Hei!
Tarvitsisin läppärin valintaan apua, teen ammatikseni valokuvauksia joten suurin käyttö on Photoshop ja Lightroom.
En tee kovin raskasta kuvankäsittelyä, mutta kuvia tulee aika paljon joten prosessien nopeudessa (tallennusnopeus, previewing rakentamien, Photoshopin layerit ja raskaammat työkalut esim. AI:n käyttö) nykyinen läppärini alkaa vedellä viimeisiään.
Tällä hetkellä käytössäni on 2017 macbook pro, 16gb RAM, 512gb muistia, 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i7, Radeon Pro 560 4 GB
Intel HD Graphics 630 1536 MB.
Olen nyt päätynyt näiden kahden välille:
Apple MacBook Pro 16” M3 Pro (12 ytiminen) 18 Gt, 1 Tt 2023
2708€+alv
Ja
MacBook Pro 16 M1 1Tt 16Gt (10 ytiminen 8+2)
2340+alv
Olen käsityksessä, että M1 ja M3 ei ole hirveästi eroa jonka vuoksi tuo M1 houkuttelisi.
Kumpaa te suosittelisitte?
Saa myös suositella vielä halvempaa Macbookkia, jonka käyttöikä voisi olla lyhyempi, mutta joka nopeuttaisi prosesseja silti reilusti nykyiseen verrattuna.
Kiitos etukäteen!
Apua Macbook Pro:n valintaan
-
Re: Apua Macbook Pro:n valintaan
Kaksi kuukautta sitten olin saman valinnan edessä ja päädyin MacBook Air:iin,
13" M3/24 Gt/1T. Hinta oli Apple Storessa 2269,- ja siihen hommasin lisäksi Powerista tarjouksesta suojakotelon + Hub:n sekä tietenki Wacomin pienimmän mallin ja tämä yhdistelmä on osoittautunut Raw-kuvien käsittelyssä riittävän vikkeläksi reissupaketiksi. Värivalinnassa tein ilmeisesti virheen kun otin keskiyö mustan, sillä siinä näkyy todella helposti sormenjäljet sekä pöly. Toisena vaihtoehtona minulla oli Surface Pro, mutta onneksi päädyin tähän ratkaisuun.
13" M3/24 Gt/1T. Hinta oli Apple Storessa 2269,- ja siihen hommasin lisäksi Powerista tarjouksesta suojakotelon + Hub:n sekä tietenki Wacomin pienimmän mallin ja tämä yhdistelmä on osoittautunut Raw-kuvien käsittelyssä riittävän vikkeläksi reissupaketiksi. Värivalinnassa tein ilmeisesti virheen kun otin keskiyö mustan, sillä siinä näkyy todella helposti sormenjäljet sekä pöly. Toisena vaihtoehtona minulla oli Surface Pro, mutta onneksi päädyin tähän ratkaisuun.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
-
Re: Apua Macbook Pro:n valintaan
M sarjan sirut on niin suuri tehohyppy vanhaan Inteliin verrattuna, että kumpi tahansa konevaihtoehdoista on merkittävä parannus vanhaan verrattuna. Olen esim. M1 Airilla ja 8GT muistilla käsitellyt suht jouhevasti kuvia. Lightroom toimii ainakin iloisesti, Photoshop on se millä saa helpommin koneen yskimään. Kaikki toki riippuu siitä minkä kokoisia kuvia mankeloit ja kuinka suuri layer-hässäkkä niihin on rakennettu (100 MP vs 24, yksi taso vs 20 jne).
Jos teet jäätävän isoja Photoshop tiedostoja (kooltaan giga+) tai haluat pitää 10+ isoa tiedostoa auki samaan aikaan, ota mahdollisimman paljon muistia. Se saattaa olla enemmän pullonkaulana kuvien käsittelysä.
Jos hintaero koneiden välillä on vain satoja euroja, ottaisin ehkä sen uudemman M3 version.
Jos teet kuvankäsittelyn pääosin ulkoisella näytöllä, 14 tuuman koneessa säästät jonkun verran rahaa ja se on kevyempi kantaa mukana.
Jos teet jäätävän isoja Photoshop tiedostoja (kooltaan giga+) tai haluat pitää 10+ isoa tiedostoa auki samaan aikaan, ota mahdollisimman paljon muistia. Se saattaa olla enemmän pullonkaulana kuvien käsittelysä.
Jos hintaero koneiden välillä on vain satoja euroja, ottaisin ehkä sen uudemman M3 version.
Jos teet kuvankäsittelyn pääosin ulkoisella näytöllä, 14 tuuman koneessa säästät jonkun verran rahaa ja se on kevyempi kantaa mukana.