Adoben uudet hinnat!

Kuvankäsittelyä, mitä vain
mremonen
Viesti:

Re: Adoben uudet hinnat!

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Onhan se totta, että hinnannousu on aika kova. Ja Adobe hyödyntää nyt sitä, ettei kilpailua oikein ole. Mutta sellaista se on.

Mä olen lopettanut alkoholinkäytön kokonaan jo vuosia sitten. Säästetty rahamäärä lienee aika iso.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

mremonen kirjoitti: Tammi 04, 2025 9 : 46 Onhan se totta, että hinnannousu on aika kova. Ja Adobe hyödyntää nyt sitä, ettei kilpailua oikein ole. Mutta sellaista se on.

Mä olen lopettanut alkoholinkäytön kokonaan jo vuosia sitten. Säästetty rahamäärä lienee aika iso.
Joo. Lidlen alkoholiton olut juomana, 69c tölkki. Sen puoleen olisi varaa vaikka ADOBeen. Muttei tarvetta siihenkään.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

saloma-3 kirjoitti: Tammi 04, 2025 10 : 21
Joo. Lidlen alkoholiton olut juomana, 69c tölkki. Sen puoleen olisi varaa vaikka ADOBeen. Muttei tarvetta siihenkään.
Kun tietää mitä tarvii ja mitä ei niin ei tarvi valittaa. Hatun nosto siulle.

Adoben hinnoista kuin myös laitteiden hinnoista ollu useesti täällä juttua, oon pitkään pääasiassa seurannut kirjoituksia, hulluinta on se että moni sellainen metelöi hinnoista vaikka samalla kertoo että sitä softaa tai laitetta ei oo eikä ikinä tuu. Onko vaan pakko tuoda itsensä julki, eikö vaimo, perhe tai vaikka työyhteisö kuuntele valittajaa kotona?
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Elämä on. Laitteisiin ja kuvausreissuihin saa uppoamaan rahaa loputtomasti. Yks ADOBe on sen rinnalla promillen osia.
©pjm

saloma-3 kirjoitti: Tammi 04, 2025 11 : 01 Elämä on. Laitteisiin ja kuvausreissuihin saa uppoamaan rahaa loputtomasti. Yks ADOBe on sen rinnalla promillen osia.
Tuo on totta. Yhden päivän 300-400 km etsintäretki kahveineen ja ruokineen kustantaa melkoisesti. Kahvit ja sumpit viikonloppulounaiden hinnalla 30-40€ yhteensä, Honda imee ysivitosta niillä reissuilla 9-10 litraa satasella, maastossa 12-14 litraa vastaava kulutus. 1.80€/litra hinnoilla pyöreesti joku 60€ menoliemet. Eli ku en huomenna starttaa autoa ni säästö jotain satasen luokkaa ja Adobe CC taas vuoden tuossa koneella, uusillakin hinnoilla.

Elämä on.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Ois kiva nähdä palkkakuitissa vastaavia korotuksia. Ei ole vaan näkynyt ja kaiken kallistuessa tällainen tavallisen duunarin elintaso sen kun laskee. Jotkut on ilmeisesti vielä siinä uskossa, et nuo rahat valuu tuolta isojen pörssifirmojen miljardööriomistajilta tavan kansalle, mut ehkä hitaammatkin alkaa kohta heräämään todellisuuteen, kun niin elintarvikkeissa kuin harrastuksissa pitää vaihtaa halvempaan ja lemmikeistä luopua, kun ei ole varaa eläinlääkäriin.
myllis

Viesti Kirjoittaja myllis »

habannaama kirjoitti: Tammi 04, 2025 1 : 36
©pjm kirjoitti: Tammi 03, 2025 18 : 37 ...Toisaalta tänään hain tummia Alkosta...
Oletko koskaan juonut Chimay Blue:ta?

https://www.alko.fi/tuotteet/776134/Chimay-Blue/

Omaan suuhuni maailman paras olut ihan heittämällä. Suosittelen lämpimästi.

Kiesus eikös se ole nuita belgialaisia munkkioluita...niissä on yleensä niin hulppeat prosentit, että tuntuu kuin joisi viinaa. Tosin mikään ei vedä vertoja absintille.... :D :D
©pjm

myllis kirjoitti: Tammi 04, 2025 14 : 03
Kiesus eikös se ole nuita belgialaisia munkkioluita...niissä on yleensä niin hulppeat prosentit, että tuntuu kuin joisi viinaa. Tosin mikään ei vedä vertoja absintille.... :D :D
Tummaa ja vahvuus 7-12%, suun mukaisia kun pitkään vaikka whiskitynnyrissä kypsytettyjä. Maku pehmenee jos kunnolla osattu panna.

Kyllä vaaleatkin menee, en sylje lasiin mut niistä monesti puuttuu sielu. Karhu enää oikeestaan ainoo suunmukainen teollisuusjuoma.

Absintti? Vetää silmät kieroon jo maistaessa. 😄
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

mvert kirjoitti: Tammi 04, 2025 13 : 08 Ois kiva nähdä palkkakuitissa vastaavia korotuksia. Ei ole vaan näkynyt ja kaiken kallistuessa tällainen tavallisen duunarin elintaso sen kun laskee. Jotkut on ilmeisesti vielä siinä uskossa, et nuo rahat valuu tuolta isojen pörssifirmojen miljardööriomistajilta tavan kansalle, mut ehkä hitaammatkin alkaa kohta heräämään todellisuuteen, kun niin elintarvikkeissa kuin harrastuksissa pitää vaihtaa halvempaan ja lemmikeistä luopua, kun ei ole varaa eläinlääkäriin.
Siinä kohtaa kannattaa vaihtaa duunipaikkaa.

Täytin viime syyskuussa 61.
Olen nykyisessä duunissa ollut n. 2 vuotta ja minua tultiin pyytämään nykyisen työnantajan palvelukseen, eli ei edes ikä esteenä (mitä välillä moni tuntuu sanovan, ettei sen ja sen ikäisenä enää voi...).

Silloin taannoin kun tämän työsopparin tein, sanottiin että vuoden kuluttua tarkistetaan tarvittaessa palkkaa. Ne eihän se työnantaja sitä vuoden kuluttua muistanut itse tarkastaa.
Muistutin siitä ja tuli kysymys, että mitä sinulle luvattiin? Vastasin mitä luvattiin ja vastaus oli, että tämän kuun palkassa ei näy, mutta seuraavassa näkyy ja niin näkyi.

Jos nyppii tai homma ei toimi, niin suosittelen tekemään itse tarvittavat peliliikkeet, niin olen aina tehnyt ja välillä on myös pyydetty, että tule meille töihin (ei ollut eka kerta) ja aina olen hinnoitellut itseni, koska hyvänä tekijänä tiedän oman arvoni.

Elämä on Adobesta duunipaikkaan ja kaikkea siltä väliltä pelkkiä valintoja. Ainoastaan itsestä kiinni, ei enempää, eikä vähempää.

P.s. Pari viikkoa takaperin meidän kohta 15-vuotiaalla koirulilla selkäkontrolli ja verikokeet. Maksoi päälle 350€ ja mikäs siinä, maksoin mukisematta ja kotimatkalla poikkesin kaupan kautta ostamassa luomulaatuista naudan jauhelihaa muutaman paketin.

Eikä mun palkkani mitään aivokirurgin tasoa huoltomiehenä ole, kaikkea muuta.
Aina voi sitten supistaa jostain muusta, esim. en ryyppää, en polta ja liikun duunimatkat ympäri vuoden fillarilla, ym, ym.

Kas kun elämä on, mutta valittamalla se ei ainakaan parane.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
©pjm

habannaama kirjoitti: Tammi 04, 2025 14 : 18
Hyvin kommentoitu edellä.

66 ja risat, 2v 3kk oon ollu eläkkeellä. Paikkoja pakottaa mut päätä enempi jos ei tee mitään, koko tän ajan oon heittäny harvakseen tuntikeikkaa isolle maailmanlaajuiselle valmistajalle pelkästään sairaalan kiinteistöihin. Pomo antoi miulle vapaat kädet kun sovittiin että oon tuntisopimuksella firmassa edelleen 1.10-22 jälkeen. Pomo ei tee muuta ku laskuttaa, itte hoidan muuten kaikki keikat, tarvikeostot jne. Tää on mielenterveyslääkettä miulle ja ns hupirahaa vaikka satanen vaan kuukaudessa.

Elämä on, valintojen tekemistä ja mahdollisesti ties mitä. .... tänne ei o tultu kuolemaan! 😎
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

©pjm kirjoitti: Tammi 04, 2025 15 : 01
habannaama kirjoitti: Tammi 04, 2025 14 : 18
Hyvin kommentoitu edellä.

66 ja risat, 2v 3kk oon ollu eläkkeellä. Paikkoja pakottaa mut päätä enempi jos ei tee mitään, koko tän ajan oon heittäny harvakseen tuntikeikkaa isolle maailmanlaajuiselle valmistajalle pelkästään sairaalan kiinteistöihin. Pomo antoi miulle vapaat kädet kun sovittiin että oon tuntisopimuksella firmassa edelleen 1.10-22 jälkeen. Pomo ei tee muuta ku laskuttaa, itte hoidan muuten kaikki keikat, tarvikeostot jne. Tää on mielenterveyslääkettä miulle ja ns hupirahaa vaikka satanen vaan kuukaudessa.

Elämä on, valintojen tekemistä ja mahdollisesti ties mitä. .... tänne ei o tultu kuolemaan! 😎
ISO peukku :wink:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Villaristi

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

©pjm kirjoitti: Tammi 04, 2025 15 : 01 66 ja risat, 2v 3kk oon ollu eläkkeellä.
Ootte te nuorukaisia!
Minä olen maailman toiseksi vanhin ihminen?
Meinaan vuosi sitten olin nuorimman pojanpoikani kanssa avannolla kun poika kysyi minulta näin: "Pappa koska olet ajatellut kuolla" minä siihen, "miksi noin tyhmiä kyselet?" Poika siihen, " no kun olet niin hirveän vanha", minä vastasin että en suinkaan, niin poika jatkoi, "olet maailman toiseksi vanhin ihminen" ja minä kysyin? No kuka on vanhin? Poika, " tietenkin Metusalemi, sillä hän on 968 v. vanha." Arvatkaa oliko saunaporukalla hauskaa.
Lasten suusta tulee totuus.
PS. Poika ui jo 8 v. 50 m avannossa eli tuplasti sen mitä minä.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
©pjm

Villaristi kirjoitti: Tammi 04, 2025 15 : 22
Ootte te nuorukaisia!
No joo. Pentuna jo kuulin ku vanhemmat ihmiset sanoi jostain vanhasta että aina on niitä Jumalan unohtamia. 😄
©pjm

habannaama kirjoitti: Tammi 04, 2025 15 : 18

ISO peukku :wink:
Kiitos! Periksi ei anneta!
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Muutama euro ei tässä ole ongelma vaan se et kaiken AI-ulinan ja hypen jälkeen pitää odottaa softataloilta tietenkin halvempia hintoja kaikkien kulujen karsimisten jälkeen. Vai menikö sittenkin jossain aivan metsään? Taisi lopulta mennä. Melko usealla toimijalla.

Ei kuulkaas käy romulla softalla vedätys vaikka kuinka olisi hinkattu saman nimisiä slidereita ja nappeja vuosikymmenet. Ja sitäpaitsi, eihän Adoben nykyprosessi enää edes tee flattia konversiota (ei ole tehnyt LR2:n jälkeen) mikä on kaiken PS-tuuningin alkupiste. Välittömästi nurin tällaiset hämähäkinseittien valtaamat spagettikoodikasat että se korotus alkaisi näkymäänkin jossain ja rahalle enemmän vastinetta. Missä on toimiva näytön skaalaus winkkarilla PS:ssä? No ei vieläkään missään. GPU-kiihdytys tekee artifakteja kun zoomailee ja pannaa yksityiskohtien tuunauksen ohessa. Ei hemmetti käy. Oikea tapa olisi nimenomaan laskea hintaa kun ei saada regressio-ongelmaista UI-lahnaa ruotuun.
©pjm

Siinä on vaan se juttu että esim tämmöne tavalline sukankuluttaja ei noista mitään ymmärrä. Ja toisaalta ei miu tarvikkaa ymmärtää, maksan siitä ilosta tai surusta jotta saan kuvasaastetta muiden katsottavaksi, meiän seinille ja jopa näyttelyihin. Kun en niitä ottamiani kuvia 27" näytöllä ihmeemmin tsiikaa muuta ku rawista jiipekiksi ni meen eteenpäin vaik menisin taaksepäin kuvien plaatua ajatellen. Luurien näytöt taas kjusettaa ku vertaa sen näyttöä ja isoa näyttöä, kaikkien kuvat o ku hunajaa ja mirhamia luurin lilliputtinäytöllä.

Mut ymmärrän yskän.
Maffer
Viesti:

Niin, PS on ollut tehokäytössä aina kun järkällä kuvasin vielä. Mut herran jumala se UI on huono kun aletaan oikein tuunaamaan. Vieläkin löytyy komea bugi et esim. Sävykäppyröiden lokaalit säädöt näkyvät väärin jos zoomaustaso ei ole tasajaollinen luku. Vaikka siis olisi kuinka kalibroitu systeemi, ollaan WYSIWYGistä todella kaukana. Pikkasen liian monta kertaa käynyt hupsis tilanne kun parin tunnin tuuningin jälkeen katsoo koko kuvaa ja oho siellä oli säädettäessä joku 66% zoomi jääny. Aivan anteeksiantamatonta hommaa ja hinnat vaan nousee.

Ja kun GPU-kiihdytys on päällä, vaikuttaisi et zoomauksen jälkeen on joku saakelin blur-filtteri kuvassa ja 8bit värit sävyliu'uissa. Näitä ongelmia ei ollut softarenderöidyllä vanhalla CS4:lla.
Viimeksi muokannut Maffer, Tammi 04, 2025 16 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Villaristi

Maffer kirjoitti: Tammi 04, 2025 15 : 48
Ja sitäpaitsi, eihän Adoben nykyprosessi enää edes tee flattia konversiota (ei ole tehnyt LR2:n jälkeen) mikä on kaiken PS-tuuningin alkupiste..Missä on toimiva näytön skaalaus winkkarilla PS:ssä? No ei vieläkään missään.
Kannattaa joskus tutustua käyttöohjeisiin, sieltä löytyy Flat-Field Correction ja Apple on osannut skaalauksen 4K, 5K, 6K ja 8K näytöille niin Photoshopissa kuin Lightroomissa jo Mojavesta lähtien.
Tässä Adoben tukipalvelun ohje:
https://helpx.adobe.com/fi/lightroom-cl ... ction.html
Maffer
Viesti:

Mit ihmettä? Kyse on siitä et Adoben LR:ssä käytetty prosessi ei tee suoralla s-käppyrällä todellakaan flattia kuvaa. Ei mitään tekemistä tuollaisen kanssa. Neutral Curve on aivan eri planeetalta mitä se oli joskus LR2:n aikaan. Kokeilkaa ny vaikka itse virtuaalikoneella jos on tylsää.

ACR alkaa olemaan samanlainen karkkilaatikko suoraan paketista mitä Samsungin Galaxyt.

Ja sit se et joku toimii ompussa ei auta et windows-build on särki. Siellä on niin iso massa käyttäjiä et miksi heidän tarpeita ei huomioida? Raha kyllä kelpaa.
Villaristi

Lightroomissa ei ole useampaan vuoteen tarvittu mihinkään noita flattejä conversioita, sillä jokaisella itseään valokuvaajaksi kutsuvalla on jo vähintään viiden vuoden ajan ollut käytössään 4-8 K HDR-näytöt ja Lightroomissa voi nykyisin käsitellä kuvan joko SDR:nä tai HDR:nä. HDR:llä olen käsitellyt jo pari vuotta kaikki LR-kuvani.
https://gregbenzphotography.com/hdr-pho ... DR+in+2024
Vastaa Viestiin