Auringon säteet kuvissa
-
Auringon säteet kuvissa
Onko tehtävissä mitään tällaiselle ilmiölle, vai onko valotus ja aukko ollut jotenkin väärä???
Vai onko yksinkertaisesti toi mollukka liian kirkas???
http://koti.phnet.fi/hannusep/IMG_0874.jpg
Varoituksen sana. Kuva on sitten tosi iso, mutta en viitsinyt käsitellä, ettei Exif tiedot häviä jos joku haluaa katsella niitä
Varoituksen sana. Kuva on sitten tosi iso, mutta en viitsinyt käsitellä, ettei Exif tiedot häviä jos joku haluaa katsella niitä
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
- Viesti:
Vastavalosuojan paikka.
Nyt aurinko puskee osittain linssiin.
Ehkä pienempi aukkokin paikkaisi tilannetta vähän ?
-
Nyt aurinko puskee osittain linssiin.
Ehkä pienempi aukkokin paikkaisi tilannetta vähän ?
-
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
Ilmassa pölyä?
Säteet näkyvät vain jos ilmasta löytyy hiukkasia joista valo siroaa. Tuskin ilmiölle voi tehdä mitään.
-
Re: Auringon säteet kuvissa
Lataa tämä ohjelma niin voit ottaa talteen kuvan EXIF-tiedot ennen muokkausta ja sen jälkeen tallentaa ne kuvaan uudestaan:HanskiS kirjoitti:Kuva on sitten tosi iso, mutta en viitsinyt käsitellä, ettei Exif tiedot häviä jos joku haluaa katsella niitä
http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
Mites jos olisit käyttänyt arvioivan valonmittauksen sijaan keskustapainotteisempia mittauksia? Itse olen kamerani kanssa räpeltänyt ja huomannut että eri säädöillä on tosi paljon vaikutusta kuviin.
Kuva on tarkentunut eniten roskiksen tienoille, jos siinä olisi käytetty keskustapainotteisempaa focusta olisi kohde ehkä ollut tarkempi?
Ja häviääkö noi exif-tiedostot jos kuvaa pakkaa lisää? Ainakin "läikkeitä?!!" -threadiin lähetin esimerkin lisää pakattuna ja kyllä nuo tiedot siellä tallessa näkyivät olevan.
Kuva on tarkentunut eniten roskiksen tienoille, jos siinä olisi käytetty keskustapainotteisempaa focusta olisi kohde ehkä ollut tarkempi?
Ja häviääkö noi exif-tiedostot jos kuvaa pakkaa lisää? Ainakin "läikkeitä?!!" -threadiin lähetin esimerkin lisää pakattuna ja kyllä nuo tiedot siellä tallessa näkyivät olevan.
-IXUS 400-
-
Ei pysy kaikki tiedot tallessa. Kuvan tiedoista häviää osa jos sitä muokkaa ja tallentaa udestaa. Esimerkiki kohta "maker notes" katoaa jos kuvaa on käsitelty yhtään.B4349 kirjoitti:Mites jos olisit käyttänyt arvioivan valonmittauksen sijaan keskustapainotteisempia mittauksia? Itse olen kamerani kanssa räpeltänyt ja huomannut että eri säädöillä on tosi paljon vaikutusta kuviin.
Tota kuvassa käytin keskustapainotteista focusointia. En vain ymmärrä miksi se on tarkentunnut tohon roskikseen....
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
-
Kylläkin "focus modessa" lukee "Single" Exif tietojen mukaan.B4349 kirjoitti:Juu mutta eikai noi "kuvauksen kannalta oleelliset" -tiedot häviä lisää pakattaessa? Ja noissa kuvan exifeissä on focuksen kohdalla auto. Eli tarkoittanee, että sulla oli AiAf automaattitarkennus päällä? Se selittäisi roskikseen tarkentumisen.
Ja tämä kuuluu juurikin siihen osioon mikä haviää jos muutat kokoa ja tallennat. Paitsi jos käyttää em. ohjelmaa niiden tallentamiseen
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
Niin focus mode on single, mutta focus type on auto. Olen kuvitellut että focus mode: single tarkoittaa yhden kuvan ottotavan tarkennusta (ei siis jatkuvakuvaus, jossa tarkennus tulee ensimmäisen kuvan mukaan?) ja focus type: auto tuota automaattitarkennusta.
Ja noista exiffien säilymisestä, vilkaiseppa "läikkeitä!!!???" -threadi, jossa lähetin matille reilusti pakatun kuvan ja kyllä nuo focus modet näyttää tuossa listassa olevan. Muuta en siis kuvalle tehnyt kuin pakkasin vaan reilusti että lähtee modeemillakin helpommin matkaan.. Ja kappas onpahan tuossa mun ottamassa kuvassakin näköjään focus mode single vaikka kuva on automaatilla räpsästy.
Ja noista exiffien säilymisestä, vilkaiseppa "läikkeitä!!!???" -threadi, jossa lähetin matille reilusti pakatun kuvan ja kyllä nuo focus modet näyttää tuossa listassa olevan. Muuta en siis kuvalle tehnyt kuin pakkasin vaan reilusti että lähtee modeemillakin helpommin matkaan.. Ja kappas onpahan tuossa mun ottamassa kuvassakin näköjään focus mode single vaikka kuva on automaatilla räpsästy.
-IXUS 400-
-
Re: Auringon säteet kuvissa
HanskiS kirjoitti:Onko tehtävissä mitään tällaiselle ilmiölle, vai onko valotus ja aukko ollut jotenkin väärä???
Minusta siinä vaikuttaa kaksi tekijää: aurinko pääsee paistamaan objektiiviin ja ilmassa on epäpuhtauksia. Ensimmäinen aiheuttaa flarea, siis yleistä latteutta ja jälkimmäinen taustalla näkyvän ilmiön, mikä tavallaan kuuluu asiaan.
Objektiiviin siis vastavalosuoja, mikä sekään ei välttämättä auta matalalta paistavaan aurinkoon. Jokin läpyskä, vaikkapa lompakko auringon ja objektiivin välissä auttaa. Mielellään niin, ettei se näy kuvassa.
Kuva paranee kummasti, kun tummin kohta, joka taitaa olla vasemmassa reunassa vesirajan yläpuolella, vedetään lähelle nollaa ja kuvan tummuus säädetään sopivaksi. Samalla voisi korjata näille kuluttajaluokan digikameroille ominaista liiallista ihonvärin punaisuutta. Vielä pieni viimeistely Photoshopin gradientilla tms.oikealta ylhäältä tummentaen, niin kuva alkaa vaikuttaa jo melkein siedettävältä.
hsm
-
Millähän ohjelmalla oot sitte pakannu? Photari ainaki hävittää nuo tiedot, vaikka ei muuta edes kokoa vaan pelkkää paukkausta.B4349 kirjoitti:Niin focus mode on single, mutta focus type on auto. Olen kuvitellut että focus mode: single tarkoittaa yhden kuvan ottotavan tarkennusta (ei siis jatkuvakuvaus, jossa tarkennus tulee ensimmäisen kuvan mukaan?) ja focus type: auto tuota automaattitarkennusta.
Ja kas kun en omalta koneeltani löydä tuollaista kohtaa kun "focus type" ...
Olet oikeassa tuosta "Focus modesta", mutta olen siitä varma että kuva on otettu keskusta painotteisella tarkennuksella, koska otin kaikki kuvat sillä.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
Photoshop elementsillä tallensin uudestaan .jpg:ksi melko suurella pakkausuhteella.Millähän ohjelmalla oot sitte pakannu? Photari ainaki hävittää nuo tiedot, vaikka ei muuta edes kokoa vaan pelkkää paukkausta..
Ainakin Irfan View näyttää (image>information) tuon exif listauksen jossa focus type on auto.Ja kas kun en omalta koneeltani löydä tuollaista kohtaa kun "focus type" ...
Olet oikeassa tuosta "Focus modesta", mutta olen siitä varma että kuva on otettu keskusta painotteisella tarkennuksella, koska otin kaikki kuvat sillä.
-IXUS 400-
-
No mulla kyllä ei näy sitä "focus type" kohtaa ACDSeellä eikä photarikaan sitä näytä. Mutta siitä olen varma että kuvat on otettu keskustapainotteisella tarkennuksella, koska tosiaan otin kaikki kuvat silleen. En tiedä sitte onko kamerasta se toiminto hajalla.B4349 kirjoitti:Photoshop elementsillä tallensin uudestaan .jpg:ksi melko suurella pakkausuhteella.Millähän ohjelmalla oot sitte pakannu? Photari ainaki hävittää nuo tiedot, vaikka ei muuta edes kokoa vaan pelkkää paukkausta..
Ainakin Irfan View näyttää (image>information) tuon exif listauksen jossa focus type on auto.Ja kas kun en omalta koneeltani löydä tuollaista kohtaa kun "focus type" ...
Tuö focus type voi myös olla se, kun tossa on ihan se manuaalinen tarkennuskin. Että se tarkoittaa sitä. Nyt kyl en oikeen kohta enää tiiä mikä tarkottaa mitäkin.. =)
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
Mielenkiintoista, photarin exif listaus on todellakin tosi suppea, kun taas Irfan Viewistä löytyy vaikka mitä tietoa. Totea itse ja lataa tuo Irfan (www.irfanview.com). Mutta tuo "AF point selected" -kohta on kuvassasi tyhjä, joka taas (luulisin..) tarkoittaa AiAf:n automaattisesti ottamia tarkennuspisteitä. Eli se ilmeisesti on ollut pois päältä, jolloin tarkennus on keskustapainotteinen.
Mutta mitähän se focus type sitte tarkoittaa? Jos se olisi manuaalitarkennus ja et siihen koskenut niin lukisiko siinä sitten auto?
Mutta mitähän se focus type sitte tarkoittaa? Jos se olisi manuaalitarkennus ja et siihen koskenut niin lukisiko siinä sitten auto?
-IXUS 400-