Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jalat kirjoitti:Vastaavasti apteekista mesoft haavasiteitä läjä sekä 50mm isopropyylialkoholia about 10e.
Itselläni ei tainnut maksaa edes noinkaan paljoa, selvisinköhän jopa 6 eurolla ja isopropanoliakin oli putelissa 100ml.
Eclipse on etanolia, ja todennäkösesti yli 96 prosenttista(näyttää käyttäytyvän erillailla kun 96% etanoli, kuivumisen suhteen), eli siinä ei ole normaalia 4% vettä, joten siitä ei jää kuivumis jälkiä. Itse tilasin pec padsit ja eclipsen koska apteekkari sano että mesoftit on 100% steriileja, mutta se ei tarkota etteikö niistä irtoaisi mitään, vaan lähinnä sitä että jos jotain irtoaa niin se on puhdasta.
Ei sillä etteikö tuo apteekki setti toimisi, mutta itse sijoitin kuitenkin Pec padsit ja eclipsen, ja hintaa tais tulla 40e kuluineen, ja tuolla puhdistaa about 50 kertaa, jos vaikka tuhlaa 2 pec padiä per kenno...
ttv kirjoitti:
Eclipse on etanolia, ja todennäkösesti yli 96 prosenttista
Ei ole etanolia, vaan lähinnä metanolia. Tosi myrkkyä siis, mutta erittäin puhdasta ja nopeasti haihtuvaa. Ei kannata jättää lasten ulottuville.
Itse olen puhdistanut kennoa Eclipsellä ja Sensor Swabilla. Ostin vain yhden swabin, jonka käytettyäni otin siitä liinan pois ja olen itse askarrellut Eclipsen mukana tulleista Pec-Padeistä uusia kärkiä. Hyvin on toiminut, mutta keskityn aina kyllä huolellisesti puhdistustoimenpiteeseen. Nyt on taas kenno pölyinen, ja puhdistus olisi ajankohtainen.
spotmatic kirjoitti:Itse olen puhdistanut kennoa Eclipsellä ja Sensor Swabilla. Ostin vain yhden swabin, jonka käytettyäni otin siitä liinan pois ja olen itse askarrellut Eclipsen mukana tulleista Pec-Padeistä uusia kärkiä. Hyvin on toiminut, mutta keskityn aina kyllä huolellisesti puhdistustoimenpiteeseen. Nyt on taas kenno pölyinen, ja puhdistus olisi ajankohtainen.
Samaan tyyliin on mennyt. Ei kennonpuhdistus mikään ihmehomma ole. Hommaa vain siihen tarkoitukseen tehdyt vehkeet ja keskittyy tekemään asian oikein.
Itse asiassa kun taahaat ympäri maailmaa ja asut etäällä kamerahuolloista niin ei muita vaihtoehtoja ole.
Eclipsellä ja padeillä - lastana vanha visa. Toista runkoa jo putsailen - ja puhdistan aina kun pölypalleroita alkaa näkymään yli 1/60s valotusajoilla.
P.Sulosen ohjeista on hyvä lähtä liikkeelle mikäli asia arvelluttaa.
Joo, *stDs:n puhdistin tuossa 1kk sitten ensimmäisen kerran eikä toista ole vielä tarvittu. (jossain ketjussa sanoin että retkellä olisi tullut roskia kennolle, mutta hälytys oli väärä: Maisemakuvissa joiden perusteella niin ajattelin oli ilmeisesti vesipisaroita/lunta etulinssin pinnalla tai jotain)
Ei ole vielä kosteita menetelmiä tarvinnut käyttää. (haavasiteitä ja isopropanolia omistan kyllä muistakin syistä) Tein vanhasta vessapapaerirullan hylsystä pakettiteipin kanssa sovitteen jolla sai metrin pätkän 12mm paksuista taipuisaa muoviletkua kiinni imuriin. Sillä sitten imuroin WC:ssä (imuri pienimmällä teholla oven ulkopuolella ettei poistoilma lennätä pölyä, Wc:n ilmasta pölyt minimoitu pitämällä suihkua auki ennen toimitusta) sekä peilikotelon että kennon (koskettamatta mihinkään) ja tuloksena käytännössä täysin puhdas kenno.
Vaihdan objektiiveja kohtuullisen paljon ja en läheskään aina ihanteellisissa olosuhteissa (käytän kiinteäpolttovälisiä kohtuullisen runsaasti), eikä pöly ole tähän mennessä ollut juuri mikäänlainen ongelma. Ainoa varotoimi josta olen pystynyt lähes pitämään kiinni on, että pyrin pitämään kameran alassuin silloin kun objektiivi on irti.
edit: Vuosi tuli siis tätä kameraa käytettyä enen ensimmäistä puhdistusta.
Viimeksi muokannut JupJup, Maalis 27, 2006 11 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipä tuota n. 5kk. Nikon D50:tä ole vielä tarttenut kertaakaan puhistella, vaikka objektiivin vaihtoja pölyisissä huone tiloissa tulee tehtyä aika paljon.
Vien tod.näk. liikkeeseen ja köyhdyn 5€, kun tarvetta tulee.
Parhaaksi tavaksi olen todennut tuon kumisen pumpun. Kokeilin nuota litkuja mutta totesin että miksi sorkkia sinne mitään/millään. Kun pölyähän sielä vaan on ja hyvin on pölyt lähtenyt pumpulla.
Mistä tahansa pilipalipumpusta ei varmaankaan tule tarpeeksi painetta mutta kun ostaa hyvän pumpun niin ei muuta tarvita.
Puhdistin kennon Canon 300D:stä itse, apteekista Isopropyylialkoholia 100 ml ja mesoftin haavasiteitä (5,67€).
Tarpeettomasta muovikortista kyhäsin 12 mm leveän lastan,
sitten siihen ympärille haavasidettä ja teipillä paketti nippuun.
Sidetyksen jälkeen lastan leveys palttirallaa 14 mm tjsp.
Lastan dippaus Isopropyylialkoholiin ja kennoa lastoittamaan yhden suuntaisilla liikkeillä. kolmannella kerralla kenno tuli putipuhtaaksi ja toimenpide ei mielestäni ollut mitenkään päin haastava. Mustaa mönjää irtosi huomattava määrä kennosta, vaikka se näytti olevan silmämääräisesti siistin näköinen.
Samaan syssyyn putsasin myös objektiivit ja yllätys "skeidan" määrän osalta oli suuri. Silmämääräisesti kaikki näytti olevan siistiä ja tahratonta, mutta jostain tuo isopropyylialkoholi imaisi lastan harsoon kunnon kikkareet mustaa "tavaraa".
Oma mielipiteeni on, että kennon voi puhdistaa itse, ihmiset sen tekee alan liikkeissä ja todennäköisesti aivan samalla tavalla kuin mitä yllä kuvasin. Koti puhdistuksessa on se hyvä puoli, että voit jokaisen puhdistuksen jälkeen itse todeta onko lopputulos mielestäsi riittävä.
Isopropyylialkoholi voi irroittaa mustaa väriä muualtakin kuin lasista. Itse olen huomannut tuon joskus kun olen liian innokkaasti puhdistanut objektiivin linssin reunaa. (ei mitään dramaattista, mutta aivan vähän lähti väriä yhdestä vanhasta objektiivista) Itse linssit eivät miulla kyllä koskaan niin likaisia ole olleet, että niistä kovasti olisi väri lähtenyt. :)
Mä oisin hivenen varovainen noiden vanhojen optiikoiden putsauksen kanssa liuottimilla. Nokea on kertynyt suhteellisen tasaisesti ja suhteellisen tasaisesti se pitäisi saada poiskin, jottei putsauksen vaikutukset kuvaan mene huonompaan suuntaan.
Itse puhdistan kennon tarvittaessa ja välineenä toimii Mesoftin haavaside ja Isopropanoli. Lasta on tehty teflonlevystä vartavasten veistelemällä oikean kokoiseksi.
IlkkaS. kirjoitti:Edelleen odotan, että joku rohkaisisi mielensä kertomaan epäonnistumisestakin ja syyn, mikä ja miten meni pieleen. .
Minä olen keksinyt hyvän ja helpon keinon puh-
distaa kenno,mutta lopputulos oli huono.Tiedän syyn,mutta en tiedä vielä milloin kokeilen.Mutta miltä varten sinä itse kysyt ja tiedustelet?Voin näyttää oman keinon ,voi olla sinulle tulee ajtuk-sija,miten parantaa minun keinoni.Jos kaikki onnistuu,jokainen
putsaa kennon pari minutilla,mutta ei nyt vielä....
Käytössä Sony A 7 + Sony ZEISS FE 24–70 mm F4 ZA OSS + Nissin j40
IlkkaS. kirjoitti:Miten voit tietää, että lopputulos oli huono, jos et vielä ole kokeillut?
.
Jo,lopputulos voimme nähdää vain silloin kuin asia on tehtyy.Lop
putulos oli kerran parempi,kerran huonompi,kokeilin kolme kertaa.
100% tulsta ei ollut.
Käytössä Sony A 7 + Sony ZEISS FE 24–70 mm F4 ZA OSS + Nissin j40