Tethering Pentax <-> Mac

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Torsti547

Tethering Pentax <-> Mac

Viesti Kirjoittaja Torsti547 »

Saako Pentaxin K-1:n ja/tai K-3iii:n kuvan siirrettyä "lennosta" Maciin / Lightroomiin? Lueskelin että Ricohilla olis aiemmin ollut softa tähän hommaan (Tethering, mitähän sekin on suomeksi...), mutta toimiikohan se näissä uudemmissa järjestelmissä vielä? Parasta olis tietty jos sais WiFin kautta pelaan, mutta naruyhteyskin helpottais kummasti studiossa oloa ettei tarttis korttia siirtää koko ajan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Tethering Pentax <-> Mac

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Varsinaisesta kysymyksestä en tiedä mitään, ihmettelen vain kun ei kukaan ole kertonut kokemiaan? Netti antaa ulkomaaksi jotain tietoja ja neuvojakin, sen verran katselin.

Mutta tuohon esittämääsi toisarvoiseen kysymykseen, voisiko se tethering olla suomeksi teutarointi?

Tether alunperin ulkomaasta suomeksi käännettynä tarkoittaa lieka, eli verbinä panna liekaan. Viitannee aikaan ennen ilmojen halki kulkevia yhteyksiä. Nykyiset sanakirjat tai kääntäjät antavat sanan jakaa, tai jaettu yhteys, yhteyden jakaminen, kun tietotekniikasta on kyse.
Niinkuin varmaan kaikki tietävätkin, kirjoitinpahan kumminkin...

Jaakko
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Mielestäni lieka on hyvä sana tässä yhteydessä. Suomalainen ymmärtää heti. Itse olen siihen jo tottunutkin.

Liekakuvaus. Yksi sana kertoo, mistä on kyse.
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

MattiH kirjoitti: Loka 30, 2024 11 : 33 Mielestäni lieka on hyvä sana tässä yhteydessä. Suomalainen ymmärtää heti. Itse olen siihen jo tottunutkin.

Liekakuvaus. Yksi sana kertoo, mistä on kyse.
Itse kyllä ymmärrän kysymyksen niin, että kuvat siirretään Pentaxista siirtämällä muistikortti Maciin, eikä niin kuin ainakin minä teen USB-kaapelilla! Eikö Pentaxissa ole enää USB-porttia, vai Macistäkö se puuttuu? Vai eikö Mac osaa ladata kuvia usbin kautta?

Ja minä tällaisessä käytössä kääntäisin tuon tethering -termin jaettuna.
Fifty-forty
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Liekakuvauksen tarve studiossa varmaan siinä, että tuloksen näkee paremmin suurelta näytöltä heti. Pikkuaskel vielä, jos sen näkee jo ennen laukaisimen painamista, tai jos kameran säädöt voi tehdä sillä laitteella, millä katselee, ja kameran laukaisunkin voi tehdä suoraan siitä. En tunne näitä tarpeita tai merkityksiä, kun en studiokuvaa...

Toinen merkitys liekakuvauksella voisi olla esimerkiksi talitinttiä lintulaudalta kuvatessa, jos sattuu niin hankalat olosuhteet, että esimerkiksi on iltapäivälle mahdollista sadekuurot, tai lämpötilan putoaminen alle +20 asteen. Silloin voi virittää kameran jalustalle ruokinnan viereen, ja itse pysyä turvallisissa sisätiloissa. Seurailla kameran lähettämää livekuvaa luurista tai tietsikan ruudulta, ja painasta pämäyttää laukaisinta, jos sattuu joku ihme-tirppo kameran eteen. Tässä käytössä langaton yhteys viimeistelee mahdollisuudet kuvaajalle otolliseen ilmapiiriin työskentelypaikassa; ikkunan tai oven rakosesta ujutettu aitolieka jo sotkee ilman ja voi altistaa vaikutteille?

Torikuvauksessa olen suunnitellut työskentelymallia, missä kamera on unohdettu viattoman oloisesti omiin oloihinsa kahvilan pöydälle, ja kuvaaja on räpläävinään puhelintaan suomatta katsettakaan kameran tai lähestyvien ihmisten suuntaan. Vaikka todellisuudessa katsoo luurin näytöltä kameran livekuvaa, ja livekuvaa pahaa-aavistamattomat ohikulkijat juuri oikeasta kohdasta! Homman kruunaa, kun kameran voi laukaista täpäyttämällä sormella luurin näyttöä siitä kohtaa, mihin haluaa kameran tarkentavan, ja kamera tottelee! Myös tässä tapauksessa perinteinen lieka paljastaa pappa-ratsin pahat aikeet.

Kyllä langaton lieka avaa mahdollisuuksia muuallakin kuin studiossa, tai jopa laajentaa studion käsitettä.

Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Loka 30, 2024 23 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
helumiah

Viesti Kirjoittaja helumiah »

Onnistuu kyllä, viimeksi tänään skannasin negoja K1 mark ii ja macbook lightroom thethering. Plugini löytyy tuolta

https://www.ricoh-imaging.co.jp/english ... m_mac.html
Vastaa Viestiin