Onko kuvaaminen turhaa?
-
Re: Onko kuvaaminen turhaa?
Mielenkiintoinen kysymys. Mikä on loppujenlopuksi turhaa ja kenelle.
Itse kaipaan valokuvaukseen juuri sitä turhaa kuvaamista turhista aiheista. Sitä että lähtee vaan kuvaamaan ja nauttii harrastamisesta.
Nykyään tulee kuvattua enimmäkseen vain etukäteen suunniteltuja kuvauksia, missä tarvitaan tietystä aiheesta yrityksen julkaisu, taulu, dokumentointi ym. Toisaalta suurin osa kalustosta on nykyään yrityksen, enkä tiedä olisinko enää itse vaihtanut peilittömiin...
Jos taas miettii mitkä kuvat itselle on pitkässä juoksussa tärkeitä, niin varmaan kaikki omiin lapsiin, perheeseen, ystäviin ym liittyvät.
Mitä tulee koulutuksee, niin KTM ja OTM. Moni asia jäis elämässä tekemättä, jos vain miettii minkä koulutuksen on käynyt.
Itse kaipaan valokuvaukseen juuri sitä turhaa kuvaamista turhista aiheista. Sitä että lähtee vaan kuvaamaan ja nauttii harrastamisesta.
Nykyään tulee kuvattua enimmäkseen vain etukäteen suunniteltuja kuvauksia, missä tarvitaan tietystä aiheesta yrityksen julkaisu, taulu, dokumentointi ym. Toisaalta suurin osa kalustosta on nykyään yrityksen, enkä tiedä olisinko enää itse vaihtanut peilittömiin...
Jos taas miettii mitkä kuvat itselle on pitkässä juoksussa tärkeitä, niin varmaan kaikki omiin lapsiin, perheeseen, ystäviin ym liittyvät.
Mitä tulee koulutuksee, niin KTM ja OTM. Moni asia jäis elämässä tekemättä, jos vain miettii minkä koulutuksen on käynyt.
-
Täällä sitä vaan kommentoidaan ja arvostellaan harrastelijoita ilman perusteellista kommentoijan koulutusta. Amatöörien touhua.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
-
Siinähä sitä titteliä iha riittävästi jotta muut hiljenee...Lay kirjoitti:.....Mitä tulee koulutuksee, niin KTM ja OTM.....
Meikkis vaan htj, huoltoty..., eiku siis hito tyhmä jätkä!
-
Närästääkö joulukinkku?mjuhani kirjoitti: Tämän foorumin ja muidenkin harrastelijafoorumeiden jäsenten kuvista 99% on turhaa eikä sillä yhdellä prosentillakaan kuvista ole muuta kuin muisto- tai tunnearvo kuvaajalle itselleen...
Syykin on selvä. Tällaisten foorumeiden jäsenistä 99% on täydellisiä harrastelijoita. Näppäilijöiltä, joilta puuttuu systemaattinen valokuvauskoulutus, valokuvauksen tradition koulutus, syventävä valokuvataiteellinen koulutus, valokuvauksen ammatillinen koulutus.
Ilman vahvaa koulutusta, vuosien perusteellista opiskelua, tenttejä, näyttökokeita, tutkintoa kuvaus on pelkkää puuhastelua kalliiden ja hienojen laitteiden parissa. Ajankulua, egoistista tuhlaavaisuutta.
Ite oon tienannut hyvillä tuotekuvillakin miljoonan. Ilman mitään syventävää valokuvan tradition ymmärtämistä, kun katsos valokuvaus on paljon täysin erilaisia harrastuksia, töitä ja asioita, joita yhdistää vain ja ainoastaan kamera. Monen "paremman kuvaajan" mielestä ne kuvat on olleet varmaan täysin turhia, mutta ne on myyneet siksi, että ne on olleet parempia, kuin muut myyntikuvat vastaavista tuotteista. Siksi en arvosteluista piittaa, vaan hykertelen matkalla pankkiin ja suosittelen samaa muillekin. Tehkää sitä mikä tuntuu hyvältä, niin kehitytte ja pärjäätte ja olette tyytyväisiä itseenne ja kuviinne. Se on sitä parasta palautetta niistä omista kuvista.
-
Kuvaaminen on täysin turhaa, sen tiedän, kun olen sitä tehnyt pian 64 vuotta. Aloitin vuonna 1957.
-
hmmm. Navigare necesse est, vivere non est necesse, 'purjehtiminen on välttämätöntä, eläminen ei'.belgia kirjoitti:Kuvaaminen on täysin turhaa, sen tiedän, kun olen sitä tehnyt pian 64 vuotta. Aloitin vuonna 1957.
Olisi mukava kuulla huikkasen perusteluja väitteellesi valokuvauksen turhuudesta.
Onko mielestäsi siis kaikki valokuvaaminen turhaa, jopa ajan ilmiöiden ja inhimillisen toohotuksen dokumentointi valokuviin?
Itse olen saanut jonkun verran kyllä irti esim eri aikakausilla otetuista vanhoista valokuvista.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
Ei.
Minulle kuvaaminen on lyhyesti sanottuna mukavaa ajanvietettä.
Minulle kuvaaminen on lyhyesti sanottuna mukavaa ajanvietettä.
-
samoilla linjoilla. valokuvaus on niin moniulotteista hommaa, sen voi ottaa just niin tosissaan kuin haluaa. Ja jos kaipaa aivopähkinää, niin tarvittaessa haasteet eivät lopu kesken.
Viimeaikoina olen innostunut vanhoista valokuvista , jotka kertovat esim. stadin tarinaa aina 1900-luvun alusta näihin päiviin saakka. Olen myös miettinyt tapaa miten itse voisin osallistua parhaiten ajan hengen taltioimiseen kamerallani. Eli millaisia valokuvia kannattaisi ottaa, ja mistä.
Viimeaikoina olen innostunut vanhoista valokuvista , jotka kertovat esim. stadin tarinaa aina 1900-luvun alusta näihin päiviin saakka. Olen myös miettinyt tapaa miten itse voisin osallistua parhaiten ajan hengen taltioimiseen kamerallani. Eli millaisia valokuvia kannattaisi ottaa, ja mistä.
-
Monet turhat asiat ovat erittäin mukavia ja mielenkiintosia. Valokuvaus on juuri sellainen, jota ilman en osaa olla!
-
No ei mulle kuvaaminen oo turhaa. Se tuo leivän pöytään. On siinä silloin jo vinha perä. Asiakkaiden ongelmiakin se tuppaa ratkaisemaan, niin ei se niillekään oo turhaa. Eipä sen sitten taas sen kyseisen ryhmän ulkopuolelle tarvitse millään tavalla olla merkityksellistä.
Harrastuksekseni kuvaan muksuja ja silloin tällöin teen musavideoita ja nyt oon ajatellu alkaa tekemään minidokkarisarjaa. Se taas tuo mulle mielihyvää. Tähänkin pätee tasan samat hommat kuin edelliseen. Niille joillekin se ehkä merkitsee jotain muttei oikein kellekään muulle. Kyllä mä noiden kanssa pystyn hyvin elämään.
Ja en oo päivääkään käyny koulussa/kursseilla näiden tiimoilta. Kunhan vain oon tehny. Ei ne koulut varmaan pahitteeksi olisi mutta ei ne mitään pakollisia ole jotta pystyisi jotain tekemään.
Harrastuksekseni kuvaan muksuja ja silloin tällöin teen musavideoita ja nyt oon ajatellu alkaa tekemään minidokkarisarjaa. Se taas tuo mulle mielihyvää. Tähänkin pätee tasan samat hommat kuin edelliseen. Niille joillekin se ehkä merkitsee jotain muttei oikein kellekään muulle. Kyllä mä noiden kanssa pystyn hyvin elämään.
Ja en oo päivääkään käyny koulussa/kursseilla näiden tiimoilta. Kunhan vain oon tehny. Ei ne koulut varmaan pahitteeksi olisi mutta ei ne mitään pakollisia ole jotta pystyisi jotain tekemään.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
Turhuuden varmaan päättelevät jälkeenjääneet.
Viikonloppuna tyhjättiin siskon pesä, muutama laatikollinen valokuvia silppuriin. Talteen jäi muutama valikoitu kuva, nekin pääosin otettu jo siskoa ennen.
Viikonloppuna tyhjättiin siskon pesä, muutama laatikollinen valokuvia silppuriin. Talteen jäi muutama valikoitu kuva, nekin pääosin otettu jo siskoa ennen.
Fifty-forty
-
Ikävä kuulla :-I Osanottoni surun keskellä.
Vaikea sanoa minkälaisia valokuvia meni silppuriin, mutta itse olen saanut vanhoista valokuvista monesti iloa.
Vaikea sanoa minkälaisia valokuvia meni silppuriin, mutta itse olen saanut vanhoista valokuvista monesti iloa.