PDF:n tai kuvatiedoston tulostus
-
PDF:n tai kuvatiedoston tulostus
Tein ohjelmalehdykän, jossa sivut A5 ja tulostus A4 papreille, josta kaksipuolisesti tulostettu paperi nuutataan keskeltä A5 kokoon.
Käytin taitto-ohjelmana Scribus:n versiota 1.5.8 (kehitysversio), jossa kaikki meni suht ok, kun pitäytyi perusominaisuuksissa.
Tulostuksen kanssa tuli sitten ongelma, kun Brother:n printteri ei suostunut skaalaamaan sivuja oikein (fontin koko jäi pieneksi), kun pyysin sitä tulostamaan kaksi A5 sivua A4 paperille.
Onglema ratkesi tallentamalla Scribus:lla kaikki 4 sivua png-kuviksi. Kuvat otin paint.net ohjelmaan, jossa sijoitin kuvat sivulle ja käänsin 90-astetta, Nyt Brother sai tulostettavakseen vain A4 sivun. Manuaalisesti tein paprerin käännön ja lopuksi toisen puolen tulostuksen.
Pelkästään neljän A5 sivun kanssa sai olla tarkka kirjanpito, että kaikki meni kohdalleen. Jouduin tekemään koko prosessin vielä useaan kertaan sisältöön tulleiden korjausten vuoksi.
Tulevaisuutta ajatellen ... puuttuuko minulta kunnon printtaustyökalu?
No meneehän se noinkin, mutta olisko olemassa printtaus-ohjelmia, joilla tuon vois hoitaa käheämmin? Siis kahden A5 sivun (pdf tai png-kuvan) tulostus A4 paperille, niin että ne skaalautuu paperin mittoihin.
Käytin taitto-ohjelmana Scribus:n versiota 1.5.8 (kehitysversio), jossa kaikki meni suht ok, kun pitäytyi perusominaisuuksissa.
Tulostuksen kanssa tuli sitten ongelma, kun Brother:n printteri ei suostunut skaalaamaan sivuja oikein (fontin koko jäi pieneksi), kun pyysin sitä tulostamaan kaksi A5 sivua A4 paperille.
Onglema ratkesi tallentamalla Scribus:lla kaikki 4 sivua png-kuviksi. Kuvat otin paint.net ohjelmaan, jossa sijoitin kuvat sivulle ja käänsin 90-astetta, Nyt Brother sai tulostettavakseen vain A4 sivun. Manuaalisesti tein paprerin käännön ja lopuksi toisen puolen tulostuksen.
Pelkästään neljän A5 sivun kanssa sai olla tarkka kirjanpito, että kaikki meni kohdalleen. Jouduin tekemään koko prosessin vielä useaan kertaan sisältöön tulleiden korjausten vuoksi.
Tulevaisuutta ajatellen ... puuttuuko minulta kunnon printtaustyökalu?
No meneehän se noinkin, mutta olisko olemassa printtaus-ohjelmia, joilla tuon vois hoitaa käheämmin? Siis kahden A5 sivun (pdf tai png-kuvan) tulostus A4 paperille, niin että ne skaalautuu paperin mittoihin.
-
- Viesti:
Re: PDF:n tai kuvatiedoston tulostus
Pistät nyt Wordiin vain vaaka-asettelun A4:lle ja lätkit siihen kahteen palstaan romut. Noiden kikkaresoftien säätämiseen kuluneen ajan voi käyttää vaikka ulkoiluun. Markalla saa markan vanteet tai softan.
-
Joissain printterin ajureissa on mahdollisuus jonkinlaiseen sivun skaalaamiseen tai sovittamiseen. Tämä valinta, jos jokin sekoittaa tai ratkaisee printtaamisen ongelmia.
-
- Viesti:
Lähtökohta vaikutti siltä että tuollaisen toiminnon toteuttaminen vaatii kolmen päivän conffaamisen ja muun säädön. Yleisissä dokkarien lukusoftissa (PDF ja kaverit) on tuollainen yksi raksi tosiaan että skaalaa tähän kokoon ja naps.
-
Mulla on nykyään käytössä vain Open Office:n Writer, jossa taitaa olla jotakuinkin MS Word:n ominaisuudet. Kokeilin sillä tehdä kahteen palstaan ton ohjelmalehdykän. Brother:n prittteri oli tyytyväinen ja tulosti oikein, kun ei tarvinnut änkeä kahta A5 sivua yhdelle A4 paperille.
Kokeilin sillä myös tehdä A5 sivuja ja tulostaa kaksi sivua. Ohjeistin printterin yhdistämään ne samalle paperille ja tulos oli aivan onneton: fontti oli niin pieni, että ne täytti yhdessä A4 leveydestä 2/3. Jos yrittää pyytää printteriä skaalaamaan sivun kokoon, niin eihän se suostu.
Noiden tekstieditoreiden kanssa taitto on kökköä. Samoin oli aikoinaan Word:llä ja sitä edeltäneillä editoreilla.
Ilmainen taitto-ohjelma
Scribus:lla, joka nyt on kuitenkin oikea taitto-ohjelma, tekstin,kuvien yms. objektien asemointi sivuille on juhlaa. Se on vaan vielä melkoisen kesken täyspainoiseen taittoon. Vaikka on sillä melko hyviä referenssejä jo.
Scribus Open Source Desktop Publishing https://www.scribus.net/
Aika halpa taitto-ohjelma
Mulla on Afinity:n Photo parempana kuvaeditorina, ja he mainostaa välillä taitto-ohjelmaansa "Affinity Publisher". Vois olla mulle varsin kelpoinen työkalu, kun tulee tehtyä kaikenlaisia teksti+kuvia dokumentteja.
Affinity Publisher https://affinity.serif.com/en-gb/publisher/
En tosin tiedä osaako tämä yhdistää kaksi A5 sivua yhdeksi A4 paperin sivuksi ja lähettää printtaukseen vasta sen.
Yksi ratkaisuhan olisi ostaa printteri, jonka driverit tukee täysipainoisesti sivujen yhdistämistä yhdelle paperille.
-
- Viesti:
Affinity osaa tulostaa toivomallasi tavalla. Olen tehnyt sillä mainosesitteen. Siis tuo Publisher.
-
Kokeilin pikaisesti tehdä tuota MS Wordilla. Tein nelisivuisen "esitteen". Sivun koko on A4. Enkä käytä minkäänlaisia palstoituksia. Alkuperäiset sivut ovat siis A4 kokoisia ja pystysuuntaisia (portrait) ja teksti on yhdellä palstalla.
Valitsin "tulosta", ja tulostimeksi "adobe pdf". Kokeilin myös muitakin tulostimia, eikä niillä tuntunut olevan vaikutusta käytettävissä oleviin asetuksiin.
Tulostusasetuksissa sivun koko on vaaka A4. En laittanut mitään skaalausasetuksia. Wordin tulostusasetuksista menin sivun marginaalin asetuksiin, jossa kerroin, että tehdään tulosteesta vihko, ja vihkossa on 4 sivua.
Kun tuon tulostaa tiedostoon, niin "paperi" on vaaka A4 ja yhdellä A4 sivulla on kaksi alkuperäisen tiedoston sivua. Etusivulle tulevat esitteen sivut 4 ja 1 ja takasivulle sivut 2 ja 3.
Vaikka valitsen yli 15 vuotta vanhan HP Deskjetin tulostimeksi, niin samat valinnat ovat käytettävissä. Samoin, jos "Adoben pdf:n sijaan valitsen tulostimeksi Microsoft pdf printerin, niin kaikista tulee samanlaisia lehdyköitä. Tuo on siis näkemykseni mukaan tulostimesta riippumaton, ja Word tekee vihkon omissa asetuksissaan.
Paperille en ruvennut näin yön tunteina tulostamaan, kun joku voisi hermostua
- Markku
-
Olen tehnyt yli kymmenen vuotta Scribuksella kerholehteä, joka nidotaan A5-kokoiseksi. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko sivukoko ollut Scribuksessa A5 aukeama (Tiedosto - Asiakirjan asettelu - Asiakirja). Itse tulostan aina PDF:n kautta (Tiedosto - Vie - Tallenna PDF:nä...), jolloin lopputuloksen voi tarkistaa paremmin. PDF-tulostuksessa asetukseksi valitaan "kirjanen", jolloin sivut tulostuvat oikeassa järjetyksessä. Ei taida edes onnistua oikein tulostamalla suoraan Scribuksesta.
-
Olen nyt kotona, joten mulla on käytössä Samsung ML-1640, jolla näyttää olevan paremmat mahdollisuudet (kuin Brother:ssa) valita tulostus.SeppoK kirjoitti: ↑Touko 02, 2022 11 : 34 Olen tehnyt yli kymmenen vuotta Scribuksella kerholehteä, joka nidotaan A5-kokoiseksi. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko sivukoko ollut Scribuksessa A5 aukeama (Tiedosto - Asiakirjan asettelu - Asiakirja). Itse tulostan aina PDF:n kautta (Tiedosto - Vie - Tallenna PDF:nä...), jolloin lopputuloksen voi tarkistaa paremmin. PDF-tulostuksessa asetukseksi valitaan "kirjanen", jolloin sivut tulostuvat oikeassa järjetyksessä. Ei taida edes onnistua oikein tulostamalla suoraan Scribuksesta.
Mulla oli Brother teteissä Scribus asetuksissa A5 koko, mutta ei aukeama (Facing Pages) vaan tavallinen sivu (Single Page).
Nyt kotona kokeilin nyt myös 4 sivuista Scribus:lla (1.5.7) viedä (export) pdf:ksi. Ja onnistui hyvin - useamman testin jälkeen:)
Tässä piti exportissa vaatia sivujen kääntöä 90-astetta (File->Export as PDF->General->Rotation = 90).
Sitten PDF-tiedoston käsittelyssä:
Tuo PDF:n printtauksen valinta "kirjanen" (Booklet) oli oleellinen. Multa taisi sekin puuttua Brotherin kokeiluissa.
Myös piti vaatia tulostamaan "Both Sides" ja manuaalinen kääntö kun toinen puoli tulostettu. Ilman tätä jos pyysi vain toista puolta (Front Side only) tuli sutta ja sekundaa.
Parin kuukauden päästä mä en muista tästä mitään ja olen taas ummikkona alussa!