Peak Design travel tripod

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
rolsen

Re: Peak Design travel tripod

Viesti Kirjoittaja rolsen »

habannaama kirjoitti:...kun jalustan typerän pikalukitsimen vipu otti kauluspaidan hihansuuhun kiinni, onneksi oli nopeat refleksit ja sain combon ilmasta kiinni, ennen kuin tipahti betoniportaikkoon.
Yksi kaukoputki tipahti ojaan kun vipu tarttui kiinni johonkin oksaan... Tyhmää tietysti jättää putki siirtymän ajaksi paikalleen ja kuljettaa jalustaa olkapäätä vasten, mutta niin ne muutkin tekevät...
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

JyrkiS kirjoitti:Ostohousut rapisi jo, mutta paljon pystykuvia ottavalle tuo kuulapää vaikuttaa aika toivottomalta. Ilmeisesti pystyasennossa kameran kulmaa ei voi portaattomasti säätää?

Hintakin aika suolainen (ainakin hiilikuitu). Tietty jos tuote on lopulta priimaa, niin se lienee linjassa muiden laatupelien kanssa.

Muutenkaan jalustaa ei tee mieli hypistelemättä ostaa.
Just syötin sivuille korttitiedot ja ei muuta voi kuin todeta että odottavan aika on pitkä.

Iski piheys ja valinnaksi tuli alumiiniversio.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

Vaikuttaahan tuo kätevän kompaktilta matkajalustalta: Mahtuu monen rinkan sivutaskuun ja kävelyllekin taitaa saada mukavasti pikku reppuun mukaan.
Mutta tuskin sillä tuulessa kuvaa jalat pitkinä. Mielenkiinnolla odotan kokemuksia ja _kolmannen_ osapuolen testiä (nykymenossa valokuvausalalla kovin monet testaajat ovat selvässä salariippuvuussuhteessa valmistajiin).
Keskiputki vaikuttaa tosi heiveröiseltä, kun jopa jalustoissa, joissa se on paksu, suositellaan pitämään keskiputki minimissä värinöiden takia.

Markkinavideo vaikuttaa minusta kovin markkinahenkiseltä!
Siellä on mm. video jalustan kasaamisen nopeudesta ja helppoudesta: Kaveri avaa kaikki yhden jalan pikalukot käden käänteessä. ("Current office record: 9.4 seconds from packed to legs deployed")
Mulla homma hoituu Manfrottossa pikalukko kerrallaan, kun ovat melkoisen jäykkiä (vaikkakin ovat toimineet hyvin - ikää sillä on jo yli 20 vuotta). Oiskohan tuo videon kaveri valittu salilta - kuinkahan miss Suomi ehdokkailla olis mennyt. Vai onko videon jalustassa viritetyt jouset.
habannaama kirjoitti:Se mikä rakenteensa puolesta Peakissa viehättää lisäksi on se, kuinka tuo pikalukitus kameralle on toteutettu.
Mä olen myös kantapään kautta tullut oppimaan, että kameran pikalukitus ilman varmistinta on kuin nenästä kaivais verta. Tässähän pikalukituksen avauspainikkeen lisäksi on varmistin, jolla ko. painike voidaan lukita.
riihijan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Maffer kirjoitti:Pikalukot on manfrotto-tyyliset kuten pitääkin. Kierrettävillä ei ole mitään virkaa kun muutama hiekka paskoo ne samantien.
No tällaista puhuu, jolla ei ole oikeaa kokemusta noista lukoista. Neljänkymmennen vuoden lähes päivittäisen käytön ja varmaan kymmenen jalustan kokemuksella, ainoastaan kierrelukot toimivat kovassa käytössä (ainakin Gitzon). Kierrelukollista jalustaa olen käytettänyt pakkasissa, Dubain hiekkamyrskyssä, Afrikan pölyssä, vesisateissa ja aina toimii. Kaksi manfroton pikalukko jalustaa meni parissa vuodessa loppuun tai ainakin piti olla työkalut taskussa. Kokoajan piti kiristellä salpoja. Kokeilin lukkoprikkoja, lukkoliimaa, jne. Milloin oli mennyt kiristimen siiveke poikki kesken ulkomaanreissun.
Jalustat on ollut kaukoputkikäytössä linturetkeilyssä, jolloin jalustaa voi joutua avamaan ja sulkemaan kymmeniä kertoja päivässä.
Ainoastaan ongelma kierrelukoissa on se, että jos sulkee jalat märkinä, niin avatessa ne voi olla aika tiukassa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä horiset? Sattumoisin ollut kolme tuollaista kierrelukollista ja yksikään ei kestä sitä että upotat ne mutavelliin tai suohon. Lopulta sinne sisään kasvaa sienikasvusto. Fokan huoltomiehen ilme oli näkemisen arvoinen kun vein sinne järeimmän Benron mitä kaupasta sai. Gitzo ei paljoa tässä paina kun samat osat hassusti sopii ristiin Benron kanssa vastaavissa malleissa.

Kaikista pahin miina on pakkanen jolloin vähäkin kosteus jumittaa kaiken saman tien. Pikalukollisen voit lyödä puuhun ja jäät lähti.

Benron ohella tuossa lojuu kierrelukollinen Surui ja Manfroton minimalli missä edelleen yllämainitut ongelmat. Ei niitä ongelmia millään Gitzolla tai RRS:llä poisteta kun ihan samat miinat tulee eteen.

Jos kierrelukollisen kanssa haluaa elää, on se purettava aina kunnon rääkin jälkeen auki ja putsattava.

Tätä ei kierrelukolliset kestä:

Kuva

Jostain hassusta syystä Manfroton pikalukolliset klipsit eivät ole moksiskaan. Luuriksen Pentaksi on aikanaan ~1000€ maksaneen Benron (Skitzon) päällä. Vastaava Gitzo maksoi sen ~2000€. Tuo Benro rakennettiin kahdesti uudestaan ja ensimmäisen kerran käyttäen Gitzon varaosia kierrepalojen holkkeihin kun Benron kopio-osia ei ollut vielä saatavissa ilman kuukausien venailua.

Täällä myös Benro <> Gitzo varaosista läppää: https://www.fredmiranda.com/forum/topic ... 2#12146347" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvä ettei tää halvempi ole joku salamerkki saman kaman myymiseksi normaalihinnalla.
rolsen

Riippuu niin paljon käytöstä ja käyttäjästä, itse en mitään vipukiinnityksiä jalustoihini kelpuuta, kierrelukitukset ovat ainoat toimivat omassa käytössäni. Manfrotton kiinnityssysteemejä on hajonnut käytössä riittävä määrä, kierrelukituksia ei ensimmäistäkään. Gitzon vanhan metallisen monopodin kanssa on kahlattu koskissa ja kivikoissa, se oli ihan hyvä kahluusauva aikanaan...
Sattumoisin ollut kolme tuollaista kierrelukollista ja yksikään ei kestä sitä että upotat ne mutavelliin tai suohon. Lopulta sinne sisään kasvaa sienikasvusto.
Tässä tarvittaisiin jo huoltovapaa jalusta, ei tuossa ole ratkaisevaa se mikä kiinnitystapa on käytössä, vaan välineitten huolto. Jos on tapana laiminlyödä välinehuolto, niin kyllä siinä saa ihan itseään sienisopistansa syyttää. Voisin minäkin kertoa pari kauhutarinaa Manfrotton pettävistä pikalukoista, mutta niistä pääsi eroon kun osti oikeanlaisen jalustan.
--
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

rolsen kirjoitti:Voisin minäkin kertoa pari kauhutarinaa Manfrotton pettävistä pikalukoista, mutta niistä pääsi eroon kun osti oikeanlaisen jalustan.
Voisit toki vihjaista tavoista, joilla olet saanut ne särjettyä, niin vastaisuudessa varoisin omani kanssa. (Tästä ketjusta aktivoituneena katselin jo tosin tuhdimpia Benroja (20kg max load), tuulisempia paikkoja varten)

Tosin painavatkin paksujalkaiset jalustat on melkoisen herkkiä tuulelle, jos kameralla on tuulipintaa. Noiden astrokaukoputkien kanssa ei meinannut mikään riittää.
Tähtikaukoputkille tehty jalusta (eikä edes tukevimmasta päästä):
Kuva
Jalat on 5cm halkaijaltaan olevaa teräsputkea. Tuo laatta mihin tulee kääntöpää kiinni on 15cm. Mutta alkaa se tämäkin tuulessa väristä. Ja jalusta painaa niin paljon, ettei sitä autosta jaksa pitkälle viedä/raahata.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 24, 2019 15 : 11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
rolsen

jaava kirjoitti:Voisit toki vihjaista tavoista, joilla olet saanut ne särjettyä, niin vastaisuudessa varoisin omani kanssa.
Eivät ne aina suinkaan hajonneet, reilun poksahtamisen olisi vielä ymmärtänyt, mutta se kaikkein ärsyttävin juttu oli kaukoputken alla majailleen frotton lukitussysteemin täydellinen toimimattomuus, niitä ei saanut kiristettyä kunnolla mitenkään, aina luisti ja kohta oli kake kenossa. Ovat tietysti voineet hippasen parantua tuosta 80-luvun "laadusta", mutta kyllä niistä elinikäinen trauma jäi. Osa lukoista onneksi poksahti miehekkäästi, eikä jäänyt kitumaan/kiduttamaan käyttäjää. Jossain uudemmassa versiossa tuli sitten läski puristettua lukon väliin, sattui kohtuullisen mukavasti. Tokihan noilla tulisi toimeen jos ei olisi tällainen jästipää kuin minä, mutta pärjään kuitenkin noilla kierrettävillä lukoilla ihan ok.
--
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tämmöinen sattui silmiin:

https://www.sonyalpharumors.com/curiosi ... ckstarter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän toi herättää kysymyksiä. Miksi Peak Design enää ”kickstarttaa” (pahoittelut finglishistä) tommosen tuotteen? Eiks ne nykyään oo ihan menestyvä ja hyvin pyörivä yritys? Tulee mieleen et olisko toi ns. ilmainen lounas niille? Ne saa hirveen hypen päälle, saa paljon ilmaista mainosta ja kaiken lisäksi kunnon läjän louvoa. Jotenkin vähän syvältä tommonen meno ja mun mielestä sotii Kickstarterin ideaa vastaan.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

nsamppa kirjoitti:Vähän toi herättää kysymyksiä. Miksi Peak Design enää ”kickstarttaa” (pahoittelut finglishistä) tommosen tuotteen? Eiks ne nykyään oo ihan menestyvä ja hyvin pyörivä yritys? Tulee mieleen et olisko toi ns. ilmainen lounas niille? Ne saa hirveen hypen päälle, saa paljon ilmaista mainosta ja kaiken lisäksi kunnon läjän louvoa. Jotenkin vähän syvältä tommonen meno ja mun mielestä sotii Kickstarterin ideaa vastaan.
Et ole ainoa joka on tuota kritisoinut, eli kickstartin idea on hiukan kadonnut kun siellä hakevat rahoitusta sellaista joiden ei tarvitse. Miksi tuolta haetaan sitä rahoitusta, niin se on puhtaasti niin hyvä markkinointikanava. Sikäli Peak on tästä turha syyttää, kun sitä harrastaa nykyään hyvin moni. Kuitenkin hyvin asiallinen kritiikki sulta ja ihan aiheesta.
Apexi

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Olen tässä itsekin miettinyt tätä Peak Desing jalustaa (alumiini versio). Oikeastaan Peakissa olen ihastunut tuohon kompaktiin kokoon. Jalustan pitää hyvin mahtua kamerarepun sivutaskuun, se on nyt eka kriteeri. Toki nyt muutenkin toimiva jalusta pitää olla..

Aikaisempi jalusta saattoi jäädä kotiin, kun ei se reppuun oikein mahtunut. Ja en viitsi käsissä kuljetella, kun metsässä liikkuu (tai ihan missä tahansa).

Olisiko vielä viimehetken vaihtoehtoisia suosituksia?
Vastaa Viestiin