Panasonic S5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa

Re: Panasonic S5

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oon alkanu tästä kaverista diggailee:

https://youtu.be/4bmp2TvxE_0" onclick="window.open(this.href);return false;

Sillä on aika tunnistettava oma tyylinsä. Taas aika hyvin käy tän kameran läpi. Kannattaa kybä minsan kohdalta tsekkaa tarkennus testi. Jotenkin vähän söpö nostalgia trippi tuli siitä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Toden totta. Nostalgiafiiliksiä, katsos tästä videosta 20min eteenpäin...

https://www.youtube.com/watch?v=-hepPjp ... e=emb_logo" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siittä se Panasonic lähtee
https://bit.ly/2Fitnf6" onclick="window.open(this.href);return false;

Ratkeaa kuin kanan lento.
Apparently Panasonic is considering restructuring its camera business after a loss of 2.5 billion yen from April–June
Scope66
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Maffer kirjoitti: Syys 02, 2020 19 : 45 Siinä se ny sit meni. Nimittäin Panan valtti muihin rimpuloihin nähden. Nyt lähti kokokin ja sen ohessa sitten halpuutukset päälle.

Ennustan L-leirin purkamista alle vuodessa.
Eipä osunut ennustus kohdalleen, L-leiri mennä porskuttaa eteenpäin edelleen. S5:stäkin on tullut 2 uutta versiota.

Rimpulakoostakin voi olla toista mieltä. Kun 2 vuotta sitten sain Rajalan mainiosta tarjouksesta (S5 + 20-60 yht. 1600 €) Lumixin käsiini, tuntuihan se Pentax K-1:n rinnalla hiukan lelumaiselta, totta. S5:n grippi on kohtuullisen hyvä, muttei pärjää K-1:n erinomaiselle. Mutta kappas vaan, ajan myötä se paljon pienempi koko ym. asiat alkoi miellyttää sillä lailla, että ostin Mikkelin hyvästä tarjouksesta toisenkin (S5 + 50/1.8 yht. 1600 €).

Lumixissa mulla on 2 semmoista Sigmaa, joita vastaavia Pentaxiin ei saa: 28-70mm F2.8 DG DN ja 16-28mm F2.8 DG DN. Sopivan kokoisia ja hyviä. Ja Lumixin 4K-video iMac 27" 5K-näytöllä katsottuna on tietysti kokonaan toista kuin Penan videolaatu... Sovitteella, telejatkeella ja himmenninvivun teippivirityksellä oon käyttäny Pentaxin DA* 200mm ja DA* 300mm putkia kohtuullisella onnistumisella lintujen videokuvaukseen, myös Lumixin APS-C-kroppimoodilla 4K-koossa.

Ja S5:ssä on yllättäen vastaava TAv-valotusmoodi kuin Pentaxissa: kun M-valotuksessa valitsee Auto ISO:n, voi samanaikaisesti käyttää myös valotuksenkorjausta. Erityisen näppärä ominaisuus on mahdollisuus laittaa ISO-arvon säätö kameran takaseinän isolle rullalle. Pentaxin vihreän napin monet hyvät oikotiet tietysti puuttuu Lumixistakin.

Panasonicin insinööreille on kuitenkin sattunut Auto ISO:n toteutuksessa paha moka: sen ollessa päällä takarullan vahinkokääntyminenkin vaihtaa ISO:n arvolle 100, ihan riippumatta siitä, minkä arvon oikea valotus tarttee. Ei oo yks eikä kaks kertaa, kun tuon takia on tullut monta aukkoa liian tummia kuvia ennen kuin oon huomannut kääntää takaisin Auto ISO:lle (yks napsu vastapäivään). Pentaxissa vastaavassa tilanteessa Auto ISO vaihtuu käsisäädöllä samaan arvoon, jonka automaatti valitsisi, joten ei pääse tulemaan tuommoisia pahoja vikavalotuksia. Kertakaikkisen ärsyttävä piirre Lumixissa. Siitä huolimatta se on tullut mulla jäädäkseen Pentaxin rinnalle, dokumentaarisissa hääkuvauksissa nykyään jopa huomattavasti Penaa isommassa roolissa.

Vaikka S5:n etsimen resoluutio sais olla parempi, se kelpaa mulle ihan hyvin myös K-1:n etsimeen verrattuna. Akkukestokin on ollut myönteinen yllätys.

S5:n 96 Mpix superresoluutio on jääny mulla pariin harvaan kokeiluun, niin pehmeältä se näyttää 100 % koossa katsottuna (27" 5K iMacilla 200 % näyttää paremmin, kun pikselit on niin pieniä). Onhan siinä enemmän yksityiskohtia kuin normikuvassa, ja maisemakuvassa se korjaa liikeartifaktit esim. vedessä yllättävän hyvin. Mutta Pentax K-1:n pixelshiftin äärimmäinen terävyys on niin täydellisen toinen näkymä 100/200 % koossa, että sen 36 Mpix pesee liikeartifakteista huolimatta Lumixin 96 Mpix sillä lailla, että K-1:n pixelshiftiä käytän toisinaan maisemakuviin, Lumixin en.

P.S. Kyllä muuten helpottaa paljon valokuvauksesta ja kameroista nauttimista, kun ei tartte olla vaihtamassa niitä muihin merkkeihin ja uusiin malleihin :-). Mutta huvinsa kullakin, joillakin se on merkistä toiseen, seuraavaan ja sitä seuraavaan vaihto, ekaan palaaminen jne. tai uusimpien mallien hankkiminen, vuoden-parin "vanha" kiertoon. Mikäs siinä sitten, mutta mulle vaihtorumba ei nappaa yhtään. Kenties mun tapa on jopa ekologisempaa.
P.S.2. En kai sentään ole foorumilla ainoa Lumix S -sarjalla kuvaava...?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viesti:

S1R:ää kokeilin lainalaitteena aikanaan ja onhan se 150MP pixel-shift hurja. Mut oli täällä muutama muistaakseni.
aikaarska

full-spectrum imaging

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Myös Dpreviewn porskuttaa edelleen, vaikka loppu piti tulla jo 2 kuukautta sitten...

Nyt Dpreview julkaisi mielenkiintoisen artikkelin:

https://www.dpreview.com/articles/57385 ... um-imaging

S1R for full-spectrum imaging.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

Ihan jees artikkeli. Siinäpä onkin about kaikki issuetkin mihin törmäsin full-spectrum K-1:llä.
Scope66
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scope66 »

Muistui vielä mieleen lisätä S5:n hyvistä puolista, että se ei tosiaan kuumene videokuvauksessa: oon ottanut enimmillään 50 min. yhtäjaksoisen 4K-videon, ei ongelmia. Ja sen 4K on oikeasti terävää, sopivilla asetuksilla sellaisenaankin sävyiltään yms. hyvännäköistä katsottavaa.

S5:n oma stereomikrofoni on äänenlaadultaan oikein hyvä, useammallakin vertailukokeella mun korvaani parempi kuin sekä Rode SVM että Nikon ME-1. Olenkin tehnyt niin, että laitan Roden karvatuulisuojan Lumixin mikin suojaksi ja jätän erilliset mikit kotiin.

Mutta Lumixin "älykäs" dynamiikka-alueen korjaus pilaa jpg-kuvat täysin silloin, kun kuvaa heijastetulla salamalla (mun Pentaxeissa ei oo tätä ongelmaa, ja yllätyinkin Lumixista tällä kohtaa): ihmisten kasvoilta katoaa luonnollinen kontrasti kokonaan, näyttää kummallisen keinotekoiselta (RAW tietysti ok). Näin keskimmäisellä asetuksella, joka muissa tilanteissa toimii yleensä suht hyvin. Parempi tulos tuleekin matalimmalla "älykkäällä" korjauksella ja aika voimakkailla varjojen/huippuvalojen korjausasetuksilla. Kameraa ihan alussa oletusasetuksilla kokeillessa en tykännyt jpg-kuvista ollenkaan, kun varjoalueet jäi niin tummiksi.

S5:n RAW:ssahan on kovasti varaa avata tummaa päätä ilman merkittävää kohinan lisääntymistä. Hyvin se avaa niitä suoraankin jpg-kuviin ja videoon, jossa myös kameran oma kohinanpoisto korkeillakin ISO-arvoilla näyttää toimivan yllättävän hyvin.

Sen sijaan 100 % kroppeja Pentaxin K-1:n kanssa verratessa maisemakuvien yksityiskohtien tarkkuus ei ole samalla tasolla eikä se mun mielestä johdu vain 24 Mpix vs. 36 Mpix, vaan niiden pikselien laatu ja terävöitysjälki on Pentaxissa parempi.

Asetusten löytämisen ja säätämisen helppoudessa Pentax vie tietenkin voiton kotiin, vaikkei Lumix varmastikaan ole yhtä hankala kuin Sony. Esim. kuvanvakaajalle voi asettaa vain kolme esiasetusta manuaalilinsseille, ja niitäkään ei saa esille helposti. K-1:ssä polttovälin esiasetuksia on paljon ja niiden vaihtaminen yksinkertaista.
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
Maffer
Viesti:

Kyll Pentax on järkkä jalustalla. Ei sille mittää mahda.
Vastaa Viestiin