Canon IS objektiivin irroitus kamerasta

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
stabacus

Canon IS objektiivin irroitus kamerasta

Viesti Kirjoittaja stabacus »

Kuinka moni tietää että kun Canonin IS objektiivin irrottaa kameran rungosta niin virrat pitäisi laittaa OFF asentoon? Objektiivin IS elementti ajetaan ns. kuljetus asentoon silloin kun virrat katkaistaan rungosta. Jos objektiivin irroittaa kamerasta ilman virtojen katkaisua niin IS-elementti jää kellumaan vaapaana kehtoonsa ja on altis vaurioille. Tämä kuulemma lukee pienellä käyttöohjeissa mutta on ainakin minulta jäänyt lukematta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Varmaan olen sen käyttöhjeestakin joskus lukenut mutta oma maalaisjärki on käskenyt sammuttaa virrat aina objektiivin, muistikortin tai akun irrotuksen ajaksi.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Samaan olen joskus törmännyt Nikonin ohjeissa, mutta en ikinä sammuta kameraa linssin vaihdon ajaksi. Tuskin tuolla saa mitään hajotettua, valmistaja on vain kirjoittanut tuon oman selkänsä turvaamiseksi.
apip

Viesti Kirjoittaja apip »

Olen pari kertaa epähuomiossa irroittanut Canon EF 100mm IS L -makron kun vakaaja on vielä hyrrännyt. Tässä objektiivissa sen kuulee heti, että joku ei mennyt oikein kun objektiivin sisältä kuuluu helinää. Ongelma korjaantuu laittamalla objektiivi takaisin kiinni kameraan ja virrat päälle.
Vastaa Viestiin