Kannattaa perehtyä Diffraction-taulukoihin niin sieltä selviää ilman turhaa kiinaamista miksi noita pimeitä putkia ei kannata hankkia. Kyllä tällä kennokoolla aukon 5.6 jälkeen kaikki lumikiteet ym. valotäplät muuttuvat helposti tähdiksi ja terävyys häviää koko kuva-alalta. Tietenkin ne kuvat hyvin riittävät vielä faceen tai muuhun someen, mutta ei sen pidemmälle. Kun huomio m4/3:n rajoitukset niin sillä pärjää ihan kaikessa valokuvaamisessa - usein samat rajoitukset pätevät myös ns. FF-kennoisilla. Tärkeintä on kuvata täydellä aukolla tai jotain maisemaa ei himmennä yli f4. Sillä kuvataan mistä maksetaan.Redtagfly kirjoitti: ↑Helmi 02, 2024 10 : 51
Mielestäni objektiiveista pitäisi kirjoittaa ilman mitään vähätteleviä nimityksiä. Tarkoitan sitä, että mehupilleistä tai suttu zuikoista kirjoittelu ei ole kovin asiallista. Näitä kommentteja voi lukea joku aloitteleva nuori, joka on vähistä rahoistaan ja osamaksulla hankkinut kameran sekä kittiputken. Eikös se ole turhaa silloin masentaa häntä.
Omista putkistanikin viimeksi hankkimani 100-400 f 5-6.3 lienee mielestäsi mehupilli. On tai ei, mutta yli tuhannen euron lähtöhinta on silti jotain muuta kuin mehupillin hinta. Ja itse olen sitä mieltä, että jos en em. objektiivilla jotain kuvaa saa otettua, niin antaa olla enkä jää sitä murehtimaan. Minulle kun valokuvaus ei ole harrastuksistani se kaikkein tärkein ja ykkösharrastukseeni olen sijoittanut moninkertaisen määrän rahaa valokuvausvälineisiini verrattuna.
Lisäksi olen niin laiska etten aina viitsi harrastaa mitään, vaan takkatulen äärellä sohvalla pötköttely vie voiton kaikesta muusta.
Jostain olen lukenut ettei harrastus ole oikea harrastus, ellei se vie kaikkea aikaa ja kaikkia rahoja. Minulla on yksi harrastus joka poikkeaa muista harrastuksistani siinä, että se ei ole tyhjentänyt tiliäni vaan kartuttanut sitä. Kaiken lisäksi se harrastus on yleissivistävä ja erittäin mielenkiintoinen ja sitä voi harrastaa vaikka olohuoneen sohvalla. Se on osake- ja rahastosäästäminen. Siitä voisin kirjoitella vaikka kuinka pitkästi, mutta tämä ei ole siihen sopiva foorumi. Se myös joissakin ihmisissä ilmeisesti periaatteellisista syistä (poliittinen näkemys?) herättää negatiivisia mielipiteitä ja sitä pidetään keinotteluna, jota se ei todellakaan ole. Olen harrastanut sitä 1990 luvulta saakka ja voin suositella sitä kaikille valokuvauksen vastapainona.
https://www.photopills.com/calculators/ ... #main-menu