Kuvaan OM System-kameroilla, tallennan kamerassa RAW-kuvana (.orf OM Systemin kameroissa), tuon kuvat kortilta Lightroomiin, missä käsittelen mieleisiksini. Siitä vien - exporttaan - kuvat tietokoneen työpöydälle.
Lightroom (LR) tallentaa tietokoneelle kameran RAW-tiedoston sellaisenaan, kun kuva tuodaan ohjelmaan. Samalla LR luo kuvasta esikatselukuvan, minkä tiedostomuoto on LR:n oma, ei mikään yleinen tiedostomuoto. Sitä esikatselukuvaa katson ruudulla, kun käsittelen kuvaa. Tätä käsiteltyä kuvaa LR ei tallenna koskaan mihinkään, se tallentaa kaikki käsittelytoimenpiteet, mitä kuvalle tehdään, omaan paikkaansa LR:n katalookissa.
Kun exporttaan kuvan vaikka työpöydälle, vasta silloin LR yhdistää käsittelyn ja raakakuvan toisiinsa, ja luo .jpg muotoisen kuvan (voi kai valita muitakin muotoja?), ja tallentaa LR:n ulkopuolelle määriteltyyn paikkaa, eli tässä työpöydälle.
Laitan tähän kaksi kuvaparia esimerkiksi. Kuva sellaisena, minkälaisena näen sen ruudulla, kun olen sen käsitellyt mieleisekseni, ja sama kuva sellaisena, minkä LR on konvertoinut jpg-kuvaksi, ja tuonut työpöydälle. Nämä kuvat olen siis kuvannut kameralla näytön ruudulta.
Kuva 1 Lightroomissa, LR:ssä käsittelyn jälkeen:

Ja sama kuva aukaistuna täysruutukuvaksi näytölle, LR:n tekemänä jpg-versiona:

Kuva 2, taas Lightroomissa, käsittelyn jälkeen:

Ja taas, sama kuva 2, nyt tuotuna ulos LR:stä, eli LR:n tekemänä jpg-kuvana, avattuna näytölle täysruutukuvaksi ja kuvattuna siitä kameralla:

Auttakkee nyt hyvät ihmiset pappaa; mitä teen väärin?
Nuo esimerkkikuvat on ääriesimerkkejä, tarkoituksella haettu ja hiukan käsiteltykin niin, että ongelma varmasti näkyy.
Keväällä uusin koko tietokonesydeemin, myös näytön. Tätä ongelmaa en ainakaan tässä mitassa ole aiemmin huomannut, mutta komeettajahti tosin laittoi kuvaamaan pimeäkuvia, siis paljon pimeämpiä kuvia, kun mitä ainakaan tämän tietokonesydeemin aikana olen aikaisemmin ottanut.
Tuolla kuva-galleria osiossa on komeetta-topiikissa minun kuviani, ja myös ne pimeäkuvat ovat minun ruudullani samalla tavalla värit ja sävyt askeloituneet ja pikselöityneet. Kuten sanoin, vaimon ipatin - siis tabletin - ruudulla kuvat näyttävät normaaleilta.
- apuva kaivaten Jaakko -