Zf on kinokennolla. Zfc on kroppi.
Himmenninrengas lienee kustannuskysymys.
Zf on kinokennolla. Zfc on kroppi.
Mulla ainoastaan 24mm 1.8 ja valokuvaamiseen/videoimiseen soveltuu siinä missä Z Nikkor. AF toimii niinkuin pitää ja rakenne metallinen ja viimeistelty. Ainoastaan kaipaan sääsuojausta, ei edes bajon välissä kumitiivistettä. Maisemakuvakseen varauksella, yleiseen käyttöön soveltuu mainiosti. Optiset heikot kohdat taitaa olla äärinurkat ja vinjentointi, kuitenkin budjettilasi kyseessä. Tiivistettynä sopii kaikille, paitsi viilaajille.
Ei voi kyl ostaa sonia. Eikä Teslaa. Joku roti sentään.
En tiedä tästä Nikonin Zf rungosta, mutta esim Sonyissa MF tarkennus tapahtuu helposti sillä himmennetyllä aukolla ja valonmittaus on automaattinen käytettäessä esim AV ohjelmaa. Noissa Zeissin laseissa on myös sellainen ominaisuus, että niissä on todella kova se DoF:n kontrastipiikki ja silloin se focus peaking ja muut tarkennusavut toimii myös himmennettynä hyvin, ei kuitenkaan aukoilla f11-22 mitenkään kunnolla, mutta normaalikuvauksessa ei ole ongelmaa f2-5.6 riippuen tietysti valon laadusta ja kuvausetäisyydestä. Jalustahommissa kannattaa tarkentaa täydellä aukolla, jos lasissa ei ole focus shiftiä ja muutenkin se lasi pitää opetella, että miten se toimii ja etenkin tuo Zeissin 28mm f2 classic on omalaatuinen, mutta värit ja fiilis tosi hienot. Tää on näitä juttuja, mitkä pitää itse kokea. Jos sanon, että kuva on rouhea, niin et ymmärrä, mutta tajuat sitten, kun avaat niitä ruutuja kotona näytölle.
Mä en ehkä osannut selittää mitä tarkoitin tai sitten en ymmärtänyt vastausta. Mutta siis peilietsinkameroissahan operoidaan koko ajan täydellä aukolla, jollei sitten paineta sitä DOF-nappulaa. Tätä ei nyt ilmeisesti enää peilittömissä voi tehdä? Himmennettynä tarkentaminen on /C:stä, sitähän ei oikeasti tiedä missä se tarkennus on.
Sen voinee usein valita miten tarkentaa, mutta oikeasti käyttöaukolle f2-f5.6/8 himennettynä pystyy tarkentamaan Zeissin 28mm f2 lasilla etsimestä, jos se etsin on hyvä. Noissa mekaanisissa laseissa kun ei ole sähköistä himmennystä, niin se on vähän pakkokin. Sähköiset Zeiss ZE lasit toimii Sonyssa täydellä aukolla ja himmentää vain kuvan oton ajaksi, mutta muistaakseni sieltä sai valittua jonkun ihme simuloinnin päällä tai pois, jolloin sä näet sitä kuvaa sellaisena kuin kenno sen tallentaa, eli himmennettynä, jos siis haluat. Sigman lasilla se himmentää koko ajan, kun vaihdat aukkoa rungosta ja tarkentaa himmennetyllä af päällä ilman ongelmia, mutta ZE zeissillä ei himmennä kuin kuvan oton ajan. Hitsi mä en edes muista miten tuosta A7R3 rungosta löytyy dof tarkistusnappula tai asetus.mremonen kirjoitti: ↑Helmi 05, 2024 19 : 41Mä en ehkä osannut selittää mitä tarkoitin tai sitten en ymmärtänyt vastausta. Mutta siis peilietsinkameroissahan operoidaan koko ajan täydellä aukolla, jollei sitten paineta sitä DOF-nappulaa. Tätä ei nyt ilmeisesti enää peilittömissä voi tehdä? Himmennettynä tarkentaminen on /C:stä, sitähän ei oikeasti tiedä missä se tarkennus on.
Siis nyt kun puhutaan slow photographystä.
Näin pitää tehdä. Ja jos menisi rahalaan hypistelemään.
Ai nii, evf:ssähän voi tsuumata… ei vanha peilimies kaikkia näitä uushöpinöitä muistakaan.Maffer kirjoitti: ↑Helmi 06, 2024 11 : 50 Ihmettelisin jos se olisi täysin paskottu muihin Z-runkoihin nähden. Wanha Z6 toimi nii helposti et Av moodi päälle, manuaalilasiin haluttu aukko ja tarvittaessa zoomi päälle LV/EVF, tarkennus ja kuva. Ja jos haluaa tehdä kuten joskus ennen, voi lukita aukon ja käyttää hyperfokaalista tarkennusta kadulla. Ei se tuosta helpommaksi mene.
Joissain laseissa, kuten Zeiss Ze 50mm 1.4, focus peaking ei ole niin selvä täydellä aukolla, koska f1.4 kontrasti on matala, mutta toisaalta himmennettynä käytöaukolle f2.8-f4 se dof nousee tosi rajusti esiin, eli se tarkentaminen on silloin paljon helpompaa kuin täydellä aukolla. Oikeastaan kaikilla vanhoilla 50mm laseilla se menee noin, mutta uusilla esim Sigma 50mm 1.4 ART se taustan kontrasti on tosi kova, koska se on ns kliininen nykylasi. Sellainen kunnon vanhanajan taustan contrast fall off puuttuu monista nykylaseista kokonaan.