Monelle ei kovinkaan tärkeä juttu kun suurin osa on kyseisen viimeisen kertamaksullisen Lightroomin jo romukoppaan heittänyt, mutta mulle vanhan DSLR:n omistajalle tuo oli/on vielä oiva valinta...
Vanha tietokone alko osottaan eläköitymistarpeitaan, nii piti hankkia uus. Jo pitkän aikaa sitten ymmärsin hillota itselleni jemmaan Lightroom 6:n asennustiedoston tämän tyylisten tilanteiden varalle, mutta eipä se uudelleenasennus uuteen win11-koneeseen sitten ihan suoraviivaista ollutkaan.
Asennus sinällään eteni mallikkaasti loppuun asti, mutta ensimmäisessä käynnistyksessä LR halusi soittaa kotiin ilman menestystä. Chattailin pariinkin kertaan asiakastuen kanssa (ja sain sieltä vielä jopa linkin asennusmediaan jonka avulla kokeilin uudemman kerran). Asiakastuesta ei sitten tasan mitään muuta hyötyä ollutkaan, jos nyt tuotakaan laskea voi kun itellä oli media jo olemassa. Väittivät että LR6:n rekisteröintejä hanskaavat serverit ovat päässet nekin eläkkeelle jo aikoja sitten, eikä ratkaisua ole. Yritin vääntää pikkusen vastaan; kyselin jopa että pääsiskö ite hiukan johonkin jotain vaikka editoimaan, että sais ihan rahalla ostetun sovelluksen taas tulille. Ei. Ei vaan voi. Ei vaan kuulemma toimi enää, mitenkään, ei mitään mahdollisuuksia, ikinä. Jännä että toimi vanhassa koneessa loppuun asti.
Muttamutta, toimiihan se prkl, kaikki pitää vaan kaivaa esille näköjään ite. Netin syövereistä löysin vihjeen että ajetaan enste (adoben sivuilta löytyvä:-) "Adobe Creative Cloud Cleaner App" ja sitten bootin kautta kokeilemaan uudelleen asennusta. Ja ohoh, toimii!
Marginaalikäyttäjänä vierastan kuukausimaksullisia ohjelmia. Ilmaisiakin raakakuvaeditoreita (epäilemättä LR6:a parempiakin) löytyy, kuten jokunen kertamaksullinenkin, mutta oppimiskynnys näihin on aikamoinen verrattuna vanhaan tuttuun työhevoseen joka ihan hyvin osaa mun 6DII:n rawit. Ja,meinas jopa hetken harmittaa kymmenien tuhansien kuvien muokkaustietojen menetys (vanhalla konella exporttasin kaikki jpegeiksi, mutta laiha lohtu).
Onnellinen loppu anyway, kataloogit ja collectionit on taas käytössä kuten ennenkin, mut tuoreemmassa ja tehokkaammassa ympäristössä.
Lightroom 6:n uudelleenasennus
-
-
Re: Lightroom 6:n uudelleenasennus
Melko hyvä ajoitus tällä. Olen juuri hommaamassa uutta tietokonetta kun pelkään, ettei pian LR6:sta ja PS6:sta pysty lataamaan. Kuinka ollakaan, Lightroomia ei enää pysty lataamaan. Mielestäni kesällä vielä pystyi. Photoshopista tarjotaan vain 32-bittistä versiota. Siis pystyykö koneella olevan asennustiedoston siirtämään toiselle koneelle? Mitä kaikkea tarvitaan? Miten tuo bootti tehdään?
Postimpressionisti
-
Joo, eipä näkynyt LR6:a enää suoraan palvelussa, mutta aspalta sai vielä linkin (linkkiäpä en enää löytänyt mutta asennuskikkare on mulla jemmassa). Kannattanee sitä kysellä jo vaikka etukäteen jotta se on sitten tarvittaessa tallessa. Varaudu chattailemään enkuksi, suomeksi ei taida palvelua saada. Vanhan koneen LR6-asennuksella ei tee mitään; toki tietenkin kataloogit pitää sieltä pelastaa.
Asennus mulla onnistui siis seuraavasti windows 11 -ympäristöön:
1) aja "AdobeCreativeCloudCleanerTool"; löytyy esmes https://helpx.adobe.com/fi/creative-clo ... blems.html
2) boottaa kone (eli käynnistä uudelleen)
3) asenna LR6.
Ilman tuota ykkösvaihetta LR6:n asennus jäi mulla käynnistyksessä aina odottelemaan asennuksen validointia adobelta, jollain oudolla "ei oo kone netissä tai väärä kellonaika" -virheilmoituksella. Ja tätä ei pystynyt siis ohittamaan, eikä chattiaspa ratkomaan (väitti itsepintaisesti että no can do). Mutta, tuolla yo. tavalla homma meni siis kuin elokuvissa.
Asennus mulla onnistui siis seuraavasti windows 11 -ympäristöön:
1) aja "AdobeCreativeCloudCleanerTool"; löytyy esmes https://helpx.adobe.com/fi/creative-clo ... blems.html
2) boottaa kone (eli käynnistä uudelleen)
3) asenna LR6.
Ilman tuota ykkösvaihetta LR6:n asennus jäi mulla käynnistyksessä aina odottelemaan asennuksen validointia adobelta, jollain oudolla "ei oo kone netissä tai väärä kellonaika" -virheilmoituksella. Ja tätä ei pystynyt siis ohittamaan, eikä chattiaspa ratkomaan (väitti itsepintaisesti että no can do). Mutta, tuolla yo. tavalla homma meni siis kuin elokuvissa.
-
Löysinpä vielä linkin asennusmediaankin;
http://trials.adobe.com/AdobeProducts/l ... 6_LS11.exe
http://trials.adobe.com/AdobeProducts/l ... 6_LS11.exe
-
Olishan tuo kiva vielä uuteen masiinaan saada. Jonkinmoista epävarmuutta kai toimiiko aina Windows 11-ympäristössä. Kamerathan mulla on vanhoja kanssa ettei ongelmaa, Canonin kutonen ja 5d3. Tuolla on ainakin Photoshop CS 6 vielä ladattavien listoilla 32-bittisenä. Tekeekö sillä sitten mitään, ja olisikohan tuohon mitään vastaavaa kikkaa 64-bittisenä. Vielähän mulla on toimiva kone, ja toinen samanlainen poksahtanut missä on nuo. Kasista kymppiin päivitetyt, jonakin päivänä saatan viedä molemmat korjaamolle jos niistä saisi yhden toimivan. Mutta uusi pitää ainakin nettiä ym varten hommata.
Postimpressionisti
-
Mjoo, uusi tietokone on paikallaan ja softan asennukset meneillään. LR:n asennus ei onnistunut ekalla kertaa. Tuota Adoben Cleaner ohjelmaa ajaessa pitää tehdä oikeita valintoja, eli ilmeisesti "poistaa" vanhat ohjelmat. Eikä poistua Quit-valinnalla ennen aikojaan. Lisäksi täytynee toki asentaa Lightroom C-levylle eikä ulkopuoliselle levylle. Tuo Photoshop mikä löytyy vielä Adobeen kirjautuessa lienee kuitenkin 64-bittinen vaikka etusivulla lukee 32. Ainakin alaohjelmissa on lukema 64. En ole ihan varma mitkä Photoshopin kilkkeet asensin, kun olin aikaisemminkin noita varastoinut ja vanhat ja uudet lataukset meni jonkin verran sekaisin, välillä nukuin yön yli koska tietokone tuli vasta tänään. PS CS6 on siis asennettu, joskaan ei näy Desktopissa eikä helposti muuallakaan. Tuossahan asentaessa piti kirjautua Adoben sivuille sen kymmenen kertaa vähintään, salasanakin piti vaihtaa kun en muistanut. Sivuille pitää myös kirjautua asennuksessa tulevan linkin kautta, eikä jostain muualta. Muuten väittää LR:n osalta ettei ole enää ladattavissa. Nyt tilanne on se, että sarjanumerot on kertaalleen kysytty ja softat asennettu, mutta softat vaativat vielä erikseen aktivoinnin että niitä voi käyttää. Tähän rakoon sopivasti Adobe väittää että olen yrittänyt liian monta kertaa sisään väärällä salasanalla ja heitti pihalle. Vaikka olen kymmenen kertaa kirjautunut sisään tuplavarmistuksilla puhelimeen ym. laitteeseen, lopuksi en enää löytänyt varmistuskoodia sähköpostista vaan tilasin sen puhelimeen. Sanalla sanoen Adoben toiminta on nihilismiä, kiusantekoa ja kapitalismia. Ei ehkä tässä järjestyksessä. edit. Pienen tauon jälkeen voin todeta, että LR on onnistuneesti asennettu. Samoin PS. En tosiaan ole satavarma mistä tai lähinnä koska latasin tuon käyttämäni Photoshop CS6:n, mutta tarvittava Camera Raw 9.1.1. löytyy täältä, Adobea ei nääs maksaneiden asiakkaiden palveleminen kiinnosta. Sivustolta löytyvä PS CS6 vie vain Adoben sivuille, tarjoamatta mitään.
https://prodesigntools.com/adobe-cs6-di ... links.html
https://prodesigntools.com/adobe-cs6-di ... links.html
Postimpressionisti
-
Lightroomipa ei enää toiseen uuteen koneeseen aktivoidu. Vaatii joka kerta uudelleenkirjautumista Adobe-tilille. On välillä tietenkin taas potkinut pois "virheellisten kirjautumisten" takia. Jänskää, mutta Photoshopin sain toimimaan. Tuossakin vilahti jokin seitsemän (7) päivän ukaasi (se lakkaa toimimasta jos et...), en kyllä tiedä mitä rekisteröintiä ym olisi jäänyt tekemättä, ei mitään. Toisessa koneessa on nyt sitten Corel + Photoshop CS 6 + Nik Collection, katotaan mitä noista saa irti. Olen kyllä aikoja aikoja sitten vissiin tilannut jo Corelin mutten koskaan käyttänyt sitä. -50% BF tai jotain. Nyt tuossa olis jotain niitä höhliä AI-toimintojakin, että katellaan. On muuten suht mielenkiintoisen tuntuinen tuo Corel. Onni onnettomuudessa?.... Nyt vasta tajusin, että Photoshopin Camera Raw korvaa Lightroomin ja tosiaan se päivitys 9.1.1. versioon on saatavilla.
Postimpressionisti