temama kirjoitti: ↑Tammi 16, 2022 17 : 04
Leica eränuotiolla oikeastaan herättäis jonkinlaista myötähäpeää ennemmin. Kun se nyt vaan tietää, ettei siitä Leicasta ole yhtään lisähyötyä kuvauksessa, vaan päinvastoin. Niin miksi pitäis kantaa mukana? Anteeksi nyt vaan, olen jopa huikkasen surullinen kirjoittaessani näin. Mutta kun se on totta.
elmar kirjoitti: ↑Tammi 16, 2022 14 : 34
temama kirjoitti: ↑Tammi 16, 2022 13 : 26Juuh. mulla on tietty kunnioitus Leicaa kohtaa, johtuen sen historiasta.
Sama vika täällä. M-Leicoilla on otettu tämän planeetan ikonisimmat valokuvat, ei sellaista viitti dissata.
Niinpä, se on totta. Leicalla on aivan mahtava ja mielenkiintoinen historia. Ja monet objektiivit loistavia. Mutta digiaikaan siirtyminen on sujunut kontaten. Silti pyydetään kauheita hintoja.
Ja jos me täällä puhutaan siitä, että miksi järkkärivalmistajat eivät panosta kunnolla laskennalliseen valokuvaukseen (AI), niin mitäpä luulette, että Leican puljussa mietitään tämmöisistä? Ei varmaan yhtään mitään. Toivottavasti olen väärässä ja Leica saa vielä homman toimimaan muutenkin kuin hintapolitikoinnin suhteen!
Käsitys siitä, että Leicalla menee nykyisin huonosti on täysin väärä, päinvastoin Leicalla on mennyt jo pitkään aivan loistavasti.
Leica oli konkurssin partaalla 2000-luvun enimmäisen vuosikymmenen puolivälissä, kun digitaalinen kuvaus syrjäytti nopeasti filmikuvauksen, jättäen sen pienen harrastajakuvaajien ryhmän huviksi. Leica onnistui kuitenkin vuosien kompuroinnin jälkeen pääsemään kunnolla mukaan myös digitaaliseen kuvaukseen, jossa näillä M-sarjan digitaalikameroilla, kuten tällä uudella M11:lla on suuri merkitys. Leica valmistaa myös edelleen uusia filmikameroita, mikä on hyvin harvinaista.
Leica ei ole koskaan tehnyt kameroita köyhille tai hinta-laatu suhteita puntaroiville pragmaatikoille. Minulla on ollut suuri ilo omistaa aikoinaan Leica M6 ja R8 filmikamerat sekä niihin joukko loistavia Leican omia objektiiveja. Mitä enemmän vuosia on kulunut, sitä enemmän minua on alkanut harmittamaan, että möin ne vuonna 2005 pois ja vaihdoin Canonin digiromuihin ja L-objektiiveihin. Siinä missä nämä vanhat Canonin digirungot ovat menettäneet lähes täysin arvonsa, on aikoinaan omistamieni Leica-kameroiden ja objektiivien hinnat nousseet käytettyjen markkinoilla jopa kolminkertaisiksi verrattuna siihen, mitä niistä aikoinaan maksoin jopa uutena.
Ne jotka eivät ole koskaan kuvanneet Leican kameroilla ja objektiiveilla, eivät yleensä ymmärrä mistä siinä maksetaan. Varsinkin Leica M-sarjan kameroilla kuvaamisessa on mittaetsimen, pienen koon ja erittäin hiljaisen laukaisuäänen ansiosta jotakin ihmeellistä taikaa, joka tekee kuvaamisesta todella hauskaa. Olen kuullut joidenkin sanovan, että Leican kamerat ovat ainota kameroita joilla on sielu. En tiedä, mutta ainakin mekaanisesti ne ovat äärimmäisen korkealaatuisia ja valmistettu ilman kustannuspaineiden aiheuttamia kompromisseja.
Leica M-sarjalaiset ovat eräänlaisia vaihto-objektiivisia kompaktikameroita. Mitään jokapaikan höyliä ne eivät ole, eikä niitä ole sellaisiksi tarkoitettukaan. Parhaimmillaan ne ovat kuvattaessa melko staattisia kohteita, kuten maisemia tai katukuvia laajakulma- tai normaaliobjektiiveilla. Pisin polttoväli, jota M-Leican mittaetsin tukee on 135 mm. Ne eivät sovellu siis kovin hyvin telekuvaukseen, eikä mittaetsimen ja käsitarkennuksen takia varsinkaan nopeasti liikkuvien kohteiden kuvaamiseen.
Koska Leicalla ei ole lainkaan suoria kilpailijoita ja merkki nauttii legendaarisesta maineesta, voidaan tuotteet hinnoitella varsin vapaasti. Maailmassa on kuitenkin paljon valokuvauksen harrastajia ja kamerakeräilijöitä, joille kymppitonni on pikkuraha, eikä heitä todellakaan kiinnosta jotkut tietyt tekniset rajoitteet. Temamalle haluan vielä huomauttaa, että senkin sinun Sony A7rII:n "täyden koon" kennon koko periytyy suoraan Leican perustajan Oscar Barnackin vuonna 1913 kehittämän ensimmäisen Leica-kameran 24x36 mm kinofilmiruudun koosta.
Tätä Leica-asiaa voi verrata melko hyvin myös rannekelloihin. Sadan euron Leijona-kellostakin näkee loistavasti kellonajan, mutta silti monet varakkaat ihmiset haluavat sata kertaa enemmän maksavan Rolexin.