Järkkärillä kuvaaminen HiFi:stelyä?
-
- Viesti:
Re: Järkkärillä kuvaaminen HiFi:stelyä?
Mitä avuttomuutta siinä on jos keskittyy hetkeen, kohteeseen ja valokuvan sommitteluun täysin turhan teknisen räpellyksen sijaan? Oli aika jolloin itsellekin merkkasi hitosti et onpaha hienoo kun tietää mitä toiki parametri tasan tekee mut se vain poltti täysin loppuun ja meinasi ilo kadota kuvaamisesta kokonaan.
-
- Viesti:
Ei sitä kameraa tarvitse koko ajan säätää ja pyöriä siellä valikoissa tunnista toiseen, ihan kun sitä pitäisi näppäillä kun jotain harmonikkaa yhtä kuvaa varten. Meno on kuin eläkeläisten tanhuissa reisijärvellä, sormet kramppaa kun on jo 2h pyöritty valikoissa ja kohde on kadonnut etsimestä aikoja sitten...vielä vähän pitää säätää.Maffer kirjoitti: ↑Touko 24, 2023 20 : 31 Ei ny haettu edelleen tekoälyn tuottamaa kuvaa vaan tekoälyä joka hoitaa kaiken teknisen tuuban pois tieltä. Eli se aito "vihree moodi". Ei ole mikään kvanttifysiikan ongelma päätellä et kamera on jalustalla ja edessä maisema, laitetaas ny parametrit näin. Tai edessä on se koppis ja makro kiinni, tehdääs näin. Tai kattellaan etsimestä lentävää lintua, laitetaas näin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
Onhan se tekoälyn tuottamaa kuvaa. Tekniset säädöt ovat kuvan tuottamisessa ihan yhtä oleellisia kuin se mihin suuntaan kameralla osoitetaan ja koska painetaan laukaisinta. Se on se tylsä homma, jonka voisi antaa tekoälylle ja itse voisi vain säädellä parametrejä.Maffer kirjoitti: ↑Touko 24, 2023 20 : 31 Ei ny haettu edelleen tekoälyn tuottamaa kuvaa vaan tekoälyä joka hoitaa kaiken teknisen tuuban pois tieltä. Eli se aito "vihree moodi". Ei ole mikään kvanttifysiikan ongelma päätellä et kamera on jalustalla ja edessä maisema, laitetaas ny parametrit näin. Tai edessä on se koppis ja makro kiinni, tehdääs näin. Tai kattellaan etsimestä lentävää lintua, laitetaas näin.
Ei tuo ole niin helppoa kuin luulet. Ainakaan toteuttaa luotettavasti. Ja sitten tulee joku outo lintu ja haluaakin erilaisen kuvan ja tekoäly ei anna siihen mahdollisuutta. Maisemat on jo kuvattu, jos kuvia tarvitsee niin sen kun ostaa kuvatoimistolta maisemakuvan. Samoin linnut. Hyönteisetkin, ainakin tutut isot, jos ei tarvita määrityskuvia tietystä harvinaisesta lajista. Ainoa kiinnostava asia on ottaa kuva itse ja oppia miten se prosessi teknisesti toimii.
Hannu
-
Näin on. Ei valokuvaus tappanut maalaustaidettakaan, ja tuskinpa tekoälykään sitä tappaa. Eli ihmisen omaan halua toteuttaa luovaa duunia ja omaa versiota todellisuudesta.
Ihmiset kuntoilee ihan huolella nykyaikana, vaikka voisivat lähinnä istua ja antaa tekniikan hoitaa kaikki. Koirat tykkää noutaa keppiä, vaikka vieressä olisi keppikasa.
Kyllä elävä organismi on tarkoitettu liikkeeseen. Vaikka nykyajan sivilisaatio olisi kuinka kehittynyt tahansa, niin ihminen tykkää toteuttaa myös primitiivisiä perustarpeitaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Analogisella puolella tuo on ihan kivaa ajanvietettä mut ei kyll sit millään jaksa tuollaista mekaanista toistoa ykkösten ja nollien takia. Ei digikameran tekninen käyttötaito ainakaan omissa kirjoissa anna enää ainuttakaan lisäpojoa kenellekään vaikka miten keulisi uusimmalla kalustolla. Se on juuri sellaista ropellusta minkä AI onneksi tulee automatisoimaan pois. Sitten nähdään ketä kiinnostaa kuvaaminen ja ketä kameran räplääminen.
-
Kuulostaa erittäin masentavalta ajatukselta. Suorastaan apokalyptiselta visiolta.Maffer kirjoitti: ↑Touko 24, 2023 21 : 48 Analogisella puolella tuo on ihan kivaa ajanvietettä mut ei kyll sit millään jaksa tuollaista mekaanista toistoa ykkösten ja nollien takia. Ei digikameran tekninen käyttötaito ainakaan omissa kirjoissa anna enää ainuttakaan lisäpojoa kenellekään vaikka miten keulisi uusimmalla kalustolla. Se on juuri sellaista ropellusta minkä AI onneksi tulee automatisoimaan pois. Sitten nähdään ketä kiinnostaa kuvaaminen ja ketä kameran räplääminen.
Mulle kameran käsittely ei ole mitään räpläämistä, vaan se on ihan päämäärätietoista toimintaa hahmottelemani valokuvan ottamiseen. Kun tuntee kameran, niin sitä ei onneksi liikaa tarvitse räplätä.
Mitä iloa siitä, että joku tekoäly suunnittelisi valokuvan ja kuvaajan tehtäväksi jäisi lähinnä kameran kuljettaminen ja asettaminen tekoälyn opastamaan paikkaan ja asentoon ?!
Sama kun lähettäisi dronen ottamaan kuvia ja itse makoilisi rantatuolissa joku käskytin yhdistettynä aivoihin.
-
Niin, kuka mistäkin tykkää. Minun veikkaus on, että järkkärit tulevat poistumaan tai ainakin marginalisoitumaan. Mutta luulen, että jos niitä jää, mukana on nörttien malleja, joilla voi itse ottaa kuvia. Luulen, että tekniikkaintoilijat, jotka maksavat enemmän räpläysmahdollisuuksista kuin kuvista, ovat aika iso osa jäljellä olevista ostajista. Ne, jotka haluavat sommitella ja AI:n hoitavan tekniikan kuvaavat jo luureilla. Sinä olet hyvin poikkeava siinä ryhmässä resoluutiohulluutesi kanssa. Yleensä sen ryhmän ihmiset katsovat miltä kuva näyttää eivätkä ala laskea pikseleitä. Se porukka tuskin siinä vaiheessa enää vaivautuu selvittämään itselleen mitä koko pikseli tarkoittaa.Maffer kirjoitti: ↑Touko 24, 2023 21 : 48 Analogisella puolella tuo on ihan kivaa ajanvietettä mut ei kyll sit millään jaksa tuollaista mekaanista toistoa ykkösten ja nollien takia. Ei digikameran tekninen käyttötaito ainakaan omissa kirjoissa anna enää ainuttakaan lisäpojoa kenellekään vaikka miten keulisi uusimmalla kalustolla. Se on juuri sellaista ropellusta minkä AI onneksi tulee automatisoimaan pois. Sitten nähdään ketä kiinnostaa kuvaaminen ja ketä kameran räplääminen.
Hannu
-
- Viesti:
Temis, ei edelleen ollu kyse et AI ohjaisi mihin sihdataan. Vaan se poistaisi kaiken säätämisen tarpeen. Voisit edelleen keskittyä kuvaamaan aivan mitä haluat. Tää o kummallista, kun jaksoin tehdä ämpäritestejä kohinoista ja raportoin SER-jätteiden ongelmista, ni karsee kettuilu ettei ketään sellaiset nippelitiedot ja säädöt kiinnosta. Nyt suorastaan huudetaan sellaisen perään kun kattotaan onko se kuvaaminen mikä on tärkeää...
-
Yeppulis. Mulla ei ole ollut ämpäritestejä vastaan mitään. Hyvä vaan, että kennojen ominaisuuksia syväluodataan.
Ymmärsin äsken ehkä huikkasen väärin sanailut tekoälyn roolista tulevaisuuden valokuvauksessa. Niin, eikait siinä mitään pahaa vaikka tekoäly hoitaisi valotukseen liittyvän tekniikan mahdollisimman optimaallisesti.
Kuvaajalle täystyy silti jäädä kontrolli esim. syväterävyyden ja valotusajan hallintaan . ainakin halutessa. Luureissahan sitä hallintaa ei juuri ole, muuta kuin PRO moodissa. Sekin aika puolivillaisessa muodossa .
Ymmärsin äsken ehkä huikkasen väärin sanailut tekoälyn roolista tulevaisuuden valokuvauksessa. Niin, eikait siinä mitään pahaa vaikka tekoäly hoitaisi valotukseen liittyvän tekniikan mahdollisimman optimaallisesti.
Kuvaajalle täystyy silti jäädä kontrolli esim. syväterävyyden ja valotusajan hallintaan . ainakin halutessa. Luureissahan sitä hallintaa ei juuri ole, muuta kuin PRO moodissa. Sekin aika puolivillaisessa muodossa .
-
Ilmaisin itseni huonosti/vajaasti.Maffer kirjoitti: ↑Touko 24, 2023 21 : 08 Mitä avuttomuutta siinä on jos keskittyy hetkeen, kohteeseen ja valokuvan sommitteluun täysin turhan teknisen räpellyksen sijaan? Oli aika jolloin itsellekin merkkasi hitosti et onpaha hienoo kun tietää mitä toiki parametri tasan tekee mut se vain poltti täysin loppuun ja meinasi ilo kadota kuvaamisesta kokonaan.
Olet tosin kyllä oikeassa, mutta on sillä mitalilla se kääntöpuolensakin. Nimittäin kaltaiselleni harrastajalle osa harrastamisen viehätystä on nysvätä niiden parametrien ja suotimien ym. härpättimien kanssa, se pitää aktiivisena ja mielen virkeänä.
Omalla kohdallani tuo sinun "kuvailemasi" työnkulku, jossa kuvaaja "kävelee luonnossa, näkee kohteen ja räps, tekoäly hoitaa kaiken muun", tarkottaisi sitä, että siitä tulisi tylsän tasaista harrastamista, jolloin joka ainut kuvauskerta olisi saman kaavan toistamista, vailla sen suurempaa eroa edelliseen.
Sen takia pidän suunnattomasti esim. hääkuvauskeikoista, koska ne kaikki ovat erilaisia, koska ne kuvaamisen/valaisun parametrit, mitä käytti edellisellä keikalla, ne eivät enää päde seuraavassa, samoin kuin yleensä erilaisten henkilöiden kanssa kommunikointi kuvaustilanteessa. Kuinka tylsää, kun menisi keikalle ja täysin "tekoälyllinen" kamera käsissä, räpsisit menemään tietäen, että se ja sama, tekoäly hoitaa... Palaisin aika äkkiä loppuun tuolla valmiiksi pureksitulla työnkululla, jossa aivojen haastaminen olisi +-0
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Järkkäri on mulle työkalu jolla otan kuvia niin että siitä touhusta jotain tuleekin. En väitä että kännykät ja muut on yhtään huonompia kuvan laadussa tai muissa ominaisuuksissa. Minusta kännykällä kuvaaminen ei ole kivaa enkä osaa sillä tehdä muuta kuin räpsästä kuvan ilman mitään ajatusta. Voihan kännyköillä ja tableteilla vääntää excel taulukoitakin ja joskus saatan jonkun yksinkertaisen tehdäkin tabletilla. Mutta kun töitä pitää tehdä excelillä niin kyllä siihen puucee on paras työväline ja sitä minä töissä käytän.
Mitä tekoälyyn tuleen, niin minusta se on vähän sama kuin aikanaan kävin paljon lohijoella kalassa ja käytin kalastusoppaita reissuissa. Sain paljon lohia oppaiden ansiosta, mutta ihan paras hetki elämässä oli se kun sain ihan yksin yli 10kg lohen. Siitä voi sanoa että se on MINUN ottama…
Mutta jokainen tyylillään. Ei ole yhtä oikeaa tapaa.
Mitä tekoälyyn tuleen, niin minusta se on vähän sama kuin aikanaan kävin paljon lohijoella kalassa ja käytin kalastusoppaita reissuissa. Sain paljon lohia oppaiden ansiosta, mutta ihan paras hetki elämässä oli se kun sain ihan yksin yli 10kg lohen. Siitä voi sanoa että se on MINUN ottama…
Mutta jokainen tyylillään. Ei ole yhtä oikeaa tapaa.