Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Galeidan

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Galeidan »

nsamppa kirjoitti: Loka 20, 2022 19 : 47 Toi vaan jotenkin alleviivaa et Canon itekin tietää et R6 on floppi. Ei tota markki kakkosta muuten näin nopsaan olis tullu.
Vaikea kuvitella, että R6 olisi floppi. Tätä kirjoittaessakin esim B&H Best Sellers listalla R6 on 3. eniten myyty kamera.
https://www.bhphotovideo.com/c/products ... ST_SELLERS

Mielestäni ainoa varsinainen "vika" kamerassa on, että megapikseleitä saisi olla enemmän. Mieluiten lähelle 30, jotta se kilpailisi paremmin esim Sony A7 IV sta vastaan. 24:kin alkaa olemaan vähän alankanttiin (toki joillekin riittää vaikka 12 ihan mainiosti)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Galeidan kirjoitti: Loka 21, 2022 0 : 01
nsamppa kirjoitti: Loka 20, 2022 19 : 47 Toi vaan jotenkin alleviivaa et Canon itekin tietää et R6 on floppi. Ei tota markki kakkosta muuten näin nopsaan olis tullu.
Vaikea kuvitella, että R6 olisi floppi. Tätä kirjoittaessakin esim B&H Best Sellers listalla R6 on 3. eniten myyty kamera.
https://www.bhphotovideo.com/c/products ... ST_SELLERS

Mielestäni ainoa varsinainen "vika" kamerassa on, että megapikseleitä saisi olla enemmän. Mieluiten lähelle 30, jotta se kilpailisi paremmin esim Sony A7 IV sta vastaan. 24:kin alkaa olemaan vähän alankanttiin (toki joillekin riittää vaikka 12 ihan mainiosti)
Samoilla linjoilla. Myynnin kannalta R6 ei ole ollut floppi, mutta ei se myöskään ole ollut sellainen malli joka erityisesti minua kiinnostaisi. 24mp oli minulle myös se ensimmäinen innostusta lieventävä ominaisuus joka tämän tulevan R6m2 mallin osalta pisti silmään. ..Ihan varmasti 24mp riittää monelle monenlaiseen käyttöön, mutta nyt kun jopa APS-C mallit huitelee 30mp resoissa niin kinorungosta olisi ihan kiva saada enemmän ulos. Olisi croppivaraakin enemmän.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

24 Mp? R6:ssahan on vain 20 Mp.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ei se resoluutio mulle merkkaa. Sen sijaan kroppi, olkoonkin pieni, 4K:ssa ärsyttää. Lisänä se saakelin kuumeneminen, keltaiset sävyt, hdmi:n kautta ulos vain fullhd 50p, yleinen sekoilu ja jäätyileminen, asetuksia ei pysty tallentaa jne. Toi kamera on vain pullollaan ärsyttäviä pikku käpyjä ettei siitä hybridikäyttöön ole. Sehän ylikuumenee vaikkei edes nauhoita mitään.

Myynti ei kyl mulle kerro sitä onko se hyvä vai huono kamera. Käytössä se paljastuu.
elmar

nsamppa kirjoitti: Loka 21, 2022 21 : 08 Myynti ei kyl mulle kerro sitä onko se hyvä vai huono kamera. Käytössä se paljastuu.
Juurikin näin. Eikä ne netin miljoonat testit ja mielipiteet myöskään kerro mitään. Vain oma kokemus ja kätöset kertoo toden.

Siksi toteankin, Canon R5 on ensimmäinen digirunko, josta mulla ei ole mitään negatiivista sanomista (no, RF-telejen valikoimaa voisi toki...). Canon 5D4:sta puuttui kääntyvä näyttö, Sony A7R3 oli hidas kuin etana, A9:n reso ei riitä ja A1 on naurettavan kallis. Kohtuuhintaisessa ja oikean kokoisessa R5:ssa on omaan makuun (= 100% still-kuvaus) ns. palikat kohdallaan.
Viimeksi muokannut elmar, Loka 21, 2022 22 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nsamppa

Mä voisin samalla tavalla sanoa R5C:stä. Joo, ei oo ibistä mut pikkasen ko rigaa ni pahimmat tärinät häviää siinä. Digital is toimii paikoin hämmästyttävän hyvin siinä missä Canonin ibis toimii päin honkia aika useinkin. Samoin se kyl on vähä iso ja painava, mut sekin on duunissa vaan hyvä. Sitten se akun kesto. Stillipuolella se ei oo mikään ongelma ja videopuolella mulla on toi aina rigattuna. Eli snadeja komrpomisseja on, mut ne on semmosia jotka saa joko ratkaistua tai niiden kanssa pystyy elämään. Sen sijaan hyvällä puolella on niin maan peevelisti asiaa. Diggaan ihan hulluna tosta kamerasta. Pelkästään paremmat codecit on jo huikea lisä. Se kuva oikeasti näyttää paremmalta ja taipuu hemmetin paljon paremmin. Ja se videokäyttis. Piru se on vaan niin paljon helpompaa tehdä sillä ku pelleillä stillikameralla. Jos joku vähänkään tekee videota, ei oo mitään syytä säästää muutamaa satalappusta ja valita R5:ttä.
elmar

nsamppa kirjoitti: Loka 21, 2022 22 : 28 Diggaan ihan hulluna tosta kamerasta.
Se on siinä. Ei tartte vilkuilla aidan yli, vaan voi keskittyä duunin tekemiseen. 👍
nsamppa

Joo. Kyl nyt on semmonen olo et tolla C70 + R5C kombolla painellaan pitkään. Toimivia ja laadukkaita vehkeitä. Just tänään C70:llä kuvatessa tuli hemmetin hyvä fiilis siitä ku ei ees huomannut kameraa vaan keskittyminen pysty olemaan täysin kuvaamisessa. Vuosi sillä on tullu kuvattua ja nyt se alkaa olemaan selkärangassa.
elmar

nsamppa kirjoitti: Loka 21, 2022 22 : 44 ...tänään C70:llä kuvatessa tuli hemmetin hyvä fiilis siitä ku ei ees huomannut kameraa vaan keskittyminen pysty olemaan täysin kuvaamisessa.
Tosta eteenpäin moka on aina oma vika. "Olisin pystynyt vaikka mihin, mut tää hemmetin rakkine..." seli-seli ei enää päde. 😁
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

elmar kirjoitti: Loka 21, 2022 22 : 16 Siksi toteankin, Canon R5 on ensimmäinen digirunko, josta mulla ei ole mitään negatiivista sanomista.

Kohtuuhintaisessa ja oikean kokoisessa R5:ssa on omaan makuun (= 100% still-kuvaus) ns. palikat kohdallaan.
Lähes pari vuotta kuvanneena todistan saman. Eipä stilli kuvaaja voi juurikaan valittaa. Alun bugi jäätymisten firmis korjailun jälkeen lähes täydellinen. En näe mitään uutta ominaisuutta/parannusta joka johtaisi rungon vaihtoon. Minulle tosin täyskenno Canonin kuvanlaatu on riittänyt jo vuosia. Minulla on sama, että 5D4 kiinteä näyttö oli selvä miinus muuten hyvässä rungossa. Akun kesto on oikeastaan ainoa seikka joka oli parempi 5D4. Mielestäni 45Mp on aikalailla sopiva. Tuolla kroppimoodi on sen 17,5 Mp joka on hyvinkin käyttökelpoinen.

Jos nyt R5 tuhoutus tai katoaisi niin uusi runko olisi R5 .

...ja tähän perään täytyy todeta, että R7 on APS-C vastine R5:lle.

Aika näyttää kuinka pitkä käyttöaika näillä on. Kolme vuotta on ollut aiemmin raja jonka jälkeen on viimeistään tullut jotain joka on johtanut ajatukseen rungon vaihdosta. Tavoite on oma käyttöikä ennätys jota pitää tällä hetkellä Canon 20D jota käytin vajaat 5 vuotta. "Räksä" on ollut kohta saman. Ensi kesänä tulee 5 vuotta täyteen. Käyttö jäi tosin viime kesänä pariin kertaan. R5/R7 + 100-500 yhdistelmä on vain mukavampi kuvauskokemukseltaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

elmar kirjoitti: Loka 21, 2022 22 : 16
nsamppa kirjoitti: Loka 21, 2022 21 : 08 Myynti ei kyl mulle kerro sitä onko se hyvä vai huono kamera. Käytössä se paljastuu.
Juurikin näin. Eikä ne netin miljoonat testit ja mielipiteet myöskään kerro mitään. Vain oma kokemus ja kätöset kertoo toden.

Siksi toteankin, Canon R5 on ensimmäinen digirunko, josta mulla ei ole mitään negatiivista sanomista (no, RF-telejen valikoimaa voisi toki...). Canon 5D4:sta puuttui kääntyvä näyttö, Sony A7R3 oli hidas kuin etana, A9:n reso ei riitä ja A1 on naurettavan kallis. Kohtuuhintaisessa ja oikean kokoisessa R5:ssa on omaan makuun (= 100% still-kuvaus) ns. palikat kohdallaan.
Elmar hyvin kiteytti, miksi jokin tuote x on juuri käyttäjälleen mitä sopivin valinta.

Se on sellainen seikka, että yksi meistä arvostaa ominaisuuksia x ja y, kun taas toinen saattaa arvostaa ominaisuuksia z ja ö.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Taas hypetetään R1:stä
https://www.digitalcameraworld.com/news ... -out-there

Isompi ja kevyempi kuin R3. Muovia? Neljän tuuman takatöllö? Liian pieni. Tarvii olla 10". EVF:stä luvataan paljon. 9799€ @ Rahala.
habannaama

4" takatöllö.

ISOIN parannus järjestelmäkameroissa piiiiiiiitkään aikaan.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se on liian pieni vielä. 7" olis iha minimi että kelpaisi.
habannaama

Miksei saman tien 32"?
nsamppa

Ainakin mulle 5” on hyvä kompromissi monskaksi. Siis kameran päälle. 7” on mun makuun jo liian iso ja koko härvelistä tulee liian kömpelö.
Vastaa Viestiin