Kokoonpano kuvankäsittelyyn (MAC)

Kuvankäsittelyä, mitä vain
riihijan
Viesti:

Kokoonpano kuvankäsittelyyn (MAC)

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Taustaa

Nykyinen kokoonpano:
Pöytäkone imac 27” 5k (2014)
Läppäri macbook pro 13” (2020)

Olin aikeissa päivittää tuon imacin uuteen, mutta eilisessä Apple eventissa kävi ilmi, että imac 27” jää ilmeisesti kokonaan pois ja tilalle tulee studio pöytäkone ja siihen ulkoinen näyttö. Mutta en tarvitse pöytäkonetta muuhun kuin valokuvien käsittelyyn (ei videota), niin en kyllä viitsi uhrata siihen 4300e.

Miten lähtisin purkamaan tätä ongelmaa?

1) Ulkoinen näyttö ja telakka läppäriin?
—Mikä näyttö siinä tapauksessa 27-32”?
2) mini mac ja siihen näyttö?
3) 16” läppäri pelkästään ja nämä vanhat kiertoon.

Vähän mielessä, että jospa hommaisin kuitenkin tämän erillisen näytön läppärin jatkoksi
(Eizo 27" ColorEdge CS2731 -näyttö kalibrointilaitteella).
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
saloma-3

Re: Kokoonpano kuvankäsittelyyn (MAC)

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

iMac 27" saattaa tulla tarjoukseen ennen poismenoa. Siinäkin yksi vaihtoehto.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Toisen puolesta tietysti hankala sanoa, mutta mulla on pöytäkone pyhitetty pelkästään kuvankäsittelyyn. Jos hankkisin ainoaksi yleiskäyttöiseksi jonkun koneen, varmaan macbook pro olisi valinta, käpistelyt ulkoisella näytöllä. Mä oon nyt vasta tutustunut tähän uuteen Mac Mini M1:een, joten ei ole mitään massiivista kokemusta. Mutta kyllä se oli upgrade vanhaan win10-koneeseen ja selkeällä suorituskykyerolla. Ehkä mä heittäisin lanttia 1) ja 2) välillä tähän kyselyyn. Koska se läppäri on jo olemassa, niin pieni edge Minille.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Olaus

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Mini voisi olla hyvä valinta. Itselläni on iMac M1. Applen M1 piiri on todella tehokas ja uskoisin sen riittävän kaikkiin kuvankäsittelyn tarpeisiin. 16 gigaa muistiakin on enemmän kuin numerot näyttäisivät syystä, että M1 piiri jotenkin hoitaa tuon muistikysymyksen tehokkaammin kuin, mitä olen millään koneella ennen kokenut. Jos sisäinen "kovalevy" ei ole teraluokkaa, ulkoisen teran ssd-levyn saa vähän yli satasella ja hoitaa kuvavaraston homman mainiosti ja mitättömällä viiveellä.
JyrkiS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

Olaus kirjoitti: Maalis 11, 2022 10 : 37 Itselläni on iMac M1. Applen M1 piiri on todella tehokas ja uskoisin sen riittävän kaikkiin kuvankäsittelyn tarpeisiin.
Käytätkö Lightroomia tuolla? Ja minkälaisille kuville (raw ja mpix)? Olet vissiin tyytyväinen? Oliko tuota ennen käytössä joku muu kone johon voisi verrata? Olen miettinyt, että onko tuo M1 iMac minkälainen hyppy ylöspäin viitisen vuotta vanhaan pikku iMacciin verrattuna.
Olaus

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Käytän DXO:n tuotteita ja Affinity Photoa. Noin 100 000 rawin arkiston selaamiseen käytän FastRawWieveriä. (Adoben tuotteet eivät ole erityisesti näitä parempia.) Tietenkin työstän raw-tiedostoja. Isoimmat tulevat Canon 5D mkIV:stä. Tapanani on myös käyttää niin paljon 16 bittisiä pikseleitä kuin laatu vaatii ja läjittäin layereitä. Vasta lopuksi pienennän kuvan pikselimäärää, jos tarpeen. Edellinen koneeni oli 27'' iMac 32 G muistilla. Esimerkiksi videon editointi FinalCut Pro:lla ja Compressorilla työskentely on tällä uudella iMacillani erittäin sujuvaa. Edellinenkin kone hoiti hommansa hyvin. Tämä vielä paremmin. Kertaakaan en ole jäänyt ihmettelemään "jopas, mitäs tuo rantapallo nyt tuossa pyörii. Ei tämä loikka kuvankäsittelyn maailmaa mullistanut. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen ostokseeni.

Tähän uuden iMacini pienempään ruutuunkin olen jo tottunut. Olen vuosia työskennellyt päivätyössä myös Windows-koneella, johon oli kytketty kaksi hyvin isoa näyttöä. On isolla näyttöpinta-alalla tietenkin puolensa, kunhan ainakin yksi näyttö on niin laadukas, että sitä katsoessa kuvasta voi oikeasti sanoa jotain tai näkee, mitä oikeasti on tekemässä.
Vastaa Viestiin