Canon EOS R5 MKII
-
-
Re: Canon EOS R5 MKII
Yep. Harmi, ettei mukaan tule akkuja tai edes yhtä. Akut maksavat sitten 139€ skibale. Ei oo köyhien hommaa tää eliitti valokuvaus!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Olin juhannusviikonlopun sunnuntaina illan karhukojussa R5 sen kera. Sellainen aurinkoinen 23 asteinen päivä. Pienehköön kojuun oli paistanut aurinko koko päivän. Asteita sisällä varmasti reilusti yli 30. Olin ilman paitaa ja hiki valui koko ajan. Ei mennyt kovin kauaa sisällä kun alkoi punavalo vilkkua. Tämä oli itsellä ensimmäinen kerta kun kamera kuumeni. Onneksi tuo ei vaikuttanut kameran käyttöön stilleillä. Olis kyllä romut lähtenyt heti merkin vaihtoon jos näin olisi käynyt. Videota en ottanut mutta epäilen että tuolla olisi tullut ongelmia.
Ainoa mikä mietityttää niin onko tällä kuumenemisella vaikutusta kameran käyttöikään ja jos niin kuinka paljon? Tätä tuskin kukaan tietää vielä tarkkaan.
Muuten vaikka kritiikkiä esitänkin niin onhan nämä R5 set(oletus että mk2 ei huonompi) omasta mielestä ihan ykköspelejä canon leirissä luontojuttuihin. Kamerat tekevät monta asiaa kohtuu hyvin. Ja tuo 45mb rajausvara on kyllä selkeä etu tietyissä tilanteissa.
-
Minulla ollut originaali R5 kohta neljä vuotta. Oikeassa kuvaustilassa ei ole kertaakaan kuumenemisen vuoksi jäänyt still kuvat ottamatta. Eikä myöskään videot. Yhden kerran olen joutunut videopuolella alentamaan 4k laatuasetuksia alemmalla tasolle että videokuvaus voi jatkua, ja tämä R5 alempi 4k taso on yhtä korkea mitä muilla kameramerkeillä oli se ylin taso siihen aikaan. Ja still puoleen ei tämä ylikuumeneminen vaikuttanut mitenkään, muuten kuin että punainen symboli vilkkui. Tämä ainutkertainen tapahtuma sattui 30 asteen helteellä suorassa auringonpaisteessa kuvatessa.kajac kirjoitti: ↑Heinä 26, 2024 7 : 58Olin juhannusviikonlopun sunnuntaina illan karhukojussa R5 sen kera. Sellainen aurinkoinen 23 asteinen päivä. Pienehköön kojuun oli paistanut aurinko koko päivän. Asteita sisällä varmasti reilusti yli 30. Olin ilman paitaa ja hiki valui koko ajan. Ei mennyt kovin kauaa sisällä kun alkoi punavalo vilkkua. Tämä oli itsellä ensimmäinen kerta kun kamera kuumeni. Onneksi tuo ei vaikuttanut kameran käyttöön stilleillä. Olis kyllä romut lähtenyt heti merkin vaihtoon jos näin olisi käynyt. Videota en ottanut mutta epäilen että tuolla olisi tullut ongelmia.
Ainoa mikä mietityttää niin onko tällä kuumenemisella vaikutusta kameran käyttöikään ja jos niin kuinka paljon? Tätä tuskin kukaan tietää vielä tarkkaan.
Muuten vaikka kritiikkiä esitänkin niin onhan nämä R5 set(oletus että mk2 ei huonompi) omasta mielestä ihan ykköspelejä canon leirissä luontojuttuihin. Kamerat tekevät monta asiaa kohtuu hyvin. Ja tuo 45mb rajausvara on kyllä selkeä etu tietyissä tilanteissa.
-
Ainakin minun R5 :ssa bufferin ei tarvi tyhjentyä että kuvausta voi jatkaa, eli kuvausta voi jatkaa vaikka puskurimuistia vielä tyhjennetään. Pieni tauko tulee sen jälkeen kun bufferi on täynnä, mutta tyhjäksi sen ei tarvi mennä että kuvausta voi jatkaa. Tämän pienen tauon jälkeen voi taas kuvata hetkisen vaikka ihan täydellä nopeudella.
-
- Viesti:
Tuota olen itsekin miettinyt, että vaikka ylikuumenemisesta R5:n kohdalla on puhuttu paljon, niin miten suurella osalla se loppupeleissä on vaikuttanut oikeasti - jos puhutaan semmoisista kuvaajista, jotka pääasiassa kuvaavat stillejä ja ihan satunnaisesti parin minuutin videopätkiä.
Itsellä ollut R5 keväästä 2021 asti enkä tietääkseni oman kokemuksen kautta ole päässyt kokemaan sitä ylikuumenemista. Kameran jumiutumista kuvaustilanteessa (joutui käyttämään akkua ja muistikorttia pois kamerasta, jotta tokeni) oli alkuaikuina jonkin verran, mutta se ei välttämättä liittynyt kuumenemiseen mitenkään ja se kaiketi saatiin korjattua jollain päivityksellä, koska en muista milloin olisi viimeksi jumittunut. Videoita (vain lyhyitä) olen kuvannut lähinnä vasta tänä vuonna enkä koskaan videoitten takia huomannut mitään ongelmaa.
Eli jos R5 Mark II:n kanssa kuumeneminen on samanlaista, niin ei minua sen vuoksi huoleta sitä ostaa. Kuitenkin se selvästi nopeampi kenno on itselleni lintukuvauksessa iso asia, joten on hyvin todennäköistä, että jossain vaiheessa sen ostan.
Itsellä ollut R5 keväästä 2021 asti enkä tietääkseni oman kokemuksen kautta ole päässyt kokemaan sitä ylikuumenemista. Kameran jumiutumista kuvaustilanteessa (joutui käyttämään akkua ja muistikorttia pois kamerasta, jotta tokeni) oli alkuaikuina jonkin verran, mutta se ei välttämättä liittynyt kuumenemiseen mitenkään ja se kaiketi saatiin korjattua jollain päivityksellä, koska en muista milloin olisi viimeksi jumittunut. Videoita (vain lyhyitä) olen kuvannut lähinnä vasta tänä vuonna enkä koskaan videoitten takia huomannut mitään ongelmaa.
Eli jos R5 Mark II:n kanssa kuumeneminen on samanlaista, niin ei minua sen vuoksi huoleta sitä ostaa. Kuitenkin se selvästi nopeampi kenno on itselleni lintukuvauksessa iso asia, joten on hyvin todennäköistä, että jossain vaiheessa sen ostan.
-
Se R5:n ylikuumenemisen varoitus still puolella riippuu myös siitä mikä videoasetus on laitettu siihen moodiin, jonka saa oletuksena käyntiin videokuvauksen napista. Jos siellä on 4k HQ tai 8k, niin varoitus tulee lämpimässä kelissä melko nopeasti. Jos se varoitus häiritsee, niin laittakaa kyseiseen moodiin HD video ja varoitukset loppuu tai ainakin harvenee.
Ainakaan mulla se varoitus ei ole koskaan estänyt stillien ottamista.
Piti vielä tarkistaa ja se videomoodi minkä haluaa lähtevän tallennukseen siitä rec napista stillejä kuvatessa, pitää asettaa videon custom 3 paikkaan.
Ainakaan mulla se varoitus ei ole koskaan estänyt stillien ottamista.
Piti vielä tarkistaa ja se videomoodi minkä haluaa lähtevän tallennukseen siitä rec napista stillejä kuvatessa, pitää asettaa videon custom 3 paikkaan.
-
Pitää tsekata toi videomoodi, kiitos vinkistä.
-
- Viesti:
-
Dpreview:in ensifiilarit > https://www.dpreview.com/reviews/canon- ... -review#II
-
- Viesti:
Tärkein fiitsöri eli katse-AF se siellä on. Parasta se o mitä puoliautomaattikameroiden jälkeen on tullut mikäli se toimii.
Ihan päivän selvä homma. Kuvatkin paranee 100% varmasti kun katsoo mitä kuvaa. Nyt jäbät ryssäkamerat tiskille ja Canonit laukkuun.The ability to focus on whatever you're looking towards when you choose to initiate focus is one of the few experiences in photography I can genuinely call intuitive (if anything it takes a while to stop over-thinking the function, and simply initiate focus when something interesting happens, because you're probably already looking at the subject in question).
-
Yhdessä huippunopean AF-C:n kanssa voi olla aika toimiva combo.
Heh, totta. Aika moni kuva näyttää siltä, että ei ole "katsottu" vaan painettu vain nappia.
-
Joo, minä ainakin katson etsimestä aina mitä kuvaan, en vain tarkennuskohdetta. Eikös sommittelu ole aina kuulunut valokuvauksen ihan perusasioihin?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Ei kuulu enää. Riittää että spekseissä o eye-AF ja lonkalta vedellään sen mukaa kun kamera piippaa lukinneensa johonkin. Pakkoha 30-120fps o johonkin osua.
-
-
- Viesti:
Tuhnu tuli:
https://petapixel.com/2024/08/06/the-ca ... e-penalty/
Dyny korkkasi. Olisi aika korjata nopeusedun haitat käyttämällä sitä nopeutta sitten hyväksi ja tarjota HDR-RAW.
Dyny korkkasi. Olisi aika korjata nopeusedun haitat käyttämällä sitä nopeutta sitten hyväksi ja tarjota HDR-RAW.
-
Okei. No, se alkaa olemaan jo enemmän kuin sääntö kuin poikkeus, että jos haluat nykytekniikalla erittäin nopeaa kameraa, niin dynyssä tuntuu.Maffer kirjoitti: ↑Elo 07, 2024 12 : 46 Tuhnu tuli:
Viimeksi muokannut aikaarska, Elo 07, 2024 14 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Onhan tuo ilmiö ollut tavallaan ennenkin olemassa: nopeampi suljin (samalla aukolla) = korkeampi herkkyys = pienempi dyny = enemmän kohinaa.
-
- Viesti:
Sen voisi paikata yksinkertaisesti. Yksi moodi lisää missä pinotaan nopealla kennolla ruutuja kun vauhtia piisaisi. Kukaan ei häviä mitään.
-
Juu, "hdr-jalusta-mode" kelpaisi mainiosti. Mut sen pitäis olla oma erillinen asetuksensa, joka ei hidasta/rampauta nopeutta ja muuta käyttöä.