Näyttöä kaivataan! Ja mielipiteitä!

Kuvankäsittelyä, mitä vain
JL Anttola

Re: Näyttöä kaivataan! Ja mielipiteitä!

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kameran merkkifacessa, samoin ulkomaan palstoilla, ja täälläkin, on Olympuksen/OM-Systemin kameroiden päivittäjät - siis kameran firmwaren päivittäjät aina silloin tällöin ongelmissa päivitysohjelman kanssa. Ja lähes poikkeuksetta silloin on käytössä Macin kone. Jos olen juttuja oikein tulkinnut, Macin arkkitehtuurissa on lujat suojaukset, ja yleensä ongelmat johtuvat siitä, että käyttäjä ei ole osannut sallia noiden suojausten ohittamista.

En luota itseeni kovin vahvasti tuossa kohtaa. Tietotekniikkaa olen työssä käyttänyt jossain määrin jo 80-luvun puolella, mutta silloin työympäristössä ja lähellä oli aina apua saatavissa... Ajautuisinko nyt vähän väliä vaikeuksiin Macin koneen kanssa, tai vaihtoehtoisesti joko itse tai auttaja avaa kaikki portit, ja kun sitä samaa konetta on tarvis käyttää muuhunkin, eli esimerkiksi pankkiasioiden hoitoon, ajaudunko vielä suurempiin vaikeuksiin? Esimerkiksi joku ulkopuolinen taho onnistuu siirtämään minun tililleni runsaita rahamääriä, enkä tiedä, mihin niitä sijoittais...

Jaakko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pidä nykyinen kone kameran päivitystä varten.
Villaristi

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Jos päivitystä OM-kameralle mäcissä pelkäät niin kai sinulla on älypuhelin? Päivitä kamera Oi Share-ohjelmalla puhelimessa, sillä se on kaikkein kivuttomin menetelmä. Ihan sama onko puhelimesi Android tai iOS, pääasia ettei ole lankapuhelin! :wink:
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

Minusta Olympus on aika seikkaperäisesti antanut ohjeet joiden mukaan toimia.
https://learnandsupport.getolympus.com/ ... -using-mac

Tässä käyttäjä antaa asennettavalle ohjelmalle (OM Digital Solutions Corporation) luvan pääsyyn Kerneliin (käyttöjärjestelmää syvemmälle tietokoneen syövereihin). Ennen tämä sallittiin helposti ilman mitään erillisiä lupia (tai se annettiin käyttöjärjestelmän puolelta), ja kaiketi osa käyttöjärjestelmistä sallii sen näin edelleen. Ja ilmeisesti osa ihmisistä edelleen haluaisi että se sallittaisiin edelleen ilman kyselyjä ja hyväksyntää.

Yleinen ohje löytyy Applen toimesta myös suomen kielellä.
https://support.apple.com/fi-fi/guide/m ... 8f7291/mac

Myös youtubesta löytyy ohjeita jotka selkeyttää prosessin hahmottamista
https://youtu.be/SL3FlgWQiS4?si=WUpMdg59h3I-typk&t=24

Mitä pankkiasioihin tulee, niin se on sinun päätettävä hoidatko ylipäätään pankkiasioita koneella jossa on OM Digital Solutions Corporation ohjelmisto. Arvelen että teet sitä jo nyt, joten siihen ei tule muutosta vaikka yllä olevan prosessin mukaan toimisitkin.

Jos tämä kohta tuottaa ongelmia ja huolta, tai yleisesti tietoturva huolettaa niin sitten sinulla ehkä on entistä suurempi syy hankkia Mac.
JL Anttola

Kiitoksia taas neuvoista! Sematiikkaa sen verran, että ongelmat, huolet, pelko, ne ovat eritasoisia sanoja tunteille. Pääsääntöisesti en pelkää enkä ole koskaan pelännyt mitään. Mutta en myöskään vastuuta elämästä yleensä pyri siirtämään kanssaeläjille enkä yhteiskunnalle; toki myönnän, että yksin tuskin pärjäisin (kun ei pärjää yksikään ihminen maan päällä). Ajatus kuitenkin on pitää vastuu omasta elämästä itselläni, ja siksi kyselen tietävämmiltä mielipiteitä. Ratkaisut teen lopuksi itse, kun itse niistä vastaankin; sekä kustannuksista että seurauksista!

Jaakko
JL Anttola

No niin, päätökset syntyivät, kamat on jo kotona! Nyt odotellaan apuvoimaa pystytykseen...

Päädyin kuitenkin PC-maailmassa pysymiseen, ja sijoitin omaisuuden turhan nopeuden haalimiseen, hyvään näyttöön ja hirvittävän isoon koteloon. Kokemuksia kerron, kun niitä joskus syntyy.

Suuret kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. Ja luultavasti olen ison osan keskustelijoista kanssa joku päivä samaa mieltä siitä, että väärän ratkaisun tein, ja suunnattomasti rahaa tuhlasin turhuuden markkinoille. Näillä nyt kuitenkin mennään. Tai ei nyt, mutta heti kun on laitteisto saatu tulille.

Jaakko
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tuskin teit turhaa "peliliikettä", fiksua päivittää, sillä yleensä ne päivitystarpeet jostain "kumpuaa"...

Olin edellispäivänä hääkuvauskeikalla ja niin kuin jokainen moisia tehnyt tietää, melko rupeama ja koska jalkojen päällä pitkälti toistakymmentä tuntia + oltava erittäin skarppina koko ajan, niin seuraava päivä menee lähinnä fyysisesti itseään keräillen.

Eikä siinä mitään, mutta nyt parin tunnin päästä lähdössä lomareissulle ja koska muistikorteilla hääkeikan kuvat, onhan ne siirrettävä turvaan, jotta saa kyseiset kortit "lomakäyttöön".

Kun noita ulkoisia kovalevyjä löytyy yllin kyllin, osa vanhempaa versiota ja pari ssd-levyä, niin homma helppo.

Siirsin osan Mac:lla ja osan PC:llä ja yhteensä kolmelle eri levylle, jotka luonnollisesti irti koneista ja kaappiin odottamaan käsittelyä.

Tämä sepustus aasinsiltana JL Anttolan päivittämiseen siksi, että kyllä sen tämän(kin) kaltaisessa hommassa huomaa, että koneissa on potkua, sillä homma sujuu melko jouhevasti ja varsinkin kun tuohon Mac:n tehomyllyyn lyö ssd:n kiinni.

No joo, olihan sitä eilen malttamattomana aloitettava jo ensimmäisten keikkakuvien perkuu ja kun 32" päänäytöllä Capture One auki ja "kuvista x ja y" halusi poistaa tiettyjä elementtejä, niin editointi Photarilla 42" apunäytöllä.
Siinä kohtaa ei voi kuin kiittää tuon Mac:n resursseja, kun missään kohtaa ei ole viivettä, kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä ja kunnon isoilta näytöiltä on miellyttävä tehdä töitä.

Summa summarum, päivittäminen kannattaa aina :wink:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin