JL Anttola kirjoitti: ↑Huhti 06, 2023 8 : 17
Keskustelussa, verrattaessa luuria ja järkkäriä, puidaan koko ajan vääriä asioita.
Jos tarvin talitintin kuvan, en tarvi kumpaakaan, niitä kuvia on netti pullollaan. Toisin sanoen, se, mistä maksan, ei ole se kuva, vaan se on kuvan ottaminen.
Tehdään konkreettisempi vertailu. Aseharrastajat. Itse en ole varusmiespalveluksen jälkeen harrastanut, jotkut harrastavat. Esimerkiksi metsästystä. Jos tarvin lihaa syödäkseni, en minä siihen asetta tarvi, lihaa saa kaupasta, vieläpä melko pitkälle käsiteltynä. Tai ravintolasta lautaselle laitettuna, ei siihen asetta tarvi. Jos haluaa metsästää, silloin tarvii aseen. Ja jotkut ampuvat niillä aseilla tauluun, ei koskaan mitään muuta. Turvallisissa olosuhteissa, nimenomaan välttääkseen edes vahingossa niitä tuloksia, mitä varten aseet alunperin on keksitty.
Harrastaja ei maksa lopputuloksesta, harrastaja maksaa suorituksesta, tai mahdollisuudesta suoritukseen. Itse tehty juttu on se, mitä haetaan, ei lopputulos.
Ihanteellinen kamera on vaikuttavan näköinen, monipuolinen, mielellään melko vaikea käyttää, että tarvii opiskella; sitä suurempi on tyydytys, kun sen kuvan - vaikka siitä tintistä - sitten onnistuu ottamaan! Minä osasin käyttää minun ostamaani vehjestä, vieläpä hyvin, JEE! Se ihanteellisen järkkärin kuva olisi siirrettävissä tietokoneeseen, tai johonkin seinätauluun, mistä voisin aina ohi kulkiessani sitä kuvaa ihailla. Kunnes kolmantena päivänä kuvan ottamisen jälkeen se kuva katoaisi ikiajoiksi, eikä enää häiritsisi minua missään. Eikä vaatisi mitään toimenpiteitä, tilaa, sijoituksia, ei mitään, ja voisin keskittää tarmoni uuden kuvan ottamiseen. Siis ottamiseen, ei kuvaan.
Nuoremmat ihmiset yrittävät perustella järjettömiä päätöksiään niiden tuottamilla tuloksilla. Me jo elämää nähneet voimme tunnustaa, että järjettömät päätökset eivät tarvi perusteluita, ei muille eikä itselle. Jos ottamiaan kuvia pitää näyttää muille, se on keskenkasvuisuuden, epävarmuuden, muiden hyväksynnän hakemisen vaihe. Siitä paranee vanhetessaan.
Todelliset valokuvaajat eivät keskustele täällä, eivät kauppaa kuviaan, eivät väittele vehkeistään. He vain ottavat kuvia omistamallaan ja itse maksamallaan kameralla ja nauttivat siitä. Siihen vaiheeseen kannattaa kaikkien pyrkiä!
Jaakko