LR preview data

Kuvankäsittelyä, mitä vain
mattimi

LR preview data

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Mulla on järjestelmälevyllä ahdasta. Voiko lightroomin preview-kansion siirtää samalle levylle, jossa on kuvat ilman, että siitä aiheutuu ongelmia? Preferences osiossa voi vaihtaa kansiolle uuden osoitteen ja jos kopioi olemassa olevan kansion sisällön sinne. Toimisiko homma näin? Onko mitään muuta keinoa pienentää LR:n haukkaamaa levytilaa ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: LR preview data

Viesti Kirjoittaja olli R »

Puhuhtaahan me Classicista, eikä pilvi-versiosta? Jos pilvi-versiosta, niin sitten en pääse katsomaan tuon asetuksia.

En kyllä löydä classicista paikka, mistä preferences:sä voisi siirtää preview:t toiseen osoitteeseen? Mutta käytössä versiot 11.0.

Classicissa Lightroom pitää "XXX preview.lrdata" samassa kansiossa kuin varsinaisen kataloginsa "XXX.lrcat" -tiedoston. Käsittääkseni sen sijaintia ei voi muuten muuttaa, kuin siirtämällä katalogi-tiedoston toiseen paikkaan, mikä on kyllä ihan sallittua. Voi esimerkiksi siirtää sen koko Lightroomin kansion toiseen paikkaan, klikata siellä tuota .lrcat -tiedostoa, jolloin ohjelma alkaa käyttämään sitä. Itse kuvien paikkaa ei tarvitse (eikä pidä) mitenkään siirtää.

Preview:t voi heittää roskiin milloin tahansa, kunhan Lightroom ei ole käynnissä. Ohjelma alkaa sitten uudestaan koota esikatselukuvia, niistä kuvista mitä katsellaan. Tässä suurin pointti on siis esim. tehdä tämä poisto siinä kohtaa, kun siirtää sen katalogin muualle, niin ei tarvitse niin paljon kopioida tiedostoja.

Preview:n ja katalagin paikassa on pari pointtia. Katalogi hyötyy nopeasta levystä, ohjelma käyttää sitä jatkuvasti. Esikatselukuvatkin toki hyötyvät nopeasta levystä, kuvien selailu on nopeampaa. Mutta niitä kertyy äkkiä aika paljon. Esikatselukuvia käytetään selailuun, eikä niiden tarvitse olla niin tarkkoja. Esim. itselläni "Catalog Settings" / "File Handling" -kohdassa käytän vain 1440 pix, mediom" -stardard preview -kuvaa ja poistan 1:1 -preview -kuvat 30 päivän jälkeen. Minulla on 104000 kuvaa katalogissa ja Preview:n koko 40 G.

olli R
mattimi

Preview'ssä välilehdellä file handling on "Camera raw cache settings". Sitten location ja sen perässä painonappi "chooce". Sen alla oli "purge cache"-painonappi. Viestisi rohkaisemana painoin sitä ja 60 gigaa lähti levyltä pois, joten ongelma ratkesi. Kiitos siitä. Minulla on LR 6.14. Viimeinen ei-kk-maksullinen versio.
olli R
Viesti:

Tuo Raw Cache on hiukan eri asia kuin ne Preview:t. Preview:t säilytetään tavallaan käyttökerrasta toiseen, kunnes ne asetusten mukaan vanhenevat. Preview:n säilyttäminen nopeuttaa kuvien selausta.

Raw Cache on tarkoitettu oikeastaan siihen, että editoinnin aikana saadaan kuvasta versioita talteen, ja voidaan tehdä siihen sitten nopeasti muutoksia, eikä tarvitse aina lähteä liikkeelle alkuperäisestä. Tämä nopeuttaa editointia.

Tuon cachen tyhjäntäminen on ok lähes milloin vaan. Sen koko riippuu paljolti siitä, minkälaisia kuvajoukkuja haluat käsitellä kerralla. Jos sinulta lähti 60 gigaa levyltä, niin onko sinulla tuo asetus 60 gigan kokoiseksi Se voi olla turhan iso. Ja sen voi tosiaan siirtää muuallekin, mutta taas se kyllä hyötyy SSD:n nopeudesta.
mattimi

Kiitos taas selventävästä postistasi. Pienensin cache-asetuksen 5 gigaan. Ei mulla enää ole ongelmia järjestelmälevyn kanssa, tilaa löytyy tarpeeksi. Toisaalta täyttymisen uhka oli ihan hyvä. Tuli putsattua konetta muustakin turhasta roinasta.

En tiedä onko täällä korrektia kysyä aivan tavallisesta Win10 ongelmasta. Kysyn silti. Ongelman kanssa pystyy elämään, mutta se on kiusallinen. Kun sammuttaa koneen lepotilaan, se ei aina käynnisty uudelleen, muuten kuin käynnistämällä kone biosin kautta. Ongelma on satunnainen. Selitystä satunnaisuudelle en ole keksinyt. Olen järkeillyt, että ongelma johtuu siitä, että win ei löydä käynnistyslevyä. Syytä sille,miksi näin tapahtuu joskus, mutta ei aina, en ole keksinyt. Olen lueskellut Mikrosoftin ohjeita tapahtumalle, mutta en ole löytänyt niistä apua. Windowsin päivitykset on päällä , biosia en ole aikoihin päivittänyt.
olli R
Viesti:

Windows-specifiset ongelmat on toistaiseksi työnnetty nurkkaan ja pöydällä on toinen käyttis, joten en varmaksi osaa sanoa mitään.

Mutta voisiko bios hukata asetuksensa? Jos siinä on paristo tai konkka vanhentunut. Joskus vuonna miekka ja kypärä oli jotain tuollasta itselläni pc:ssä. Jostakin se aina kaivoi oikeat asetukset, mutta käynnistys meni aina biosin kautta, ennen kuin vaihtoi koneen uumenissa olleen nappipariston.

Toinen tosi vanha juttu oli myös levyn käynnistymisen aikamäärän säätö. Levy käynnistyi muutaman sekunnin osan verran hitaasti, että bootti kyllästyi odottamaan. Kuvittelin kyllä tällaisten hävinneen jo aikaa sitten. Ja ainakin SSD-levyn kanssa.
Vastaa Viestiin