Nikon D800

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jyrbba kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
jyrbba kirjoitti: Täysin sama setti itselläkin, tosin nyt meinasin että pitänee vielä hankkia se 14-24 tai 16-35. Onko tuo 16-35 oleellisesti huonompi?
16-35 toimii loistavasti D800:n kanssa välillä 16-28mm. Sitten ihan tuolla 35mm päässä se on hieman pehmeämpi.

Itellä on tuo, koska sietää paremmin vastavaloa ja filttereitä mitä 14-24, eikä edes paina yhtä kamalasti.
Hintaeroahan noilla ei merkittävästi ole.
Onhan noilla 500€ ainakin jälleenmyyjä hinnoin, onhan se melko iso raha.
No jos on kolmen tonnin kamera, niin ei 500e hintaero voi olla merkityksellinen jos pystyy perustelemaan, että tarvitsee tuon kalliimman.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Joo emmä sitä tarkottanukkaan, mutta kun sanoit ettei noiden hinnoissa ole juurikaan eroa ja prosentuaalisesti niissä on aika merkittävä.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
jyrbba kirjoitti:
Avokid kirjoitti: 16-35 toimii loistavasti D800:n kanssa välillä 16-28mm. Sitten ihan tuolla 35mm päässä se on hieman pehmeämpi.

Itellä on tuo, koska sietää paremmin vastavaloa ja filttereitä mitä 14-24, eikä edes paina yhtä kamalasti.
Hintaeroahan noilla ei merkittävästi ole.
Onhan noilla 500€ ainakin jälleenmyyjä hinnoin, onhan se melko iso raha.
No jos on kolmen tonnin kamera, niin ei 500e hintaero voi olla merkityksellinen jos pystyy perustelemaan, että tarvitsee tuon kalliimman.
Niin mutta kyllä sitä hinnaeroa on kuitenkin mielestäni "merkittävästi".

Sitäpaitsi onhan 14-24mm erikoisobjektiivi siinä missä 16-35mm yleisprutku. Tämäkin täytyy ottaa huomioon kun tuumailee 14-24 millisen 1.5 kertaista hintaa.

Itse olen kovasti tyytyväinen 16-35 milliseen. Tosin ihmettelen, että minkäläinen superyksilö Avokidillä on jos ne nurkatkin on 16mm kohdalla hyviä. D800:n kanssa? Minä laskisin 16-35 millisen optimialueeksi 20-28mm. Silloin vääristymätkin ovat erittäin hyvin kontrollissa. D700:n kanssa sen 35mm pään pehmeyttä on tosin äärimmäisen hankala havaita. Olen tullut siitä tietoiseksi lähinnä testejä lukemalla, omissa kuvissa moinen ei näy.
Avokid

nomad kirjoitti: Itse olen kovasti tyytyväinen 16-35 milliseen. Tosin ihmettelen, että minkäläinen superyksilö Avokidillä on jos ne nurkatkin on 16mm kohdalla hyviä. D800:n kanssa? Minä laskisin 16-35 millisen optimialueeksi 20-28mm. Silloin vääristymätkin ovat erittäin hyvin kontrollissa. D700:n kanssa sen 35mm pään pehmeyttä on tosin äärimmäisen hankala havaita. Olen tullut siitä tietoiseksi lähinnä testejä lukemalla, omissa kuvissa moinen ei näy.
Niin siis kyllähän myös moni minua parempi valokuvaaja/testaaja on sanonut myös 14-24:sta turhan pehmeäksi reunoilta D800:lla. Muun muassa Fred Miranda, Lloyd Chambers ja muistaakseni myös DxOMark.

D800:n kanssa suurin ongelma 16-35:n kanssa on terävyysalue tai oikeastaan sen puute, ei reunan pehmeys. Eli aika harvassa on ne tilanteet kun voin edes käyttää f8 suurempaa aukkoa jos haluan reunat teräväksi edes terävyysalueen osalta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti: D800:n kanssa suurin ongelma 16-35:n kanssa on terävyysalue tai oikeastaan sen puute, ei reunan pehmeys. Eli aika harvassa on ne tilanteet kun voin edes käyttää f8 suurempaa aukkoa jos haluan reunat teräväksi edes terävyysalueen osalta.
Mutta eikä se mennyt niin, että diffraktio ei ole ongelma :-) Ja että se on objektiivin ominaisuus, ei kameran :-)))

Minä kyllä huiskaisen D700:n kanssa maisemakuvauksessa aukon jonnekin f/11-16 välille ihan empimättä. Eikös D800:n kanssa pitäisi myös tehdä niin, jos vaikka ne nurkat tai terävyysalueen puute häiritsee.
Avokid

nomad kirjoitti:Minä kyllä huiskaisen D700:n kanssa maisemakuvauksessa aukon jonnekin f/11-16 välille ihan empimättä. Eikös D800:n kanssa pitäisi myös tehdä niin, jos vaikka ne nurkat tai terävyysalueen puute häiritsee.
Joo, diffraktio on lasin ominaisuus, mutta tietysti se heikentää D800sen kuvaa suhteessa enemmän kuin D700en.

Jos haluaa saada parhaimman irti, niin pitää kyllä valita tarkennus ja aukko käsin tarkasti. Mutta kyllähän tuolla vielä aikamoisen terävyysedun saa vaikka diffraktio haittaisikin.

Kyllä mullakin joku f11 on tuttua :)
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

paaton kirjoitti:
Munt kirjoitti:
paaton kirjoitti:Tämän saman asian vuoksi en ole aivan varma uskaltaako kaikkein halvimmalta ebayn myyjältäkään tilata. Kortit taidetaan tehdä kiinassa, enkä ihmettelisi yhtään jos hieman viallinenkin tavara päättyy mustanpörssin kautta myyntiin.
Kannattaa huomioida, että usein halvimmat kortit on väärennöksiä monissa pienissä nettikaupoissa ja esim huutonetissä myyvillä kauppiailla. Ebayn kautta ei kannata juuri kortteja ostaa, koska niiden aitouden todistaminen on lähes mahdotonta. Parhaillaan huutonetissä on kingstonin muistikamaa myyty avoimesti väärennöksinä murto-osaan alkuperäisen hinnasta.

..
Näin varmasti onkin, kuulostaa aika tuottavalta väärennökseltä lätkäistä sandisk extreme logot kortin kylkeen, jota myydään suomessa 30e hintaan. Ja nuo ulkokuoret voivat olla täysin aitoja, samalta linjalta tulleita sandiskeja.
todennäköisesti sisuskalutkin on aitoa sandiskia...

..tosin ainut ongelma korteissa on se, että niitä on kasailtu "yövuorossa" ja materiaalit otettu siitä kopasta jotka on päivävuorolaiset heittäneet kaikki laaduntarkkailussa hylätyksi tulleet piirit ;)

e: tuosta oli juttua joskus kun jonkun pienen laitteen valmistaja tilasi ison erän myyjän mukaan aitoja kortteja mutta paljastui että parissa tuhannessa sd-kortissa oli identtinen id (jota ei pitäisi tapahtua oikeasti merkkikorteilla) ja lähti selvittelemään asiaa. selvisi että porukka tulee yöksi töihin tekemään muistikortteja roskakoreista otetuista komponenteista. äkkiäkös sitä joku kertoo että "vein roskat" ....
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
jyrbba kirjoitti: Onhan noilla 500€ ainakin jälleenmyyjä hinnoin, onhan se melko iso raha.
Niin mutta kyllä sitä hinnaeroa on kuitenkin mielestäni "merkittävästi".

Sitäpaitsi onhan 14-24mm erikoisobjektiivi siinä missä 16-35mm yleisprutku. Tämäkin täytyy ottaa huomioon kun tuumailee 14-24 millisen 1.5 kertaista hintaa.

Itse olen kovasti tyytyväinen 16-35 milliseen. Tosin ihmettelen, että minkäläinen superyksilö Avokidillä on jos ne nurkatkin on 16mm kohdalla hyviä. D800:n kanssa? Minä laskisin 16-35 millisen optimialueeksi 20-28mm. Silloin vääristymätkin ovat erittäin hyvin kontrollissa. D700:n kanssa sen 35mm pään pehmeyttä on tosin äärimmäisen hankala havaita. Olen tullut siitä tietoiseksi lähinnä testejä lukemalla, omissa kuvissa moinen ei näy.
Tossa alkaa sitten jo kyseenalaistamaan onko mulla mitään tarvetta tolle ku 24-70 hoitaa melkein samat millit... :D
puuhapete

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Minkälaisilla myllyillä olette noita D800:en raweja vääntäneet? Itellä on neliydinprossu ja 6gt muistia. Pitäiskö tuolla pärjätä vaan saako suosista lisätä muistin määrää?
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
Avokid

puuhapete kirjoitti:Minkälaisilla myllyillä olette noita D800:en raweja vääntäneet? Itellä on neliydinprossu ja 6gt muistia. Pitäiskö tuolla pärjätä vaan saako suosista lisätä muistin määrää?
Eiköhän tuo piisaa. Itellä on AMD T1075 ja 8GB.
Ei mulla ainakaan mene LR:n muistinmäärä kovin helposti yli 2GB. Tärkein ero toiminnassa oli siinä kun aloin konvertoimaan NEFfit DNG:ksi LR4:ssa. Tällöin DNG tukee moniajoa ja raakakuvien käyttäminen nopeutui moninkertaisesti.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

Mulla ei riittäny 8gb vaikka selasin 12 megapikselin kuvia. Se muisti menee täyteen kun tosiaan selaa niitä kuvia. Yhden kuvan tuijottaminen ja hinkkaaminen ei kuluta muistia. Kai se puskuroi niitä esikatselukuvia koneen RAMmiin.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Jos softa vuotaa muistia, niin mikään määrä muistia ei varmasti riitä.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Avokid kirjoitti:Tärkein ero toiminnassa oli siinä kun aloin konvertoimaan NEFfit DNG:ksi LR4:ssa. Tällöin DNG tukee moniajoa ja raakakuvien käyttäminen nopeutui moninkertaisesti.
Moniajo tarkoittaa kai tässä parempaa säikeistymistä moniydinprosessorille? Eikö LR4 todellakaan osaa käyttää montaa ydintä NEF:ien kanssa? C1 ainakin osaa, LR4:ää en ole vieläkään jaksanut asentaa vaikka se on ollut ostettuna tuossa pöydällä jo pitkään. :-)
Holden kirjoitti:Mulla ei riittäny 8gb vaikka selasin 12 megapikselin kuvia. Se muisti menee täyteen kun tosiaan selaa niitä kuvia.
Tämä ei kuulosta ollenkaan kivalta ominaisuudelta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Holden kirjoitti:Mulla ei riittäny 8gb vaikka selasin 12 megapikselin kuvia. Se muisti menee täyteen kun tosiaan selaa niitä kuvia.
Onko sinulla 100% esikatselukuvat? Minulla ei käsittääkseni ole, enkä kyllä saanut lightroomia viemään millään kuin vähän yli gigan muistia.
shaman

Viesti Kirjoittaja shaman »

DNG pyörii todella jouhevasti 3 vuotta vanhassa macbookissani jossa 4gb muistia. Käytän CS3:ta ja Camerarawia.

Olen havainnut että D800 näyttö näyttää esikatselukuvan mielestäni epäselvästi. Kun kuvaa zoomaa esikatselussa tilanne muuttuu. Aika usein kuva näyttää siltä kuin olisi epäskarppi. Mulla on Canonin 220 pokkari jossa on aika kätevä esikatselu jossa se näyttää pohjalla täyden kuvan ja siinä päällä pienen 100% cropin. Tällaisen kun saisi D800:een ja vielä niin että se automaattisesti croppaisi tarkennuspisteen kohdalta.

Harmittavasti kamerassa ei voi säätää Bulbille omaa aikaa. Tykkäsin todella Magic Lanternissa tästä. Tilasin kiinasta "lankalaukaisijan" jossa on tämä ominaisuus. Magic Lanternissa on myös todella hieno se intervallitoiminto jossa se pitää valoisuuden vakiona. Toivottavasti joskus joku tekee D800 vastaavan.
Nikon D800 + Tamron 24-70mm 2.8 Di VC USD, Tamron 150-600mm, Samyang 85mm 1.4, Samyang 35mm 1.4, Ranger Quadra, Wacom Cintiq 24HD...
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

shaman kirjoitti: Mulla on Canonin 220 pokkari jossa on aika kätevä esikatselu jossa se näyttää pohjalla täyden kuvan ja siinä päällä pienen 100% cropin.
Tämä 100% cropit ovat hassu käsite; persaushan näyttä koko kuvan, eli nimenomaan 100%. Jos siitä halutaan pois 100% ei jää mitään, ja kuitenkaan ei puhuta kummastakaan. Ja jos haluttaisin katsoa todellisessa koossa, eli kennon koossa, sillloin olisi kuva aikas pieni thumbbi katsottavaksi...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Avokid

Rockford kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Tärkein ero toiminnassa oli siinä kun aloin konvertoimaan NEFfit DNG:ksi LR4:ssa. Tällöin DNG tukee moniajoa ja raakakuvien käyttäminen nopeutui moninkertaisesti.
Moniajo tarkoittaa kai tässä parempaa säikeistymistä moniydinprosessorille? Eikö LR4 todellakaan osaa käyttää montaa ydintä NEF:ien kanssa? C1 ainakin osaa, LR4:ää en ole vieläkään jaksanut asentaa vaikka se on ollut ostettuna tuossa pöydällä jo pitkään. :-)
LR kyllä osaa säikeistää operaatioita, mutta NEF ei mahdollista tiedoston käsittelyä useassa säikeessä.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Avokid kirjoitti:LR kyllä osaa säikeistää operaatioita, mutta NEF ei mahdollista tiedoston käsittelyä useassa säikeessä.
Ei kai tämä nyt oikeasti tarkoita sitä, että jos LR4:llä käännän NEF:iä JPEG:ksi niin se käyttää vain yhtä säiettä tähän ja siten kuormittaa vain prosessorin yhtä ydintä?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
puuhapete

Viesti Kirjoittaja puuhapete »

Haa nyt tuli joulu :) Tuli D800 ja 70-200 VRII. Täytyy kyllä sanoa skarpimpaa komboa saa hakea. Pikaisesti testailin sisällä 24-70 ja 70-200. Lyhyempi putki vaati hienosäätöä -4 ja pidempi osu kerralla kohdilleen. MUTTA se tärkein asia!..huoletta pysty paahtamaan ISO3200:lla ja kuva on edelleen siisti ja hyvälaatuinen eikä kauheita kohinoita niinku aikaisemmin croppikennoisilla.

En tiedä yllänkö kuvaajana koskaan sille tasolle että kaikkea tämän kaluston potentiaalia pystyn hyödyntämään mutta onpahan ainakin mukava tehdä kuvauskeikkaa kun tietää että ainut rajoittava tekijä löytyy etsimen takaa.
*Valokuvaeversti Suur-Sawon valokuvamarsalkka Spegen armollisella ylennyksellä*

www.hvahamaa.com
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

OskuK kirjoitti: Tämä 100% cropit ovat hassu käsite; persaushan näyttä koko kuvan, eli nimenomaan 100%. Jos siitä halutaan pois 100% ei jää mitään, ja kuitenkaan ei puhuta kummastakaan. Ja jos haluttaisin katsoa todellisessa koossa, eli kennon koossa, sillloin olisi kuva aikas pieni thumbbi katsottavaksi...
Eikä. Pikseli pikselistä, sitähän se 100% croppi tarkoittaa. Yksi kennon pikseli on tasan yksi takanäytönkin pikseli. Jos se ei mahdu takanäytölle, niin silloin näytetään vain osa.
Vastaa Viestiin