Canon 1Dmkiii

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Re: Canon 1Dmkiii

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti: Kesä 27, 2024 19 : 35
"Pärjääminen" tarkoittaa ihmisille eri asioita.
Minun arvaus on, että jos on pärjännyt tähän asti 7D:llä, varmaan pärjää jatkossa 1D3:lla niin kauan kun se toimii. Jos ei sitten joku tuki- ja liikuntaelinvaiva rampauta kuvaajaparkaa ensin. Tai akuutti laitehulluus saa haluamaan pakkomielteisesti sitä kymppitonnin hifihimmeliä.
Mutta eikös 7D ole jo selkeästi kehittyneempi runko kuin 1D3 (kenno, AF) ? Jos kinoa tahtoisi yrittää, niin joku 5D Mark III olisi jo vähän uudempi laitos. Niitäkin on saanut alle viiden sadan.
Tuossakin yksi 399€

https://kamerastore.com/fi/products/can ... anon-ef-19

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti: Kesä 27, 2024 21 : 33 Mutta eikös 7D ole jo selkeästi kehittyneempi runko kuin 1D3 (kenno, AF) ?
Ei aavistusta, mutta jotenkin tässä tulee sellainen fiilis, että kennon tai AF:n kehittyneisyys ei ole se mitä kameralta haetaan. Usein tuollaisilla tapauksilla on suurempi arvo jonkinlainen vanhan tuotteen eliniän venyttäminen ja oman toiminnan sopeuttaminen niiden rajoitteisiin.

Jos kinoa tahtoisi yrittää, niin joku 5D Mark III olisi jo vähän uudempi laitos. Niitäkin on saanut alle viiden sadan.
No se on paljon parempi kamera. Niin hyvä, että pilasi minun kameraharrastuksen oikeastaan kokonaan. Se oli vielä selkeä parannus 5D:n ykkösversiosta (varsinkin tarkennus). Uudemmat ovat parempia hienoilla optisilla mittalaitteilla mitaten mutta minun puusilmillä ei maksa vaivaa laittaa omaisuutta kiinni. Varsinkin kun vaihtoivat vielä bajonetin ja pitäisi uusia kaikki.

Ei tuollaisesta 1D3:sta juurikaan maksaa kannata mutta jos sellaisen saa (puoli)-ilmaiseksi tutun kauppana, voihan sitä kokeilla.
Hannu
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

hkoskenv kirjoitti: Kesä 27, 2024 19 : 35 No kaipa se kertoo jotain, jos kysyjä miettii 7D:n vaihtoa 1D3:een. Minä päättelisin, että silloin ei ehkä kannata ehdottaa markkinoiden uusinta kymppitonnin karjaisua vaikka se olisi kuinka paljon erinomaisempi.
Täällä on monella outo tapa laittaa toisille sanoja suuhun. En mä oo ehdottanut mitään kymppitonnin rutkuja ja ymmärsin kyllä että budjetti on pienin mahdollinen.

Aloittaja hakee ehkä enemmänkin "katu-uskottavuutta" ja "fiilistä", kuin 7D:lle järkevää päivitystä. Omasta mielestä uudemman 18 Mp APS-C-kennon vaihtaminen selvästi vanhempaa tekniikkaa edustavaan 10 Mp APS-H-kennoon ei tuo muuta lisää kuin laukkuun painoa. Toki wanhassa 1-sarjalaisessa on oma hohtonsa, sitä en kiellä. Kuten edellä ehdotetaan, alle 400-500 e saisi esim. 7D2 (20 Mp) tai 5D3 (22 Mp), jotka ovat edelleen ok-runkoja ja resoissa olisi jo varaa hiukan kropatakin.
hkoskenv

elmar kirjoitti: Kesä 28, 2024 10 : 21 Täällä on monella outo tapa laittaa toisille sanoja suuhun. En mä oo ehdottanut mitään kymppitonnin rutkuja ja ymmärsin kyllä että budjetti on pienin mahdollinen.
Voitko viitata viestiin, jossa joku väittää sinun ehdottaneen tuollaista? Se on mennyt minulta täysin ohi vaikka olenkin seurannut tätä keskustelua.
Omasta mielestä uudemman 18 Mp APS-C-kennon vaihtaminen selvästi vanhempaa tekniikkaa edustavaan 10 Mp APS-H-kennoon ei tuo muuta lisää kuin laukkuun painoa. Toki wanhassa 1-sarjalaisessa on oma hohtonsa, sitä en kiellä. Kuten edellä ehdotetaan, alle 400-500 e saisi esim. 7D2 (20 Mp) tai 5D3 (22 Mp), jotka ovat edelleen ok-runkoja ja resoissa olisi jo varaa hiukan kropatakin.
Jos tuollaiset tekniset asiat kiinnostavat aloittajaa, olen samaa mieltä että kannattaa sijoitaa joku satanen uudempaan runkoon. Kumpi tahansa mainitsemistasi antaa paljon uusia mahdollisuuksia kehittää itseään ja kuvata asioita, jotka olivat vaikeita 7D:lle. Mutta minulle tuli lähinnä mieleen, että olemassa oleva runko on hajoamassa, pitää saada joku kameranrohjo tilalle ja isompi on parempi.
Hannu
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

1Dx2:n vaan. Rahaa palaa tässä kuitenkin kun tuo takaperin loikka 18 > 10 iskee näpeille. Silloin tulee vain tuhlanneeksi 1D3:n + jonkun paremman verran yhteensä.

Dx2:ssa o moderni CMOS vertaa nuo vanhat ja kestää vähä väkisin vääntämistä jälkikäsittelyssä. Keskipisteessä osuu vaikkei uusin Soni olekaan.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

hkoskenv kirjoitti: Kesä 28, 2024 17 : 52 Voitko viitata viestiin, jossa joku väittää sinun ehdottaneen tuollaista? Se on mennyt minulta täysin ohi vaikka olenkin seurannut tätä keskustelua.
Ok. Luin tämän siis (taas) väärin:
hkoskenv kirjoitti: Kesä 27, 2024 19 : 35
elmar kirjoitti: Kesä 27, 2024 12 : 14 Näiden kyselijöiden kannattaisi aina kertoa mitä + miten aikoo kuvata ja paljonko on budjetti. Myös kokemus ja harrastuksen (= sairauden) vakavuus olisi hyvä tietää, niin vastaukset osuisi edes samalle hehtaarille.
No kaipa se kertoo jotain, jos kysyjä miettii 7D:n vaihtoa 1D3:een. Minä päättelisin, että silloin ei ehkä kannata ehdottaa markkinoiden uusinta kymppitonnin karjaisua vaikka se olisi kuinka paljon erinomaisempi.
hkoskenv

elmar kirjoitti: Kesä 28, 2024 18 : 58 Ok. Luin tämän siis (taas) väärin:
En minä tarkoittanut, että sinä olisit sanonut niin, vaan että tässä selvästikin mennään "kamera kuin kamera kunhan on iso ja halpa" -vaatimustasolla. Tuo kymppitonni oli kärjistys, mutta täällä on aina tietyt tahot, jotka ehdottavat joka hiton kysymykseen kymppitonnin runkoa, kymppitonnin laseja ja kymppitonnin tietokonetta. Tai jos ei lompakko kestä, sitten aitoa kinkkiluuria Ali Expressiltä. Siinä välillä ei ole mitään.
Hannu
Haapa.m

Viesti Kirjoittaja Haapa.m »

Aikani funtsittuani ostin sitten 5d3.sen.nyt täytyy sitten opetella uusia kuvaustapoja.kun ain kropilla kuvannut.
Sinänsä hyvä kun akut sun muut sopii keskenään,kun vaimolla 7dmk2.kiitoksia vaan kaikille ajatuksista.olisin toki voinut tarpeitani enemmän avata,mutta yritän parantaa ulosantiani jatkossa :D
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

En kyllä osaisi itselleni perustella että otanpa 10mp kameran, jolla ikää kohta 20v.. Jollei se maksa 50€.

Mielummin vaikka 80D tjsp.

1D3 oli tavallaan hyvä kamera aikanaan, mutta reso, kohinat, näyttö, dynamiikka, tarkennus, live view, koko... Ei ole millään määrin nykyajan mukaista.

Eli, jos ei ihan puoli-ilmaiseksi saa, niin ei kannata ottaa ristikseen.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kun tää ketju tavallaan meni maaliinsa, eli kysyjä on valintansa tehnyt, niin siirrytääs enempi filosofiaan.

Mites te, jotka vielä kuvaatte noilla digitaalisten peilikameroiden ajan lippulaivoilla, siis ammattikäyttöön tarkoitetuilla digikameroilla, koette kanssaihmisten suhtautuvan teihin yleisillä paikoilla? Kun yleensä kännykkäkansa lakoaa jossain määrin edestä pois, kun paikalle menee joku ihan oikean kameran kanssa, niin onko tuo kunnioitus kaksinkertaista, kun se järkkäri on mitoiltaankin järisyttävä? Kokoahan eniten kasvattaa kiinteä "akkukahva", mutta ei kait kännykkäkuvaajat siinä muuta näe kuin järkälemäisen valokuvausvälineen, mutta onko suhtautuminen pelonsekaista kunnioitusta, vai meneekö jo hymähtelyn puolelle, tai jopa uteliaisuuteen reliikkiä kuvausvälinettä kohtaan? Viimemainitun olen kokenut filmikameralla kuvatessa sellaistenkin suhtautumisessa, kenellä ei ole ollenkaan kokemusta eikä sen enempää mielenkiintoakaan filmikuvaamiseen; tietty uteliaisuus, jopa sympatia, kuitenkin usein näkyy ja kuuluu. Vähän niinkuin iso-isoisän aikaiset autot, nekin herättävät sympatiaa usein kanssaihmisissä, niissäkin, ketkä eivät ole millään lailla omakohtaisesti kiinnostuneita kyseisestä liikkumisen historiasta.

Lisäänpäs tähän kuvan kertomaan, mitä tarkoitan. En tiedä, mille venekansa hymyilee, mutta luulen sen olevan silkkaa sympatiaa vanhaa, pientä ja mukavan muotoista kuljinta kohtaan; olen joskus ollut kokevinani samanlaista suhtautumista filmikameraan?

Kuva

Jaakko

PS. Mie en uskalla pienimmässäkään määrin arvostella millään kameralla kuvaajaa, enkä hänen ostoksiaan. Olen itse maksanut muutamasta filmikamerastakin parisataa euroa - siis kappaleesta - ja sitä en kyllä millään järjellisellä syyllä pysty edes itselleni perustelemaan; siksi sallin kaikkien muidenkin toteuttavan itseään itse valitsemillaan tavoilla ja välineillä.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jengi lentää ensin perseelleen ja sitte tulevat kyselemään kalustosta kuin myös kysyvät asiallisia neuvoja. Moni sanonut että suvun voimattomat on hankkineet jonkun peilittömän mut eivät osaa ees käyttää tai kertoa miten se toimii. Ehkä "pahin" on sanonta appiukkosyndroomasta kun nykykamera sukujuhlissa mainitaan. Oikeesti moni haluaa tietää millä hinnalla saa kunnon vanhan digiajan rungon ostettua kun suvusta löytyy jo EF tötteröitä. Heitä tuntuu haittaavan nykyisten takanäytön käyttö etenkin pahassa auringonpaisteessa. Ja nyt ei puhuta yli-ikäisistä kyselijöistä joilla jo toinen jalka krematorion uunin luukulla.

Valitettavasti oon saanu kiitosta oikeilta kuvaajilta että jaksan kantaa ja käyttää Canonin ykkössarjan runkoja, muistavat ne erittäin vahvoina työjuhtina vaikka missä olosuhteissa. Ovat myös erimerkkisiä peilittömiä moittineet mutta myös kehuneet. Eihän nyt ilman peiliä eläneillä menny yöunet?

Pajavasarat ei oo vitriinkappaleita, ne ei oo siihen ikinä tarkoitettu eikä valmistettu. Ne on tehty kuvaamiseen ja kokemuksien nautintaan. Oikeille ihmisille. Heikot niitä ei kanna ja eikä niiden ego niitä kestä.

Olisin voinu pahasti sanoa mutta minkäs näille totuuksille voi muuta tehdä kun kirjoittaa kun kysytään?

Ps. Kaverilla o tommosia britti A30 malleja kaksi ja kolmea on lisää hankkimassa.
Viimeksi muokannut ©pjm, Elo 02, 2024 19 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

JL Anttola kirjoitti: Elo 02, 2024 19 : 23
Lisäänpäs tähän kuvan kertomaan, mitä tarkoitan. En tiedä, mille venekansa hymyilee, mutta luulen sen olevan silkkaa sympatiaa vanhaa, pientä ja mukavan muotoista kuljinta kohtaan; olen joskus ollut kokevinani samanlaista suhtautumista filmikameraan?

Kuva

Jaakko
Milläs välineellä olet Jaakko tämän suttukuvan ottanut?? Itse foto on kiva, mutta kuvanlaatu ihan karmia.

Sun varsinaiseen kymysykseen voisin vastata, että mitä nyt olen kuvannut modernilla peilittömällä Sonylla ja huikkasen isommalla filmijärkällä esim tänä vuonna, niin ihan kunnioittavaa elehdintää olen mielestäni saanut. Toki järkkärin kanssa kuvaaminen tosiaan kiinnittää joiden ihmisten huomiota - mutta ennemmin niin, että kiirehtivät pois kuvasta . Luurin kanssa tollasta ei niinkään ole.
Mutta poikkeuksiakin löytyy. Yllättävän usein olen törmännyt sellaisiin hyvin avarakatseisiin yksilöihin jotka oikein innostuvat kun huomaavat kuvattavan kunnon järkkärillä. Tulee hymyä, ja sellaista pientä poseeraamista, vaikka kysymyksessä olisi ihan normaali katukuvaus. Tai ehkä kyse on käyttämästäni Sony merkisestä kamerasta?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola

Temamalle kävin kaivamassa Lightroomin arkistojen syövereistä kyseisen kuvan, ja palautin siitä kaikki omat käsittelyt pois, eli LR:n sellaisenaan jiipekiksi kääntämä versio ilman rajauksia on tässä linkissä Flickriin tuotuna:

https://flic.kr/p/2q7F9Ny

Alta näkyy kaikki EXIF-tiedot; digitaalisella pienehköllä järjestelmäkameralla on näköjään kuvattu, eli Olympus E-PL 6 runko, nokalla 14-150mm turistizuumi. Kesä-heinäkuun vaihteessa 2019 eli viisi vuotta ja kuukausi sitten, keskikesän kovassa auringonpaisteessa. Rajauksesta voisin arvella, ettei irtoetsin ole ollut kamerassa, eli takatöllöltä mitään näkemättä... ehkä valotus idioottiasennossa eli täysin automaatilla? Mitään muistikuvaa kyseisestä kuvaustapahtumasta ei ole, eikä siitäkään, miksi tuo pikkuepeli on ollut käytössä, olisihan minulla ykkössarjalainenkin ollut, sekä Pro-luokan linssejäkin valittaviksi asti? LR oli aika uutta, käsittely vielä enemmän hakusessa kuin nyt. Tuo pikkuepeli löytyy edelleen kaapista.

Hieno kuva silti tullut, etenkin katson kateellisena nykyisiin otoksiin verrattuna tuota tilanteen oivaltamista - tai vahinkoa? Siis noitten satunnaisten katselijoiden ilmeitä ja osuutta kuvassa! Vieraitten ihmisten kuvaaminen kun on muuttunut entistä vaikeammaksi päivä päivältä.

Jaakko

PS. Eli 16 megapikselin kennolle kuvattu, ja siitäkin käsittelyssä rajattu 3/4 pois, jäljellä noin 4 megapikselin kuva tuo alunperin tähän kuvaksi linkattu. Ja silti noin tarkka ja dynyäkin riittää!
©pjm

Jaahas, luulin että keskustellaan Canonin Heavy Metal rungoista mut ei....
temama

JL Anttola kirjoitti: Elo 02, 2024 21 : 59 Temamalle kävin kaivamassa Lightroomin arkistojen syövereistä kyseisen kuvan, ja palautin siitä kaikki omat käsittelyt pois, eli LR:n sellaisenaan jiipekiksi kääntämä versio ilman rajauksia on tässä linkissä Flickriin tuotuna:

https://flic.kr/p/2q7F9Ny

Alta näkyy kaikki EXIF-tiedot; digitaalisella pienehköllä järjestelmäkameralla on näköjään kuvattu, eli Olympus E-PL 6 runko, nokalla 14-150mm turistizuumi.
Perjantai kippis, Jaakko! Ja sorry tylystä huomiostani. Se on varmaan toi turistizuumi ja rajaus - ja huikkasen ylivalottunut kuva. Mut kuten kommentoin, niin muutenhan foto on mainio!
JL Anttola

Kippis vaan, eikä mitään, ihan terve huomiohan tuo oli. Itte asiassa tsemppasin sen verran, että käsittelin itellein tuon kuvan uudelleen; ei siitä ehkä hyvää tullu vieläkään, mutta oikeeseen suuntaan muuttu, luulisin.

Nyt kyllä jänskättää, saahaanko pannia p-poliisilta...

Jaakko
Haapa.m

Viesti Kirjoittaja Haapa.m »

Vielä kertaalleen oli pakko puljata kamerahommia :D kameraksi valikoitui nyt sitten 90d.josko sillä nyt hetken pärjäisi.aika hyvältä kameralta tuntuu ja mulle riittävät ominaisuudet.tamron 150-600 ei kyllä rokkaa yhtä hyvin tän kanssa verrattuna 7dmk2.putken päivitys vai mikä ?
©pjm

JL Anttola kirjoitti: Elo 02, 2024 23 : 41 Nyt kyllä jänskättää, saahaanko pannia p-poliisilta...
Kerro nyt ihmeessä kaikille kuka se on.
temama

©pjm kirjoitti: Elo 03, 2024 11 : 18
JL Anttola kirjoitti: Elo 02, 2024 23 : 41 Nyt kyllä jänskättää, saahaanko pannia p-poliisilta...
Kerro nyt ihmeessä kaikille kuka se on.
Nonnii , älkääs nyt ryhtykö tukkanuottasille vanhoilla päivillä!
JL Anttola

Nyt näyttäs siltä, että ihan kaikille ei tarvi erikseen kertoa...
Vastaa Viestiin