kuvasin siis paljon kuvia, haluan että ne on mulle riittävän hyviä suoraan kamerasta, yritän valottaa ne oikein jpegiksi suoraan kamerassa. Tämä koska haluan, ja koska äkkiä tulee kymmeniä tai satoja kuvia, joista haluan että on monta hyvää, ei yksi teos jota viilaan. Kahden firman yrittäjänä ja parin pienen lapsen kanssa mun kiire välillä vaihtelee tiedän usein että mulla ei ole aikaa synnyttää niitä siitä rawista, ne jäävät odottamaan eläkeikää, eikä ne naapuritkaan niitä enää silloin halua, vaan heti. Useammat häät kuvanneena tiedän millainen duuni on sen valikoimisen jälkeen vielä niitä kuvia säätää ja hieroa. Siispä kuvaan yli 99,9% jpeggiä, josta vain muutamaa prosenttia editoin, rajaan ja säädän tarvittaessa curvesit. Se m43:lla otettu kuva on silloin vaihtoehto kännykälle, jolla ei tule tuollaisessa pimeydessä niinkään hyvää tulosta. Se kohina haittaa paljon vähemmän kuin se että nopeasti liikkuvat kasvot (heiluvat, pumppaavat pumpulla) ovat liike-epäteräviä. Se loppuun asti viilattu raw yhdestä rakennetusta valotuksesta ei ole mulle tuossa se vaihtoehto. Tämä nyt vain yksi käyttötapaus monista mutta varmaan avaa muitakin, jos se oikeasti kiinnostaa.

Minusta tuntuu että epäilykseni vahvistuvat, siitä miksi tänne ei tule keskustelua tuosta otsikon aiheesta. Vaikka ihminen ymmärtäisi tehneensä oikein, ei kaikki halua tehdä jotain uudelleen joka näyttää aina olevan yhteisön tai jonkun mielestä väärin (vain kirjoitetut mielipiteet näkyvät täällä, ei ne hiljaiset), tai kaikkea pitää aina puolustella kun olisi muutakin tekemistä. Silloin moni itseohjautuva ihminen tekee jotain ihan muuta ja tällaista keskustelua käymään jäävät luonnollisesti ne jotka haluavat keskustella näin. Pahoittelut että osallistuin tähän vänkäämiseen.
Kirjoittamasi on hyvä esimerkki siitä miten meidän kuvaajien tarpeemme ovat niin erilaisia, eikä kenenkään tyyli kuvata/harrastaa (tai edes ammatillisesti tarkasteltuna ole identtinen toisen kanssa) ja näiden laitteiden osalta käyttötarpeet vaihtelevat ja mikä ei välttämättä sovi omiin preferensseihin, toiselle se taas on juurikin se täydellinen kuvantamisväline/välineistö.

Täällä(kin) on joskus peräänkuulutettu/kyseenalaistettu sitä, miksi voi kommentoida kuvia tai kalustoja, kun ei itse julkaise ainuttakaan kuvaa.
Mielestäni hassu ajatus, sillä voihan sitä kommentoida myös musiikkia, vaikkei osaisi edes soittaa tai tehdä musiikkia, saman voisi ulottaa maalaustaiteeseen tai oikeastaan lähes mihin tahansa.

Laitoin tänne foorumille taannoin yhden täysin turhanpäiväinen räpsyn, ihan vaan siksi, että olenpa julkaissut jotain, sain varmaan sitten synninpäästön joiltain vouhottajilta, että keskustelu ei ole sallittua jollei julkaise... =) =) =)

Anna mennä vaan mielipiteitäsi, aivan turha pohtia voiko keskustella jollei julkaise jotain kuvaa/kuvia, kyllä voi.

Ei harrastaminen/mielipiteiden vaihto ja asioista kiinoostuminen/tieto asioista, olivat ne sitten kalustoon tai kuviin liittyviä, ole kiinni siitä laittaako tänne jotain valokuvia ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Ongelma noissa youtube-testeissä on se, että X MP romujen kuvat ängetään FullHD-resoluution tai missä sitä nyt sitten katsotaankaan ja siitä sitten meuhkataan eroja suullisesti. Mut vielä isompi ongelma on tämä:

https://www.photonstophotos.net/Charts/ ... y%20ILCE-1

Eli miten kamera paskoo kuvaa suoraan kennolta. Tuossa on dynyvertailu D810 vs. Pentax K-1 mk2 vs. Sony A1. Sama kenno Nikonissa ja Penassa ja Sonyssa about 10v uudempi tekniikka. Käppyrän mukaan Pena läpsii muita korkealla herkkyydellä poskille miten lystää. No homma on niin että Pentax paskoo kennolta tulevan kuvadatan ennen kuin se edes talleletaan RAW-kuvaksi erillisellä suttauspiirillä.

MUTTA!

Vielä naurettavampaa hommasta tulee kun kroppikennoinen Pentax K-3 MKIII raiskaa Sony A1:n korkealla herkkyydellä. No ylläri, uusimmassa kroppipenassa on uudempi revisio kuvan muovituspiiristä. Tämä ei käy. Kaikki väitteet uusien kameroiden paremmasta herkkyydestä on pelkkää tuubaa kun RAWit on jo suodatettuja ennen käyttäjän inputtia. Sitten kirjoitellaan markkinointimatskuun kuinka kilikali-bayer parantaa dynyä kaksi aukkoa.
Myynnissa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Mielenkiintoinen uusi kamera. Itse olisin toivonut hieman enemmän Mpixeleitä, vaikkapa Panasonicin tapaan 25MP. Lintukuvaaja kun tarvitsee rajausvaraa. Sähköisen sulkimen nopeudet ovat kasvaneet, mutta toisaalta puskuri on niin pieni, että se täyttyy jo sekunnissa. Kuvanlaadullinen parannus on hieno juttu, paljonko parannusta on tullut, sen näkee sitten myöhemmin kun kamera tulee kuvaajien käyttöön. OM lähettiläiden hehkutus on ollut kiihkeää, mutta niinhän se on aina. Mutta jos ISO 12 800 ja 25 600 on nyt tällä kameralla arkipäivää, niin hieno juttu. AF puoli on myös mennyt harppauksen eteenpäin ja kuulemma ei olla kaukana Sony/Canon/Nikon parhaiden peilittömien tasosta. Olisihan tuo huima yhdistelmä 150-400 f4.5 kakkulan kanssa, mutta kun on tätä Sony tavaraa jo laukut pullollaan, eikä enää pysty kahdella eri järjestelmällä jouheasti kuvaamaan (nopeissa tilanteissa sormet ja nappulat menevät sekaisin), niin en ainakaan heti tuota kameraa ole ostamassa vaikka mieli vähän tekisi.

Mutta hienoa, että Micro Four Thirds kukkuu ja kehittyy!

ppie
www.petripietilainen.fi
thirvi

habannaama kirjoitti: Helmi 23, 2022 9 : 51
Täällä(kin) on joskus peräänkuulutettu/kyseenalaistettu sitä, miksi voi kommentoida kuvia tai kalustoja, kun ei itse julkaise ainuttakaan kuvaa.
Mielestäni hassu ajatus, sillä voihan sitä kommentoida myös musiikkia, vaikkei osaisi edes soittaa tai tehdä musiikkia, saman voisi ulottaa maalaustaiteeseen tai oikeastaan lähes mihin tahansa.

Laitoin tänne foorumille taannoin yhden täysin turhanpäiväinen räpsyn, ihan vaan siksi, että olenpa julkaissut jotain, sain varmaan sitten synninpäästön joiltain vouhottajilta, että keskustelu ei ole sallittua jollei julkaise... =) =) =)

Anna mennä vaan mielipiteitäsi, aivan turha pohtia voiko keskustella jollei julkaise jotain kuvaa/kuvia, kyllä voi.

Ei harrastaminen/mielipiteiden vaihto ja asioista kiinoostuminen/tieto asioista, olivat ne sitten kalustoon tai kuviin liittyviä, ole kiinni siitä laittaako tänne jotain valokuvia ;)
Jos se kuvien esittäminen oli tässä kovin tärkeää, niin auttaakohan asiaa jos olen julkaissut täällä kuvia tuolloin 14-18 vuotta sitten. Tätä ketjua varmaan ei.

Jos taas nykykalustoa ajatellaan, niin voin koettaa joskus etsiä ja laittaa keväämmällä sopivia kuvia, mutta en nyt ja tähän ketjuun. Tämä ketju on nyt muutekin jo levähtänyt ja jäätäisiin väittelemään niiden arvosteluperusteista (ja vissiin tämäkään viesti ei tänne kuuluisi). Ja ne arvosteluperusteet voivat olla kovin kovin erilaiset, kuten yllä olevasta hahmottaa. Juuri nyt jopa määrä on yksi niistä, se ei yhdestä kuvasta välity. Mun tämän hetken kuvista ja videonpätkistä, niistä tärkeimmistä, varmaan 99% esiintyyy joku tai jotkut ja paikkoja joiden kuvia en välittäisi tänne jakaa. Sitten ne (ainakin juuri nyt) tyhjänpäiväiset maisemat, raketit, yms. kuvat eivät edusta niitä tärkeimpiä millään tavalla. Viime vuoden varmaan parhaat valokuvat oli sellaisia, missä pidin taloyhtiön vapaan ulkostudion, missä on hyvä valo auringon paistaessa tiettyyn kellonaikaan, muutamana eri päivänä. Lupasin etten niitä naapureiden lasten yms. kaverikuvia minnekään jakoon laita ja jos niitä edes sensuroisin edes kasvojen osalta, niistä lähtee 90% ajatuksesta. Juuri nyt, määrä korvaa ainakin osittain laadun ja niitä kuvia ja videoita on kymmeniä ellei satoja tuhansia (lapset haluavat itsekin niitä vähän väliä katsoa), myös tästä syystä jpeg. Mulla on varmaan monen päivän duuni valikoida sieltä jotain joka kuvaisi edes jotenkin tuota nykyisen m43 sälän käyttöä ja jota voin julkaista ja juuri nyt en pääse kaikkiin edes käsiksi. Ja just niitä muksujen ja isovanhempien juttelun ja leikkien videoita en koskaan jaa ja ne on just ne kuviakin tärkeämpiä. Tuosta syystä meinasin että voin mieluummin näyttää niitä vaikka livenä Espoossa, koska muutamasta julkiseksi sopivasta kuvasta ei välity tuo kokonaisuus. Ja myös koska tällainen monen jäsenen välinen ristiin keskustelu kovin erilaisilla tyyleillä ja eri lähtökohdista näyttää olevan turhan vaikeaa ja kuluttavaa.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Maffer kirjoitti: Helmi 21, 2022 9 : 35 Olympus OM-D vei jo aikanaan 17mm pannarilla suunnilleen saman verran tilaa taskusta kuin nykyinen Fuji X100V. Ei käy, sillä molemmat on taskussa pullottavia tiiliskiviä. Fuji läpsii muuten näitä kävelykamerana molemmille poskille eikä sen leaf-shutter aiheuta mitään ongelmia käsivaralta vaikkei edes vakaajaa ole.
Ricoh GRiii ja iiix pesee Fuji100V:n kävelykamerana mennen tullen, ja mahtuu oikeasti taskuun.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Helmi 23, 2022 10 : 00 Ongelma noissa youtube-testeissä on se, että X MP romujen kuvat ängetään FullHD-resoluution tai missä sitä nyt sitten katsotaankaan ja siitä sitten meuhkataan eroja suullisesti. Mut vielä isompi ongelma on tämä:
Tuo on ongelma äärimmäisen pienelle joukolle tekniikka edellä harrastavia hifistejä. Mutta ei 99.999 %:lle kuvien käyttäjistä, olivat ne sitten itse otettuja, mukden harrastajien kuvia tai rahalla ammattilaisilta suoraan tai välillisesti ostettuja. Katsotaan se kuva sitten netistä paskottuna, halvalla painetusta lehdestä paskottuna tai johonkin kahvimukiin paskoen printattuna, kaikki yli FullHD:n on turhaa.

Mutta sinun kuvaamisessa ei tietysti kannata katsella pikkukennojen perään. Ne ovat heikoimmillaan juuri siinä äärimmäisessä teknisessä hifistelyssä, joka on sinulle tärkeintä.
Vielä naurettavampaa hommasta tulee kun kroppikennoinen Pentax K-3 MKIII raiskaa Sony A1:n korkealla herkkyydellä. No ylläri, uusimmassa kroppipenassa on uudempi revisio kuvan muovituspiiristä. Tämä ei käy. Kaikki väitteet uusien kameroiden paremmasta herkkyydestä on pelkkää tuubaa kun RAWit on jo suodatettuja ennen käyttäjän inputtia. Sitten kirjoitellaan markkinointimatskuun kuinka kilikali-bayer parantaa dynyä kaksi aukkoa.
Jos sinä revit naurua tuosta, sinulle tulee hauska loppuelämä. Koska ainoa asia mikä epävarmassa kamerabisneksessä on varmaa on se, että kaikenlainen kuvankäsittely tulee kasvamaan kaikissa kameraluokissa dramaattisesti. Meitä teknopuristeja ei tule muistamaan kukaan, kun miljardit kärpäset päättävät, että muoviset kuvat ja wau-efektit ovat se mitä halutaan kuvata, katsoa ja mistä halutaan maksaa. Se ohjaa koko ketjun halpaluurista kymppitonnin überpro-järkkäreihin (ja kaikki oheishimmelit, kuten ohjelmistot) muoviseen suuntaan. Me tulemme lopettamaan kuvaamisen tai ostamaan jotain kalliita ja kömpelöitä teknisiä kameroita, jos emme sopeudu siihen, että AI tekee kuvan ja kameran antama data antaa vain vähän vihjettä kuvan muodostamiseen.
Hannu
Maffer
Viesti:

Ilman muuta luurien kanssa tuo on OK ja siellä se tehdään jopa järkevämmin. Eli keskiarvoistetaan useita ruutuja kohinan poistamiseksi. Nyt on dedikoitu suttupiiri mikä ei edes toimi noin. Ei siis mikään ihme että luvataan useiden aukkojen hyppyjä ilman mitään oikeata kehitystä kennotekniikassa. GR3:ssa on sama suttupiiri kuin Pentax K-3 MK3:ssa.

Asia on kuitenkin vakava, siinä missä A1:n korkea herkkyys sisältää myös yksityiskohtia kuvassa, näillä blurrausmetodeilla sotkettu kamera tuottaa muovisen näköistä kuvaa kuten noissa linkatuissa korkean herkkyyden testikuvissa on.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Helmi 23, 2022 12 : 08 Ilman muuta luurien kanssa tuo on OK ja siellä se tehdään jopa järkevämmin. Eli keskiarvoistetaan useita ruutuja kohinan poistamiseksi.
Mikään ei estä tekemästä sitä millä tahansa kameralla. Astronomit käyttävät sitä säännöllisesti ja heillä on valmiit ohjelmat kuvapinojen yhdistämiseen.
Nyt on dedikoitu suttupiiri mikä ei edes toimi noin.
No katsos kun kuvataan sitä vesirapakossa hyppivää lasta tai pihalla ravaavaa rakkia, ihmiset eivät tykkää, että tuo menetelmä suodattaa muuttuvat elementit kokonaan pois. Se vaatii sofistikoituneempaa lähestymistapaa.

Pitkää keskiarvoistusta käytetään menestyksellä arkkitehtuurikuvaamisessa. Rakennusten edestä kulkevat ihmiset suodattuvat pois ja staattinen rakennus jää kuvaan.
Ei siis mikään ihme että luvataan useiden aukkojen hyppyjä ilman mitään oikeata kehitystä kennotekniikassa. GR3:ssa on sama suttupiiri kuin Pentax K-3 MK3:ssa.
Merkittävää kennotekniikan kehitystä ei ole näköpiirissä. Puolijohdetekniikassa kehityksen tie labrasta krääsälinjalle on sellainen 10 vuoden rupeama, joten älä suotta keuhkoa joka mallin jälkeen, että kaipaamaasi kehitystä ei taaskaan nähty. Maailma on siltä osin valmis hyvin todennäköisesti koko elinaikamme.
Asia on kuitenkin vakava, siinä missä A1:n korkea herkkyys sisältää myös yksityiskohtia kuvassa, näillä blurrausmetodeilla sotkettu kamera tuottaa muovisen näköistä kuvaa kuten noissa linkatuissa korkean herkkyyden testikuvissa on.
Ihan kauhean vakava, ainakin sarjassamme "ensimmäisen maailman ongelmia". Kenties melkein yhtä vakava kuin Lichtenstainin prinsessan lemmikkipuudeli Fifin kynnen lohkeaminen eilisissä agilitytreeneissä. On se vaan kauheaa tämä kermaperseen elämä, joka päivä aamusta iltaan tuollaisia vakavia ongelmia. Onneksi on netti, jossa tuuletella flippaamisen partaalla olevaa korvien väliä.
Hannu
Maffer
Viesti:

Sonylta on tulossa uusi sensori kohtapuoliin mikä radikaalisti nostaa dynyä.
https://www.slashgear.com/sony-announce ... r-22703864

Että suu vaan nuppuun ja Canonit Rajalaan.
hkoskenv

Maffer kirjoitti: Helmi 23, 2022 13 : 03 Sonylta on tulossa uusi sensori kohtapuoliin mikä radikaalisti nostaa dynyä.
https://www.slashgear.com/sony-announce ... r-22703864

Että suu vaan nuppuun ja Canonit Rajalaan.
Ei tuossa ole mitään oleellisesti uutta, vaan pikselit jaetaan herkempiin ja vähemmän herkkiin. Sen hintana on herkkyyden menetys, resoluution menetys ja kohinan kasvu, koska herkkiin pikseleihin osuneet ylimääräiset fotonit menetetään. Erilaisten pikseleiden yhdistäminen yhdeksi kuvaksi vaatii massiivista datankäsittelyä, mihin ujutetaan takuulla kaikki nykymuodin mukaiset kuvanpaskomisalgoritmit ja keksitään monta uutta. En kerta kaikkiaan voi nähdä, että tuollaisesta voisi tehdä sinun kaltaista ääripuristia miellyttävän kokonaisuuden. Se tulee olemaan samaa *sensuroitu* uudessa paketissa uusilla algoritmeilla höystettynä, niin kuin kaikki muutkin alan "innovaatiot" viimeiseen 10 vuoteen. Eli lopeta jo tuo lapsellinen vouhottaminen markkinamiesten tyhjistä puheista, iso mies.

Sinä kun kuvaat staattisia kohteita, saat paljon paremman lopputuloksen yhdistämällä kaksi eri tavalla valotettua kuvaa.
Hannu
Maffer
Viesti:

Eihän se noin toimi, vaan pikselikaivon koko tuplaantuu tuossa. Saadaan taas ~yksi ehta aukko lisää dynyä kennokokoon.
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Maffer kirjoitti: Helmi 23, 2022 10 : 00 ...paskoo...raiskaa...tuubaa...kilikali...
Kannattaisko vähän siivota kieltä?

Toinen sitten kääntää keskustelun keskustelijoihin faniboy-kortilla ja viimeistelee Putin-vertauksella, niin että lopulta pitää käydä siivoamassa pahimmat pois.

Tässä hyviä ajatuksia OM-1:stä kentällä.

https://www.dpreview.com/opinion/179200 ... or-the-job

OM-systeemillä on paras kennovakaaja tällä hetkellä kaikista kameroista ja osavaikutin siihen saattaa olla kennon pienempi liikuteltava massa.
Maffer
Viesti:

Amazonin mainosmiehet vauhdissa taas. Artikkelin kameroiden tilalle voi laittaa vaikka Pentax K-5:n ja julkaista sen sellaisenaan.
Vastaa Viestiin