Ilmainen editointisofta

Kuvankäsittelyä, mitä vain
julmistus

Ilmainen editointisofta

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Katselin netistä ja täältäkin ilmaista kuvien editointisoftaa.

Kokeilin Photoshop Expressiä. Mutta onko joku muu ilmainen parempi tai ties erilainen jotenkin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ariv

Re: Ilmainen editointisofta

Viesti Kirjoittaja ariv »

Gimp. Vaatii hieman harjoittelua mutta monipuolinen.
DMC-FZ30
julmistus

Kiitos.

Eroa tosiaan on käyttöliittymissä ja ominaisuuksissakin.

Yksi kuitenkin oli mulle silmiinpistävä ero. Photoshop Express avaa Sony A7RIII:n RAW:n. Gimp taas ei. En tiedä saako Gimp:in puukotettua tähän puuhan miten?
SeppoK

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

Vuosia sitten kokeilin Darktablea, pitäisi varmaan kokeilla taas.
https://www.darktable.org/
Tervo

Viesti Kirjoittaja Tervo »

julmistus kirjoitti: Syys 21, 2022 14 : 30 Yksi kuitenkin oli mulle silmiinpistävä ero. Photoshop Express avaa Sony A7RIII:n RAW:n. Gimp taas ei. En tiedä saako Gimp:in puukotettua tähän puuhan miten?
Esmees RawTherapee -pluginilla: https://rawpedia.rawtherapee.com/GIMP_Plugin
Fifty-forty
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

julmistus kirjoitti: Syys 21, 2022 14 : 30 Yksi kuitenkin oli mulle silmiinpistävä ero. Photoshop Express avaa Sony A7RIII:n RAW:n. Gimp taas ei. En tiedä saako Gimp:in puukotettua tähän puuhan miten?
GIMP:n raw muunnos

Artikkelista October 12, 2018:
Same as Photoshop, GIMP has never intended to handle RAW files. If you want to edit a RAW file in GIMP you need to convert it first into format that is recognized by GIMP. In the context of photography, the format usually is JPG or TIFF. There are several tools you can use to open RAW files and convert them into either JPG or TIFF. One of which is RawTherapee.
https://www.bettertechtips.com/photogra ... iles-gimp/

Artikkelista January 19, 2019:
Can you use RAW files as a GIMP user? Yes.
Can you work with RAW files directly in GIMP? No.
In order to work with images you shot in a RAW format in GIMP, you’ll need a RAW converter to first change them to something that GIMP can read, like TIFF or JPG.
That’s not a GIMP quirk, it’s a RAW quirk. Even if you were using Photoshop, you would have to first work with the file in something like Adobe Camera RAW, and then convert the file to something like a JPEG or a TIFF that Photoshop can recognize to continue working on it.

If your camera can shoot RAW photos, it may have come with RAW conversion software. If it did, I recommend using that software for your RAW editing process. But, if your camera didn’t come with this software, there are some free options available. One of these options is called UFRAW, and it’s designed to work with GIMP.
https://howtogimp.com/raw-photos-in-gimp/

Kuten yllä sanotaan (Gimp:n kanssa yhteensopivia) työkaluja raw-tiedoston muuntoon sopivaksi (jpg, tiff) on useita, kuten:
  • RawTherapee
  • UFRAW
Kuinka nuo integroituvat käyttötilanteessa (kuten Lightroom ja Photoshop?) ... en tiedä.

Mun käsittääkseni nykyisin GIMP osaa jo käsitellä 16-bitin tiedostoja (tiff 16 bitiä) (osaako ?)
Iiwana-80

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Gimp osaa kyllä käsitellä 16 -bitisiä kuvia. Myös 32 bittinen käy päinsä sekä liukuluna että kokonaislukuna.

Darktable osaa tallettaa kuvan suoraan Gimpin tiedostoformaattiin. Missää tapauksessa muunnosta ei kannata viedä (häviöllisen) jpg kautta.
julmistus

Okei. Ehkäpä ilmainen softa on vain hieman hankalampi käyttää - aluksi.

Mutta onko Expressin lisäksi jotain muuta, joka osaisi avata RAW:t?
dippadii

Viesti Kirjoittaja dippadii »

Capture One Express on ilmainen. Löytyy Sony versio (https://www.captureone.com/en/capture-one-express/sony). En ole tuota itse käyttänyt, joten en osaa sanoa onko miten paljon rajoitettu verrattuna PRO-versioon.
julmistus

Ensimmäinen käyttämäni kuvien editointisofta oli juuri Sonyn mukana tullut Capture One. Siinä on ominaisuuksia ja opiskeltavaa paljon.

Kun luovuin kamerasta, meni softakin lopulta. En lainkaan väitä, että olisin oppinut läheskään kaikkea. Mutta lopulta sain perusmuokkaukset onnistumaan ja kuvat olivat ... sinne päin. Kaipaan softaa ja sen loputtomia ominaisuuksia vieläkin. Ehkäpä kokeilen tätä. Kun vain asennus onnistuisi ilman kaikkia softan hakemistoja, joita löydän vieläkin vanhasta versiosta.
jaava

Jos voit hyväksyä kertamaksullisen ohjelmiston, niin erittäin hyvä sellainen on: Affinity Photo,
hinta luokkaa 65€ ja välillä saa halvemmalla tarjouksesta.

Affinity Photo kilpailee ominaisuuksissa Photoshopin kanssa.
Ohjeita on YouTube täynnä.

Affinity Photo – Professional Image Editing Software
https://www.google.com/search?q=affinit ... e&ie=UTF-8

Mulla on ollut tuo nyt useamman vuoden ja olen ollut tyytyväinen. Perusasetukset teen edelleen LightRoom:lla, mutta kaikki perempaa säätöä vaativat menee Affinity:llä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaava kirjoitti: Loka 14, 2022 14 : 29 Jos voit hyväksyä kertamaksullisen ohjelmiston, niin erittäin hyvä sellainen on: Affinity Photo,

Mulla on ollut tuo nyt useamman vuoden ja olen ollut tyytyväinen. Perusasetukset teen edelleen LightRoom:lla, mutta kaikki perempaa säätöä vaativat menee Affinity:llä.
Saako suomenkielisenä (wintoosa) ?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaava

aikaarska kirjoitti: Loka 15, 2022 10 : 26
jaava kirjoitti: Loka 14, 2022 14 : 29 Jos voit hyväksyä kertamaksullisen ohjelmiston, niin erittäin hyvä sellainen on: Affinity Photo,

Saako suomenkielisenä (wintoosa) ?
Mulle ei ole tullut koskaan edes mieleen asentaa suomenkielisenä, jos sellaista edes on. En siis tiedä.
Englanninkielestä on se hyöty, että kaikki tutoriaalit on englanniksi, joten niiden seuraaminen omalla editorilla on helpompaa.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, itse käytän adoben tuotteita, mutta yksi vanhempi sukulainen etsii wintoosaan suht. halpaa ja hyvää perus kuvankäsittelysoftaa. Mutta yksi vaatimus taisi olla suomenkielisyys myös.

Ilmeisesti Adoben Photoshop Express voisi olla myös yksi vaihtoehto. Se on ainakin suomenkielinen ja jopa ilmainen. Tosin se on tosi riisuttu versio, ja kaikki "premium" ominaisuudet sitten maksavat...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
julmistus

Affinity. Sisältyvätkö päivitykset miten hintaan?

Kiitos paljon neuvoista. Mulle käy hyvin englannin kielinen versio, sillä tietokoneet tulivat tutuiksi jo 80-luvulla.
jaava

julmistus kirjoitti: Marras 14, 2022 10 : 15 Affinity. Sisältyvätkö päivitykset miten hintaan?
Tähän asti on olleet ilmaisia (useamman vuoden) ja niitä on tullut tasaseen tahtiin. Olikohan toissapäivänä, kun tuli ilmoitus, että ovat nyt saaneet version 2 valmiiksi (kaikista tuotteistaan) ja jakavat niitä aluksi 40% alennuksella.
Jo tuotteen omistavat eivät ole saaneet ainakaan tässä vaiheessa vielä mitään erikoistarjousta ... tai upgreidaustarjousta.

Olivio Sarikaksen ajatuksia versiosta 2:
Affinity Photo 2 - WORTH the UPGRADE? Should you buy it?
https://www.youtube.com/watch?v=qNdkzCgbDWI
kuvankka

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

julmistus kirjoitti: Syys 21, 2022 14 : 30 Photoshop Express avaa Sony A7RIII:n RAW:n. Gimp taas ei. En tiedä saako Gimp:in puukotettua tähän puuhan miten?
Yksi tapa on tehdä RAW:ista 16-bittinen TIFF jota sitten muokkaa GIMP:illä.

Ohjelmia joilla konvertoinnin voi tehdä:
  • Adobe Bridge
    • (ilmainen mutta vaatii Adobe tunnuksen)
    • (toistaiseksi GIMP ei osaa päivittää metadatan "Photoshop Thumbnail"ia Adoben ohjelmilla luotuihin kuviin eli joihinkin kuviin jää päivittämätön pikkukuva.)
  • Imaging Edge
    • (Sonyn oma, mutta tekee useimmiten huonot sävyt)
  • RawTherapee
Metadatan käsittelyyn hyviä ilmaisia softia ovat GeoSetter ja komentorivillä käytettävä ExifTool.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

aikaarska kirjoitti: Loka 15, 2022 14 : 15 Joo, itse käytän adoben tuotteita, mutta yksi vanhempi sukulainen etsii wintoosaan suht. halpaa ja hyvää perus kuvankäsittelysoftaa. Mutta yksi vaatimus taisi olla suomenkielisyys myös.

Ilmeisesti Adoben Photoshop Express voisi olla myös yksi vaihtoehto. Se on ainakin suomenkielinen ja jopa ilmainen. Tosin se on tosi riisuttu versio, ja kaikki "premium" ominaisuudet sitten maksavat...
Photoshop Express on tosi simppeli. Photoshop Elements on täysiveroinen kuvanmuokkausohjelma (mm. layerit). Se on kertamaksullinen n. 100 €. Tosin ei ole suomenkielinen. Uusimmissa versioissa on myös aika kova prosessorivaatimus (6. sukupolven core). Toki se on peirinteistä Photoshopia simppelimpi (mm. CMYK-tuki puuttuu). Ohjelma siis on kertamaksullinen, mutta raw-kuvaajan kannattaa varautua, että kameraa vaihdettaessa pitää ostaa uusi versio - ellei ala pelaamaan DNG:illä. Tosin raw-kuvaajalla pitäisi olla joku oma ohjelma raw-käsiittelyyn jo muutenkin.

Kannattaa katso mm. Irfanviewtä. Se on simppeli, lähinnä katseluun, mutta kyllä sillä voi esim. rajaukset tehdä.
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Jokaisella kameravalmistajalla on tarjolla ilmainen ohjelma, joka muuntaa oman kameran raw-formaatin joksikin yleiseksi formaatiksi.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Kuvien esikarsinta – mitä ohjelmia?
https://www.tuomasheinonen.com/blog/kuv ... -ohjelmia/

FastStone 7.7. freeware kotikäyttäjälle ilmainen Onhan tuossa kuvankäsittelyäkin....
Vastaa Viestiin