Nyt valkkasin tänä kesänä valotetusta joulupukki-filmistä (Kamerastoren Santa) muutaman kaupunkikuvan; Mikkelin Tuomiokirkko, Kyyhkylän kartano sekä puutaloidylliä laitakaupungilta, Emolasta ja Nuijamiehestä.
Kuvasin kaikki neljä kuvaa täsmälleen samoilla säädöillä sekä kertavalotuksena että 80 megapikselin HR-kuvana, ja käänsin negat posiksi täsmälleen samoilla asetuksilla.
Tässä linkki likkeriin, mistä löytyvät, kaikki 8 kuvaa:
https://flic.kr/s/aHBqjBRFXX
Kuten jo arvelinkin, ei HR tai kertavalotus juurikaan kuvien sävyihin mitään vaikuta. Jossain parissa yhteen suuntaan, toisessa toiseen, tai ei mihinkään. Ja tämä on muutenkin täysin epärelevantti asia; kuvien valkotasapainot ja muutkin väreihin ja sävyihin vaikuttavat säädöt on joka tapauksessa konvertoinnissa valittava, joko koko filmille, kuvasarjoille tai yksittäisille kuville kullekin erikseen. Aina tulos on kuitenkin skannaajan mielipide, kuvasi ne sitten kertavalotuksella tai HR:llä. Ja lopputuloksen saa sävyjen osalta yhtä mieleisekseen kuvaustavasta riippumatta, väännöilä mitkä joka tapauksessa on tehtävä.
Kuvien tarkkuus niissä katselumoodeissa, missä itse kuviani katson tai muille katsottavaksi laitan, ei muutu HR-kuvauksessa mihinkään; rajoittava tekijä on syntynyt jo filmikuvauksessa, ei se resoluutiota nostamalla miksikään muutu. Jos raetta haluaa kuvata ja esitellä kuvissa, silloin kannattaa kuvata HR:ää, ei muulloin. Mutta tulipahan testatuksi, ei tarvi luulla enää mitään... kuvailee vain normaalisti kertavalotuksilla negat digiksi VALOIn tötterön läpi! Aikaa säästyy hiukan, ja tilaa paljon kuvien säilytyksessä, kun ei sotkeennu HR-moodiin.
Tarkennuksen kanssakin pelailin. Kuva neljätoistakertaiseksi kameran näyttöön, niin voi manuaalisesti tarkentaa rakeeseen. Mutta tämän päivän testeissä kameran automaattitarkennus räppäsi samaan kohtaan, aika paljon helpommalla? Jos filmikuva on kovasti suttu, tai siinä ei ole oikein kontrastista paikkaa, silloin manuaalisesti ja rakeeseen on varmempi tarkennus kuin automaatti, minun mielestäni ja minun kalustollani. Esimerkiksi tähän linkatuissa kuvissa en huomannut mitään etua manuaalitarkennuksen käytöstä?
Jaakko
PS. Säätelinköhän mie nyt nuo kaikki liian latteiks tai vaaleiks...
PS2. Tuo rakeisuushan on yksi koko filmikuvauksen idea; ei kai sitä tarvi hävittää, tai jos tarvii, niin kuvaa suoraan diginä ja käyttää AI-terävöityksen ja kohinanpoiston kautta. Siis jos siihen muoviseen kuvaan haluaa päästä, millä silläkin on paikkansa ja ihailijansa. Tässä pohdin sitä, kannattaako filmit skannatessa kuvata HR-kuvina, jotta saa viimisen päälle esiin sen rakeen, vai tyytyykö vähän vaatimattomammin näkyvään rakeeseen - mikä edelleen kyllä näkyy -ja kuvaa helpommalla kaavalla kertavalotuksia ja säästää vähän levytilaa samalla. Valintoja näissä on aina tehtävä, haki mitä vaan.