Kritisoin ihmiskuvasi !UUSI!
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
- Paikkakunta: Luopioinen
- Viesti:
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
BacWooZ:n liikennekuvat:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 42#1188742
Ainutlaatuista, kuulostaa hyvälle.
Kuva 1:
Tässä on katukuvaksi varsin kiinteä katsekontakti kuvaajaan, ihmiset ikään kuin poseeraavat ryhmäkuvassa. Toisaalta, tässä on kuitenkin sellainen hetken tunnelmaa. Ilmeet ovat vapautuneita ja luontevia. Perhe liikkeellä, hassu turisti ottaa kuvaa ;-) Mielenkiintoinen vastakohtaisuus on lasten vakavuus ja aikuisten iloisuus.
Olisin ensin sanonut, että lisää valoa kasvoille, valotusta ylemmäksi. Mutta toisella katsomisella, on tässäkin puolensa. Matalalta tuleva auringon vastavalo tuo mukavat "korkovalot" kasvojen reunoille, kuvassa on illan tunnelmaa. Syväterävyys irroittaa. Värimaailma on kontrastikas, mutta ei liian saturoitunut.
Kokonaisuus on miellyttävä, ei mitään henkeäsalpaavaa katutapahtaa, mutta juuri sellainen perhekuva, kun sen pitäisikin olla. Hyvällä hetkellä otettu kuva.
Kuva 2:
Taas hiukan poseerataan, mutta valloittavasti. Kolmannenkin matkustajan löytäminen nostaa hymyä huulelle. Lämpö on aistittavissa ja kaupungin äänet, liikenne. Kuvaajan paikallaolo välittyy.
Tässä kuvassa on syvyyttä. Linjat vievät mopoilijasta taakse ja eteen, silmä poimii yksityiskohtia joka suunnasta. Valo toimii ja kaukaisuuden usva vahvistaa kadun pituutta. Taaskaan värimaailma ei ole liian saturoitunut, vaikka kuva on todella värikäs. Pidän katukuvana tästä enemmän kuin edellisestä, vaikka siis kyse ei ole siitä, että on enemmän katua näkyvissä, vaan siitä, että ihminen on kuvassa näkyvämmin ympäristössään.
Kävin taas kurkkaamassa myös kuvat.fi:n galleriat.
Teknisesti hyvän näköistä kuvaa. Hyvää valon ja tilanteen näkemistä. Ulkomaan kuvista päätellen kannattaisi kotimaassakin kuvata katukuvaa.
Hyvin on näissä kuvissa (ja niissä saman reissun muissa kuvissa) muistettu olla valokuvaajakin. Toki varmaan näytettäviä kuvia on valittu, mutta se juuri erottaakin valokuvaajan näppäilijästä. Näistä en toki keksi, mikä on ollut se ainutlaatuinen tapahtuma, mutta sen kyllä aistii, että on ollut mukava reissu.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 42#1188742
Ainutlaatuista, kuulostaa hyvälle.
Kuva 1:
Tässä on katukuvaksi varsin kiinteä katsekontakti kuvaajaan, ihmiset ikään kuin poseeraavat ryhmäkuvassa. Toisaalta, tässä on kuitenkin sellainen hetken tunnelmaa. Ilmeet ovat vapautuneita ja luontevia. Perhe liikkeellä, hassu turisti ottaa kuvaa ;-) Mielenkiintoinen vastakohtaisuus on lasten vakavuus ja aikuisten iloisuus.
Olisin ensin sanonut, että lisää valoa kasvoille, valotusta ylemmäksi. Mutta toisella katsomisella, on tässäkin puolensa. Matalalta tuleva auringon vastavalo tuo mukavat "korkovalot" kasvojen reunoille, kuvassa on illan tunnelmaa. Syväterävyys irroittaa. Värimaailma on kontrastikas, mutta ei liian saturoitunut.
Kokonaisuus on miellyttävä, ei mitään henkeäsalpaavaa katutapahtaa, mutta juuri sellainen perhekuva, kun sen pitäisikin olla. Hyvällä hetkellä otettu kuva.
Kuva 2:
Taas hiukan poseerataan, mutta valloittavasti. Kolmannenkin matkustajan löytäminen nostaa hymyä huulelle. Lämpö on aistittavissa ja kaupungin äänet, liikenne. Kuvaajan paikallaolo välittyy.
Tässä kuvassa on syvyyttä. Linjat vievät mopoilijasta taakse ja eteen, silmä poimii yksityiskohtia joka suunnasta. Valo toimii ja kaukaisuuden usva vahvistaa kadun pituutta. Taaskaan värimaailma ei ole liian saturoitunut, vaikka kuva on todella värikäs. Pidän katukuvana tästä enemmän kuin edellisestä, vaikka siis kyse ei ole siitä, että on enemmän katua näkyvissä, vaan siitä, että ihminen on kuvassa näkyvämmin ympäristössään.
Kävin taas kurkkaamassa myös kuvat.fi:n galleriat.
Teknisesti hyvän näköistä kuvaa. Hyvää valon ja tilanteen näkemistä. Ulkomaan kuvista päätellen kannattaisi kotimaassakin kuvata katukuvaa.
Hyvin on näissä kuvissa (ja niissä saman reissun muissa kuvissa) muistettu olla valokuvaajakin. Toki varmaan näytettäviä kuvia on valittu, mutta se juuri erottaakin valokuvaajan näppäilijästä. Näistä en toki keksi, mikä on ollut se ainutlaatuinen tapahtuma, mutta sen kyllä aistii, että on ollut mukava reissu.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: Joulu 29, 2006 17 : 26
- Paikkakunta: Luopioinen
- Viesti:
Kiitos arvioinnista!
"Hassu turisti ottaa kuvaa" taitaa olla juurikin kuvan teema paikallisten silmissä. Meitä oli 11 henkeä (+kuski) tuk-tukin kyydissä, vaikka eihän niihin oikeasti niin paljon mahdu. Oli oikeasti aika pelottavaa kun kuski kaahasi Phuketin Patongilta kukkulan yli itään. Onneksi jarrut toimivat eikä mitään käynyt. Jälkikäteen ajatellen yksi parhaista matkamuistoista mitä tähän elämään on osunut.
Olen kuvaajana aika ADHD, eli räpsin ihan hulluna kuvia kaikesta. Välillä tuntuu ylivoimaiselta urakalta jälkikäteen valikoida onnistuneet otokset, kun suurin osa tuntuu olevan sitä itseään. Kiva kuulla että jossain on onnistunutkin :)
"Hassu turisti ottaa kuvaa" taitaa olla juurikin kuvan teema paikallisten silmissä. Meitä oli 11 henkeä (+kuski) tuk-tukin kyydissä, vaikka eihän niihin oikeasti niin paljon mahdu. Oli oikeasti aika pelottavaa kun kuski kaahasi Phuketin Patongilta kukkulan yli itään. Onneksi jarrut toimivat eikä mitään käynyt. Jälkikäteen ajatellen yksi parhaista matkamuistoista mitä tähän elämään on osunut.
Olen kuvaajana aika ADHD, eli räpsin ihan hulluna kuvia kaikesta. Välillä tuntuu ylivoimaiselta urakalta jälkikäteen valikoida onnistuneet otokset, kun suurin osa tuntuu olevan sitä itseään. Kiva kuulla että jossain on onnistunutkin :)
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08
Tässä olis myös muutama kuva arvosteltavaksi. Kiitoksia jo etukäteen kommenteista ja kehitysideoista.
1) Katukuva räpsy tilanteesta, joka tuli eteen aika yllättäen. En kehdannut kovin jäädä hieromaan kuvan kanssa vaan nappasin melko kaukaa muutaman ruudun tilanteesta peliä häiritsemättä.
20150210-DSC05067.jpg by oh2ua, on Flickr
2) Kokeilin "perinteistä" pelin päällä kuvaa saadakseni vähän "lisäelementtejä" normaaleihin lapsikuviin.
20150122-DSC04779.jpg by oh2ua, on Flickr
1) Katukuva räpsy tilanteesta, joka tuli eteen aika yllättäen. En kehdannut kovin jäädä hieromaan kuvan kanssa vaan nappasin melko kaukaa muutaman ruudun tilanteesta peliä häiritsemättä.
20150210-DSC05067.jpg by oh2ua, on Flickr
2) Kokeilin "perinteistä" pelin päällä kuvaa saadakseni vähän "lisäelementtejä" normaaleihin lapsikuviin.
20150122-DSC04779.jpg by oh2ua, on Flickr
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Tolin kuvat 5.4.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 05#1189805
Kuva 1: shakkia
Olen itse hiukan epäortodoksinen katukuvaaja, ja käytän telezoomiakin katukuvauksessa. Mielestäni joskus tilanne ei salli lähestymistä ja joskus siihen ei vaan ole mahdollisuuksia. Joihinkin kuviin sopii selkeä läheisyyden tunne ja joissakin sitä ei tarvita.
Tämä kuva toimii ihan näin kaukaakin. Perusjuju on toki mustat ja valkoiset. Samalla se on myös kuva kulttuurien sulatusuunista ja arkielämästä kadulla. Mielenkiintoinen paikka pelata?
Tämän kuvan tummuus ja samalla värikkyys on miellyttävä. Tuossa on ollut joko hieno valo tai sitten tuossa voisi olla hiukan jälkikäsittelyssä lisättyä vinjetointia.
Tavallaan oikeastaan ainoa asia, mitä jään kaipaamaan, on ehkä hiukan lisää näiden ihmisten välistä vuorovaikutusta. Joku katse toiseen pelaajaan tai vastaava. Ehkä tosiaan tilannetta olisi ehtinyt seurata useamman kuvan ajan ja saada lisää jännitettä kuvaan.
Kuva 2: lapsi peilillä.
Peilit ovat heikkouteni järjestetyissä kuvissa, niillä saa samaan kuvaan kaksi eri kuvakulmaa ja usein myös juuri tuota vuorovaikutsta, vaikka kuvassa olisi vain yksi ihminen. Niinpä koen tämänkin kuvan idean jo lähtökohtaisesti onnistuneeksi.
Ja hyvinhän tämä toimi. Peilin kehys tekee kuvaan sisäisen kehyksen, jonka vinous on myös hyvin toimiva sommittelu. Peilin on tullut elävä väriliuku, eikä peilistä kuitenkaan näy mitään turhaa. Ylösalainen katse on myös katsetta kiinnittävä ratkaisu.
Valoa on jäänyt kasvojen heijastukseen vähän niukasti. Itse usein käytän peiliä viemään sitä valoa tuonne kasvojen puolelle, heijastan siis valaisun peilin kautta. Nyt tuo päälaki tahtoo viedä vähän katsetta kirkkaana osana.
Flickr-galleria antaisi viitteitä vielä aika erikoistumattomasta kuvauksesta, joskin kuvaustekniikka on kyllä hallussa. Useissa kuvissa on tuota tummaa värikkyyttä. Näiden kuvien perusteella voisi ehkä kiinnittää enemmän huomiota sommittelun tuomiin mahdollisuuksiin. Tuossa lapsikuvassa on käytetty kiintoisasti kuvan epäsymmetristä jakoa, ehkäpä muihinkin kuviin voisi kehittää jännitteitä ja linjoja.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 05#1189805
Kuva 1: shakkia
Olen itse hiukan epäortodoksinen katukuvaaja, ja käytän telezoomiakin katukuvauksessa. Mielestäni joskus tilanne ei salli lähestymistä ja joskus siihen ei vaan ole mahdollisuuksia. Joihinkin kuviin sopii selkeä läheisyyden tunne ja joissakin sitä ei tarvita.
Tämä kuva toimii ihan näin kaukaakin. Perusjuju on toki mustat ja valkoiset. Samalla se on myös kuva kulttuurien sulatusuunista ja arkielämästä kadulla. Mielenkiintoinen paikka pelata?
Tämän kuvan tummuus ja samalla värikkyys on miellyttävä. Tuossa on ollut joko hieno valo tai sitten tuossa voisi olla hiukan jälkikäsittelyssä lisättyä vinjetointia.
Tavallaan oikeastaan ainoa asia, mitä jään kaipaamaan, on ehkä hiukan lisää näiden ihmisten välistä vuorovaikutusta. Joku katse toiseen pelaajaan tai vastaava. Ehkä tosiaan tilannetta olisi ehtinyt seurata useamman kuvan ajan ja saada lisää jännitettä kuvaan.
Kuva 2: lapsi peilillä.
Peilit ovat heikkouteni järjestetyissä kuvissa, niillä saa samaan kuvaan kaksi eri kuvakulmaa ja usein myös juuri tuota vuorovaikutsta, vaikka kuvassa olisi vain yksi ihminen. Niinpä koen tämänkin kuvan idean jo lähtökohtaisesti onnistuneeksi.
Ja hyvinhän tämä toimi. Peilin kehys tekee kuvaan sisäisen kehyksen, jonka vinous on myös hyvin toimiva sommittelu. Peilin on tullut elävä väriliuku, eikä peilistä kuitenkaan näy mitään turhaa. Ylösalainen katse on myös katsetta kiinnittävä ratkaisu.
Valoa on jäänyt kasvojen heijastukseen vähän niukasti. Itse usein käytän peiliä viemään sitä valoa tuonne kasvojen puolelle, heijastan siis valaisun peilin kautta. Nyt tuo päälaki tahtoo viedä vähän katsetta kirkkaana osana.
Flickr-galleria antaisi viitteitä vielä aika erikoistumattomasta kuvauksesta, joskin kuvaustekniikka on kyllä hallussa. Useissa kuvissa on tuota tummaa värikkyyttä. Näiden kuvien perusteella voisi ehkä kiinnittää enemmän huomiota sommittelun tuomiin mahdollisuuksiin. Tuossa lapsikuvassa on käytetty kiintoisasti kuvan epäsymmetristä jakoa, ehkäpä muihinkin kuviin voisi kehittää jännitteitä ja linjoja.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: Helmi 03, 2008 20 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Kiitos jo etukäteen hyvin mielenkiintoisesta aihekokonaisuudesta! Koen olevani sokea kovin monilla yksityiskohdille henkilökuvauksessa; siksi edellä nähtyjen kuvien ja niiden kommenttien kautta on ollut hieno ammentaa siitä hienosäädöstä, mikä tuntuu itselleni olevan erittäin vaikeaa. En ole studiokuvaaja ja käytän salamaa vain siinä tapauksessa kun "kameran asetuksista on otettu kaikki irti". Luonnonvalolla siis mennään, mutta siitä huolimatta ottaisin mielelläni palautetta niin näistä kahdesta kuvasta kuin yleisesti; mihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja mitä parantaa henkilökuvauksesssa. Kiitos!
Hääparin kiitoskorttimatskua:
Peruspotretti muiden hääpotrettien joukossa:
[/img]
Hääparin kiitoskorttimatskua:
Peruspotretti muiden hääpotrettien joukossa:
[/img]
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08
Kiitoksia oikein paljon hyvistä ja rakentavista kommenteista. Muutama oma kommentti vielä väliin.
Tuo sommittelu on selkeästi kehitettävä osa-alue. Liian usein kiinnostavasta kohteesta tai tilanteesta tulee otettua muutama kuva ja kotona harmiteltua ettei kuvaa tullut sommiteltua paremmin. Asiaa hankaloittaa, etten useinkaan edes muiden kuvissa näe varsinaista sommittelua, ennen kun joku sen avaa ääneen ensin auki ;)
Vielä kerran kiitos paljon kommenteista ja hyvistä ideoista!
Tässä on tosiaan lisätty vinjetointia vähän käsittelyssä. Valo oli aika kova keskipäivän aurinko, mutta pelipaikka oli onneksi vähän varjossa suoralta paisteelta ostoskeskuksen sisäpihalla.olli R kirjoitti: Kuva 1: shakkia
Tämän kuvan tummuus ja samalla värikkyys on miellyttävä. Tuossa on ollut joko hieno valo tai sitten tuossa voisi olla hiukan jälkikäsittelyssä lisättyä vinjetointia.
Hyvä idea ja kommentti. Usein tuntuu, että eniten häiritsee itseä sopivan tilanteen odottelu.olli R kirjoitti: Tavallaan oikeastaan ainoa asia, mitä jään kaipaamaan, on ehkä hiukan lisää näiden ihmisten välistä vuorovaikutusta. Joku katse toiseen pelaajaan tai vastaava. Ehkä tosiaan tilannetta olisi ehtinyt seurata useamman kuvan ajan ja saada lisää jännitettä kuvaan.
Totta, en itse osannut edes katsoa tuota päälakea noin, mutta nyt kun sen sanoit, niin tuoltahan se näyttää. Itsellä ei myöskään käynyt mielessä tuo peilin kautta valaisu. Täytyy kokeilla sitä seuraavalla kerralla.olli R kirjoitti: Kuva 2: lapsi peilillä.
Valoa on jäänyt kasvojen heijastukseen vähän niukasti. Itse usein käytän peiliä viemään sitä valoa tuonne kasvojen puolelle, heijastan siis valaisun peilin kautta. Nyt tuo päälaki tahtoo viedä vähän katsetta kirkkaana osana.
Poistin tuolta Flickristä hiljan aika paljon "turhia" kuvia. Mutta havaintosi on oikea, eli hyvin paljon tulee kuvattua kaikenlaista, eikä omalla kohdalla voida puhua mistään erikoistumisesta ainakaan vielä.olli R kirjoitti: Flickr-galleria antaisi viitteitä vielä aika erikoistumattomasta kuvauksesta, joskin kuvaustekniikka on kyllä hallussa. Useissa kuvissa on tuota tummaa värikkyyttä. Näiden kuvien perusteella voisi ehkä kiinnittää enemmän huomiota sommittelun tuomiin mahdollisuuksiin. Tuossa lapsikuvassa on käytetty kiintoisasti kuvan epäsymmetristä jakoa, ehkäpä muihinkin kuviin voisi kehittää jännitteitä ja linjoja.
Tuo sommittelu on selkeästi kehitettävä osa-alue. Liian usein kiinnostavasta kohteesta tai tilanteesta tulee otettua muutama kuva ja kotona harmiteltua ettei kuvaa tullut sommiteltua paremmin. Asiaa hankaloittaa, etten useinkaan edes muiden kuvissa näe varsinaista sommittelua, ennen kun joku sen avaa ääneen ensin auki ;)
Vielä kerran kiitos paljon kommenteista ja hyvistä ideoista!
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Kristasin hääkuvat 8.4.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 58#1190258
Kiitoskortti:
Tällaisen kuvan käytto kiitoskorttina on tainnut syntyä oikeastaan vasta digikuvauksen myötä, kun on voitu ottaa kuvia reippaasti ja kokeilla tämän tyyppisiäkin ratkaisuja. Kuvan poseeraushan on ihan tuttu ja toimiva "just married", matkalla kohti tulevaisuutta yhdessä.
Paikka valittu hyvin ja luonto saatu syväterävyydellä nätiksi. Valo on luotu varjokohdassa ja saatu kuitenkin tasapainotettua taustan kirkkauden kanssa. Silmiin ja leuan allekin on riittänyt valoa, hyvä suoritus ilman salamaa.
Tuo narun pitely luo hiukan jäykkyyttä asentoihin. Minkäs teet, kuitenkin ryhti on säilynyt.
Oikeastaan ainoa häiritsevä seikka on morsiamen selässä oleva juova, mutta onko siinä joku tatuointi, vai mikä tuon on tehnyt.
Hyvä toteutus, on varmasti toiminut tarkoituksessaan.
Hääpotretti:
Taas kuvauspaikka on valittu harkiten. Sommittelu on jopa enemmän "luontokuva" kuin tavallisesti, mutta miksi ei. Koivujen linjat ja kuplan punaisuus johtaa kuitenkin katsomaan kuvaa oikeasta paikasta. (inttiauto, tänään jäljellä?)
Ihmisissä nyt aurinkoa valona. Onnistuttu ihan hyvin varjojen hallinnassa. Ja kupla kiiltää.
Sulhasen ulkonäkö, pituus ja pariskunnan asento tuo kyllä jotenkin mieleen Karvisen Eskon ja hänen tyttöystävänsä. Ihan siis hyvässä mielessä, koomisen herttaista. Morsiamen tiukka ote on ehkä kuvaavaa. Pieni kallistus johonkin suuntaan olisi ehkä tehnyt tuosta romanttisempaa. Onnistuneesti on sulhanen laitettu istumaan ja tasoitettu pituusero.
Kurkkasin ammattisivullesi. Homma hanskassa. Luonnonvaloa tosiaan osataan käyttää. Kuvien laatuun nähden: pyytäisin enemmän kuvaamisesta, jos asiakkaita vaan riittää.
Tuosta salamasta sanoisin, että jos hää- ja potrettikuvaus kiinnostaa, niin salamankin saa sellaiseksi, ettei se erotu kuvassa. Ja sitten pakkotilanteessa se tosiaan on melko välttämätön. Kysymys on siinäkin osaamisesta. Kannattaa jossain vaiheessa hypätä mukavuusalueen ulkopuolelle ja mennä vaikka hyvälle kurssille. Kun valoa pääsee luomaan itse, opettaa se taas jotain lisää luonnonvalonkin käytöstä.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 58#1190258
Kiitoskortti:
Tällaisen kuvan käytto kiitoskorttina on tainnut syntyä oikeastaan vasta digikuvauksen myötä, kun on voitu ottaa kuvia reippaasti ja kokeilla tämän tyyppisiäkin ratkaisuja. Kuvan poseeraushan on ihan tuttu ja toimiva "just married", matkalla kohti tulevaisuutta yhdessä.
Paikka valittu hyvin ja luonto saatu syväterävyydellä nätiksi. Valo on luotu varjokohdassa ja saatu kuitenkin tasapainotettua taustan kirkkauden kanssa. Silmiin ja leuan allekin on riittänyt valoa, hyvä suoritus ilman salamaa.
Tuo narun pitely luo hiukan jäykkyyttä asentoihin. Minkäs teet, kuitenkin ryhti on säilynyt.
Oikeastaan ainoa häiritsevä seikka on morsiamen selässä oleva juova, mutta onko siinä joku tatuointi, vai mikä tuon on tehnyt.
Hyvä toteutus, on varmasti toiminut tarkoituksessaan.
Hääpotretti:
Taas kuvauspaikka on valittu harkiten. Sommittelu on jopa enemmän "luontokuva" kuin tavallisesti, mutta miksi ei. Koivujen linjat ja kuplan punaisuus johtaa kuitenkin katsomaan kuvaa oikeasta paikasta. (inttiauto, tänään jäljellä?)
Ihmisissä nyt aurinkoa valona. Onnistuttu ihan hyvin varjojen hallinnassa. Ja kupla kiiltää.
Sulhasen ulkonäkö, pituus ja pariskunnan asento tuo kyllä jotenkin mieleen Karvisen Eskon ja hänen tyttöystävänsä. Ihan siis hyvässä mielessä, koomisen herttaista. Morsiamen tiukka ote on ehkä kuvaavaa. Pieni kallistus johonkin suuntaan olisi ehkä tehnyt tuosta romanttisempaa. Onnistuneesti on sulhanen laitettu istumaan ja tasoitettu pituusero.
Kurkkasin ammattisivullesi. Homma hanskassa. Luonnonvaloa tosiaan osataan käyttää. Kuvien laatuun nähden: pyytäisin enemmän kuvaamisesta, jos asiakkaita vaan riittää.
Tuosta salamasta sanoisin, että jos hää- ja potrettikuvaus kiinnostaa, niin salamankin saa sellaiseksi, ettei se erotu kuvassa. Ja sitten pakkotilanteessa se tosiaan on melko välttämätön. Kysymys on siinäkin osaamisesta. Kannattaa jossain vaiheessa hypätä mukavuusalueen ulkopuolelle ja mennä vaikka hyvälle kurssille. Kun valoa pääsee luomaan itse, opettaa se taas jotain lisää luonnonvalonkin käytöstä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: Helmi 03, 2008 20 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Kaunis kiitos Olli! Salamakuvauspuolta ehdottomasti tulisi kehittää, jotta ei osaamisen puutteesta jäisi salaman käyttöön liittyviä mahdollisuuksia hyödyntämättä. Mutta kuitenkin olen luonnonvalon lapsi, joten suhde salamalla kuvaukseen tulee tuskin muuttumaan :]
Ps. Teen nyt kolmannen vuoden näillä hinnoilla ja ensi vuonna tulee korotusta. Ihan hyvän vastaanoton näyttävät ensi vuoden hääkuvaustarjoukset silti saavan, joten niillä mennään!
Ps. Teen nyt kolmannen vuoden näillä hinnoilla ja ensi vuonna tulee korotusta. Ihan hyvän vastaanoton näyttävät ensi vuoden hääkuvaustarjoukset silti saavan, joten niillä mennään!
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ai että on hyvää duunia tämä :)
Kokeillaas vielä toisenkin kerran. Laitan tähän samoja mitä postasin tonne omaan säikeeseen:
#1
Fashion portrait by VilleK_, on Flickr
#2
Fashion portrait by VilleK_, on Flickr
Näissä siis vähän kokeellisempaa valoa: nämä on kolmen valon setuppeja. Kahdessa värikalvot ja filli suoraan edestä mikä vähentää värien voimakkuutta.
Kiitos paljon etukäteen!
Kokeillaas vielä toisenkin kerran. Laitan tähän samoja mitä postasin tonne omaan säikeeseen:
#1
Fashion portrait by VilleK_, on Flickr
#2
Fashion portrait by VilleK_, on Flickr
Näissä siis vähän kokeellisempaa valoa: nämä on kolmen valon setuppeja. Kahdessa värikalvot ja filli suoraan edestä mikä vähentää värien voimakkuutta.
Kiitos paljon etukäteen!
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Ville^K:n studiokuvat 11.4
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 35#1190635
Sanotaanpas heti, että nämä ovat teknisesti kunnossa. Tarkennukset kohdallaan, syväterävyys minun mieleiseni, ihon rakenne esillä, valon määrät hyvä ja ison alan sommittelua tällä taustalla ei juuri tämän enempää tarvitse.
Mennäänkin siihen, että mitä näistä kuvista tuntuu viestivän.
Kuva 1:
Mallin ulkoasussa tuntuisi korostuvan kaulakoru, selvästi erottuva musta, kiillot ja vino asettelu vie katsetta, joskin pieni alareunan leikkaus on vähän "arkipäiväistävä". Kampaus on vähintäänkin mielenkiintoinen, aamuherätys, jossa kampaaja on kuitenkin tehnyt töitä koko yön. Silmien meikki on vahva, yksittäisiä paksuja viivoja, katse syntyy väkisin. Jos nyt sanoisin kasvot-kaulakoru kilpailutilanteesta jotain, niin kasvot kuitenkin vievät sen tiukasti pisten 60-50
Rinta sivulle, nenäkin ohi katsoja ja katsekontakti kohti on selvä "näen sinut, olen silti menossa ohi". Lievästi avoin suu on toki viettelevä, mutta kokonais ilme on kuitenkin "olen sinua parempi" (haluaisitko sinäkin olla parempi?). Eli markkinoiva efekti on kunnossa.
Sitten nuo väri: magenta - virheä, vastavärit. Oma tunteeni tässä on sellainen kaksikasvoisen Januksen efekti, sallittu-kielletty, vastaanottava-torjuva, rauhallinen-kiihkeä. Tässä kuvassa kasvot ovat kohti magentaa, suunta kohti kylmää, kiellettyä (vaikka punainen koetaan ehkä lämpimäksi, niin ainakin minulla violettiin suuntautuminen on kylmempää kuin vihreä).
Kuva 2:
Koru on edelleen vahva elementti topin kehystäessä sitä. Hame nousee nyt väriensä ja kiiltojensa ansiosta ohi kasvojenkin. Noita laskoksia ei voi olla suoristelematta.
Elekieli on nyt ehdottelevampi. Vartalossa on S-mutka, käsissä on selkäpuoli esillä. Nyrkissä oleva alempi käsi ja tiukasti yhdessä oleva jalat tietyisti ovat varaumia. Kädet sinänsä nätisti, pikkusormen reuna näkyvissä ja käsivarret muodostavat kehyksen ja johdattavat kohti kasvoja. Aavistuksen nämä 90 asteen kulmat tapaavat olla jäykistäviä, loivemmat kulmat ovat rauhallisempia, terävillä saa dynamiikkaa.
Nyt värit ovat enemmän magentan suuntaan, vihreä on korkovalona, eikä kontrasti ole niin raaka. En ole ihan vakuuttunut, onko magenta valo sopiva ihon valaisija, mutta toki tämä on erottuva. Taustan sinisyys osittain rauhottaa tilannetta. Ja tuohon hameeseen tämä valaistus on todella hieno.
Eli kokonaisuutena, ihan toimivia muotikuvia. Valoilla ja mallin asennolla on merkitystä viestin viemisessä ja varsinkin mainoskuvauksessa on saatava muutakin kuin hieno pose. Näihin kuviin pitäisi vielä saada sopiva tausta ja sen sommittelu kohdalleen, niin päästäsiin lehtien sivuille.
Taisin jo käydä aiemmin Flickrssä, homma jatkuu hyvin. Noissa muissa tämän mallin kuvissa on muuten esimerkkejä niistä käsivarsien loivemmista kulmista. Niissä voi verrata syntyvää tunnelmaa tuolta osin.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 35#1190635
Sanotaanpas heti, että nämä ovat teknisesti kunnossa. Tarkennukset kohdallaan, syväterävyys minun mieleiseni, ihon rakenne esillä, valon määrät hyvä ja ison alan sommittelua tällä taustalla ei juuri tämän enempää tarvitse.
Mennäänkin siihen, että mitä näistä kuvista tuntuu viestivän.
Kuva 1:
Mallin ulkoasussa tuntuisi korostuvan kaulakoru, selvästi erottuva musta, kiillot ja vino asettelu vie katsetta, joskin pieni alareunan leikkaus on vähän "arkipäiväistävä". Kampaus on vähintäänkin mielenkiintoinen, aamuherätys, jossa kampaaja on kuitenkin tehnyt töitä koko yön. Silmien meikki on vahva, yksittäisiä paksuja viivoja, katse syntyy väkisin. Jos nyt sanoisin kasvot-kaulakoru kilpailutilanteesta jotain, niin kasvot kuitenkin vievät sen tiukasti pisten 60-50
Rinta sivulle, nenäkin ohi katsoja ja katsekontakti kohti on selvä "näen sinut, olen silti menossa ohi". Lievästi avoin suu on toki viettelevä, mutta kokonais ilme on kuitenkin "olen sinua parempi" (haluaisitko sinäkin olla parempi?). Eli markkinoiva efekti on kunnossa.
Sitten nuo väri: magenta - virheä, vastavärit. Oma tunteeni tässä on sellainen kaksikasvoisen Januksen efekti, sallittu-kielletty, vastaanottava-torjuva, rauhallinen-kiihkeä. Tässä kuvassa kasvot ovat kohti magentaa, suunta kohti kylmää, kiellettyä (vaikka punainen koetaan ehkä lämpimäksi, niin ainakin minulla violettiin suuntautuminen on kylmempää kuin vihreä).
Kuva 2:
Koru on edelleen vahva elementti topin kehystäessä sitä. Hame nousee nyt väriensä ja kiiltojensa ansiosta ohi kasvojenkin. Noita laskoksia ei voi olla suoristelematta.
Elekieli on nyt ehdottelevampi. Vartalossa on S-mutka, käsissä on selkäpuoli esillä. Nyrkissä oleva alempi käsi ja tiukasti yhdessä oleva jalat tietyisti ovat varaumia. Kädet sinänsä nätisti, pikkusormen reuna näkyvissä ja käsivarret muodostavat kehyksen ja johdattavat kohti kasvoja. Aavistuksen nämä 90 asteen kulmat tapaavat olla jäykistäviä, loivemmat kulmat ovat rauhallisempia, terävillä saa dynamiikkaa.
Nyt värit ovat enemmän magentan suuntaan, vihreä on korkovalona, eikä kontrasti ole niin raaka. En ole ihan vakuuttunut, onko magenta valo sopiva ihon valaisija, mutta toki tämä on erottuva. Taustan sinisyys osittain rauhottaa tilannetta. Ja tuohon hameeseen tämä valaistus on todella hieno.
Eli kokonaisuutena, ihan toimivia muotikuvia. Valoilla ja mallin asennolla on merkitystä viestin viemisessä ja varsinkin mainoskuvauksessa on saatava muutakin kuin hieno pose. Näihin kuviin pitäisi vielä saada sopiva tausta ja sen sommittelu kohdalleen, niin päästäsiin lehtien sivuille.
Taisin jo käydä aiemmin Flickrssä, homma jatkuu hyvin. Noissa muissa tämän mallin kuvissa on muuten esimerkkejä niistä käsivarsien loivemmista kulmista. Niissä voi verrata syntyvää tunnelmaa tuolta osin.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kiitos jälleen todella paljon!
Magenta-vihreä -värikombo oli aikamoista uhkapeliä, mutta minusta tuo on ihan ok :) Ei esim. näytä siltä että malli olisi iholtaan punainen vaan on niin että malli vaan on punaisessa valossa. Oma kuvailu on aika usein sellasta tuttua ja turvallista niin nyt ajattelin lähteä reilusti pois omalta tontilta näiden värikalvojen kanssa.
Hyvä homma!olli R kirjoitti:Ville^K:n studiokuvat 11.4
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 35#1190635
Sanotaanpas heti, että nämä ovat teknisesti kunnossa. Tarkennukset kohdallaan, syväterävyys minun mieleiseni, ihon rakenne esillä, valon määrät hyvä ja ison alan sommittelua tällä taustalla ei juuri tämän enempää tarvitse.
Tykkään itse että aika siisti toi kampaus ja stailaus. Mukavan erilainen :) Itse sössin vähän rajausta kuvausvaiheessa mutta tähän osui paras ilme. Kaulakoru leikkaantui ikävästi ja haluaisin että toi topin vasen olkain ei olisi näkyvillä.Mennäänkin siihen, että mitä näistä kuvista tuntuu viestivän.
Kuva 1:
Mallin ulkoasussa tuntuisi korostuvan kaulakoru, selvästi erottuva musta, kiillot ja vino asettelu vie katsetta, joskin pieni alareunan leikkaus on vähän "arkipäiväistävä". Kampaus on vähintäänkin mielenkiintoinen, aamuherätys, jossa kampaaja on kuitenkin tehnyt töitä koko yön. Silmien meikki on vahva, yksittäisiä paksuja viivoja, katse syntyy väkisin. Jos nyt sanoisin kasvot-kaulakoru kilpailutilanteesta jotain, niin kasvot kuitenkin vievät sen tiukasti pisten 60-50
Olen samaa mieltä tästä ilmeen analyysistä. Täytyy sanoa etten ajatellut kuvausvaiheessa asiaa ollenkaan näin :) Ohjaan ennemminkin niin että annan eksplisiittisiä ohjeita miten mallin tulee liikkua ja minkä tyylistä ilmettä haetaan. Siis tyyliin "huulia hitusen raolleen ja käännätkö kasvoja hiukan poispäin". Tavoitteena olisi pystyä ohjaamaan mallia vähemmän jäykästi (eksplisiittisesti) ja enemmän siten, että kertoisin erilaisia fiiliksiä ja muita epäsuoria vihjeitä mitä haluan jotta mallille jää enemmän pelivarajaa ja ilmeet ovat luonnollisempia. Tässä on tietysti se, että tällöin mallilta vaaditaan paljon enemmän paukkja kameran edessä. En saa tätä toimimaan suurimman osan kuvaamistani malleista kanssa. Pitää siis harjoitella lisää :)Rinta sivulle, nenäkin ohi katsoja ja katsekontakti kohti on selvä "näen sinut, olen silti menossa ohi". Lievästi avoin suu on toki viettelevä, mutta kokonais ilme on kuitenkin "olen sinua parempi" (haluaisitko sinäkin olla parempi?). Eli markkinoiva efekti on kunnossa.
Valitsin vastavärit koska ne pelittävät aika kivasti yhdessä. Päätin laittaa kasvot punaisen puolelle koska se on tärkeämpi osa päätä. Vihreä valo iholla näyttää monasti tosi oudolta ja halusin että tämä efekti ei tule kasvoissa näkyviin.Sitten nuo väri: magenta - virheä, vastavärit. Oma tunteeni tässä on sellainen kaksikasvoisen Januksen efekti, sallittu-kielletty, vastaanottava-torjuva, rauhallinen-kiihkeä. Tässä kuvassa kasvot ovat kohti magentaa, suunta kohti kylmää, kiellettyä (vaikka punainen koetaan ehkä lämpimäksi, niin ainakin minulla violettiin suuntautuminen on kylmempää kuin vihreä).
Koru näkyy voimakkaasti ja samoin toi toppi. Ehkä joku muu kuin täysmusta olisi ollut tässäkin parempi sillä toi vie todella voimakkaasti omaa katsetta, mutta onneksi on toi hame joka on todella hienon näköinen :) Jalkojen asento on mietitty tässä ja halusin saada ne näyttämään mahdollisimman siroilta, pitkiltä ja naisellisilta. Lisäksi on mukava että vihreä korkovalo osuu molempiin jalkoihin kun vasemman jalan polvi on hiukan koukussa.Kuva 2:
Koru on edelleen vahva elementti topin kehystäessä sitä. Hame nousee nyt väriensä ja kiiltojensa ansiosta ohi kasvojenkin. Noita laskoksia ei voi olla suoristelematta.
Elekieli on nyt ehdottelevampi. Vartalossa on S-mutka, käsissä on selkäpuoli esillä. Nyrkissä oleva alempi käsi ja tiukasti yhdessä oleva jalat tietyisti ovat varaumia. Kädet sinänsä nätisti, pikkusormen reuna näkyvissä ja käsivarret muodostavat kehyksen ja johdattavat kohti kasvoja. Aavistuksen nämä 90 asteen kulmat tapaavat olla jäykistäviä, loivemmat kulmat ovat rauhallisempia, terävillä saa dynamiikkaa.
Nyt värit ovat enemmän magentan suuntaan, vihreä on korkovalona, eikä kontrasti ole niin raaka. En ole ihan vakuuttunut, onko magenta valo sopiva ihon valaisija, mutta toki tämä on erottuva. Taustan sinisyys osittain rauhottaa tilannetta. Ja tuohon hameeseen tämä valaistus on todella hieno.
Magenta-vihreä -värikombo oli aikamoista uhkapeliä, mutta minusta tuo on ihan ok :) Ei esim. näytä siltä että malli olisi iholtaan punainen vaan on niin että malli vaan on punaisessa valossa. Oma kuvailu on aika usein sellasta tuttua ja turvallista niin nyt ajattelin lähteä reilusti pois omalta tontilta näiden värikalvojen kanssa.
Mukava kuulla, kiitoksia! Lokaatiossa kuvaaminen olisi kyllä mukavampaa, mutta jotenkin tuntuu kovin hankalalta löytää hyviä paikkoja. Lähes kaikki paikat sisältäät mielestäni liikaa kaikenlaista tauhkaa mikä häiritsee mallien erottuvuutta ellei tykitä aukko levällään. Myös logistiset ongelmat ja lämpötila ohjaavat kuvausta sisätiloihin. Mulla ei tyypillisesti ole esim. assareita kuvauksissa (tämä oli poikkeus).Eli kokonaisuutena, ihan toimivia muotikuvia. Valoilla ja mallin asennolla on merkitystä viestin viemisessä ja varsinkin mainoskuvauksessa on saatava muutakin kuin hieno pose. Näihin kuviin pitäisi vielä saada sopiva tausta ja sen sommittelu kohdalleen, niin päästäsiin lehtien sivuille.
Taisin jo käydä aiemmin Flickrssä, homma jatkuu hyvin. Noissa muissa tämän mallin kuvissa on muuten esimerkkejä niistä käsivarsien loivemmista kulmista. Niissä voi verrata syntyvää tunnelmaa tuolta osin.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
asystemin studiokuva 16.4.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 27#1191327
Aloitetaan nyt näkyvimmästä seikasta: mustaa mustalla. Se, ettei kohde erotu taustasta, katsotaan yleisesti heikoksi asiaksi. Kuvaan ei synny hahmoa, silmä etsii asioita, ajatus harhautuu kuvan viestistä.
Tosin, kyse on taas vain eräänlaisesta "efektistä", joka voi olla virhe kuvan kannalta, tai sitten sitä voi hyödyntääkin. Voi olla, että halutaan hävittää esimerkiksi vaatteen vaikutus kuvaan ja upotetaan se taustaan. Tai tavoitteena on luoda "häiritsevä" kuva, jossa viestiin kuuluu ihmisen häviäminen taustaan. Kolmas syy voisi olla vaikka mallin hiukan liian kookas vartalo, jota halutaan hävittää. Viimeisessä seurauksena voi olla myös päinvastainen, ihminen helposti alkaa kuvitella vartalon ääriviivoja jatkamalla joistain piirteistä.
Tässä kuvassa nyt kuitenkin arvaisin, että kyse on valon määrästä, tai oikeastaan sen epätasaisesta jakautumisesta, oikealla oleva käsi jää nyt samasta syystä aika epämääräiseksi, hiukan muotopuoleksi. Musta kudottu paita imee kaiken valon, eikä vartalonmuoto erotu. Jopa hiukset ovat korkovalon kohtaa lukuunottamatta aika näkymättömät.
Ratkaisuna on toki kolmas valo tekemässä liukua taustaan. Vaihtoehtoisesti lisää korkovaloja ulottumassa molemmille kyljille. Edessä korkeampi valo tai valaisu enemmän edestä ohi, jotta valo olisi tasaista myös käsien tasolla.
Voisit kokeilla myös vaikka niin, että laita yksi iso valo suoraan sivulle ja toinen vinoon eteen ylös, kuten tässä kuvassa. Yksikin vartalon sivu erottumassa taustasta riittää, katsoja kuvittelee toisen kyljen. Ja samalla valaistuisi taaempi käsi.
Yksi ratkaisu on myös muuttaa vaatetusta, vaikka edes vyö tai jotain erottuvampaa alhaalla.
Kasvot ovat sen sijaan mukavasti valaistut. Yksi iso laaja valo etuviistossa on aina hyvä valo. Tuo korkovalo takaa on sopivassa kulmassa, kasvojen reunaan jää kuitenkin tummempi viiru. Leuka erottuu ja silmissä on sopivasti valoa.
Pään kalistus on mielyttävä, hymy luonteva. Pitäisin tuota ranteen asentoa suorempana. Ja tosiaan toinen käsi paremmin valoon tai sitten kokonaan pois näkyvistä vaikka selän taakse.
Kurkkasin Flickr-virtaasi. Tuolla on myös väriversioita tuosta kuvaussessiosta. Saattaisit saada paidan näkymään jälkikäsittelyssä nostamalla aavistuksen varjoja ja hakemalla mv-konversiossa sinisiä sävyjä näkyville.
Selvästikin ihmiskuvaus kiinnostaa, on haettu ilmeitä, kuvakulmia ja kokeiltu valoja. Musta tausta on vaativa, koska sen kanssa joudutaan hakemaan selkeästi enemmän valon ja varjon vaihtelua, jotta kuvaan tulisi rakennetta. Miellyttävä high-key kasvokuva tuossa alkupuolella.
Tuolla on nuo Jonna_, Nella_, Kasper_testi -kuvat, joissa näkyy kolmaskin valo, vai onko se vain kameran oma salama laukaisemassa kaksi muuta?
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 27#1191327
Aloitetaan nyt näkyvimmästä seikasta: mustaa mustalla. Se, ettei kohde erotu taustasta, katsotaan yleisesti heikoksi asiaksi. Kuvaan ei synny hahmoa, silmä etsii asioita, ajatus harhautuu kuvan viestistä.
Tosin, kyse on taas vain eräänlaisesta "efektistä", joka voi olla virhe kuvan kannalta, tai sitten sitä voi hyödyntääkin. Voi olla, että halutaan hävittää esimerkiksi vaatteen vaikutus kuvaan ja upotetaan se taustaan. Tai tavoitteena on luoda "häiritsevä" kuva, jossa viestiin kuuluu ihmisen häviäminen taustaan. Kolmas syy voisi olla vaikka mallin hiukan liian kookas vartalo, jota halutaan hävittää. Viimeisessä seurauksena voi olla myös päinvastainen, ihminen helposti alkaa kuvitella vartalon ääriviivoja jatkamalla joistain piirteistä.
Tässä kuvassa nyt kuitenkin arvaisin, että kyse on valon määrästä, tai oikeastaan sen epätasaisesta jakautumisesta, oikealla oleva käsi jää nyt samasta syystä aika epämääräiseksi, hiukan muotopuoleksi. Musta kudottu paita imee kaiken valon, eikä vartalonmuoto erotu. Jopa hiukset ovat korkovalon kohtaa lukuunottamatta aika näkymättömät.
Ratkaisuna on toki kolmas valo tekemässä liukua taustaan. Vaihtoehtoisesti lisää korkovaloja ulottumassa molemmille kyljille. Edessä korkeampi valo tai valaisu enemmän edestä ohi, jotta valo olisi tasaista myös käsien tasolla.
Voisit kokeilla myös vaikka niin, että laita yksi iso valo suoraan sivulle ja toinen vinoon eteen ylös, kuten tässä kuvassa. Yksikin vartalon sivu erottumassa taustasta riittää, katsoja kuvittelee toisen kyljen. Ja samalla valaistuisi taaempi käsi.
Yksi ratkaisu on myös muuttaa vaatetusta, vaikka edes vyö tai jotain erottuvampaa alhaalla.
Kasvot ovat sen sijaan mukavasti valaistut. Yksi iso laaja valo etuviistossa on aina hyvä valo. Tuo korkovalo takaa on sopivassa kulmassa, kasvojen reunaan jää kuitenkin tummempi viiru. Leuka erottuu ja silmissä on sopivasti valoa.
Pään kalistus on mielyttävä, hymy luonteva. Pitäisin tuota ranteen asentoa suorempana. Ja tosiaan toinen käsi paremmin valoon tai sitten kokonaan pois näkyvistä vaikka selän taakse.
Kurkkasin Flickr-virtaasi. Tuolla on myös väriversioita tuosta kuvaussessiosta. Saattaisit saada paidan näkymään jälkikäsittelyssä nostamalla aavistuksen varjoja ja hakemalla mv-konversiossa sinisiä sävyjä näkyville.
Selvästikin ihmiskuvaus kiinnostaa, on haettu ilmeitä, kuvakulmia ja kokeiltu valoja. Musta tausta on vaativa, koska sen kanssa joudutaan hakemaan selkeästi enemmän valon ja varjon vaihtelua, jotta kuvaan tulisi rakennetta. Miellyttävä high-key kasvokuva tuossa alkupuolella.
Tuolla on nuo Jonna_, Nella_, Kasper_testi -kuvat, joissa näkyy kolmaskin valo, vai onko se vain kameran oma salama laukaisemassa kaksi muuta?
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 352
- Liittynyt: Elo 25, 2011 11 : 59
- Viesti:
Isot kiitokset edellisistä kommenteista ja vinkeistä! Kokeillaas uudella. Tässä ollaan jo pitkällä tunnin potrettisession jälkipuolella ja poseja takana jo melkoisesti ja hymy ei kovin herkässä enää :). Ajatuksetkin jo ehkä kohta alkavassa vihkimisessä.. Huhtikuun lämpimin ja aurinkoisin päivä. Aukkoa olis voinu ruuvata pienemmälle ainakin, itseä semisti häiritsee sulhasen toisen silmän epätarkkuus vaikka muuten pidänkin kuvan tunnelmasta.....
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
XTC Riders:n hääkuva 20.4.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 95#1191895
Itse tykkään, että poseeratussa kuvassa ei tarvitsisi aina hymyillä. Hymy on niin vetoava, että se "syö" kuvaa, sitä muuta mitä kuvasta pitäisi tulla esille. Niinpä yksi sellainen hääkuvakin pitää olla, jossa ei katsota kameraan, eikä hymyillä. Ja oikeassa ole, tässä kuvassa on oma tunnelmansa.
Hiukan on morsiamen ilme vielä jäänyt poseeratuksi, leuka on jännittynyt, eikä oikein vastaa sulhasen rentoutta. Itse vahvasti uskon siihen, että huulien välissä pitää olla rako, niin tietää, että malli hengittää. Näin minulle ainakin joskus opetettiin ;-)
Minusta syväterävyys toimii. Mallit ovat aavistuksen eri tasossa, joten sulhasen niska on jo selkeästi pehmentynyt. Toisaalta irrotus taustan seinästä ei toimisi ilman näin lyhyttä syväterävyyttä.
Sommittelu perinteinen. Tuo taustan tumman kohdan sijoittelusta voisi olla montaa mieltä, se on aavistuksen massiivinen, nyt se toimii kuitenkin varsin hyvin sulhasen pään erottamisessa taustasta.
Nuo sulhasen silmät taitavat aavistuksen harittaa? Siis ei siinä mitään, voisi ehkä hiukan välttää noin suurta kulmaa silmissä, niin ero olisi ehkä niin näkyvä.
Mustavalkoisen käyttö on toki aina miellyttävää, kun tehdään pitkään katsomista kestävää kuvaa. Tässä tuo tausta vaikuttaa sen verran neutraalilta, että värejäkin voisi kestää. Riippuu kyllä oikeastaan yksittäisen kuvan käyttötarkoituksesta tai muista kuvista. Ihan siististi tuolta nousee yksityiskohtia tälläkin konversiolla.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 95#1191895
Itse tykkään, että poseeratussa kuvassa ei tarvitsisi aina hymyillä. Hymy on niin vetoava, että se "syö" kuvaa, sitä muuta mitä kuvasta pitäisi tulla esille. Niinpä yksi sellainen hääkuvakin pitää olla, jossa ei katsota kameraan, eikä hymyillä. Ja oikeassa ole, tässä kuvassa on oma tunnelmansa.
Hiukan on morsiamen ilme vielä jäänyt poseeratuksi, leuka on jännittynyt, eikä oikein vastaa sulhasen rentoutta. Itse vahvasti uskon siihen, että huulien välissä pitää olla rako, niin tietää, että malli hengittää. Näin minulle ainakin joskus opetettiin ;-)
Minusta syväterävyys toimii. Mallit ovat aavistuksen eri tasossa, joten sulhasen niska on jo selkeästi pehmentynyt. Toisaalta irrotus taustan seinästä ei toimisi ilman näin lyhyttä syväterävyyttä.
Sommittelu perinteinen. Tuo taustan tumman kohdan sijoittelusta voisi olla montaa mieltä, se on aavistuksen massiivinen, nyt se toimii kuitenkin varsin hyvin sulhasen pään erottamisessa taustasta.
Nuo sulhasen silmät taitavat aavistuksen harittaa? Siis ei siinä mitään, voisi ehkä hiukan välttää noin suurta kulmaa silmissä, niin ero olisi ehkä niin näkyvä.
Mustavalkoisen käyttö on toki aina miellyttävää, kun tehdään pitkään katsomista kestävää kuvaa. Tässä tuo tausta vaikuttaa sen verran neutraalilta, että värejäkin voisi kestää. Riippuu kyllä oikeastaan yksittäisen kuvan käyttötarkoituksesta tai muista kuvista. Ihan siististi tuolta nousee yksityiskohtia tälläkin konversiolla.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Viime kesänä otettu hääpotretti. Eka setti otettiin ennen vihkimistä. Pari halusi mukaan myös hääauton, eikä kunnon autokuvaa ehtinyt ekalla vedolla ottaa. Mutta ilta oli mitä mainioin. Auto vaan parkkiin juhlapaikan kupeeseen ja teleä kehiin. Täytevaloa on ammuttu sekä oikealta, että vasemmalta. Oksia piti harventaa pään ympäriltä jälkikäsittelyssä, kun ei huomannut kuvatessa olla riittävän tarkkana.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Alpine:n hääpotretti 23.4.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 11#1192411
Hääpari ja myhäilevä isä,, eikun dollarihymy.
Menen tässä asioiden edelle, sillä kävin katsomassa myös muita tämän tilaisuuden kuvia sivuillasi. Se kuva, missä hääjoukon miehet olivat avatun konepellin ympärillä, nosti todella hymyn naamalle. Ja niinpä tämäkin kuva sai aika paljon taustaa. Se auto oli niiden häiden juttu. Kyse on tässä paljon jo autonkin muotokuvasta. (Jotenkin tulee mieleen ne Kimmon Taskisen autokuvat Hesarissa).
Tämä on hyvin tehty kuva. Tykkään tuosta salaman käytöstä. Se ei ponkaise oikeastaan mitenkään sieltä esiin, mutta hääpari olisi todella lattea ilman lisävaloa. Kuitenkin auton kiillot ovat luonnolliset. Hyvin hallittu (tai sitten auto on otettu eri kuvasta ;-). Aavistuksen musta tuo sulhasen puku, mutta niinhän se on. Jos verrataan seuraavaan seepiakuvaan samassa asetelmassa, niin siinä hääparin valoa on jo sitten vähän liikaa.
Paikka on valittu hyvin ja sitten sommiteltu kuva siihen (pari oksaa jälkikäsittelyssä ei haittaa, ongelma on kuitenkin nähty). Meren sinisyyden heijastumat auton kyljessä on hienot. Tässä on sellainen erikoinen "jännite", että muuten kuva tuntuu hiukan kallistuvan oikealle, mutta morsian tuntuu työntävän kuvaa vasemmalle. Se toimii, asiasta syntyy ainakin alitajuisia juttuja. Tosin ei välttämättä ole suunniteltu asia.
Sulhanen suomalaisena on vähän jäykkä. Toisaalta tämä onkin todellisuutta, eikä sellainen lavastettu autokuva. Toinen huomiota ottava juttu on nuo laput takaikkunassa, varmaankin joku "just married", mutta vähän turha asia.
Katsoin hääkuvia sivuiltasi. Ammattimaista toimintaa. Hämärämmissäkin tiloissa miellyttävää salaman käyttöä.
Toinen mielenkiintoinen sarja olivat nuo VAT-kuvasi. Tällaisia harvoin näkee kellään ammattikuvaajalla esillä, ja vei hiukan aikaa miettiessä, mikä oli tehnyt hylätyn ja hyväksytyn. Kiitoksia, että olit laittanut noita näkyville.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 11#1192411
Hääpari ja myhäilevä isä,, eikun dollarihymy.
Menen tässä asioiden edelle, sillä kävin katsomassa myös muita tämän tilaisuuden kuvia sivuillasi. Se kuva, missä hääjoukon miehet olivat avatun konepellin ympärillä, nosti todella hymyn naamalle. Ja niinpä tämäkin kuva sai aika paljon taustaa. Se auto oli niiden häiden juttu. Kyse on tässä paljon jo autonkin muotokuvasta. (Jotenkin tulee mieleen ne Kimmon Taskisen autokuvat Hesarissa).
Tämä on hyvin tehty kuva. Tykkään tuosta salaman käytöstä. Se ei ponkaise oikeastaan mitenkään sieltä esiin, mutta hääpari olisi todella lattea ilman lisävaloa. Kuitenkin auton kiillot ovat luonnolliset. Hyvin hallittu (tai sitten auto on otettu eri kuvasta ;-). Aavistuksen musta tuo sulhasen puku, mutta niinhän se on. Jos verrataan seuraavaan seepiakuvaan samassa asetelmassa, niin siinä hääparin valoa on jo sitten vähän liikaa.
Paikka on valittu hyvin ja sitten sommiteltu kuva siihen (pari oksaa jälkikäsittelyssä ei haittaa, ongelma on kuitenkin nähty). Meren sinisyyden heijastumat auton kyljessä on hienot. Tässä on sellainen erikoinen "jännite", että muuten kuva tuntuu hiukan kallistuvan oikealle, mutta morsian tuntuu työntävän kuvaa vasemmalle. Se toimii, asiasta syntyy ainakin alitajuisia juttuja. Tosin ei välttämättä ole suunniteltu asia.
Sulhanen suomalaisena on vähän jäykkä. Toisaalta tämä onkin todellisuutta, eikä sellainen lavastettu autokuva. Toinen huomiota ottava juttu on nuo laput takaikkunassa, varmaankin joku "just married", mutta vähän turha asia.
Katsoin hääkuvia sivuiltasi. Ammattimaista toimintaa. Hämärämmissäkin tiloissa miellyttävää salaman käyttöä.
Toinen mielenkiintoinen sarja olivat nuo VAT-kuvasi. Tällaisia harvoin näkee kellään ammattikuvaajalla esillä, ja vei hiukan aikaa miettiessä, mikä oli tehnyt hylätyn ja hyväksytyn. Kiitoksia, että olit laittanut noita näkyville.
olli Rinne http://www.digifaq.info/