S100 vs G15

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
PähkinäP

S100 vs G15

Viesti Kirjoittaja PähkinäP »

Tuolla olikin jo topic G15 vs G1X joista päädyin että pienempi G15 paremmalla makrokuvausominaisuudella olisi parempi, vaikka jostain syystä G1X jäi kummittelemaan silti mieleen tasokkaalla kuvanlaadulla.

Olen hankkimassa pokkaria järkkärin rinnalle, koska järkkäriä ei tule raahattua mielellään esim. ulkomaanreissuille. Tarkoitus oli siis saada jotain "taskuun sopivaa" ja mielellään parhaat ominaisuudet hämärässä/huonossa valaistuksessa kuvaamiseen.

Onko G15 enää "taskupokkari"? Onko se ominaisuuksiltaan niin paljon parempi kuin S100 (/S110), että se kannattaa ostaa, vaikka onkin kooltaan jo melkein turhan suuri? S100 olisi oikein kompaktin kokoinen mutta mietin, jäänkö kaipaamaan enemmän laatua (?).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tähän ei kukaan voi vastata täysin puolestasi. Mutta jos tämä auttaa, niin: itse vaihdoin G-sarjalaisen S95:seen, enkä ole katunut. Jos voi käyttää ISO80:a, niin kuvanlaatu riittää mainiosti siihen mihin on tarkoitettu (kuvanlaatu on oikein hyvä!) ja tuota pientä kokoa ei voi millään korvata.

Hämärässä sitten varmaan kaipaisi jotain parempaa, mutta so what :) S100 on niin pieni, että sen ottaa aina mukaan. G-sarjalainen on juuri niin iso, että ainakin välillä joutuu miettimään mihin sen oikein laittaa.
--------
Aves!
PähkinäP

Kiitos! Pistää miettimään. :) Juuri tuo koko asia, tuleeko sitä G:tä otettua sittenkään joka paikkaan mukaan. Vaikka G15 on puristettu pienempään kokoon kuin G12.

Olen viimeksi kuvannut pokkarilla S3 IS, huvittaa kun luen miten paljon pokkarit ovat siitä edistyneet! Saatan jopa yllättyä positiivisesti joka tapauksessa. muokkaus: Aikoinaan pohdin S3 IS:n ja jonkun G-sarjalaisen väliltä :D
Sakke_K

Netistä saa muuten tilattua käteviä lisäkahvoja S-sarjaan, itse ainakin tykkään. Koko ei juurikaan kasva, mutta ote on luontevampi. Suosittelen :)
--------
Aves!
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

PähkinäP kirjoitti:Tarkoitus oli siis saada jotain "taskuun sopivaa" ja mielellään parhaat ominaisuudet hämärässä/huonossa valaistuksessa kuvaamiseen.
Älä tee kompromissia vaan valitse sekä pieni koko että hieno kuvanlaatu. EOS M (+EF-M 22/2) ei ole juuri S100/S110:a isompi ja hämäräkuvanlaatu on sama kuin Canonin APS-C-dslr:issä.

Kokovertailu > http://camerasize.com/compact/#140,351,383,257,ha,b
Kuvia ja höpinää > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/Canon+EOS+M/
Sakke_K

Jep, mutta miten on koko zoomin kanssa?
--------
Aves!
elmar

Sakke_K kirjoitti:Jep, mutta miten on koko zoomin kanssa?
Aloituksessa ei puhuta mitään zoomista vaan laadusta, taskukoosta ja hämäräkuvista. Siihen yhtälöön ei sovi f/5.6-zoomit ja S100-G15-kokoiset kennot.
PähkinäP

Hmm, mielenkiintoista, minulle ei tullut mieleenkään tuo EOS M. Pitänee tutustua, kiitos linkeistä! Zoomilla ei nyt väliä, siihen hommaan satsaan erikseen tuon vanhan järkkärin objektiivien kanssa.
Sakke_K

elmar kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Jep, mutta miten on koko zoomin kanssa?
Aloituksessa ei puhuta mitään zoomista vaan laadusta, taskukoosta ja hämäräkuvista. Siihen yhtälöön ei sovi f/5.6-zoomit ja S100-G15-kokoiset kennot.
Omassa luokassaan kyllä sopii yhtälöön. Jos pokkariluokka ei kelpaa, niin sitten olet oikeassa.

Pieni järkkäri mahtuu isoon taskuun jos taas sille linjalle haluaa lähteä...
--------
Aves!
PähkinäP

Tutkin vanhaa ketjua josta jäi erityisesti tämä mietityttämään eräästä kommentista: "Mikään äksöntykki tämä ei siis ole. Koirat, kissat ja lapset ehtii kyllä heleposti karata kuvista, ennen kuin suljin laulaa. "

Minulle olisi tärkeää kuitenkin ikuistaa ne hetket joita juuri on paljon nämä koirat, lapset jne.

Muutenkin tuntui epäkohtia vielä mallista löytyvän...? Hintakin mietityttää, koska olen myöhemmin tänä vuonna sijoittamassa johonkin muuhun järkkärirunkomalliin. Ehkäpä sittenkin jompi kumpi pokkari.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

PähkinäP kirjoitti: Minulle olisi tärkeää kuitenkin ikuistaa ne hetket joita juuri on paljon nämä koirat, lapset jne.
Kyllähän se peilillinen järkkäri on vielä ainoa oikea valinta näihin tilanteisiin. Pokkarilla saat hyvässä valossa sopivasti ennakoimalla räpsyjä tenavista. Ei se laukaisuviive ole ainakaan s sarjassa ongelmana.
SuperDrive

Re: S100 vs G15

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

PähkinäP kirjoitti:Tuolla olikin jo topic G15 vs G1X joista päädyin että pienempi G15 paremmalla makrokuvausominaisuudella olisi parempi, vaikka jostain syystä G1X jäi kummittelemaan silti mieleen tasokkaalla kuvanlaadulla.
Pokkarien makromoodit yleensä toimivat vain laajakulmalla, jolloin saa olla parin sentin päässä kohteesta ja kuva vääristyy. Lähilinssillä pääsee parempaan tulokseen.

Onko G15 enää "taskupokkari"? Onko se ominaisuuksiltaan niin paljon parempi kuin S100 (/S110), että se kannattaa ostaa, vaikka onkin kooltaan jo melkein turhan suuri? S100 olisi oikein kompaktin kokoinen mutta mietin, jäänkö kaipaamaan enemmän laatua (?).
Noissahan on sama kenno ja suunnilleen sama valovoima. G15 ei ole pokkari vaan kompakti. Minä en ainakaan housuntaskuun sitä panisi. S100 menee taskuun vaikka suojalaukun kanssa. S100 on myös laajakulmaisempi.
SuperDrive

elmar kirjoitti:
PähkinäP kirjoitti:Tarkoitus oli siis saada jotain "taskuun sopivaa" ja mielellään parhaat ominaisuudet hämärässä/huonossa valaistuksessa kuvaamiseen.
Älä tee kompromissia vaan valitse sekä pieni koko että hieno kuvanlaatu. EOS M (+EF-M 22/2) ei ole juuri S100/S110:a isompi ja hämäräkuvanlaatu on sama kuin Canonin APS-C-dslr:issä.

Kokovertailu > http://camerasize.com/compact/#140,351,383,257,ha,b
Kuvia ja höpinää > http://birds.kuvat.fi/kuvat/Tekniikka/Canon+EOS+M/
Niin mutta pane siihen EOS M:ään objektiivi ja katso sitä päältä. Kun kamera on taskussa se paksuus on oleellisin mitta painon lisäksi.

http://camerasize.com/compact/#140,351.349,383,257,da,t

Paino ja paksuus ovat EOS-M:ssä kummatkin tuplat S100:aan verrattuna.
SuperDrive

PähkinäP kirjoitti:Tutkin vanhaa ketjua josta jäi erityisesti tämä mietityttämään eräästä kommentista: "Mikään äksöntykki tämä ei siis ole. Koirat, kissat ja lapset ehtii kyllä heleposti karata kuvista, ennen kuin suljin laulaa. "

Minulle olisi tärkeää kuitenkin ikuistaa ne hetket joita juuri on paljon nämä koirat, lapset jne.
S100:ssa on erityinen moodi lapsien ja lemmikkien kuvaamiseen. S110:ssa se on poistettu. Uusimmissa Canoneissa idea on, että kamera analysoi kuvauskohteen ja päättää mitä siinä on, ja miten sitä pitää kuvata, mm. monta kuvaa otetaan ja monta niistä tallennetaan. Tämä siis Auto-asennossa. Lemmikkejä tosin ei taida tunnistaa.
elmar

SuperDrive kirjoitti:Niin mutta pane siihen EOS M:ään objektiivi ja katso sitä päältä. Kun kamera on taskussa se paksuus on oleellisin mitta painon lisäksi.

http://camerasize.com/compact/#140,351.349,383,257,da,t

Paino ja paksuus ovat EOS-M:ssä kummatkin tuplat S100:aan verrattuna.
Niin niin. Katso tuota ja mieti mistä se muutaman millin pienempi koko johtuu ja missä vaiheessa se kääntyy itseään vastaan > http://cameraimagesensor.com/size/#55,210,a
SuperDrive

elmar kirjoitti:[
Niin niin. Katso tuota ja mieti mistä se muutaman millin pienempi koko johtuu ja missä vaiheessa se kääntyy itseään vastaan > http://cameraimagesensor.com/size/#55,210,a
Kyse todellakaan ei ole muutamasta millistä vaan yli kahdesta sentistä. Jos käyttäjällä on jo järjestelmäkamera varsinaisiin kuvaustilanteisiin ja halutaan aina mukana olevaa kameraa, niin tuo kokoero on todella suuri.
pepejaana

Viesti Kirjoittaja pepejaana »

Mulla on tossa pöydällä nyt uusi G15. Kyllä minä sen voin taskuunkin laittaa ja se sopii sinne hyvinkin. Yllätyin kameran koosta ja sen pienuudesta.
Mikäli sulla on jo järkkäri niin mielestäni G15 voi olla hyvä laite. Siinä on kuitenkin mahdollisuus manuaaliseen säätöön kuvauksessa ja vaikka RAW-kuvaus myös, jos haluaa itse säätää kuvan kohdalleen ja kohinat pois. S100 on enemmänkin sellanen kännykän korvaava, kännykän kokoinen juurikin taskukamera.
Minusta tuo mitta "taskuun sopiva" on aikas turha mitta kameraa valitessa. Itse kiinnittäisin huomion laatuun ja valovoimaan. Ja vaikka G15:n kenno on pienempi kuin järkkärin tai G1x:n niin on se suurempi kuin pokkarin. Mutta kattokaa optiikkaa ja sen valovoimaa f 1,8-2,8. Sillä kuvaa jo kynttilän valossakin. Ja kun on IS (image stabilator) voit käyttää pientä ISO-arvoa ja silti kuvata käsivaralla vaikka pitkälläkin valotusajalla 1/5-1/10 s ja saat tärähtämättömiä kuvia, ellet ole päissäs:).
"Kaikilla meillä on valokuvamuisti, jokaisella vaan ei ole muistkortti kiinni paikallaan!"
amh

Viesti Kirjoittaja amh »

pepejaana kirjoitti: Mikäli sulla on jo järkkäri niin mielestäni G15 voi olla hyvä laite. Siinä on kuitenkin mahdollisuus manuaaliseen säätöön kuvauksessa ja vaikka RAW-kuvaus myös, jos haluaa itse säätää kuvan kohdalleen ja kohinat pois. S100 on enemmänkin sellanen kännykän korvaava, kännykän kokoinen juurikin taskukamera.
Minusta tuo mitta "taskuun sopiva" on aikas turha mitta kameraa valitessa. Itse kiinnittäisin huomion laatuun ja valovoimaan. Ja vaikka G15:n kenno on pienempi kuin järkkärin tai G1x:n niin on se suurempi kuin pokkarin. Mutta kattokaa optiikkaa ja sen valovoimaa f 1,8-2,8. Sillä kuvaa jo kynttilän valossakin. Ja kun on IS (image stabilator) voit käyttää pientä ISO-arvoa ja silti kuvata käsivaralla vaikka pitkälläkin valotusajalla 1/5-1/10 s ja saat tärähtämättömiä kuvia, ellet ole päissäs:).
Myös S100:sta löytyy manuaalisäädöt ja RAW. Se on jopa pienempi, kuin uudet älykännykät. Mahtuu taskuun kuin taskuun, siis pienempään taskuun, kuin G15.
Hyvä kamerahan toi G15 on, mutta S100:ssa on pikkasen laajempi lasi (24mm).
Sama kenno, sama prossu ja IS molemmissa. S100 on vain sen ratkaisevan verran pienempi ollakseen todellinen taskukamera ja vielä hyvä sellainen.
Toinen sopii toiselle ja toinen taas toiselle, vai miten se nyt meni :)
pepejaana

Viesti Kirjoittaja pepejaana »

Kovin sisaruksethan nuo kaksi mallia ovat. kuten sanoit toinen naapurin setä tykkää äidistä ja toinen naapurinsetä tyttärestä.
Itse tykkään tosta G15:sta, no siis kun sen ostin, niin kait siitä on tykättävä:):):)). No joka tapauksessa siis G15-mallissa on noi säätöpyörät aikas kivat, eikä tarvi niin valikkojen kautta kulkea.

Mullakin toinen järkkärirunko on kaiken lisäksi tyttärellä Sveitsissä, joten jokin kakkos-kuvausväline oli hankittava ja voisi tuo toimia ihan vara-vara-laitteenakin jos 7D tilttaisi, joskin sehän nyt on siis vaan Nikonistien pahoja puheita:).
"Kaikilla meillä on valokuvamuisti, jokaisella vaan ei ole muistkortti kiinni paikallaan!"
SuperDrive

amh kirjoitti: Myös S100:sta löytyy manuaalisäädöt ja RAW. Se on jopa pienempi, kuin uudet älykännykät. Mahtuu taskuun kuin taskuun, siis pienempään taskuun, kuin G15.
Hyvä kamerahan toi G15 on, mutta S100:ssa on pikkasen laajempi lasi (24mm).
Sama kenno, sama prossu ja IS molemmissa. S100 on vain sen ratkaisevan verran pienempi ollakseen todellinen taskukamera ja vielä hyvä sellainen.
Toinen sopii toiselle ja toinen taas toiselle, vai miten se nyt meni :)
G15:n etuina on etsin, salamakenkä ja selvästi parempi valovoima telepäässä. Minulle taskukamera on sellainen, joka menee mukavasti taskuun pullistelematta mielellään vielä standardilaukun kanssa. S100 on juuri siinä rajoilla. Minulla on SX220 HS, joka on hieman isompi ja se tuntuu jo taskussa.

http://camerasize.com/compact/#383,140,203,ha,t
Vastaa Viestiin