Dixital Ixus 330

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
Arska

Dixital Ixus 330

Viesti Kirjoittaja Arska »

Olen hankkimassa ensimmäistä digitaalikameraa, joka saisi maksaa suurinpiirtein 450-500 euroa, ja olen ajatellu Digital Ixus 330:aa. Onko kellään kokemuksia tästä mallista? Olisiko jokin muu vaihtoehto (merkki) parempi? Ominaisuuksia pitäisi olla väh. 2 Mpix kenno, väh. 2-3x zoom, jonkinlaiset käsisäätömahdollisuudet, ja tietysti hyvä kuvanlaatu...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiiällä

Ixus 330

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Minun mielestäni Ixus 330 on mukava pikkukamera. Käyttö on helppoa ja sujuvaa. Automaattiasetuksinkin onnistuu, kunhan ei aina anna salaman tulla mukaan. Aivan täydellisiä manuaalisäätöjä siinä ei ole, mutta ihan hyvät vaikutusmahdollisuudet kuitenkin. Paperilla "arvoja" tutkiessa voi tuntua siltä, että hinta on yläkanttiin. Kun kameraa käyttää voi aistia yleistä laadukkuutta, joten siitä siinä sitten myös maksetaan.

Vähän vaativampaakin käyttöä ajatellen löytyy ominaisuuksia, kuten pitkät suljinajat (maks. 15s) ja kohinanvaimennus pidemmillä suljinajoilla. Ulkoisen salaman liitäntää ei tässäkään kuitenkaan ole. Kuvien katselu tv:ssa toimii näppärästi ja kuvan laatu on hyvä.

Voi olla, että kamera saa 3 megapikselisen seuraajan. Jos isompia suurennoksia ei tarvitse eikä otettujen kuvien rajailu ole tavallista niin 2 mpxl kamerallakin pärjää. 128 tai 256 Mb muistikorttiinkin mahtuu tällaisen kameran tallennuskooltaan pieniä kuvia melkoinen määrä - mistä on etua esim. lomamatkoilla. Ixus 330 on mielestäni ihan ookoo.
Arska

Viesti Kirjoittaja Arska »

Kyseisellä kamerallahan pystyy myös kuvaamaan lyhyen pätkän videokuvaa. Tuleeko siihen äänet mukaan ja onko laatu semmosta että saa selvää?

Kiitos vastauksista!

Ainiin ja vielä akun kestosta, onko siinä hyvä akku?
jiiällä

Ixus 330 ja ääni

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Kamera tallentaa videon mukana myös äänen. Kuvalle voi valita kolme eri resoluutiota (640x480, 320x240 ja 160x120). Tallennusaika on resoluutiosta kiinni, ts. pieni resoluutio -> pidempi tallenne.

Videon laadusta en osaa sanoa "mitään" - kaikki on niin suhteellista. Itse en näe tällaiselle video-ominaisuudelle mitään todellista käyttöä. Tulihan sitä yksissä pippaloissa kokeiltua jorinoitten taltiointia. Eräs ystäväni teki hieman tasokkaammalla kameralla täydellisen synttärivideon !

Mielestäni videoiden kuvaaminen still-kameralla ja stillien kuvaaminen videokameralla on vain lisuke, jolle ei kannata kovin suurta arvoa antaa. Kamerat ovat parhaimmillaan omassa varsinaisessa tarkoituksessaan.
Vastaa Viestiin