IXUS 800IS vs Lumix FX01

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
kmattila

IXUS 800IS vs Lumix FX01

Viesti Kirjoittaja kmattila »

Olen ostamassa mahdollisimman pian ensimmäistä digikameraa. Olen amatöörikuvaaja ja kuvaan sekä ulkona että sisällä: lomamatkat, juhlat, bileet, lemmikit, muuten vaan...

Tällä hetkellä olen karsinut vaihtoehdot kahteen otikossa mainittuun:

- FX01 on muuten hyvä, mutta siinä on kuulemani mukaan paljon kohinaa.

- 800IS on sikäli parempi, että siinä on 4xzoomi, kun panassa "vain" 3,6. Lisäksi siinä voi kuvata videokuvaa zoomilla, toisin kuin panassa, ja plussana vielä optinen etsin, jos vaikkapa aurinko häikäisee takaa päin. Mutta kohinaa kuulemma vieläkin enemmän kuin panassa (MikroBitti 6/2006). Ja sata euroa enemmän hintaa.

Auttakaa, asiasta jotain ymmärtävät! Onko eroa 3,6:n ja 4:n zoomeilla? Entä optinen etsin? Entä zoomausmahdollisuus videoidessa? Tekeekö näillä mitään?

Ja vielä, onko eroa linssissä? Leicaa kehutaan, mutta toisaalta myyjät väittävät myös canonilla olevan samantasoisen linssin.

Turhautuminen alkaa olla lähellä. kun pitäisi valita kahdesta kamerasta, joilla hintaa hirveästi ja joista ei mitään ymmärrä!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tvmlaama

Viesti Kirjoittaja tvmlaama »

Tekisi mieli ehdottaa muutamaa muutakin vaihtoehtoa, mutta tiedän kameranvalinnan tuskan, joten enpä sitä viitsi suotta kasvattaa :).

Totta on, että nuo Panasonicit ovat melkoisia kohisijoita.

Tuolla zoomierolla ei ole käytännössä mitään merkitystä. En kyllä painottaisi hirveästi noita videokuvausominaisuuksiakaan. Jos aikoo vähänkin enemmän videoida, mikään digipokkari ei ole oikea valinta.

Optisella etsimellä sen sijaan on oikeasti virkaa, vaikka se pokkareissa onkin mitä on. Tietyissä olosuhteissa lcd-näytöstä voi olla vaikea saada selvää. Lisäksi pimeissä olosuhteissa on usein hyvä välttää kameran tärähtämistä (kuvanvakaajasta huolimatta), ja tämä on huomattavasti helpompaa optisen etsimen kanssa.

Kyllä tuo Canonin optiikka on mielestäni laadukasta kautta linjan, kuten Leicakin.

Kannattaa miettiä omat kriteerit kameralle ja laittaa ne tärkeysjärjestykseen. Pelkkä ominaisuuksien vertailu ilman omia painotuksia ei johda mihinkään. Aina löytyy kamera, joka on parempi jonkin ominaisuuden suhteen.
Vastaa Viestiin