Digi pimeän taivaan kuvaamiseen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
Ismael

Digi pimeän taivaan kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja Ismael »

Olen tähän asti kuvannut tähtiä ja revontulia Samsung ECX-1-filmillä ja canonin vanhalla järjestelmällä, mutta nyt mieli tekisi siityä filmistä trendikkääseen digi-aikaan (tai lähinnä hankkia filmin rinnalle digi).

Olen selaillut megapixel.net:in arvostelut noin 4 mp kameroista ja tullut siihen tulokseen, että Nikon Coolpix 4500 olisi budjettiini ja vaatimuksiini sopiva. Tärkeää minulle on juuri pitkät "bulb"-ajat ja eipä tuo ISO-800 pahitteeksi olisi.

Mutta mitä mieltä ovat kyseisen kameran omistajat tai muut samanlaista kuvausta harrastavat? Olisiko jokin toinen kamera mahdollisesti parempi. Toki rahalla saa, mutta tuo noin 800 eur Saksasta tilattuna on budjettini koko.

ps. älkää antako nimimerkin hämätä :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Moi,
Kuluttajadigikameroiden kuvanlaatu ei ole kovin hyvä tähtikuviin, sillä kohina kasvaa herkkyyttä tai valotusaikaa kasvatettaessa. Parhaat yötaivaat olen nähnyt Canon D30 ja D60 järkkäreillä otettuna.
Revontulia saa kuvattua kyllä hyvin digikameroilla, mutta tähtitaivaalla ylimääräinen kohina käiritsee.
Valovoimaa voisi aina olla lisää, mutta zoomeissa ei löydy.

CoopPixissä on Clear Image Mode, joka tarkoittaa, että kamera valottaa perään toisen kuvan suljin kiinni ja vähentää syntyneen kohinan ensimmäisestä. Kuvan laatu paranee kyllä selvästi.
CP4500 on melko samankaltainen kuin 5700, jolla otin tämän revontulikuvan Espoossa, (B) 18.4s /f2.8, ISO 200 herkkyydellä:
http://personal.inet.fi/koti/esa.kinnun ... cn1412.jpg
Tässä palanen alkuperäkoosta:
http://personal.inet.fi/koti/esa.kinnun ... /lyyra.jpg

Coolpix4500:aan saa vaikka kalansilmälinssin, tai kaukoputkiadapterin helposti kiinni, joten instrumentiksi se on varmaan hyvä peli. (CP 5700 kanssa ei onnistu vastaava.)

Lankalaukaisin olisi hyvä saada kiinni, ettei tulisi käsitärinää, muttei näissä nykykameroissa edes onnistu. Pitäisi viritellä joku oma kiinnitys, ettei tarvitse ostaa kallista elektronista lankaa.
EsaK
Jsavolai

Viesti Kirjoittaja Jsavolai »

Tärkeä asia, mikä kannattaa revontulikuvausta varten ottaa kamerassa huomioon on akkujen kesto pakkasella. Joidenkin kameroiden akut eivät tunnu sietävän pitkiä kuvausaikoja kylmällä ilmalla.
Itse olen kuvannut revontulia Sony DSC-F707-kameralla ja olen ollut tyytyväinen sen ominaisuuksiin revontulia kuvatessa. Valotusajat ovat riittävän pitkät (max 30s) ja objektiivi valovoimainen (F2.0-2.4). Akut eivät ole kertaakaan loppuneet kuvausession aikana kesken.
Laajakulmalinssi olisi tähänkin kameraan melko tarpeellinen ostos.

Kameran uudempi malli, 717, maksaa Saksassa n. 1100 euroa eli menee aika reilusti yli asettamisi budjetin. Käytettyjen 707 hinnat pyörivät suunnilleen tuon 800 euron paikkeilla.
Nipsu
Viesti:

"Lankalaukaisinta"...

Viesti Kirjoittaja Nipsu »

...Ei tarvita niissä digeissä missä on ir-kauko-ohjain (Esim. canonin G-sarjalaiset). Tuskinpa tärähtää kun laukaisee kameran sillä.

Tähtitaivasta kuvattaessa vaativat pitemmät valotusajat seurannan, etteivät tähdet näkyisi viiruina.

Lyhyitä max aikoja (esim G3:sen 15sek) voisi koittaa kompensoida ottamalla esim 10x15sek sarjan, ja laskea sitten kuvat yhteen jollain 'tähtikuvankäsittely' ohjelmalla. Tuosta on sekin etu että kohina pienenee.
Ismael

Re: "Lankalaukaisinta"...

Nipsu kirjoitti:Lyhyitä max aikoja (esim G3:sen 15sek) voisi koittaa kompensoida ottamalla esim 10x15sek sarjan, ja laskea sitten kuvat yhteen jollain 'tähtikuvankäsittely' ohjelmalla. Tuosta on sekin etu että kohina pienenee.
Millaisia tuloksia, ja millä ohjelmalla, on saatu aikaan ?
EsaK

..Ei tarvita niissä digeissä missä on ir-kauko-ohjain (Esim. canonin G-sarjalaiset). Tuskinpa tärähtää kun laukaisee kameran sillä.
Mielenkiintoista, Canonia G1 en saanut yli 1 sekunnin valotusaikoja ottamaan ir-kaukolaukaisimella. Miten G2 ja G3 tai Olympukset?
EsaK
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

G3:lla saa myös kaukosäätimellä maksimi 15 sek valotusajan.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

EsaK kirjoitti:[Mielenkiintoista, Canonia G1 en saanut yli 1 sekunnin valotusaikoja ottamaan ir-kaukolaukaisimella. Miten G2 ja G3 tai Olympukset?
G2 toimii minulla kaikilla ajoilla. Ja ei kai G1:ssäkään ollut muuta eroa kuin max 8 sek aika.

Automaatilla ja P-moodissa ei G1/G2 käytä yli sekunnin aikoja. Sensijaan Tv tai manuaalimoodissa voi ajaksi säätää itse haluamansa. Ja kyllä ainakin minulla kaukosäädin toimii myös näissä moodeissa. G1-manuaalin mukaan pitäisi myös toimia. Tietty enpä tuota pysty itse testaamaan.
EsaK

Taisin muistaa väärin, kyse oli tuosta Canonin Remote Capturesta, eli tietokoneohjatusta G1 -kameran laukomisesta taivaalle. Mikä olisi sen mukavampaa kuin sisältä katsella ruudulta kun kamera raksuttaa ikkunan takaa revontulikuvia koneelle. Siinä tuli tuo yksi sekunti rajaksi. Onkohan sitä parannettu Breezen ohjelmassa.
http://www.breezesys.com/

Ir-ohjauksen ongelmana pidin sitä kun se toimii vain edestäpäin, enkä tullut sitten kokeilleeksi. Hyvä jos toimii.
EsaK
jiiällä

Yötaivaan /-maiseman kuvaaminen Nikon 5700:lla

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Olen kokeillut yökuvausta Canon G1:llä ja Nikon 5700:lla. G1:n pisin 8s valotusaika on mielestäni liian lyhyt yökuviin. Nikonissa pisin aika on 5 minuuttia, joten se ei ole ongelma. Kohinanvaimennusta kannattaa käyttää eikä pitkiä aikoja käytettäessä ole pakko korottaa samaan aikaan herkkyysasetusta (vaatisi tietysti kokeilua mikä on ajan ja herkkyysasetuksen optimaalisin yhdistelmä).

5700:n käytössä on monien hyvien puolien lisäksi epämukavuuksia. Pitkät valotusajat ovat "bulb" eli laukaisinta on painettava koko ajan (en ymmärrä miksi extra-pitkiä aikoja ei voisi saada suoraan valittaviksi). Sähköinen lankalaukaisin on käytännössä välttämätön.

Nikonin objektiivin suurin aukko 2,8 ei ole tällaiseen kuvaukseen optimaalinen. Yhden aukon nopeammalla optiikalla (vrt. Canon) selviää pykälän verran lyhyemmillä ajoilla eivätkä tähdet veny niin helposti viivoiksi. Nikonin akun kestoaika on kylmässä hyvin lyhyt, joten se rajoittaa kuvausta ainakin kylmillä ilmoilla (esim. -20 asteessa). G1 on paljon parempi akkutekniikaltaan ja luultavasti uuden versiot edelleen parempia.

Nikonin objektiivilisäkkeiden käyttö ei myöskään suju pimeässä. Kameran asettaminen "maisema" tarkennukselle ei toimi lisäkkeiden kanssa (ohjekirjakin sanoo, että käytä lisäkkeiden kanssa vain automaattitarkennusta). Automaattitarkennus ei luonnollisestikaan osaa tarkentaa pimeässä eikä Nikonin osalta hämärässäkään. Olisi olettanut Nikonin ohjelmoivan lukittavan tarkennusasetuksen "maisema" siten, että lisäkkeenkin kanssa tarkennus on äärettömässä. Kamerallehan kerrotaan, että lisäke on paikallaan ja tarvittavat optiset laskelmat luultavasti osattaisiin tehdä, jos Nikonilla haluttaisiin/olisi ehditty.

Pimeässä kuvattaessa etsinkuvan puute haittaa. Lcd-näytöstä näkee vasta otetun kuvan perusteella miten kamera on suunnattu. Pelkästään kuvan järkevän rajauksen selvittämiseen saatetaan tarvita useiden kuvien ottaminen. Tässä menee aikaa, jos valotusaika on pitkä ja sen myötä myös prosessointiaika on pitkä. Nikonin vakioakun kanssa minulle on käynyt monta kertaa, että kun olen saanut kameran ja valotuksen kohdalleen on akku jo ollutkin tyhjä.

Yökuvaaja tarvitsee siis
- valovoimainen optiikka
- pitkät suljinajat
- kohinanvaimennus kamerassa
- langallinen laukaisin
- kohtuullisen hyvä jalusta (talvella jonkinlaiset piikit olisivat hyvät)
- jonkinlainen lisävirtalähde, jos kamera on virtasyöppö
- kokeiluja mm. sen varmistamiseksi, että tarkennus osuu kohdalleen
- kärsivällisyyttä
- lämpöinen asu näin talvella

Vaikka tässä tuli kritiikkiä Nikon 5700:n suhteen on se mielestäni ookoo kamera - mutta sekään ei ole mitenkään "täydellinen". Olisikohan tämäkin livennyt myyntiin hieman liian aikaisin.
dema01

Viesti Kirjoittaja dema01 »

Itselläni on Olympus C-4040Z, yökuvausta olen satunnaisesti (hetken inspiraatiosta..) harrastanut. Mukaan olen ottanut jalustan, ir-kaukon ja hyvää juomaa ;)..
Olympuksen pisin valotus manuaaliohjelmalla on 16s ja tämä yhdistettynä valovoimaiseen 1.8f optiikkaan antaa jonkunlaisia tuloksia, kunhan kohinanvaimennus on asetettu päälle.
Olympuksen kohinanvaimennus toimiikin mielestäni erittäin hyvin ja kyllä muutamat kuvat on työpöydän taustakuvaksi päässeet.
JuhaL

Re: Yötaivaan /-maiseman kuvaaminen Nikon 5700:lla

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

jiiällä kirjoitti:Yökuvaaja tarvitsee siis

- langallinen laukaisin
Jokaisesta, ainakin suurimmasta osasta kameroita löytyy myös itselaukaisin jota voi mainiosti käyttää staattisten kohteiden kuvaamiseen. Eihän se tietenkään langallista laukaisinta korvaa, mutta auttaa pahimpaan hätään.
Ismael

dema01 kirjoitti:Itselläni on Olympus C-4040Z....Olympuksen pisin valotus manuaaliohjelmalla on 16s ja tämä yhdistettynä valovoimaiseen 1.8f optiikkaan antaa jonkunlaisia tuloksia, kunhan kohinanvaimennus on asetettu päälle.
Olympuksen kohinanvaimennus toimiikin mielestäni erittäin hyvin ja kyllä muutamat kuvat on työpöydän taustakuvaksi päässeet.
Olisin kiinnostunut näkemään millaista jälkeä olet C-4040Z:lla pimeässä aikaan saanut. Jos omistat kuvia esitteleviä kotisivuja yms. niin laita linkkiä.

Muutenkin jos muiltakin löytyy taivaskuvia netissä, olen ehdottoman halukas näkemään niitä.
dema01

Viesti Kirjoittaja dema01 »

Nettisivuja ei vielä ole, mutta laitoin nyt yhden kuvan katseltavaksi, niin saapi vähän suuntaa Olympuksesta... Otettu ihan kotipihassa keskellä yötä pelkässä kuunvalossa, taustalla olevassa autokatoksessa on kylläkin yksi 60W hehkulamppu häiritsemässä...
Kuten huomaa C-4040Z kohinanvaimennus toimii erittäin hyvin. Kuva on otettu ISO 100 herkkyydellä, suuremmilla herkkyyksillä kuvan kohina kasvaa, vaikkakin valotusajat pienenee.
Photoshopilla pienennetty, hieman terävöitetty.
Kuva:
http://personal.inet.fi/atk/tik/yo.jpg

...ei siis mikään taideotos, vaan suuntaa antava kuva kameran valovoimasta :)
Vastaa Viestiin